Von Schweikert Unifield Model One reviews

Started by Deleted member, December 7, 2010, 11:40:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Quote from: B_FORCE on December 31, 2010, 10:04:31
Dan heb je de discussie niet goed gelezen, want die andere punten zijn ook (deels) aan bod gekomen.
Ik blijf er bij dat je zo'n bedrag niet goed kan praten.
En nogmaals, de eerder genoemde prijzen, zijn prijzen die je als particulier betaalt.
Daar zit dus OOK al een flinke winst marge op. Een fabrikant betaalt daar nog geen fractie van.

Over prijzen hoef je helemaal niet te twisten.
Materiaalkosten zijn namelijk allemaal redelijk bekend.
Het enige wat dan overblijft is personeel etc.
Maar als je daardoor een product zoveel duurder moet maken, doe je toch iets fout naar mijn idee.

Anyway, als mensen zoveel willen betalen moeten ze dat helemaal zelf weten natuurlijk :)
Ik vind het bizar veel voor enkel een Seas Prestige Coaxje (buiten het feit dat een COAX ook nog eens flinke nadelen heeft)

Ik weet niet in welke sector jij werkt, maar als je een paar knappe koppen wil inhuren ben je al gauw 100 tot 200 euro per uur kwijt...
En die knappe koppen heb je echt wel nodig in de R&D fase. Kan wel zijn dat jij het niet waard vind...
Maar dat is mens eigen om overal waarde aan te hechten. Voor de 1 is dat anders dan voor de ander.
Moet je ze ook niet kopen ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Deleted member

Quote from: Erwin B on January  4, 2011, 09:09:24
Een Von Schweikert is echt niet beter afgewerkt dan, bijvoorbeeld, een Dynaudio. En de Dynaudio's zijn een stuk goedkoper. (bv S1.4).
Ik heb zowel Von Schweikert als Dynaudio gehad.

Je licht nu slechts één aspect uit; de afwerking. Er is zo veel meer in een speaker belangrijk en/of belangrijk(er) voor de klank. De belangrijkste zaken zet Solitaire in mijn ogen allemaal op een rijtje. Daarnaast kan je Dynaudio of voor mijn part XTZ niet vergelijken met een Wilson/Von Schweikert etc., de eerste twee richten zich op massaproduktie.

Oud lid

Quote from: Antoine on January  4, 2011, 11:39:40
Je licht nu slechts één aspect uit; de afwerking. Er is zo veel meer in een speaker belangrijk en/of belangrijk(er) voor de klank. De belangrijkste zaken zet Solitaire in mijn ogen allemaal op een rijtje. Daarnaast kan je Dynaudio of voor mijn part XTZ niet vergelijken met een Wilson/Von Schweikert etc., de eerste twee richten zich op massaproduktie.

Ik zou niet weten waarom je dat niet kunt vergelijken. Omdat een fabrikant het kleinschalig en daardoor exclusief wil houden zou het beter zijn, dat is in feite wat jouw bijdrage impliceert. Daar sla je, in mijn ogen, de plank mis. Grote fabrikanten kunnen een erg mooi produkt maken voor een leuke prijs omdat ze hun inkomsten voornamelijk uit de massaproduktie halen. Een Dynaudio Contour S1.4 is gewoon een erg mooi produkt, dat toch nog, alles relatief, betaalbaar is.

Maar binnen het audiogebeuren is alles subjectief dus er bestaat sowieso geen beter best.

Deleted member

Wat ik met dat laatste wilde zeggen was dat je de genoemde fabrikanten onderling niet kunt vergelijken op prijs, waar de hele discussie hiervoor ook al over ging. Maar, ik wil er nu best aan toevoegen dat ik zeker weet dat er bij producten die voor massaproductie worden ontwikkeld scherp gelet wordt op kosten van onderdelen, daar zal met de "kaasschaafmethode" van een initieel ontwerp (als dat al gemaakt is met kwaliteit in 't oog) een hoop worden bespaard door de onderdelen met de laagste kosten toe te passen. En dan ziet 't er aan de buitenkant wellicht mooi uit maar dan is 't puur uiterlijke schijn en heeft 't niets meer met high-end te maken. Dat laatste is waar een Von Schweikert zich in elk geval wel op richt, een high-end ontwerp met eerste klas onderdelen, zorgvuldige matching en een duidelijke filosofie. Exclusiviteit is een aanname die jij maakt, wie zegt dat dat voor dit merk een drijfveer is?

Ik vind 't sowieso een non-discussie en heb alle argumenten voor en tegen nu wel gezien. Zoals Peerless Monster al zei als je 't niet met de prijs eens bent of andere waarden of normen in een luidspreker belangrijker vind laat je 't produkt gewoon links liggen.

B_FORCE

Nou het is inderdaad onder andere wat Erwin zegt.

De afwerking is alles behalve boeiend.
Laagje fineer, laagje MDF of multiplex en dan nog wat aan de binnenkant.
Zoals er al is laten zien, is een kant en klare kast van Dayton nagenoeg identiek.

