1 poorts draadloze 'router'

Started by Douma, December 8, 2010, 14:04:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Bestaat er een apparaat die een ander netwerkapparaat draadloos kan maken? Deze zal gevoed moeten kunnen worden door een accu en een zeer laag stroomverbruik hebben. Verder geldt, hoe simpeler hoe beter. Het liefst een apparaat met alleen 1 Ethernetpoort voor de koppeling met het netwerkapparaat. En het moet mogelijk zijn met zowel een statisch als een dynamisch ipadres te werken.

Ik zou niet weten wat voor zoektermen ik zou moeten gebruiken. Misschien kunnen de IT'ers hier mij wat op weg helpen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

CineSmurf

#1
Ik ben geen IT'er en kan je ook niet veel verder helpen, maar volgens mij heet dat een wifi bridge als je 'm op een ethernetpoort wil aansluiten en een wifi dongel als je 'm op een USB poort wil aansluiten. Die laatste zijn vaak specifiek voor het apparaat wat je wilt aansluiten (zo bestaan er voor popcornhours speciale dongels om ze wifi geschikt te maken).

Wat wil je wifi'en?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Tweemaal een Apple Airport Express doet zoiets. Alleen de voorwaarde van op accu werken is lastig. Juist met draadloos heb je een continu verbruik wat allesbehalve nagenoeg nul zal zijn... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Douma

#3
Quote from: CineSmurf on December  8, 2010, 14:06:50
Ik ben geen IT'er en kan je ook niet veel verder helpen, maar volgens mij heet dat een wifi bridge als je 'm op een ethernetpoort wil aansluiten en een wifi dongel als je 'm op een USB poort wil aansluiten. Die laatste zijn vaak specifiek voor het apparaat wat je wilt aansluiten (zo bestaan er voor popcornhours speciale dongels om ze wifi geschikt te maken).

Wat wil je wifi'en?

Het gaat om een apparaat die niet de mogelijkheid heeft een draadloze netwerk 'kaart' in te bouwen en ook geen usb aansluitingen heeft. De enige relevant aanlsuiting is de Ethernetpoort. Ik zal eens zoeken op wifi bridge.

Quote from: Audiofiel on December  8, 2010, 14:11:35
Tweemaal een Apple Airport Express doet zoiets. Alleen de voorwaarde van op accu werken is lastig. Juist met draadloos heb je een continu verbruik wat allesbehalve nagenoeg nul zal zijn... ::)

Vanwaar twee maal? Op accu werken is een must. Daarom dacht ik, hoe minder opties hoe lager het stroomverbruik. Al hoeft de accu niet het formaat van een notebook accu te hebben. Dit mag best wat groter zijn. Het gaat erom dat het apparaat gebruikt kan worden op een plek waar geen directe stroomvoorziening is.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

SpeedyAndré

Ik heb een Netgear wireless-n bridge (evt. te koop) die dit kan, er zit een 12V voeding bij via een externe adapter.
Vast ip of hdcp kan je instellen, de adapter verbruikt ongeveer 6W (12V 0,5A).
Deze bridge bestaat uit een zender en een ontvanger, alleen een ontvanger werkt ook als je een wireless-n router (5GHz band) hebt.



André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

EJ

Zoek eens op Wireless Access Point.

Maar iedere router kun je simpelweg ook op deze manier gebruiken: sluit je ethernetkabel op een LAN (niet de WAN!) poort aan, stel de wireless parameters in en klaar. De router zal aan bridging doen van LAN naar wireless.

Is nog goedkoper ook dan een Wireless access point zoals jij dat zoekt.

Audiofiel

Quote from: SpeedyAndré on December  8, 2010, 14:51:20
Ik heb een Netgear wireless-n bridge (evt. te koop) die dit kan, er zit een 12V voeding bij via een externe adapter.
Vast ip of hdcp kan je instellen, de adapter verbruikt ongeveer 6W (12V 0,5A).
Deze bridge bestaat uit een zender en een ontvanger, alleen een ontvanger werkt ook als je een wireless-n router (5GHz band) hebt.



