Jans' HT Zolder - Extra Plaats

Started by jvanhambelgium, December 7, 2010, 17:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Deze had ik gemist, sorry.

Je was al bezig over die Klipish toen je hier bent geweest, maar dacht dat het nog wel even ging duren.
Nu zie ik dat je ze al een maand in huis hebt :)
Ziet er wel wat anders uit dan hetgeen je had staan, de vorige waren redelijk plat van geluid en stemmen bleven hangen.
Hoop dat je er veel plezier aan hebt.
Nu heb ik een reden om je usbstick terug te brengen  :P

Zie dat je ook goed bezig bent je akoestiek aan te passen, kan je me nog meer advies geven in de toekomst :)

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jvanhambelgium

#52
Quote from: katwax on June  2, 2012, 15:40:01
Deze had ik gemist, sorry.

Je was al bezig over die Klipish toen je hier bent geweest, maar dacht dat het nog wel even ging duren.
Nu zie ik dat je ze al een maand in huis hebt :)
Ziet er wel wat anders uit dan hetgeen je had staan, de vorige waren redelijk plat van geluid en stemmen bleven hangen.
Hoop dat je er veel plezier aan hebt.
Nu heb ik een reden om je usbstick terug te brengen  :P

Zie dat je ook goed bezig bent je akoestiek aan te passen, kan je me nog meer advies geven in de toekomst :)

Ja, de Klipschen zijn toch wel net even iets anders....maar toen je kort bij ons was heb je enkel "audio" bij een film gehoord zeker ? (omdat je kwam voor de TW9000)
Yeah, die USB stick geraakt hier nog wel eens. Stay tuned ;-)

Ik hoop nu met enkele diffusors nog een "tikje" aan het sonisch binnenklimaat te doen...

Heb trouwens nog wat kabels weggewerkt , alsook een kousje rond de speaker-cable gedaan en de salontafel weggenomen aan de luisterpositie.
De grills van de Klipschen staan er nu ook op, geen een rustigere indruk (alhoewel de brute koperkleurige drivers ook wel vet zijn...
De plaatsing van de speakers heb ik volgens verschillende guides gedaan (en daar zijn deze jongens wel gevoelig voor met de bass-ports aan de achterkant...)
Zoiets dus...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

R


Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Harry HT

Hi,

Mooie ruimte zo  :)

Wel heftig geluid vermoed ik, RF7 + SVS + Onkyo  O0

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

katwax

Quote from: jvanhambelgium on June  2, 2012, 18:02:39
Ja, de Klipschen zijn toch wel net even iets anders....maar toen je kort bij ons was heb je enkel "audio" bij een film gehoord zeker ? (omdat je kwam voor de TW9000)
Yeah, die USB stick geraakt hier nog wel eens. Stay tuned ;-)


Was inderdaad enkel de audio van film, maar het kon beter (dacht ik toen) :)

I'll stay tuned. Chord is terug dus ik kan terug meten  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Quote from: jvanhambelgium on June  2, 2012, 18:02:39
Ja, de Klipschen zijn toch wel net even iets anders....maar toen je kort bij ons was heb je enkel "audio" bij een film gehoord zeker ? (omdat je kwam voor de TW9000)
Yeah, die USB stick geraakt hier nog wel eens. Stay tuned ;-)

Ik hoop nu met enkele diffusors nog een "tikje" aan het sonisch binnenklimaat te doen...

Heb trouwens nog wat kabels weggewerkt , alsook een kousje rond de speaker-cable gedaan en de salontafel weggenomen aan de luisterpositie.
De grills van de Klipschen staan er nu ook op, geen een rustigere indruk (alhoewel de brute koperkleurige drivers ook wel vet zijn...
De plaatsing van de speakers heb ik volgens verschillende guides gedaan (en daar zijn deze jongens wel gevoelig voor met de bass-ports aan de achterkant...)
Zoiets dus...