Als we het toch over afwerking gaan hebben, zijn er legio voorbeelden te noemen waar ik me best kan voorstellen dat mensen geld willen neertellen.
Exclusieve materialen, moeilijke kastvormen, pikante details en vernuftige keuze qua speaker model (en gebruikte speakers)
Vooralsnog vind ik daar weinig van terug om eerlijk te zijn.
Niet bepaald het gevoel van exclusiviteit ofzo.
Dat is niet specifiek mijn mening, maar dat baseer ik op wat concurrenten neerzetten voor die prijs (of minder).

solitaire, je gaat nog voorbij het feit dat commerciële producten meestal ook niks meer is dan kloon producten.
Verschil zit vaak in subtiele verschillen, maar in feite is het allemaal een pot nat.
Of je nu een 2-weg maakt met speaker A of B, het maakt in essentie niet zoveel uit.
Daar kun je vervolgens je klank mee bepalen.
Voor de rest moet het vooral hebben van de looks en de marketing eromheen (de naam meestal).

Wat betreft R&D.
Wat ik natuurlijk bedoelde te zeggen is dat je daar geen weken (van 8 uur,5 per week, betaald) voor nodig hebt.
Ik doe er nu wel dagen over, maar dat komt omdat ik naast hobby ook nog werk heb.
Dan kun je dus niet efficiënt te werk gaan.
Als het je werk is, kun je een speaker binnen enkele werkdagen klaar hebben.

Ik mag aannemen dat men bij Von Schweikert al de nodige ervaring heeft.
Dan zou zoiets toch niet veel tijd in beslag moeten nemen.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

B_FORCE

Quote from: Peerless Monster on January  4, 2011, 09:21:58
Ik weet niet in welke sector jij werkt, maar als je een paar knappe koppen wil inhuren ben je al gauw 100 tot 200 euro per uur kwijt...
En die knappe koppen heb je echt wel nodig in de R&D fase. Kan wel zijn dat jij het niet waard vind...
Maar dat is mens eigen om overal waarde aan te hechten. Voor de 1 is dat anders dan voor de ander.
Moet je ze ook niet kopen ;).
Dat weet ik wel en ik weet ook dat meer dan 100 euro per uur waanzinnig duur is!
Zelfs bij bedrijven waar enkel HBO'ers of hoger werken vraagt men aan klanten hooguit 150 euro per uur.
Dan zit je echter wel aan de max. Vaker kom je 80-100 euro tegen.

Maar goed, je bent niet echt handig bezig als je die dure mensen de speakers in elkaar laat zetten.
Dat laat je gewoon doen door mensen die een stuk goedkoper zijn.
Je laat die "knappe koppen" enkel het model verzinnen en uiteindelijk het resultaat beoordelen (en eventueel aanpassen).
Alle tussenstappen (assemblage, meten etc) laat je doen door goedkope krachtjes.

Overigens gaat het toch helemaal niet om dat ik het links moet laten liggen?
Volgens mij mag duidelijk zijn dat als ik iets dergelijks gewild had, ik ze gewoon zelf had gebouwd.
(Zo moeilijk is dat nu ook weer niet namelijk)

Het gaat om het feit dat een dergelijk product wordt aangeboden voor die prijs.
Terwijl de prijs de kwaliteit helemaal niet kan rechtvaardigen (op grond van informatie van kast constructie, gebruikte units, onderdelen, filter etc).
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Deleted member

OMG! Ken je de uitdrukking 'ignorance is bliss'? Die gaat wel op voor jou vind ik. Ik ga even met jouw diepgang redeneren en reageren op jouw post...

Quote from: B_FORCE on January  4, 2011, 21:53:47
De afwerking is alles behalve boeiend.
Laagje fineer, laagje MDF of multiplex en dan nog wat aan de binnenkant.
Zoals er al is laten zien, is een kant en klare kast van Dayton nagenoeg identiek.

Net als met auto's, carrosserietje, laagje verf, motortje er in dan nog een paar stoeltjes er in aan de binnenkant en klaar! Carrosserietje zelf maakt niet zo veel uit, Dacia en Porsche allemaal 't zelfde. Ze hebben ze eigenlijk allemaal met ruimte voor drie en vijf deuren en een klepje aan de voorkant waar 't motortje onder gaat en wat gaatjes erin waar de ramen achter gaan.

Quote from: B_FORCE on January  4, 2011, 21:53:47
Als we het toch over afwerking gaan hebben, zijn er legio voorbeelden te noemen waar ik me best kan voorstellen dat mensen geld willen neertellen.
Exclusieve materialen, moeilijke kastvormen, pikante details en vernuftige keuze qua speaker model (en gebruikte speakers)
Vooralsnog vind ik daar weinig van terug om eerlijk te zijn.
Niet bepaald het gevoel van exclusiviteit ofzo.

Ja precies, zo'n standaard Porsche 911 Carrera is toch ook niks!? Kijk naar zo'n Subaru Impreza, die heeft tenminste dikke spoilers en goudkleurige velgen en dan de Hyundai Coupe, die heeft zelfs een vleugel achterop...da's pas vet en exclusief! Daar zou ik m'n geld ook veel liever aan uitgeven dan zo'n Porsche in zo'n standaard carrosserietje dat al 100 jaar bestaat!


Quote from: B_FORCE on January  4, 2011, 21:53:47
Dat is niet specifiek mijn mening, maar dat baseer ik op wat concurrenten neerzetten voor die prijs (of minder).

solitaire, je gaat nog voorbij het feit dat commerciële producten meestal ook niks meer is dan kloon producten.
Verschil zit vaak in subtiele verschillen, maar in feite is het allemaal een pot nat.
Of je nu een 2-weg maakt met speaker A of B, het maakt in essentie niet zoveel uit.
Daar kun je vervolgens je klank mee bepalen.
Voor de rest moet het vooral hebben van de looks en de marketing eromheen (de naam meestal).

Nee precies, een Golf is toch ook gewoon een kloon van de eerste T-Ford. Vier wielen, een carrosserietje en een motortje, puur namaakwerk! Verder zijn inderdaad de verschillen tussen dat Golfje en bijvoorbeeld een Porsche ook minimaal en subtiel, beide auto's rijden je van A naar B, de één gaat alleen maar iets sneller. Het is puur de marketing en de looks die de Porsche interessanter maken voor sommige mensen. Om maar te zwijgen over die gekken die tienduizenden euro's meer betalen voor een GT3 RS i.p.v. een Carrera, het zijn toch beiden 911's, wat een idioten!

Quote from: B_FORCE on January  4, 2011, 21:53:47
Wat betreft R&D.
Wat ik natuurlijk bedoelde te zeggen is dat je daar geen weken (van 8 uur,5 per week, betaald) voor nodig hebt.
Ik doe er nu wel dagen over, maar dat komt omdat ik naast hobby ook nog werk heb.
Dan kun je dus niet efficiënt te werk gaan.
Als het je werk is, kun je een speaker binnen enkele werkdagen klaar hebben.

Ik mag aannemen dat men bij Von Schweikert al de nodige ervaring heeft.
Dan zou zoiets toch niet veel tijd in beslag moeten nemen.

Nee dat snap ik, je hebt werk dus geen tijd om ook even een speakertje te ontwerpen en in mekaar te zetten, dat je het kan tuurlijk, wie zou daar over kunnen twijfelen. Dat kunnen we tenslotte allemaal als we 't niet zo druk zouden hebben...en die Von Schweikert die er notabene wel tijd voor heeft en z'n werk er van gemaakt heeft, ongelofelijk dat die 't niet wat goedkoper en sneller doet dan jij en ook niet eens meer bijzondere producten bouwt met al die tijd en ervaring die hij er wel voor heeft. Wat een prutsers daar!!


:-X

Interficior

Hoi Antoine,

Je hebt de post van B_FORCE niet goed gelezen. Hoeveel ervaring heb je zelf met het inelkaar lepelen van auto's en speakers eigenlijk, voordat je mensen automatisch teveel credits geeft?
Take it or lease it

Deleted member

Quote from: Interficior on January  4, 2011, 23:05:15
Hoi Antoine,

Je hebt de post van B_FORCE niet goed gelezen. Hoeveel ervaring heb je zelf met het inelkaar lepelen van auto's en speakers eigenlijk, voordat je mensen automatisch teveel credits geeft?

Ik ga na alles dat er al over gezegd is natuurlijk niet dezelfde argumenten van anderen waar ik 't mee eens ben nogmaals inbrengen. B-Force zijn reactie bracht namelijk ook niets nieuws, eigenlijk had ik helemaal niet moeten reageren maar zijn reacties zijn inhoudelijk zo leeg en nietszeggend dat ik 't niet kon laten wat domme analogieën te maken.

Edit: Oh ja, ik mag toch hopen dan men begrijpt dat ik enorm sarcastisch was in die eerdere post en dat ik énorme verschillen zie tussen een Porsche GT3 RS en een Dacia Logan ondanks dat ze beide vier wielen hebben?

Interficior

Quote from: Antoine on January  4, 2011, 23:08:40
Ik ga na alles dat er al over gezegd is natuurlijk niet nogmaals dezelfde argumenten waar ik 't mee eens ben inbrengen. B-Force zijn reactie bracht namelijk ook niets nieuws, eigenlijk had ik helemaal niet moeten reageren maar zijn reacties zijn inhoudelijk zo leeg en nietszeggend dat ik 't niet kon laten wat domme analogieën te maken.
Nee, je reageerde op iets dat B_FORCE helemaal niet zei.

Voorbeeld:
Ik zeg: Spuitbussen geven altijd betere kwaliteit lakwerk.
Jij zegt: Nee, want huizen zijn van steen.

QuoteEdit: Oh ja, ik mag toch hopen dan men begrijpt dat ik enorm sarcastisch was in die eerdere post en dat ik énorme verschillen zie tussen een Porsche GT3 RS en een Dacia Logan ondanks dat ze beide vier wielen hebben?
Ze hebben er beide vijf.



;)
Take it or lease it

Deleted member

Zucht...ik begrijp (met een elektrotechnische achtergrond) hoe een luidspreker werkt en welke functie de onderdelen daarin stuk voor stuk hebben. Ik heb echter ook veel respect voor de makers van luidsprekers en zie 't maken van een goede luidspreker eerder als een kunst waar jaren ervaring voor vereist is dan simpelweg weten hoe een simulatieprogrammaatje werkt om aan de hand van een stel koude parameters van een paar drivers en een bepaald kastvolume een luidspreker inclusief wisselfilter te ontwerpen. Ik ben een beetje allergisch voor arrogante reacties van mensen die 't allemaal zo goed weten maar zaken oversimplificeren en nog nooit iets wezenlijks lijken te hebben bereikt, that's all!

Er is in de keten van de gemiddelde eigenaar van een willekeurige HiFi set geen onderdeel dat zo z'n stempel drukt op de kwaliteit van de geluidsweergave als de luidsprekers doen. Dus als 't allemaal zo simpel was en iedereen 't altijd automatisch goed zou doen en de waarheid in pacht zou hebben is 't toch des te vreemder dat de onderlinge verschillen zo groot zijn niet waar?

Deleted member

Quote from: Interficior on January  4, 2011, 23:13:20
Ze hebben er beide vijf.

;)

Smartass! ;) Wat voor vijfde wiel? Vliegwiel, stuurwiel? Een reservewiel heeft de GT3 in elk geval niet!  ;D

B_FORCE

Waar heb jij gelezen dat ik dat gezegd heb dat iedereen zomaar even een goede speaker kan ontwerpen?  :eh:
(en de andere argumenten die ineens zuiver suggestief worden ingevuld)

Voor de rest vind ik dat je ineens nogal afwijkt van de inhoudelijke discussie en daarnaast suggesties doet over wat ik allemaal niet zou begrijpen.
Je weet niet eens wat ik als werk doe en wat ik gestudeerd heb. Misschien is dat nog wel angstvallig dichter bij dit onderwerp dan dat jij denkt.

Daarnaast ga je overigens flink voorbij het feit dat een product technisch helemaal niet goed hoeft te zijn om toch succesvol te kunnen zijn of een eigen karakter te hebben.
Voor die dingen kunnen andere dingen soms veel belangrijker zijn.

Maar goed, ik betreur het dat er in enen niet meer inhoudelijk op argumenten wordt ingegaan.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Deleted member

Ik heb ook helemaal geen idee wat je wilde zeggen naast wat je al drie keer eerder hebt gezegd in dit topic. En ja, het is een discussieforum en iedereen mag vrijelijk z'n zegje doen maar het is dus allemaal al meermaals gezegd en jij deed 't, zeker in je laatste twee posts, wel heel arrogant, neerbuigend en m.i. oversimplificerend af. Al begon het natuurlijk eigenlijk al hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107032.msg1850641#msg1850641 van waar de hele discussie al snel op een kabeldiscussie tussen "believers en non-believers" begon te lijken.

Anyway, alles is nu wel gezegd dus je gaat verder maar je gang - ik heb geen aandelen in de bedrijven waar 't over ging en net zoals jij en een ieder ander zo m'n eigen voorkeuren, prrrrrima!

B_FORCE

Arrogant, neerbuigend en oversimplificerend ?

Ik doe niets anders dan bepaalde argumenten geven.
Het is dan aan anderen (jou in dit geval) om daar inhoudelijk op te reageren (en vice versa).
Dat jij zoiets als arrogant, neerbuigend en oversimplificerend ziet vind ik dan erg spijtig.
Maar het is niks anders dan door wat uit te vergroten dingen duidelijk te maken.
Je had ook inhoudelijk kunnen duidelijk maken dat sommige dingen misschien wellicht wat overdreven waren.
(ipv met dingen komen die daar nog eens een schep bovenop doen en bijna misplaatst zijn)

Zo was een van de standpunten dat de kosten onder andere zouden kunnen komen door R&D.
Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat zoiets in die zin meevalt en dat het de prijs absoluut niet rechtvaardigt!
(concurrenten van gelijke grote hebben daar trouwens ook mee te maken).
Overigens gekeken vanuit het standpunt van iemand werkend bij een dergelijke R&D afdeling, waar zoiets dagelijkse kost is.

Vooralsnog ben ik nog niet met inhoudelijke argumenten overtuigd dat de prijs dan ook gerechtvaardigd is en ik sta daar dan nog steeds open voor.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Deleted member

Het is al lang off topic en ik zie 't niet als mijn taak om jou of een ander te overtuigen maar gevoelsmatig wilde ik wel opkomen voor Von Schweikert omdat ik ze van dichtbij volg via het 'Von Schweikert Audio Owners forum' waar Von Schweikert zelf ook actief op is. (http://www.audiocircle.com/index.php?board=139.0) Daarnaast heb ik gemaild en ook een keer gebeld met Albert von Schweikert en ook veel contact gehad met Cor van Musical Reality die in de Benelux importeur is. Uit dit alles (dus forum, telefoon en mail) krijg ik een heel ander beeld van een dergelijk bedrijf dan jij schetst.