André  8)

Die doet precies wat de topicstarter vraagt. Accu op 12v erbij en klaar. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Douma

Fijn, zoveel reacties in korte tijd. Hier kan ik zeker wat mee. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een bridge en een acces point?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

SpeedyAndré

Quote from: Douma on December  8, 2010, 14:56:03
Fijn, zoveel reacties in korte tijd. Hier kan ik zeker wat mee. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een bridge en een acces point?

Eigenlijk best simpel, een accesspoint zendt het signaal uit en heeft een ssid, de bridge ontvangt het signaal.
De Netgear kastjes hebben een switch waarmee je kan kiezen tussen bridge en AP of 'auto'.
Ik heb dit setje tijdelijk gebruikt om m'n glasvezel kastje (rj45 out) met een laptop te verbinden.
Je hebt dan geen router maar het werkt prima op max 300Mb/s ;)
Ook lukte het me om een iptv signaal (van de glasvezel) door te geven.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

hifiman

Quote from: Douma on December  8, 2010, 14:56:03
Fijn, zoveel reacties in korte tijd. Hier kan ik zeker wat mee. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een bridge en een acces point?
Dat een access point naast bridgen ook als acces point kan fungeren  ;) Dit itt een bridge die alleen kan bridgen.

Douma

Quote from: SpeedyAndré on December  8, 2010, 15:09:15
Eigenlijk best simpel, een accesspoint zendt het signaal uit en heeft een ssid, de bridge ontvangt het signaal.

Quote from: Audioloog on December  8, 2010, 15:12:49
Dat een access point naast bridgen ook als acces point kan fungeren  ;) Dit itt een bridge die alleen kan bridgen.

Dit vind ik een beetje verwarrend. Een accesspoint (toegangspunt) zendt dus een signaal, maar kan ook ontvangen? En een bridge (brug, in mijn beleving twee-weg-verkeer) kan alleen ontvangen?

Ik wil zowel zenden als ontvangen en heb daarom een accesspoint nodig?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

CineSmurf

Een accespoint kan ook dienen om een nieuw wifi netwerk op te zetten, een bridge alleen om aan te sluiten bij een bestaand.

Is eventueel een ethernet-via-het-stopcontact geen optie voor je?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

SpeedyAndré

#12
Beide kastjes zenden en ontvangen natuurlijk, het is net een kabel.
Op een AP zou je meerdere bridges (ontvangers) aan kunnen sluiten als er een router voor zit.
Bekijk het eens als een laptop met wifi, de laptop zoekt een AP en is dat zelf niet ;)
Overigens is er ook nog een 'ad hoc' mogelijkheid waarmee je bijv. 2 laptops met elkaar zou kunnen verbinden.
In dat geval is er geen AP of bridge maar alleen een 1 op 1 netwerk verbinding.

André  8)

P.S. zie hier wat de Netgear oplossing betreft.
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

rbormans

Quote from: CineSmurf on December  8, 2010, 16:03:00
Is eventueel een ethernet-via-het-stopcontact geen optie voor je?
Je bedoelt ethernet via accu dan ;)

Mogen we ook weten wel apparaat op een accu loopt en enkel bedraad netwerk ondersteunt?

Douma

Quote from: Raf (B) on December  8, 2010, 16:16:10
Mogen we ook weten wel apparaat op een accu loopt en enkel bedraad netwerk ondersteunt?

Het gaat om een apparaat wat gebruikt kan gaan worden voor o.a. bergingen op zee en ontwikkelt wordt door het bedrijf waar ik werk. Is dus nog niet op de markt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

celerontje

Dan denk ik: Bouw er dan wireless in! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

EJ

Kaartjes genoeg die dat kunnen inderdaad. ;) Maar een gewoon Wireless Access Point bijvoorbeeld: linksys wap54g is wat je zoekt. 12 V voeding, paar Watt.

SpeedyAndré

Als het te bouwen apparaat gebaseerd is op een kleine pc dan zou je een wifi kaartje (mini-pci) kunnen overwegen.
Een extern apparaat zoals de Netgear heeft als voordeel dat configureren e.d. vanaf de buitenwereld eenvoudig is,
immers het ding kent alle standaarden en is vrijwel platform onafhankelijk.
Ook heeft de Netgear geen losse antennes, een wifi kaartje heeft een losse (kwetsbare) antenne nodig.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp