opvolger wifi? 100 sneller dan nu met wifi mogelijk is

Started by eduard, November 29, 2010, 12:28:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

In de automatiserings gids kwam ik het volgde artikel tegen. Lijkt me een erg leuke ontwikkeling.

Wifi verbleekt bij Singaporese vinding

29 november 2010 door: Jelle Wijkstra
Mobiele data Het A*STAR Institute of Microelectronics in Sinagapore heeft betaalbare chips ontwikkeld die kunnen communiceren in het het Extremely High Frequency-spectrum. Dat maakt draadloze communicatie een factor 100 sneller dan nu met wifi mogelijk is.
De chips die het onderzoekslab ontwikkelde, werken in de millimetergolf. Dat terrein was voorbehouden aan toepassingen waar kosten niet de dominante rol spelen – zoals defensie en ruimtevaart – omdat er voor de productie van de benodigde chips relatief dure materialen nodig waren, zoals galliumarsenide.
Het A*STAR Institute of Microelectronics heeft nu een methode gevonden om dergelijke chips uit silicium te vervaardigen. Dat materiaal is goedkoper en met de verwerking ervan is bovendien veel ervaring opgedaan.
De nu gefabriceerde chips werken op de 135 gigahertz-band. Ze halen daar een gegevensdoorvoer van 10 gigabit per seconde. Bij die doorvoer zou je volgens de onderzoekers 3 Blu-ray dvd's van 25 gigabyte elk in een minuut kunnen downloaden.
Volgens professor Dim-Lee Kwong, directeur van het IME, zijn de ontwikkelde technieken productierijp. Of er al belangstelling getoond is door de chipsindustrie, en wanneer producten met de nieuwe technologie te verwachten zijn, is niet bekend

http://www.automatiseringgids.nl/technologie/telecom/2010/48/wifi-verbleekt-bij-singaporese-vinding.aspx

Xstream

Laat maar komen die hap. De vraag is er wel volgens mij, ik iig wel :) Nu het aanbod nog.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Kjelt

Quote from: Xstream on November 29, 2010, 13:14:13
Laat maar komen die hap. De vraag is er wel volgens mij, ik iig wel :) Nu het aanbod nog.
Wat wil je dan concreet doen met een 10000Mb/s wireless verbinding in huis als de internetverbinding nog rond de 20Mb/s blijft hangen en een blu-ray niet boven de 50Mb/s uitkomt?

Xstream

Nou, zoveel heb ik nog niet nodig inderdaad. Maar ga nu maar 's Blu-Ray streamen wireless, valt toch niet mee.
Toch lekker als dat wel soepel gaat zonder kabeltje? Of meerdere streams tegelijk? Kopieren en kijken tegelijk etc ...

Al moet het theoretisch wel al kunnen, maar in de praktijk worden deze snelheden niet/amper constant gehaald. Wat meer bandbreedte kan nooit kwaad natuurlijk, al ligt dat ook aan de prijs natuurlijk ;)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

eduard

Het zou gewoon erg makkelijk zijn wanneer je thuis je hele netwerk draadloos kan hebben. De huidige wifi apparatuur hebben veel problemen met het streamen van HD content. Dit zou hiermee over zijn.

Kjelt

Quote from: eduard on November 29, 2010, 16:42:51
Het zou gewoon erg makkelijk zijn wanneer je thuis je hele netwerk draadloos kan hebben. De huidige wifi apparatuur hebben veel problemen met het streamen van HD content. Dit zou hiermee over zijn.
Ik ben bang dat je dan verkeerd redeneert. Hoe groter je bandbreedte des te meer ellende je op de hals haalt qua storingen van buren etc. en des te ingewikkelder het wordt. Je hebt wel meer bandbreedte om een beter protocol te kunnen definieren. Daarnaast heb je ook grotere kans dat andere apparatuur problemen krijgt omdat de golflengte zo klein is dat deze golflengte door (koel)gaatjes in behuizingen heengaat en problemen op de printen kunnen induceren.

eduard

Kjelt, daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de meeste problemen door de fabrikanten van de nieuwe apparatuur deze problemen kunnen tackelen.

Eduard

EJ

Het moet sowieso aan de CE regulering voldoen, dus van instralen/invloeden op andere apparatuur mag geen sprake zijn.

Kjelt

Quote from: EJ on November 29, 2010, 17:10:48
Het moet sowieso aan de CE regulering voldoen, dus van instralen/invloeden op andere apparatuur mag geen sprake zijn.
Zo zwart/wit is het niet, want dan zou er bv geen enkele GSM verkocht mogen worden, hou maar eens een GSM in de buurt van je audio versterker interlinks en bel hem dan eens met een vaste lijn op, je weet niet wat je hoort (maar ach dat is bekend). Oftewel groot grijs gebied  ;)

EJ

Quote from: Kjelt on November 29, 2010, 22:12:03
Zo zwart/wit is het niet, want dan zou er bv geen enkele GSM verkocht mogen worden, hou maar eens een GSM in de buurt van je audio versterker interlinks en bel hem dan eens met een vaste lijn op, je weet niet wat je hoort (maar ach dat is bekend). Oftewel groot grijs gebied  ;)
Ik hoor niets. Dat heeft met afscherming te maken. :P Dat grijze gebied valt nogal mee hoor.

Bij meetapparatuur (1 uV gevoeligheid, 12 mV FSD mocht er simpelweg niets doorkomen. Als dat wel gebeurt dan is er iets aan de hand met 1 van beide apparaten, en laat dat in jouw geval nou iets met je audio versterker zijn. :P

Kjelt

Quote from: EJ on November 29, 2010, 22:22:20
Ik hoor niets. Dat heeft met afscherming te maken. :P Dat grijze gebied valt nogal mee hoor.