Uiteraard ben ik me bewust dat dingen nooit zijn zoals ze lijken maar zo zwart-wit/overgesimplificeerd als jij ze stelde zijn ze zeker niet. Zo weet ik dat Von Schweikert, in hun produktontwikkeling diverse prototypes bouwt waarbij uitgebreide selectie van diverse drivers (tientallen!) en filterondelen worden beoordeeld en die prototypes laat betatesten door een selecte groep, doen ze constant aan 'life cycle management' om hun produkten technisch gezien up to date te houden tov de concurrentie, bieden ze relatief voordelige upgrades aan aan klanten van oudere modellen die zijn opgevolgd door een MKII of III versie en zelfs upgrades van bijvoorbeeld een VR4 GenIII naar VR-5, hebben ze voor een dergelijk klein bedrijf (ik meen <20 man) een behoorlijk imposante lijn aan luidsprekers (VR-33, -35, -4SR, -5 Anniversary, -9 en -11, en de Unifield 1, 2 en 3 met de VR-22 en VR-77 in de pijplijn, subwoofers, eigen kabellijn, surround- en centerspeakers, die je ook (nog) niet allemaal op hun website terugvindt omdat ze de productie niet kunnen bijbenen), bouwen ze alles 'in house' in de VS met dus relatief dure Amerikaanse krachten t.o.v. een goedkopere chinees, met een strenge quality control, doen ze custom ontwerpen/aanpassingen op luidsprekers, onderhouden ze contacten met driverfabrikanten zoals SEAS, AAC (het voormalige Audax) waarmee ze samen drivers hebben ontwikkeld, hebben ze een kleine dealerbase waardoor veel support, garantieafwikkeling en zelfs sales door ze zelf wordt gedaan, moeten ze zorgen voor reviews, advertising/marketing etc., nemen ze deel aan audio-shows in de VS, moeten ze contacten onderhouden met een wereldwijd netwerk van dealers/importeurs. Er is ongetwijfeld nog een aantal zaken die ik vergeet. Je begrijpt dat dat allemaal betaald moet worden en dat dat met relatief gezien meer overhead en kosten gebeurd dan voor een groot bedrijf het geval is dat grote aantallen luidsprekers verkoopt.

Tot slot nog een klein voorbeeld, de mid-drivers in mijn VR-5 Anniversary's die recent als upgrades voor de originele SE MKII mid-drivers in mijn luidspreker zijn geplaatst moesten naar een lokale spuiterij in de VS waar ze met de hand werden voorzien van een combinatie van aluminiumpoeder en verf coating van een bepaalde samenstelling die ook door Von Schweikert is ontwikkeld om bepaalde 5kHz resonanties te dempen. Dat soort details zie je niet bij een massaprodukt fabrikant maar maken wel verschil en maakt 't merk tot een echt high-end merk met veel kennis en kwaliteit. Ik heb de filters in mijn luidsprekers gezien en als je ziet wat daarop zit en hoe die zijn opgebouwd en ik dat vergelijk met foto's van el-cheapo wisselfilters die ik hier wel eens langs zie komen dan worden verschillen je snel duidelijk. Daarnaast kun je bij Albert ook nog eens aankloppen voor advies rond bekabeling, apparatuur en zelf akoestiekonderwerpen, probeer dat maar eens bij XTZ, Dynaudio en weet ik wat voor merken die hier de revue hebben gepasseerd. Uit dit alles begrijp je dat ik 't bedrijf een warm hart toedraag en 't vertrouw en 't daarom niet leuk is om de lezen hoe sommigen 't bedrijf in diskrediet proberen te brengen met voornamelijk aannames die niet gebaseerd zijn op kennis/feiten over 't bedrijf in kwestie. Overigens gaf ik al aan dat ik zelf de Unifield lijn waar in dit topic de Unifield I werd besproken ook relatief duur vind en Von Schweikert bezig is met meer kostenvriendelijke produkten waarop op de voor geluidsweergave minder belangrijke compromissen worden gemaakt (bijv. afwerking in stof in plaats van duur fineer).

Peerless Monster

Quote from: Antoine on January  5, 2011, 02:27:57
Het is al lang off topic en ik zie 't niet als mijn taak om jou of een ander te overtuigen maar gevoelsmatig wilde ik wel opkomen voor Von Schweikert omdat ik ze van dichtbij volg via het 'Von Schweikert Audio Owners forum' waar Von Schweikert zelf ook actief op is. (http://www.audiocircle.com/index.php?board=139.0) Daarnaast heb ik gemaild en ook een keer gebeld met Albert von Schweikert en ook veel contact gehad met Cor van Musical Reality die in de Benelux importeur is. Uit dit alles (dus forum, telefoon en mail) krijg ik een heel ander beeld van een dergelijk bedrijf dan jij schetst.

Uiteraard ben ik me bewust dat dingen nooit zijn zoals ze lijken maar zo zwart-wit/overgesimplificeerd als jij ze stelde zijn ze zeker niet. Zo weet ik dat Von Schweikert, in hun produktontwikkeling diverse prototypes bouwt waarbij uitgebreide selectie van diverse drivers (tientallen!) en filterondelen worden beoordeeld en die prototypes laat betatesten door een selecte groep, doen ze constant aan 'life cycle management' om hun produkten technisch gezien up to date te houden tov de concurrentie, bieden ze relatief voordelige upgrades aan aan klanten van oudere modellen die zijn opgevolgd door een MKII of III versie en zelfs upgrades van bijvoorbeeld een VR4 GenIII naar VR-5, hebben ze voor een dergelijk klein bedrijf (ik meen <20 man) een behoorlijk imposante lijn aan luidsprekers (VR-33, -35, -4SR, -5 Anniversary, -9 en -11, en de Unifield 1, 2 en 3 met de VR-22 en VR-77 in de pijplijn, subwoofers, eigen kabellijn, surround- en centerspeakers, die je ook (nog) niet allemaal op hun website terugvindt omdat ze de productie niet kunnen bijbenen), bouwen ze alles 'in house' in de VS met dus relatief dure Amerikaanse krachten t.o.v. een goedkopere chinees, met een strenge quality control, doen ze custom ontwerpen/aanpassingen op luidsprekers, onderhouden ze contacten met driverfabrikanten zoals SEAS, AAC (het voormalige Audax) waarmee ze samen drivers hebben ontwikkeld, hebben ze een kleine dealerbase waardoor veel support, garantieafwikkeling en zelfs sales door ze zelf wordt gedaan, moeten ze zorgen voor reviews, advertising/marketing etc., nemen ze deel aan audio-shows in de VS, moeten ze contacten onderhouden met een wereldwijd netwerk van dealers/importeurs. Er is ongetwijfeld nog een aantal zaken die ik vergeet. Je begrijpt dat dat allemaal betaald moet worden en dat dat met relatief gezien meer overhead en kosten gebeurd dan voor een groot bedrijf het geval is dat grote aantallen luidsprekers verkoopt.

Tot slot nog een klein voorbeeld, de mid-drivers in mijn VR-5 Anniversary's die recent als upgrades voor de originele SE MKII mid-drivers in mijn luidspreker zijn geplaatst moesten naar een lokale spuiterij in de VS waar ze met de hand werden voorzien van een combinatie van aluminiumpoeder en verf coating van een bepaalde samenstelling die ook door Von Schweikert is ontwikkeld om bepaalde 5kHz resonanties te dempen. Dat soort details zie je niet bij een massaprodukt fabrikant maar maken wel verschil en maakt 't merk tot een echt high-end merk met veel kennis en kwaliteit. Ik heb de filters in mijn luidsprekers gezien en als je ziet wat daarop zit en hoe die zijn opgebouwd en ik dat vergelijk met foto's van el-cheapo wisselfilters die ik hier wel eens langs zie komen dan worden verschillen je snel duidelijk. Daarnaast kun je bij Albert ook nog eens aankloppen voor advies rond bekabeling, apparatuur en zelf akoestiekonderwerpen, probeer dat maar eens bij XTZ, Dynaudio en weet ik wat voor merken die hier de revue hebben gepasseerd. Uit dit alles begrijp je dat ik 't bedrijf een warm hart toedraag en 't vertrouw en 't daarom niet leuk is om de lezen hoe sommigen 't bedrijf in diskrediet proberen te brengen met voornamelijk aannames die niet gebaseerd zijn op kennis/feiten over 't bedrijf in kwestie. Overigens gaf ik al aan dat ik zelf de Unifield lijn waar in dit topic de Unifield I werd besproken ook relatief duur vind en Von Schweikert bezig is met meer kostenvriendelijke produkten waarop op de voor geluidsweergave minder belangrijke compromissen worden gemaakt (bijv. afwerking in stof in plaats van duur fineer).

Een situatie schets van goed oliede R&D afdeling ;D
Veel koffie vandaag Antoine ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

yorkie13

Kortom xtz is dus eigenlijk (te) goedkoop :coffee:

Geen dure R&D en gemaakt in China, en voor 5500 euro heb je een complete set met custom made Seas
units en mooi afgewerkte kasten.

Ik wil wel vermelden dat de Unifield 2 en 3 modelllen van von Schweikert die ik heb mogen beluisteren ,
een positieve indruk hebben achter gelaten.
helaas met een stevig prijskaartje.

Ik ben dan zeker ook benieuwd naar de nieuwe modellen die voor mensen met een kleiner budget worden
ontwikkeld.

Oud lid

Quote from: Antoine on January  5, 2011, 02:27:57
Het is al lang off topic en ik zie 't niet als mijn taak om jou of een ander te overtuigen maar gevoelsmatig wilde ik wel opkomen voor Von Schweikert omdat ik ze van dichtbij volg via het 'Von Schweikert Audio Owners forum' waar Von Schweikert zelf ook actief op is. (http://www.audiocircle.com/index.php?board=139.0) Daarnaast heb ik gemaild en ook een keer gebeld met Albert von Schweikert en ook veel contact gehad met Cor van Musical Reality die in de Benelux importeur is. Uit dit alles (dus forum, telefoon en mail) krijg ik een heel ander beeld van een dergelijk bedrijf dan jij schetst.