Mooi geworden Jan  :thumbs-up:
Je hebt dat stukje plafond ook erg netje,s gemaakt,goed te zien dat het zo,n mooi ruimte geworden is.

jvanhambelgium

Dank allemaal voor de bemoedigende commentaren.
Ik heb proberen de balans te vinden tussen een "HT" ruimte en een (her)bruikbare zolder/slaapkamer. Tuurlijk is zo'n pikzwarte batcave met 6 luxe-bioscoopzetels erin (waar 99,5% van de tijd slechts 1 of 2 zetels gebruikt worden  :devil:), verhoogje, eventueel gordijntjes die voor het scherm rollen etc ook wel vet  maar mijn budget heeft ook beperkingen  :baaa:

Echter denk ik wel dat vb een aantal diffusors zowel optisch als sonisch nog iets gaan bijdragen. Het plafond is 3.4meter hoog en dan heb je nog wat "overschot" hé zonder dat het teveel op je afkomt.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Heb net een offerte binnen voor het EPS materiaal.
Als ik EPS balkjes (5cm x 5cm) van de stevigste soort (densiteit 60kg/m³) neem zit ik op een 39 euro voor de nodige balkjes voor 1 diffusor.
Mindere densiteiten (40kg/m³) zitten op 31 euro.

Ik zou dan eventueel een dunne houten "bodemplaat" kunnen gebruiken om de blokjes erop te lijmen (vb 2 of 4mm bodemplaat) en denk maximum 4 uur nodig te hebben voor montage van 1 unit. (raster van 5cm x 5cm vakjes op de bodemplaat uittekeken, insmeren net dunne laag houtlijm en goan...)

144 balkes plakken ... 1 balkje/minuut = > 2uur ;-)

...ook het schilderen moet ook nog gebeuren natuurlijk...ook wel een werkje...

...ga toch eens checken wat de prijzen zijn van "off the shelf" Skyline diffusors, en vergelijken in welke materialen ze gemaakt zijn.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Iemand enige hints qua plaatsing en hoeveelheid ?
1 diffusor zal niet veel doen, maar moet je effectief een hele muur volhangen ? Of kan je vb in een "dambord" patroon werken met "lege" vlakken ertussen ? ...of zijn er geen geschreven regels ?

Was aan het denk om genoeg isomo in huis te halen voor 10 stuks. Met het lijmen + verven zal ik wel een tijdje zoet zijn.

Ik probeer gewoon een idee te vormen hoe ik ze tegen het zwevende plafond kan hangen,
Het "zwevend" plafond is ongeveer 120cm breed dus er kunnen netjes 2 elementen naast elkaar, maar ik kan moeilijk de volledige lengte volhangen met die dingen ... lijkt me wat overkill ?
Of slaag ik dan vb gewoon 1 vlak over (als op een dambord) of doe je daar alles mee teniet ?

...en dan nog een 2e bedenking/vraag => Uit m'n RT60 metingen weet ik ongeveer welke freqs ik wil aanpakken. Zou ik dan vb 2 soorten RPG's maken met andere werkgebieden om het wat te laten overlappen of gewoon 10 dezelfde oid ?
En kan je die dan "mixen" => Panel X naar panel Y en dan weer een panel X etc. waarbij X en Y iets afwijkende "werkgebieden" zijn en dus ook globaal ook verschillende maxiimum dieptes/lengtes van balkjes.

...weeral veel vragen....
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

#61
Heb de diffusors nog even op hold gezet en nog 2 eenvoudige ingrepen gedaan om te kijken of er hier verbetering in zit ;

1// Plaatsen van nog een tapijt van onze Zweedse vrienden (hoogpolig, 7cm) omdat ik met de spiegel zag dat het 1e reflectie-punt van de speaker eigenlijk nog op de stenen vloer zat...
Nu heb ik dus een royaal tapijt liggen van 4m80 x 1m70



2// De alkoof heb ik bij wijze van test wat opvulling gegeven met Rockwool 434 platen (70kg/m³) van 80mm dikte, dus slechts 1 laag, niet de alkoof helemaal vol. Op deze manier is er meer "contactoppervlak" wanneer het geluid door de alkoof vliegt en dus absorptie een stuk beter.



Daarna nog eens met REW aan de slag gegaan om te zien of er "iets" qua verbetering/verslechtering in zat ;-)

Onderstaande meting is dus zonder tapijt en zonder vulling, met het grote gordijn achteraan gesloten & open. De RODE grafiek is dus van toepassing
(nieuwe meting ook met gordijn toe gedaan, Pure Audio stand)


...dan vervolgens een nieuwe meting (op dezelfde plaats)


..op sommige gebieden al wat meer "winst" dan op andere. Ik had gedacht om hier of daar 100ms eraf te prutsen en voor sommige freq-banden lukt dat wel.
Ik denk dat ik nu maar wat gaan stoppen met "absorptie" en moest er een volgende stap komen zal deze eerder wat op diffusie spelen.