Bij meetapparatuur (1 uV gevoeligheid, 12 mV FSD mocht er simpelweg niets doorkomen. Als dat wel gebeurt dan is er iets aan de hand met 1 van beide apparaten, en laat dat in jouw geval nou iets met je audio versterker zijn. :P
GSM geeft een enorme storing op diverse apparatuur anders, vrij algemeen bekend. Een oude GSM kan tot 10W piek uitzenden, dat is echt vreselijk veel, de moderne GSM's zijn wat rustiger.
Overigens een CE sticker zegt helemaal niets, ik mag een apparaat in elkaar prutsen en daar een CE sticker op plakken, daarmee beweer ik dat het apparaat conform de eisen is, echter niemand die het controleert  :baaa: Pas als er iets vreselijk mis gaat en er komt een onderzoek dan ben je de pineut  :D 

EJ

Quote from: Kjelt on November 29, 2010, 22:35:22
GSM geeft een enorme storing op diverse apparatuur anders, vrij algemeen bekend. Een oude GSM kan tot 10W piek uitzenden, dat is echt vreselijk veel, de moderne GSM's zijn wat rustiger.
Overigens een CE sticker zegt helemaal niets, ik mag een apparaat in elkaar prutsen en daar een CE sticker op plakken, daarmee beweer ik dat het apparaat conform de eisen is, echter niemand die het controleert  :baaa: Pas als er iets vreselijk mis gaat en er komt een onderzoek dan ben je de pineut  :D 
Correcties:
- GSM mocht en mag niet meer dan 2W uitzenden. Dat gebeurt en gebeurde ook niet.
- CE stickers zeggen in zoverre wel iets dat de fabrikant die het er op plakt daarmee verklaart dat het product aan de voorwaarden voldoet. Blijkt dat niet zo te zijn, dan heeft de fabrikant een probleem. En ja, er worden steekproeven genomen. Niet zo algemeen bekend, maar het gebeurt wel degelijk.

Als jij merkt dat je gsm gek doet op je stereo/ht set dan zou ik maar gaan checken of je wel de goede ht set hebt...

Dat is ook de reden dat gsm's langzaam aan in ziekenhuizen worden toegelaten: voorheen was een groot gedeelte van de apparatuur gevoelig, apparatuur van na de invoering van CE heeft die gevoeligheid niet. Het duurt nu eenmaal even voordat alle apparatuur daar vervangen is en aan de nieuwe voorwaarden voldoet.

VlisChris

Lijkt me wel wat. Overal in huis draadloos streamen met full hd (dus vriendin op ene tv, ik op andere) en vrienden die bv een dts cdtje luisteren terwijl je bezig bent om wat films te downloaden, en je fotocollectie aan het upstreamen bent naar een backup NAS.
Met een 100mbit netwerk voorzie ik dan toch problemen ;)
En wellicht dat ze internet op deze manier gratis of bijna gratis kunnen gaan bieden. Kwestie van voldoende accespoints plaatsen.
Leuk, dromen over zaken waar ik geen verstand van heb 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Joep

Quote
Als jij merkt dat je gsm gek doet op je stereo/ht set dan zou ik maar gaan checken of je wel de goede ht set hebt...

Dit is mijns inziens onjuist.
Kiest men een set niet op basis van weergavekwaliteit, i.p.v. op gsm-resistentie? (retorisch)

Kjelt

Quote from: EJ on November 29, 2010, 23:09:08
Correcties:
- GSM mocht en mag niet meer dan 2W uitzenden. Dat gebeurt en gebeurde ook niet.
- CE stickers zeggen in zoverre wel iets dat de fabrikant die het er op plakt daarmee verklaart dat het product aan de voorwaarden voldoet. Blijkt dat niet zo te zijn, dan heeft de fabrikant een probleem. En ja, er worden steekproeven genomen. Niet zo algemeen bekend, maar het gebeurt wel degelijk.
Zucht, je hebt gelijk, ik doelde meer op de voorloper van GSM, de 0G en 1G toestellen, je weet wel die hernia setjes waarmee de managers in de jaren 80 rondliepen  :D
En ja er worden steekproeven genomen echter veels te weinig want dat kost klauwen met geld om die apparatuur te testen en dat doet niemand zonder dat er voor wordt betaald. Het is meer een probleem achteraf als er klachten zijn of opmerkelijk veel incidenten dat overheidswaakhonden argwaan kijken en de boel gaan checken. Ik ben laatst bij KemaKeur (heet nu anders) geweest en heb daar toen erg veel info over vernomen, wat de meerwaarde van hun keurmerk is etc.
Overigens wat betreft instralen op apparatuur, als je EMC kennis hebt en ik neem aan dat je dat hebt is het apparaat zelf vaak niet het probleem maar de in en uitvoerdraden/antennes etc. Trouwens leuk als apparatuur overal ongevoelig voor zou zijn dan kunnen we meteen de hele kabeldiscussie in andere topics deleten  :D want wat zou het nut zijn van betere interlinks/netsnoeren etc. (ik vind het nut overigens ook zeer beperkt hoor).

roland p

'135 gigahertz-band'

Komt dat nog wel door een muur heen?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

FrankB

Quote from: roland p on December  7, 2010, 08:03:27
'135 gigahertz-band'

Komt dat nog wel door een muur heen?

Ik vraag me af wat het met je gezondheid doet ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12