...lezen hoe sommigen 't bedrijf in diskrediet proberen te brengen met voornamelijk aannames die niet gebaseerd zijn op kennis/feiten over 't bedrijf in kwestie. Overigens gaf ik al aan dat ik zelf de Unifield lijn waar in dit topic de Unifield I werd besproken ook relatief duur vind en Von Schweikert bezig is met meer kostenvriendelijke produkten waarop op de voor geluidsweergave minder belangrijke compromissen worden gemaakt (bijv. afwerking in stof in plaats van duur fineer).

Denk jij dat Albert von Schweikert en "Cor" van Musical Reality iets negatiefs zouden zeggen over het produkt? Dan ben je toch wel erg naïef.
Dat je Von Schweikert een warm hart toedraagt is prima, maar als mensen, met argumenten, jouw visie proberen te nuanceren moet je die mensen niet meteen voor idioten uitmaken(figuurlijk).

En het is echt niet bij Von Schweikert alleen dat je er met je vragen terecht kunt. Ook bij Quad, NAim, Leema, Mordaunt-Short en weet ik wie nog meer.

Deleted member

Quote from: Peerless Monster on January  5, 2011, 07:48:18
Een situatie schets van goed oliede R&D afdeling ;D
Veel koffie vandaag Antoine ;).

Nee hoor, ik ben vrij vandaag en heb dus lekker uitgeslapen, ben net wakker zelfs! ;D

Quote from: RA SUBS on January  5, 2011, 08:49:24
Kortom xtz is dus eigenlijk (te) goedkoop :coffee:

Geen dure R&D en gemaakt in China, en voor 5500 euro heb je een complete set met custom made Seas
units en mooi afgewerkte kasten.

Gewoon een ander business model dus, en om die reden zijn blijf ik er bij dat ze qua prijs om die reden niet te vergelijken zijn. Als je het zuiver prijstechnisch wilt bekijken en er van bent overtuigd dat een XTZ je net zo veel levert prima toch? Dan ga je voor dat merk dat is door mij, en anderen al meermaals gezegd. Voor beide merken is er een markt maar blijkbaar vindt een aantal hier 't nodig om er over door te blijven drammen. Voor mij is 't hetzelfde als de discussie Emotiva vs. een Krell die ik eerder heb langs zien komen. Wie weet is de prijs-kwaliteitverhouding wel beter van een Emotiva en XTZ maar je gaat voorbij aan de high-end gedachte en 't vertrouwen dat de oudere merken uitstralen, sommige mensen vinden dat belangrijk en kiezen daarom voor de oudere merken, klaar!

Quote from: Erwin B on January  5, 2011, 09:18:23
Denk jij dat Albert von Schweikert en "Cor" van Musical Reality iets negatiefs zouden zeggen over het produkt? Dan ben je toch wel erg naïef.
Dat je Von Schweikert een warm hart toedraagt is prima, maar als mensen, met argumenten, jouw visie proberen te nuanceren moet je die mensen niet meteen voor idioten uitmaken(figuurlijk).

Lezen! Je quote een gedeelte van m'n post terwijl ik direct in de zin na 't gedeelte aangeef dat ik me er van bewust ben dat dingen nooit precies zo zijn zoals ze lijken. Naïef ben ik dus niet en de graadmeter is natuurlijk vooral wat ik lees van medegebruikers/eigenaars op 't genoemde forum. Waarom ik zo reageerde op de post van B-Force heb ik al drie keer gezegd dus ik ga niet in op je laatste zin.

Ejorne

Quote from: RA SUBS on January  5, 2011, 08:49:24
Ik wil wel vermelden dat de Unifield 2 en 3 modelllen van von Schweikert die ik heb mogen beluisteren ,
een positieve indruk hebben achter gelaten.
helaas met een dito prijskaartje.

Een prijskaartje die een positieve indruk achterlaat, is toch niet 'helaas'?
:P

yorkie13

dito moet stevig zijn>>>>>>>>>>>edit

Jammer dat ook weer hier mensen fel gaan worden, er naar mijn idee nergens getwijfeld aan de kwaliteit van de
Unifield 1 luidsprekers.

Ik heb de VS een aantal malen mogen beluisteren en deze hebben altijd een positieve indruk achter gelaten.
Stonden hoog op het verlanglijstje.