3// En als toetje natuurlijk nog iets voorzien om een drankje op te zetten nu de salontafel er niet meer staat. Een LACK-tafeltje van onze Zweedse vrienden (< 5 euro) netjes in 2 stukken zagen et voila ...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Netjes Jan je bent er weer druk mee,ik ga binnenkort ook aan de panelen  ;)

Je nagalm is wel aardig onder beheersing zo dacht ik,ben je al redelijk tevreden met het resultaat.

Ik had vorige week RalphH op visite ,die had ze GIK panelen bij zich,handjeklap test wat veel beter,stemmen en muziek ook.

Dus ik wil aan de panelen,kopen/ maken ben ik even over na aan het denken.

jvanhambelgium

#63
Quote from: morca on June 24, 2012, 11:35:35
Netjes Jan je bent er weer druk mee,ik ga binnenkort ook aan de panelen  ;)
Je nagalm is wel aardig onder beheersing zo dacht ik,ben je al redelijk tevreden met het resultaat.
Ik had vorige week RalphH op visite ,die had ze GIK panelen bij zich,handjeklap test wat veel beter,stemmen en muziek ook.
Dus ik wil aan de panelen,kopen/ maken ben ik even over na aan het denken.

Waren dat GIK panelen "diffusie" of uit het "absorber" segment ?
Ik zie dat 4 stuks QRD EPS Diffusors daar zo'n 160 euro's kosten (inc btw, maar zonder transportkost) dus da's zo'n 40euro/stuk (+- 60cm x 60cm en 12cm hoogte)

De offerte van EPS blokjes die ik kreeg was ook niet zo goedkoop : 27 euro (40kg/m³ EPS) tot 37 euro (60kg/m³) per diffusor zonder btw (21%) , dan nog alle blokjes zelf te plakken...
Tja, dan vraagt een mens zich af of het niet verstandiger is ze gewoon aan te kopen ;-)


Hmmm,

Voor 1 setje (4 stuks) EPS diffusors loopt de rekening wel erg snel op bij GIK...zelfbouw kost op deze manier 1/2 van de prijs...dus precies toch te overwegen...komaan segn 60 euro om 4 stukken piepschuim van de UK naar Belgie te sturen...60x60 is niet overdreven groot en het weegt geen drol...


Sub Total: €136.91
Delivery: €60.77
Vat @ 20%:  €27.38
Total: €225.06

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Bierkameel

Ziet er goed uit, ik hoop in de toekomst ook zo'n ruimte te hebben  :D
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

morca

Quote from: jvanhambelgium on June 24, 2012, 13:29:51
Waren dat GIK panelen "diffusie" of uit het "absorber" segment ?
Ik zie dat 4 stuks QRD EPS Diffusors daar zo'n 160 euro's kosten (inc btw, maar zonder transportkost) dus da's zo'n 40euro/stuk (+- 60cm x 60cm en 12cm hoogte)

De offerte van EPS blokjes die ik kreeg was ook niet zo goedkoop : 27 euro (40kg/m³ EPS) tot 37 euro (60kg/m³) per diffusor zonder btw (21%) , dan nog alle blokjes zelf te plakken...
Tja, dan vraagt een mens zich af of het niet verstandiger is ze gewoon aan te kopen ;-)
Nee dacht 242 uit welke serie weet ik zo even niet meer,dacht absorber.

Peerless Monster

Quote from: Bierkameel on June 24, 2012, 13:31:00
Ziet er goed uit, ik hoop in de toekomst ook zo'n ruimte te hebben  :D

Helemaal dezelfde? ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bierkameel

Nee dat niet, ik heb nu een perfect rechthoekige grote woonkamer maar ik ben op zoek naar een ander huis en het is toch erg lastig om iets te vinden waar je een fatsoenlijke setup kwijt kan.
Het moet iig vrijstaand zijn, ik wil wel een beetje lawaai kunnen maken :P
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.


jvanhambelgium

Hmm,


Iemand ervaring met deze diffusors (EPS) versie ?

Auralex Acoustics Metro Diffusor Set WH
Auralex Acoustics Metro Diffusor 12 Set - EPS (Polystyrol) sound diffuser thomann set, wall mountable with Tubetak, Velcro or double-sided tape, suitable for painting by brush or spray, 12 pieces per box. Dimensions: 600 x 600 x 50mm. Colour: White

...via Thomann voor 248,- thuis geleverd all in (dus 12 stuks van die tegels) en goedkoper als dat kan ik ze niet maken...
Doch kan ik nergens ene grafiek vinden van diffusie-werking over het bruikbare spectrum etc  :-X
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skyfox

Quote from: jvanhambelgium on June 24, 2012, 10:04:44
...dan vervolgens een nieuwe meting (op dezelfde plaats)


..op sommige gebieden al wat meer "winst" dan op andere. Ik had gedacht om hier of daar 100ms eraf te prutsen en voor sommige freq-banden lukt dat wel.
Ik denk dat ik nu maar wat gaan stoppen met "absorptie" en moest er een volgende stap komen zal deze eerder wat op diffusie spelen.


Wauw, dat zijn serieus nette nagalmtijden!! Ik mocht willen dat mijn nagalm zo laag lag. Klinkt vast als een klok daar!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

VTEC_genieter

Mijn complimenten aan de eigenaar van deze HT ruimte  :clapping:
Heel mooi gemaakt!
Vraagje: Heb je ook een foto van de rear speakers? De muur daar.
Hoe ziet die andere kant eruit?

Ennuh.....leuke koffie kopjes heb je in het plafond/dak!  ;D
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

jvanhambelgium

#72
Quote from: VTEC_genieter on June 30, 2012, 21:39:55
Mijn complimenten aan de eigenaar van deze HT ruimte  :clapping:
Heel mooi gemaakt!
Vraagje: Heb je ook een foto van de rear speakers? De muur daar.
Hoe ziet die andere kant eruit?

Ennuh.....leuke koffie kopjes heb je in het plafond/dak!  ;D

Dank voor de complimenten, ik heb er wel wat tijd ingestoken eigenlijk, maar moet de zolder moest iets gebeuren hé ;-)
Wat de rear-speakers betreft ;




Niet speciaals dus, het zijn 2 van m'n "Promonitor 1000" speakers op een erg zware speaker-stand.
Uiteraard dag en nacht verschil tov m'n Klipschen maar deze gesloten monitor doet je ook verbazen...
Plaatsing is dicht tegen de muur, temeer omdat het "maar" de surround speakers zijn ;-)  en ook omdat je nog wil kunnen rondlopen natuurlijk.

De gipsen "kopjes" - verlichting zijn inderdaad wel leuk, helaas steek ik ze maar zelden aan omdat je dan de "slechte afwerking" van de Gyproc ziet ... in daglicht lijkt er erg goed, met verlichting er zo dicht bij vallen de allerkleinste foutjes plots gigaaantisch op  :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

Quote from: jvanhambelgium on June 25, 2012, 08:08:55
Hmm,


Iemand ervaring met deze diffusors (EPS) versie ?

Auralex Acoustics Metro Diffusor Set WH
Auralex Acoustics Metro Diffusor 12 Set - EPS (Polystyrol) sound diffuser thomann set, wall mountable with Tubetak, Velcro or double-sided tape, suitable for painting by brush or spray, 12 pieces per box. Dimensions: 600 x 600 x 50mm. Colour: White

...via Thomann voor 248,- thuis geleverd all in (dus 12 stuks van die tegels) en goedkoper als dat kan ik ze niet maken...
Doch kan ik nergens ene grafiek vinden van diffusie-werking over het bruikbare spectrum etc  :-X
Vwb die grafiek kan ik je niet helpen, maar op de site van Auralex staat (via support & general performance data) wel een uitgebreide tabel met de absorptiewaardes van elke panel uit hun gamma.

die Thomann prijs, is volgens mij exact de lijstprijs die de Nederlandse dealer(s) hanteren...althans kom ik op hetzelfde bedrag uit als ik het met hun prijslijst uitreken. (als je wat geluk hebt en de dealer niet te ver van je af woont, kan je ze zelf nog eerst eens bekijken voor aanschaf)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Ondertussen ben ik net m'n geboorde 4mm MDF panels gaan afhalen en kunnne we beginnen met het verlijmen om dan uiteindelijk 4 panels van 120 cm x 120 cm x 10cm te verkrijgen die dan gedeeltelijk vulling krijgen (eerst met klassieke rotswol 433 of 434)

Die dingen zijn altijd groter dan je eerst gedacht had  :devil:
De 4mm MDF is niet echt stijf te noemen, maar met de zijkanten zal het wel voldoende zijn...desnoods voorzie ik halverwege nog een "rib" ter versteviging.

Foto's volgen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)