Akoestiek problemen

Started by albert, October 6, 2003, 08:37:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

albert

Hallo Allemaal,

Bijgesloten heb ik een plattegrond van mijn kamer. Nu is het zo dat de akoestiek hier niet zo best is vind ikzelf. Nogal wat echo en ga maar door. De geluidskwaliteit wordt hierdoor ernstig aangetast. Zoals je ziet is de kamer vrij kaal(Ik heb zo goed mogelijk de verhoudingen aanghouden).

Nog even wat opmerkingen betrekking tot de kamer.
De hele kamer is voorzien van laminaat met daaronder van dat ondergrond, daarna beton.
Plafond is ook beton, de muren zijn voorzien van behang(!).
Beide ramen zijn voorzien van lamellen.

Jullie snappen nu wel dat ik hier oplossingen voor zoek. Ten eerste had ik gedacht om de achtermuur(muur achter tv,audio en front speakers) te voorzien van dikke gordijnen. En het zijraam ook. Ook demping aanbrengen bij de rechterfront op de muur. Daarna wou ik ook wel een groot vloerkleed die tussen luisterpositie en apparatuur komt. Zou er ook extra demping op de achterwand moeten?

Mijn grote vraag: Ben ik nu goed bezig op acoustiek gebied? Enige tips zijn van harte welkom. Ook graag opmerkingen als ik dingen over het hoofd zie.

MvrGr,

Albert

blue-eyes

Wat bedoel je met ernstig verziekt? Geen bas? Of juist veel? Etc. Ik heb er zelf minder kaas van gegeten maar ik denk wel dat je iets specifieker moet zijn.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

albert

Quote from: blue-eyes on October  6, 2003, 08:54:08
Wat bedoel je met ernstig verziekt? Geen bas? Of juist veel? Etc. Ik heb er zelf minder kaas van gegeten maar ik denk wel dat je iets specifieker moet zijn.

Wat ik met dit verhaal bedoel is dat de kamer op geen enkel punt akoesties benaderd is.(een harde kamer noemen ze dat toch?) Ik heb momenteel vrij veel reflecties, vooral als ik in mijn handen klap, dan galmt het nogal.
Hiervoor zoek ik de juiste oplossingen.

gr,
ALbert

Spacebass

Je hebt zeg maar last van "flutter echo's".
Je kan idd met gordijnen gaan werken..als je daarnaast,  vlak voor je luidsprekers een karpet neerlegd, kan ook enorm helpen. In iedergeval als uitgangspunt.

Wat voor kast is dat eigenlijk bij je achtermuur? Heeft hij vlakke deuren of is dat een boekenkast?  Een boekenkast zou wel cool zijn  ;D

J.A.F._Doorhof

Hi,

De achterwand die je altijd een soort diffuser te gebruiken, een boekenkast zonder deuren is IDEAAL daarvoor (vooral met veel verschillende soorten boeken qua formaat).

Verder kun je beginnen met een vloerkleed.

Daarnaast zou ik voor de ramen inderdaad goede gordijnen hangen.

En eventueel kun je nog op de mirrorpoints in je kamer demping aanbrengen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

albert

die kast die achterin staat is jammergenoeg geen boekenkast, er staat wat servies spul in en anders spul wat "weg" moest. Is der een goed alternatief hiervoor? Bv naast of boven de kast een soort demping aanbrengen. Let op: Dit is wel een woonkamer dus bv schuimrubber vind ik niet erg gepast.

MvrGr,
Albert

J.A.F._Doorhof

Je moet ongeveer een rechte lijn met je center trekken, en dan ongeveer 2 mtr breedt.

Er moet iets staan dat de rechtstreekse weerkaatsingen opvangt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

albert

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2003, 13:31:15
Je moet ongeveer een rechte lijn met je center trekken, en dan ongeveer 2 mtr breedt.

Er moet iets staan dat de rechtstreekse weerkaatsingen opvangt.

MvrGr.
Frank

Frank, bedoel je de lijn van de hoogte van de center? Deze zeg maar doortrekken naar de muur en dan 2M naar voren demping?

gr,
ALbert

J.A.F._Doorhof

2 mtr in de breedte.
Het liefst zo volumues mogelijk in de breedte en hoogte, diepte maakt niet zoveel uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"