Tot ik xtz tegen kwam :D


Deleted member

Felheid naar jou is door mij in elk geval niet zo bedoeld, jij brengt 't eerlijk en positief dus helemaal prima!  :thumbs-up:

B_FORCE

Quote from: Antoine on January  5, 2011, 12:46:56
jij brengt 't eerlijk en positief dus helemaal prima!
Wie niet dan?  :eh:

Er worden enkel kritische vragen gesteld over een product dat hier (door jou) wordt verkondigd.
Om hopelijk een beeld te krijgen waarom deze luidspreker een dergelijk prijskaartje meekrijgt.
Laten we wel wezen, het mag duidelijk zijn dat ik niet de enige ben die zo'n bedrag opmerkelijk vind.
De vraag of het jou "taak" is andere te overtuigen kan ik niet beantwoorden.
Het mogen wel duidelijk zijn dat jij het met een aantal punten niet eens bent.
Mij lijkt het niet meer dan logisch dat anderen dan graag zouden willen weten waarom.
Duidelijk is dat een aantal vragen en argumenten onbeantwoord blijven, maar waar sommigen toch graag een reactie op willen hebben.
Sja, je mag het van mij drammen noemen, ik noem het kritisch.

Gelukkig heb je nu al wat meer argumenten gegeven.
Een deel daarvan is niet geheel valide.
Concurrenten doen namelijk ook aan marketing (gaan dus ook shows af enz enz).
Voor de rest zijn het voor een deel gevoelsmatige argumenten die je geeft waarom je zelf vind dat het een prettig bedrijf is.
(daar kan ik me dan ook best in vinden).
Maar zoals Erwin terecht naar voren haalt:
QuoteEn het is echt niet bij Von Schweikert alleen dat je er met je vragen terecht kunt. Ook bij Quad, NAim, Leema, Mordaunt-Short en weet ik wie nog meer.
Daar wordt overigens nog niet op ingegaan.

Wat betreft filter componenten.
Wanneer ik echt ruig doe (Jantzen spoelen, AUDYN-CAP plus condensatoren, Dueland weerstanden bijvoorbeeld), dan kom ik typisch voor zo'n 2-weg systeem uit op 300-500 euro. (stereo)
Bedenk echter wel dat je niet te gek kunt doen, omdat zoiets simpelweg niet meer praktisch past in een dergelijke (kleine) kast.
Ook zijn dit prijzen die ik als particulier betaal.
Een dergelijk bedrijf betaalt prijzen die aantrekkelijker zijn.

Dat je dit als argument noemt, rechtvaardigt nog steeds niet de prijs.
Daarenboven gebruiken concurrenten OOK dergelijk exclusieve filters.
(de vraag of het überhaupt zin heeft zulke componenten te kiezen (op bepaalde plaatsen in het filter) laat ik dan even in het midden)

Dat Von Schweikert zijn drivers nog eens laat aanpassen wil ik best geloven.
Of dat hierbij gedaan is, kunnen we helaas enkel gissen (of weet iemand dat toevallig?)
Overigens, wil ik nogmaals benadrukken dat dergelijke aanpassingen zich hooguit uiten in kleine verschillen en nuances.
(ik zou dan investeren in een betere drivers of ander concept, maar dat zijn persoonlijke keuzes).

Wat ik bedoel met goedkope krachten is niet specifiek westers of chinees oid.
Maar je laat iemand met een HBO/WO achtergrond niet een kastje in elkaar "timmeren".
Dat is simpelweg veel te duur.
Overigens zijn prototypes in het algemeen verwaarloosbaar qua kosten.
Die kun je namelijk gewoon maken van kaal MDF. De functionaliteit verandert daardoor niet.

Zoals Erwin terecht stelt, probeert men het enkel wat te nuanceren.
Ik weet best dat er wat gevraagd wordt voor exclusiviteit (en daar kan ik me dan ook wel in vinden), maar die exclusiviteit mis ik behoorlijk in dit product.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Deleted member

Ongelofelijk, je gaat nog even door zie ik. Vind er van wat je er van wilt vinden, ik heb er nou genoeg over gezegd. Het doel van 't starten van dit topic was het delen van de links naar de reviews voor diegenen die er in geïnteresseerd zijn. Het doel was niet in oeverloos en vooral zinloos (wat kunnen wij er aan veranderen tenslotte?) gezwam te eindigen over of de prijs wel of niet te rechtvaardigen is. Ieder heeft een eigen keus in deze of hij/zij 't waard vindt en ik ben 't gewoon niet met al jouw argumenten eens en daarnaast vind ik 't voor een aantal niet eens de moeite om er op te reageren (zo arrogant ben ík dan wel weer ;)) Ik heb alle voor mij persoonlijke valide argumenten gegeven en ik merk dat je slecht 'begrijpend leest' (lees maar terug een hoop dingen zijn al beantwoordt)

Als jij nog geen acceptabel antwoord" op je argumenten en vragen hebt dan zou jij, net als ik gisteren al deed, kunnen besluiten te stellen dat we er niet uit gaan komen (agree to disagree). En als je er een nog groter punt van wilt maken, prima mijn zegen heb je, maar wellicht kun je dan beter direct naar Von Schweikert gaan.

Quote from: B_FORCE on January  5, 2011, 14:37:25
De vraag of het jou "taak" is andere te overtuigen kan ik niet beantwoorden.

Oh ja, natuurlijk is dit niet mijn taak, ik zit hier voor m'n lol, niet als vertegenwoordiger van het merk.  :omg: