Jans' HT Zolder - Extra Plaats

Started by jvanhambelgium, December 7, 2010, 17:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Hoi,

Zoals eerder geschreven begon het te kribbelen om die zolder eens in orde te brengen.
Vandaag de dag staat er wat rommel op, maar ik had reeds kasten ingebouwd, geisoleerd en houten latten voorzien om later gipsplaat tegen te hangen
Ik wil er dus ook een soort HT van maken, maar niet "exclusief".

Ideetjes :

BOVENZICHT


VOORAANZICHT



Er is héél wat werk :

-> Electriciteit : Er is maar 1 lichtkring voorzien, dus ik denk dat ik maar eens met wat X-10 aan de slag ga ;-) om toch via een remote een aantal kringen te voorzien.
-> Voedingen : wel enkele kringen beschikbaar,kwestie van wat XVB kabel op rol te halen en trekken maar
-> Projectie : Geen flauw idee wat ik hier ga doen, maar 1080p lijkt me wel de richting. Hier zal dan ongeveer 15m HDMI kabel voor nodig zijn
                    Er is 1 groot raam (160cm x 160cm) recht tegenover het scherm. In principe moet ik het wel redelijk donker krijgen.
                    Ik dacht om ongeveer 117" te projecteren (scherm 270cm breedte) maar denk wel dat je dat een deftige projector voor nodig hebt ? (lees : 3k euro) Op projectorcentral wat aan het spelen geweest vb Epson TW5800 oid.

-> Luidsprekers : nog geen idee wat ik er ga hangen/zetten etc, klassiek monitors op voet, verankeren in de zijjkanten, echt IN-WALL speakers etc,etc
                           Zal denkelijk m'n SVS PB13 hierboven zetten. Ruimte is 2x zo klein qua volume dus méééér als power genoeg uit die SVS...

-> Versterking : mogelijks m'n Onkyo TX-SR875 van beneden recupereren en beneden nog iets eenvoudiger.
-> Audio-cabling : ik dacht gewoon alles netjes in 4mm² te doen, door zo een grote rol 100m OFC te kopen en dan draad klaar te leggen, stekkers erop,etc,etc
                           

M'n eerste stappen zijn de 1.5m hoge zijwanden "sluiten" dmv een stevige 18mm betonplex. Hierin wat gaten boren voor stopcontacten en luidspreker-cables. Indien IN-WALL speakers dan ook de gaten  voor speakers natuurlijk. Maar dat weet ik dus nog niet.
Daarna all verder kabel klaarleggen (projectie : voeding,hdmi , verlichting allerhande etc,etc,etc)
Daarna zal de gipsplaat aan de beurt zijn + afwerking
Daarna eens nadenken over de projectie (welke beamer)

Timing ... hmmm....1e filmke ergens in 2011 ;-)

Commentaar altijd welkom, indien ik vb m'n planning verkeerd doe als ik eerst andere zaken moet afwegen alvorens erin te vliegen hoor ik het graag.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MG76

#1
Leuke plannen! Ben benieuwd hoe dit gaat vorderen...

Zou je 270 cm projectie niet met een (veel) goedkopere beamer kunnen doen (lees: 1500 euro)?
Of ligt dit ook aan hoe donker je de ruimte kunt krijgen?

jvanhambelgium

Quote from: MG76 on December  7, 2010, 23:15:11
Leuke plannen! Ben benieuwd hoe dit gaat vorderen...

Zou je 270 cm projectie niet met een (veel) goedkopere beamer kunnen doen (lees: 1500 euro)?
Of ligt dit ook aan hoe donker je de ruimte kunt krijgen?

Als ik zo op projectorcentral.com met de calculator aan de slag ga merk ik toch wel dat 247cm breed projecteren (wat niet weinig is) toch tegen de limiet van voldoende lichtopbrengst zit (voor een Epson EH-TW5500 bijvoorbeeld) voor een ruimte met LOW ambient licht ! (4% - 15 lux)
Dan zit ik op throw-afstand 4.7m (de ruimte heb ik wel op zolder)

Dus daar moet ik nog héél veel rond bestuderen, ken erook niet veel van vandaar ;-)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Ondertussen terug in gang geschoten met de zolder :

-> Electriciteit : Er is maar 1 lichtkring voorzien, dus ik denk dat ik maar eens met wat X-10 aan de slag ga ;-) om toch via een remote een aantal kringen te voorzien.
-> Voedingen : wel enkele kringen beschikbaar,kwestie van wat XVB kabel op rol te halen en trekken maar


Opsplitsingen zijn gemaakt en X-10 modules zijn allemaal voorzien. Stopcontacten langs de kant etc zijn allemaal voorzien van kabel.
Er zijn een 3-tal lichtkringen waarvan 2 met dimmers.

-> Projectie : Geen flauw idee wat ik hier ga doen, maar 1080p lijkt me wel de richting. Hier zal dan ongeveer 15m HDMI kabel voor nodig zijn
                    Er is 1 groot raam (160cm x 160cm) recht tegenover het scherm. In principe moet ik het wel redelijk donker krijgen.
                    Ik dacht om ongeveer 117" te projecteren (scherm 270cm breedte) maar denk wel dat je dat een deftige projector voor nodig hebt ? (lees : 3k euro) Op projectorcentral wat aan het spelen geweest vb Epson TW5800 oid.


Toch nog een beetje een dilemma. Ik kan een 300cm breed 16:9 scherm wel plaatsen, maar dan moet je toch een deftige projector hangen qua lichtoutput.
Projectie zit ongeveer op 4.5m afstand.
Ook zal ik een PJ moeten zoeken met goed lens-shift, want als ik 300cm breed wil gaan komt het scherm wel erg laag (vb 70cm van de afgewerkte vloer) zal zal de projector boven toch aan een "stang" van 80cm bengelen oid ?!



-> Audio-cabling : ik dacht gewoon alles netjes in 4mm² te doen, door zo een grote rol 100m OFC te kopen en dan draad klaar te leggen, stekkers erop,etc,etc


Alle kabel is nu getrokken voor een 7.0 systeem. Alles in 4mm² behalve de 2 aansluitingen voor de fronts dewelke 2x4mm² hebben gekregen .... en zo was het rolletje van 100m netjes opgebruikt ;-)


VRAAG : Komende week begin ik met gipsplaat de wanden toe maken en hebt voorlopig voor projector 1 x HDMI (1.4/3D capable van 10m lengte/QED) + 1 x 220V voorzien. Zou ik hier nog niets moeten voorzien ? Met HDMI moet ben ik toch future-proof zou ik zeggen.
Geen electrisch scherm dus 12V trigger cables etc lijken me ook niet aan de orde ?





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skyfox

Heel gaaf! Ik wil misschien ook de zolder gaan omvormen tot bioscoopje. Het hangt/staat nu allemaal beneden, maar we hebben voorlopig nog geen echte bestemming voor de zolder dus ik ben thuis in discussie of een bios boven een optie is. Het voordeel is dat het daar compleet te verduisteren is, itt beneden. En door de kleinere ruimte zal de sub het makkelijker hebben om druk op te bouwen. En het is natuurlijk een fantastisch leuk project  :thumbs-up: :pompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jvanhambelgium

Ondertussen hangen alle Gyproc platen in de ruimte (wel...bijna) en de planning is om half september verdere afwerken te doen / laten doen. (zie echt op tegen het afsmeren,schuren,smeren,schuren...) Zou liever beginnen schilderen ;-)
Dan nog bij IKEA frontjes gaan halen voor de 6 "keukenkastjes" zie in de zijkanten verwerkt zitten en daar nog een tabletje bovenop et voila, weer een ander uitzicht...

Ik vraag me af of het echt nodig om met zwarte muren te werken zoals je dikwijls in HT ruimtes ziet. De idee was om de muur waarop het scherm komt (Kingping - 270cm) wel pikzwart te maken, maar de rest van de ruimt zeker niet. Het is geen "exclusief" HT ruimte en wil ook nog wat lichtere tinten tegen de muur ;-)



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skyfox

Leuk om de vorderingen te zien! Bij mij gaat de zolder-ht nu ookdefinitief door. We zitten zelf in de ontwerpfase. Op internet ideeen opdoen, kijken wat we leuk vinden.

Hebben jullie er bewust voor gekozen om de balken die het dak dragen weg te werken (akoestisch beter?) met gipsplaten?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jvanhambelgium

Quote from: skyfox on August 14, 2011, 00:53:43
Leuk om de vorderingen te zien! Bij mij gaat de zolder-ht nu ookdefinitief door. We zitten zelf in de ontwerpfase. Op internet ideeen opdoen, kijken wat we leuk vinden.

Hebben jullie er bewust voor gekozen om de balken die het dak dragen weg te werken (akoestisch beter?) met gipsplaten?

Er zijn niet echt mooie balken zichtbaar. Het is een "spantendak" met meer als 20cm "papiervlokken" isolatie achter dat blauwe "doek" waarvan je nog een stukje ziet.
Akoestisch zijn deze gisplaten zeker niet, dat merk je wel als je nu handjeklap doet in de ruimte heb je toch wat galm. (alhoewel die redelijk droog en kort is)
Onze huidige woonkamer waar nu alles staat is zeker slechter kwa nagalm (volume woonruimte is ook meer als 2x zolder)

Dus ik wacht wel effe af toch ik wat apparatuur naar boven kan slepen en zal dan met de REW software aan de slag gaan. Als ik m'n software mag geloven is er nog wel ruimte voor verbetering ja  :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skyfox

Hoe staat het met de verbouwing? Nog vorderingen gemaakt? Ben razend benieuwd hoe het er gestuct uitziet  :pompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jvanhambelgium

Pffff, effe het stof van dit topic blazen en eens wat prentjes posten...

We hebben ondertussen niet stil gezeten, en volgende dingen heb ik al kunnen realiseren ;

1// ELECTRICITEIT
Heb dus X-10 voorziening getroffen, met enkele stopcontact-kringen, 3 lichtkringen, kring voor projector enz.
X-10 zal me toelaten lichten in deze ruimte dmv afstandbediening enzo te schakelen.

Gewoon klassiek spul, geen specifieke audio "grade" groepen oid.




2// GATEN boren
Langs de zijwanden zullen dus verschillende speaker aansluitingen gezet worden. 7.1 opstelling bekabeling is voorzien.
Deze heb ik deze laten afkomen



Vervolgens wat gaten liggen boren in de 18mm betonplexplaat en de nodige kabel voorzien.
2 x 4mm² voor de fronts, alle andere kanaaltjes voorzien van 4mm²





3// Afwerken Gyproc + vals plafonnetje

Heb de balkjes klaar gehangen waartegen de MDF valse (zwevende) plafond komt te hangen. Een kleine test-stukje MDF (12mm dik) gebruik om visueel te checken of je geen te diepe "inkijk" hebt zodat je brute houtwerk zou zien, maar dat ziet er allemaal goed uit.
LED's zouden ergens onderweg zijn vanuit het verre Sjina dus ik heb nog wel even tijd.

Nu moet ik eigenlijk beginnen met de gyproc & muren ; fixatie-middel, dan primer, dan afwerkings-lagen.
De kleuren zouden bruintinten worden, donkerste tint voor de muur waartegen het scherm komt te hangen (chocolate) en een lichtere tint (eerder caramel-achtig) voor de schuine kanten.

...zo ziet het er dus uit na elementair stucwerk.




4// Schilderwerken

Hier zijn we ondertussen al aan het schilderen geslagen...





5// Kastjes afwerking

De 6 kastjes (3 langs elke kant) zijn ondertussen ook wel klaar met een blitz hoogglas frontje





...heb nu net de volledige valse plafond gehangen en deze staat al in een 1e verlaaf met alle LED-verlichting erin.
Zal ik morgen es een prentje van maken.


Next step : bepalen of ik nu op 270cm of 300cm breedte wil projecteren. Ik heb een probleem met de hoogte val het plafond waar een nogal lange stang nodig zal zijn om de projector naar beneden te brengen.
Ik wil het scherm dan ook weer niet te hoog van de grond hangen ;-( Weet niet goed wat het meeste zou storen ... een stang van 75cm met een projector of een scherm dat op 100cm hoogte hangt ipv 80cm oid.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Da-lite

Dat word een mooie ruimte .
Je kan in de plaats van een stang ook staaldraden nemen , heb ik zelf ook gedaan .
Dit valt niet zo op als een stang , ik heb staaldraad van 3mm genomen en dit x4 . Eén staaldraad van 3mm kan ongeveer tot 15kg dragen .

Veel succes met de verdere werken .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jvanhambelgium

...deze ochtend de SVS PB13 naar boven gesleept met de buurman  :coffee: en voorlopig een 2.1 setup gemaakt en wat ingeregeld.
Uiteindelijk klinkt alles al een pak beter als vroeger beneden in de woonruimte.

Nu dringend gaan zien om een scherm in bestelling te nemen zodat we dit er toch al tegen kunnen hangen voor einde 2011...en dan de lastige keuze van de projector *EN* de plaatsing.
Ik denk er zelfs aan een Epson te overwegen vanwege hun flinke lens-shift zodat ik de projector net naast de zitbank kan zetten met maximale horizontale shift. Ik denk wel dat ik er net zou raken.

Zoals het er nu uitziet zal het een Sony HW30 worden of een "oudere" Epson (TW5500 oid)
3D zegt me niets, heb geen enkele HDMI 1.4 schakel in de keten staan.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

larzie

Mooie ruime zolder! Het gaat al behoorlijk de goede kant op zie ik  :clapping:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Da-lite

Hoi ,

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat , je schiet al aardig op .
Mag ik vragen hoe je dat groot raam gaat verduisteren ?
Of laat je dit gewoon zo , zodat de gebuur een filmpje kan meekijken  :D
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jvanhambelgium

Quote from: Da-lite on December 18, 2011, 21:22:43
Hoi ,

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat , je schiet al aardig op .
Mag ik vragen hoe je dat groot raam gaat verduisteren ?
Of laat je dit gewoon zo , zodat de gebuur een filmpje kan meekijken  :D



Tja, voorlopig kan dit zo blijven. Als de avond gevallen is zie je absoluut niets meer in die ruimte zonder licht aan te steken. Langs het raam komt eigenlijk geen noemenswaardig licht binnen (tenzij bij volle maan ofzo)
Er kan altijd wel een rol-gordijntje (lowcost) of een luxaflex voor gezet worden, maar de buren mogen meekijken van mij hoor  >:D >:D >:D

Hier 1'tje met de LED verlichting op terwijl ik wat met REW aan het stoeien ben om wat metingen te doen.
Eigenlijk is de LED verlichting (RGB) in deze stand eigenlijk op koud-wit gezet, maar de camera maakt er nogal snel te blauw van ;-)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Thesqualer

Erg gaaf gemaakt zo met dat licht.
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

larzie

#16
Ik vind de ruimte in het donker gaver  :clapping:
Inderdaad mooie oplossing met dat licht boven in de kamer. Je ziet toch altijd weer leuke nieuwe ideëen op zo'n forum :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

skyfox

Wauw, wat ben je deze ruimte mooi aan het maken!! In het licht is het een leuk kleurenspel, maar in het donker is het lichtspel helemaal te gek!!  :clapping:

Voor wat betreft je beamervraagstuk. Heb je overwogen een plankje boven je raam te bevestigen waarop je de beamer kan zetten? Zo staat ie netjes buiten het stootbereik (als ie naast de bank zou komen). Zou je bijvoorbeeld kiezen voor de Epson TW9000W dan heb je meteen een draadloze HDMI verbinding, waardoor je alleen nog stroom naar de beamer hoeft te brengen. En gezien een Sony HW30 een optie is, is de (iets) goedkopere TW9000W vast ook een mogelijkheid.
Hopelijk maakt dit het keuzeproces iets makkelijker voor je  O0

Ga zo door en ik ben benieuwd naar het straks voltooide HT!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jvanhambelgium

Quote from: skyfox on December 19, 2011, 10:40:15
Wauw, wat ben je deze ruimte mooi aan het maken!! In het licht is het een leuk kleurenspel, maar in het donker is het lichtspel helemaal te gek!!  :clapping:

Voor wat betreft je beamervraagstuk. Heb je overwogen een plankje boven je raam te bevestigen waarop je de beamer kan zetten? Zo staat ie netjes buiten het stootbereik (als ie naast de bank zou komen). Zou je bijvoorbeeld kiezen voor de Epson TW9000W dan heb je meteen een draadloze HDMI verbinding, waardoor je alleen nog stroom naar de beamer hoeft te brengen. En gezien een Sony HW30 een optie is, is de (iets) goedkopere TW9000W vast ook een mogelijkheid.
Hopelijk maakt dit het keuzeproces iets makkelijker voor je  O0

Ga zo door en ik ben benieuwd naar het straks voltooide HT!


Merci voor de leuke comments.
Wat de projector betreft heb ik wel HDMI & voeding voorzien in het zwevende plafond, dus dat ligt al klaar op ongeveer 4.5m afstand van de projectie muur.
Enkel die "lange" beugelafstand natuurlijk...is mischien estetisch geen topper ;-(

Qua wireless HDMI heb ik nog geen idee of de kwaliteit wel top is ... het zal denkelijk wel met een richtinggevoelig antenne zijn tussen zender & ontvanger want dat zijn al sereuze bitrates die erdoor moeten gaan..Ik *zou* wel iets kunnen regelen met een "plankje" boven het raam en een erg dunne stroomkabel quasi onzichtbaar tot daar brengen...spaart natuurlijk ook nog eens +- 200 euro uit voor een beugel ;-)

Toch nog eens over brainstormen...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skyfox

Voor wat betreft de wireless hdmi, er zijn daarover wellicht al reviews van. Ook zou je bij de forumsponsors kunnen informeren naar hun ervaringen tot nu toe (denk aan ITC/Frank Doorhof hier in NL of Home at the Movies in Belgie). Qua beeld doet de Epson het na calibratie in ieder goed mee naast de Sony.

Veel succes met de laatste loodjes en het kiezen van de projector!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Da-lite

Quote from: jvanhambelgium on December 18, 2011, 21:42:31

Tja, voorlopig kan dit zo blijven. Als de avond gevallen is zie je absoluut niets meer in die ruimte zonder licht aan te steken. Langs het raam komt eigenlijk geen noemenswaardig licht binnen (tenzij bij volle maan ofzo)
Er kan altijd wel een rol-gordijntje (lowcost) of een luxaflex voor gezet worden, maar de buren mogen meekijken van mij hoor  >:D >:D >:D

Hier 1'tje met de LED verlichting op terwijl ik wat met REW aan het stoeien ben om wat metingen te doen.
Eigenlijk is de LED verlichting (RGB) in deze stand eigenlijk op koud-wit gezet, maar de camera maakt er nogal snel te blauw van ;-)



Ik stelde de vraag meer voor het geval je overdag is een filmpje wilt zien , dan is zo'n groot raam met veel licht inval hinderlijk .

BTW , je led-verlichting vind ik erg geslaagd en geeft een mooi resultaat .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jvanhambelgium

Na het plaatsen van een 2.1 setup en meting met REW zagen de respons er precies niet super uit...



Ik heb dan maar de tijd genomen om de zolder eens deftig verder te modelleren in CaraCAD in hoop hier wat uit te leren en ook als wat bezigheidstherapie ;-)


1// Dit is het model van zolder, ondertussen voorzien van alle detail tot salontafel, tapijtje op de grond, zwevend plafonnetje etc.
Alle gebruikte materialen zijn wel "bij benadering" en gekozen uit de bibliotheek. Vb een "dik tapijt" zit er in met bepaalde karakteristieken (absorpties bij bepaalde freqs) dat ik gewoon overneem.
Je ziet ook de plaatsing van de speakers. Het gearceerde deel rond de speakers is de ruimte die ik software geeft om te schuiven met de speakers bij een positie optimalisatie.




2// Hieronder het 3D-model. Ondertussen heb ik effectief m'n speakers (monitoren Definitive Technologies en sub SVS PB13 gemodelleerd met de parameters die ik kon vinden, zeker niet perfect maar beter als de "generic" speaker boxen)






3// Dan laden we de rekenmodule en begint het wachten  :coffee: :popcorn:
Dit is een screenshot terwijl het process bezig was. De grijze objecten waren de initieel gekozen posities, de blauw objecten worden na verschillende iteraties constant aangepast tot het einde.




...ik zal dus de subwoofer eens plaatsen zoals de software voorstelde en dan eens een nieuwe REW meting doen en vooral luisteren natuurlijk.
Het klonk sowieso helemaal niet slecht met de sub in z'n originele positie vond ik zo.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Ondertussen is alles zo'n beetje achter de rug. Heb uiteindelijk de SVS netjes in de hoek gezet na enkele metingen gedaan te hebben.
Sinds enkele dagen hangt dan ook de Kingping 270 tegen muur, heb deze net met de laser-waterpas tot op 1mm nauwkeurig horizontaal gehangen  :happy:

De laatste component komt vrijdag binnen en da's de plafondbeugel (instelbaar 29cm <-> 81cm lengte van NEWSTAR).
Voorlopig staat de Epson TW9000 gewoon op wat kastjes opgestapeld en schijn ik vanaf 6m afstand.
Voor de center-speaker zou ik ook nog eens een stand moeten regelen/maken ... zo'n kartonnen doos is maar niets ;-)
Ook de kabels van de center zou ik in een klein kabelgootje moeten steken en dit even donkerbruin schilderen en tegen de wand van het trapgat hangen. Dit is toch maar zo zo... :blush:




Heb al enkele films gezien en ben 110% tevreden. Die Epson is echt wel een mooie "starters" projector als je er nog nooit 1 gehad hebt  :crazy: :crazy: :crazy:

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

#23
Hey Jan

Stom genoeg zie ik nu pas dat je een heel bouwtopic hebt bijgehouden.
Netjes gemaakt goed bezig,is wel een hele mooie HT geworden zo.

Hoe is het met het geluid nu,een beetje naar wens nu het klaar is.
Vond jouw manier van meten wel leuk,had mensen wel vaker gevraagd met foto,s erbij te werken.
De manier waarop jij dat deed van een foto vd plaatsing erbij en al die metingen was een goeie test .

Veel filmplezier  ;)

Kingpin Screens

Ziet er goed uit, scherm hangt er mooi bij :-)

Veel kijkplezier!!

Met hartelijke groet,

Lars Roubroeks
Kingpin Screens