Vinyl is terug in !!

Started by Thesoundmen, November 28, 2010, 00:02:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thesoundmen

Quote from: solitaire on December 13, 2010, 12:10:45
Te gek, een mechanisch stuk precisiewerk als een TT zelf ontwerpen en maken ! respect

Wil je unilateraal of bilateraal energy-drain, wil je koppelen, dempen of ontkoppelen, ... Ontkoppelen bij een mechanische toepassing als een TT heeft als gevaar het 'opsluiten' van trillingsenergie in een 'laag' / deel van de TT, imo. (maar 'k ben geen TT ervaringsdeskundige) niet een gewenste situatie. Spikes (die ik op je eerste renderings meen te herkennen) hebben de neiging in specifieke resonantie-banden het locale energie-nivo te verhogen; ook niet echt gewenst in een TT lijkt me.

Twee voorbeelden om aan te geven dat wellicht de plaatsing meer een onderwerp van aandacht is dan alleen copy-cat'achtig design werk.



Wolf

Klopt idd dat wat je zegt Wolf,

Maar zoals ik eerder liet vallen is het feit dat het design gaat veranderen in de richting van de
davinci audio lab draaitafel.

Indien er nog mensen zijn met goede ideeën in verband met voeten en ontkoppeling laat het mar weten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Thesoundmen on December 13, 2010, 13:33:26
Maar zoals ik eerder liet vallen is het feit dat het design gaat veranderen in de richting van de
davinci audio lab draaitafel.


De lat ligt nu wel erg heerlijk hoog.....blijf ik volgen... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

 :wacko: Verdorie.....is mijn mc-preamp nagenoeg voltooid en zit ik te malen om een platenwasser....komt dan ook nog zo'n prachtproject mijn hoofd binnen  ;D ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Jongen je hebt nu een excuus om "in te stappen"  :devil: ;D

Ik beloof een trouwe fan van jullie beiden te zijn....evenals een fan van een eventuele Shigaclone bouwer... ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Thesoundmen

voor de gedesinteresseerde we kunnen misschien sommige onderdelen samen laten maken kunnen we de kosten misschien nog wat krimpen!

Nu de basis van het geheel ga ik maken van een soort van sandwich van eerst 20 mm Alu dan 9 stuks Mdf van 18 mm komen en dan terug 20 mm Alu.

Nu door dat geheel gaan dan nog eens 8 stuks van 50 mm Alu volle buis.

In het mdf gaan nog gaten worden geboord voor ofwel te vullen met zand ofwel met stalen asjes van diameter 20 mm gaat een beetje afhangen van het gewicht dat hij al weegt zonder ik hoop in totaal op een 20 kilo te komen   

de bearing ga ik nemen van het vorige design. welke ik al had uit getekend.
Het design is origineel van de befaamde Teres bearing.

Ook de pods voor de Motor/ tone armen gaan op deze wijze worden gemaakt.

voor die gene die de bovengenoemde tafel niet kunnen voorstellen hierbij een foto :


scrutinizer

#30
Quote from: Thesoundmen on December 13, 2010, 21:05:45
voor de gedesinteresseerde we kunnen misschien sommige onderdelen samen laten maken kunnen we de kosten misschien nog wat krimpen!

Nu de basis van het geheel ga ik maken van een soort van sandwich van eerst 20 mm Alu dan 9 stuks Mdf van 18 mm komen en dan terug 20 mm Alu.

Nu door dat geheel gaan dan nog eens 8 stuks van 50 mm Alu volle buis.

In het mdf gaan nog gaten worden geboord voor ofwel te vullen met zand ofwel met stalen asjes van diameter 20 mm gaat een beetje afhangen van het gewicht dat hij al weegt zonder ik hoop in totaal op een 20 kilo te komen  

de bearing ga ik nemen van het vorige design. welke ik al had uit getekend.
Het design is origineel van de befaamde Teres bearing.

Ook de pods voor de Motor/ tone armen gaan op deze wijze worden gemaakt.

voor die gene die de bovengenoemde tafel niet kunnen voorstellen hierbij een foto :



Zo, dat is nogal een about face. ???
Van een Micro Seiki naar DaVinci. :-X Vraagje: Waar baseer je je wensen op ... looks? Of heb je beide tafels ooit beluisterd?

Daarnaast, waarom veel werk en risico op je hals halen als Chris Brady je zijn product in onderdelen, en door velen getest, aanbiedt?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thesoundmen

Quote from: scrutinizer on December 14, 2010, 20:49:12
Zo, dat is nogal een about face. ???
Van een Micro Seiki naar DaVinci. :-X Vraagje: Waar baseer je je wensen op ... looks? Of heb je beide tafels ooit beluisterd?

Daarnaast, waarom veel werk en risico op je hals halen als Chris Brady je zijn product in onderdelen, en door velen getest, aanbiedt?

Anton.
Dit is idd een radicale omkeer.

Waar ik mij op baseer: ik zal eer lijk zijn ja looks spelen ook mee, maar de kosten voor het maken speelden ook zeker een rol geloof mij zon klompen ALu en brons zijn niet goedkoop laat staan cnc werk.

Wel veel onderdelen verkopen ze niet meer hoor misschien nog de bearing maar de platter niet meer.
Dus kan ik beter mijn bearing aanpassen aan mijn platter.

Het design stemt er toch mee overeen dus als ik met hoge toleranties ga werken komt dit zeker goed.   

scrutinizer

#32
Quote from: Thesoundmen on December 14, 2010, 21:06:32
Dit is idd een radicale omkeer.
En dat van 2 ontwerpen met een totaal andere benadering en resonantie signatuur. :)

QuoteWaar ik mij op baseer: ik zal eer lijk zijn ja looks spelen ook mee, maar de kosten voor het maken speelden ook zeker een rol geloof mij zon klompen ALu en brons zijn niet goedkoop laat staan cnc werk.
Daar was ik al bang voor.
Maar ik neem aan dat je dit begroot alvorens je besluit. ::)
En ben ik op de hoogte van de kosten gepaard gaande met deze materialen en het uitbesteden van soortgelijke werkzaamheden, daarentegen ook van de prijzen van je beoogde ontwerpe(rs)n. :sneaky2:

QuoteWel veel onderdelen verkopen ze niet meer hoor misschien nog de bearing maar de platter niet meer.
Chris Brady kennende zal hij je zeker in je enthousiasme willen helpen. Je kunt op zeker zijn aandrijving en bearing verkrijgen, de platter als je het hem met passie vraagt. ;D

QuoteDus kan ik beter mijn bearing aanpassen aan mijn platter.Het design stemt er toch mee overeen dus als ik met hoge toleranties ga werken komt dit zeker goed.  
Wat bedoel je? Dat het verschil in gewicht van het plateau, minder nauwe toleranties vergt?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ben ook wel benieuwd wat je plannen zijn...

Is het een gave draaitafel qua looks bouwen met een redelijke sound ....of wil je deze 40.000 dollar draaitafel ook qua specs/muziek benaderen.
In het laatste geval zou ik niet beknibbelen op wat euro's aan materiaal anders gaat het ondanks veel tijd en moeite niet lukken.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Achiel

Respect voor zo'n project, ben echt jaloers dat ik zelf niet zo goed ben, alleen de tekeningen al vind ik supergaaf.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Cookymonster

Ik loop over van bewondering.
Ook al heeft de vinyl-hype me nog niet kunnen overtuigen ;)

Arden

Leuk project! Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Zelf krijg ik binnenkort deze om aan de tand te voelen...


Acoustic Signature ''Impact II''

Een 65 kg zwaar massaloopwerk met ''hybride aandrijving'' (drie motoren sturen een vliegwiel aan, welke via een band het plateau weer aandrijft) voor 33,333 - 45 - en 78 toeren.
De geplaatste foto is nog computer-made, de eerste die klaar is komt mijn kant op, voorzien van een Dynavector DV 507 mkII arm. Om met de duitse ontwerper te spreken: ''Wir sind gespannt!''

Thesoundmen

Quote from: scrutinizer on December 16, 2010, 12:45:52
En dat van 2 ontwerpen met een totaal andere benadering en resonantie signatuur. :)
Daar was ik al bang voor.
Maar ik neem aan dat je dit begroot alvorens je besluit. ::)
En ben ik op de hoogte van de kosten gepaard gaande met deze materialen en het uitbesteden van soortgelijke werkzaamheden, daarentegen ook van de prijzen van je beoogde ontwerpe(rs)n. :sneaky2:
Chris Brady kennende zal hij je zeker in je enthousiasme willen helpen. Je kunt op zeker zijn aandrijving en bearing verkrijgen, de platter als je het hem met passie vraagt. ;D
Wat bedoel je? Dat het verschil in gewicht van het plateau, minder nauwe toleranties vergt?

Anton.

In verband met de bearing bedoel ik dat ik de bearing van mijn vorige ontwerp gewoon kan overnemen, en ik ga zeker niet minderen op hoge toleranties dit is juist het geen dat de bearing doet slagen of falen!

Thesoundmen

Quote from: Erik van Voorst on December 16, 2010, 16:35:53
Ik ben ook wel benieuwd wat je plannen zijn...

Is het een gave draaitafel qua looks bouwen met een redelijke sound ....of wil je deze 40.000 dollar draaitafel ook qua specs/muziek benaderen.
In het laatste geval zou ik niet beknibbelen op wat euro's aan materiaal anders gaat het ondanks veel tijd en moeite niet lukken.... ;)
het voordeel bij deze tafel qua materiaal is dat ik met meerdere kleine stukken kan werken dan zoals bij het vorige ontwerp was het een enorme klomp van Alu dit zit buiten enige standaard formaten en dus ongelooflijk duur maar het geld is niet zo echt het probleem ik ben wel bereid het een en het andere uit te geven hoor  :bigsmile:

Natuurlijk wil ik ook voor een zo perfect mogelijke sound gaan of dit ook helemaal gaat lukken kan ik pas zeggen wanneer ze af is natuurlijk, maar ik ga mijn best doen.

Thesoundmen

Quote from: Arden on December 16, 2010, 19:45:24
Leuk project! Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Zelf krijg ik binnenkort deze om aan de tand te voelen...


Acoustic Signature ''Impact II''

Een 65 kg zwaar massaloopwerk met ''hybride aandrijving'' (drie motoren sturen een vliegwiel aan, welke via een band het plateau weer aandrijft) voor 33,333 - 45 - en 78 toeren.
De geplaatste foto is nog computer-made, de eerste die klaar is komt mijn kant op, voorzien van een Dynavector DV 507 mkII arm. Om met de duitse ontwerper te spreken: ''Wir sind gespannt!''

Ja is idd ook een super tafel benieuwd hoe ze gaat klinken !

het vliegwiel is idd een weinig gebruikt fenomeen maar wel iets wat de moeite is denk ik!

Thesoundmen

Na veel nadenken over het aandrijf gedeelte heb ik besloten om de toch wat omslachtige manier van de ipod. Waar je altijd een nieuw audio bestand moet maken op de snelheid te corrigeren heb ik besloten om het design van de TTPSU van Johnny Norre te gebruiken. Dit komt eigenlijk neer op het systeem dat vele TT fabrikanten gebruiken zoals Linn en dergelijke meer info vind je hier http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html .

Zijn er hier mensen die een goede ervaring hebben met een bepaalde firma voor het laten maken van PCB's ?

phy

Quote from: Thesoundmen on December 16, 2010, 21:56:19
en ik ga zeker niet minderen op hoge toleranties dit is juist het geen dat de bearing doet slagen of falen!
Je bedoeld zeker lage toleranties  ;)

scrutinizer

#42
Een ander concept dus. :-\

DE AAS/Gabriel Da Vinci draaitafel maakt gebruik van een massief 12 cm hoog Alu/koper plateau en is magnetisch ontkoppeld.
Daarnaast zou ik persoonlijk niet voor MDF/HDF kiezen, maar voor berken multiplex.

Tip: Als je voor deze tafel gekozen hebt, weet dan dat de ondergrond en stabiliteit waar je deze tafel in componenten op plaatst, van 'zeer' groot belang is. Ik had laatst de ervaring dat de arm pillar lichtelijk verplaatst was door de energie van het FULL range speakersysteem, welke zich direct wreekt op de geometrie en mistracking veroorzaakte.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thesoundmen

Quote from: scrutinizer on December 17, 2010, 00:08:56
Een ander concept dus. :-\

DE AAS/Gabriel Da Vinci draaitafel maakt gebruik van een massief 12 cm hoog Alu/koper plateau en is magnetisch ontkoppeld.
Daarnaast zou ik persoonlijk niet voor MDF/HDF kiezen, maar voor berken multiplex.

Tip: Als je voor deze tafel gekozen hebt, weet dan dat de ondergrond en stabiliteit waar je deze tafel in componenten op plaatst, van 'zeer' groot belang is. Ik had laatst de ervaring dat de arm pillar lichtelijk verplaatst was door de energie van het FULL range speakersysteem, welke zich direct wreekt op de geometrie en mistracking veroorzaakte.

Anton.

Dag Anton,

Ja idd ander concept  :D

Ja idd maar dus voor de platter ga ik voorlopig oor een plexiglas editie en dus een gewone soort van Teres bearing. Later kan ik dan wel overschakelen op een Alu Koper editie en dan kan ik ook denken over de magnetische bearing.

Nu voor de basis zo ik dan beter berken multiplex gebruiken zeg je is daar een bepaalde reden voor ?
En zo ik sommige ruimtes van de basis vullen met zand of gaat dit geen effect hebben of de zaak ?

Ja idd dat dacht ik ook al ja maar ik heb nog niet echt een idee wat voor meubel het gaat worden enige suggesties ?

Thesoundmen

Quote from: phy on December 16, 2010, 22:22:44
Je bedoeld zeker lage toleranties  ;)
Ben ik mis dan hoge toleranties wilt toch zeggen dat we de perfectie willen bereiken niet ?

scrutinizer

#45
Quote from: Thesoundmen on December 17, 2010, 07:49:10
Soundmen,

Ja idd ander concept  :D
:notify: Niet geheel onbelangrijk. :)

QuoteJa idd maar dus voor de platter ga ik voorlopig oor een plexiglas editie en dus een gewone soort van Teres bearing. Later kan ik dan wel overschakelen op een Alu Koper editie en dan kan ik ook denken over de magnetische bearing.
Helder.
Maar maak je base dan al vast in voorbereiding van. Dat scheelt je teleurstelling uhh .... extra werk later.

QuoteNu voor de basis zo ik dan beter berken multiplex gebruiken zeg je is daar een bepaalde reden voor ?
Zeker!! Veel turntables ( ook de AAS/Gabriel) worden in basis opgebouwd uit berken multiplex (zware persing). Omdat deze een zeer 'empatische' resonantie structuur heeft/geeft. ;)


QuoteEn zo ik sommige ruimtes van de basis vullen met zand of gaat dit geen effect hebben of de zaak ?
Dat kun je doen. Alleen is het een soort van alchemie, veel verschillende materialen met ieder zo zijn eigenschap(pen) om hierin toe te passen.
Ik weet dat de plateau base alleen uit ringen gekoppeld berken is gemaakt met daar in natuurlijk een flinke ringmagneet. De motor/controller pillar is een cilinder gefreesd uit een blok aluminium welke op zijn beurt weer omvat is door ringen berken.
Met in het berken multiplex deel verschillende ruimtes gecreëerd voor toepassing van een specifiek demping compound.
Daarnaast mag het duidelijk zijn dat de verkregen massa invloed heeft op de resonantie structuur. En daarmee dus de keuze van het 'additional' demping materiaal .  

QuoteJa idd dat dacht ik ook al ja maar ik heb nog niet echt een idee wat voor meubel het gaat worden enige suggesties ?

De AAs/Gabriel waar ik aan refereer staat op het G8 meubel van Kevin Scott. (Living Voice)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thesoundmen

Quote from: scrutinizer on December 17, 2010, 09:52:07
Dat kun je doen. Alleen is het een soort van alchemie, veel verschillende materialen met ieder zo zijn eigenschap(pen) om hierin toe te passen.
Ik weet dat de plateau base alleen uit ringen gekoppeld berken is gemaakt met daar in natuurlijk een flinke ringmagneet. De motor/controller pillar is een cilinder gefreesd uit een blok aluminium welke op zijn beurt weer omvat is door ringen berken.
Met in het berken multiplex deel verschillende ruimtes gecreëerd voor toepassing van een specifiek demping compound.
Daarnaast mag het duidelijk zijn dat de verkregen massa invloed heeft op de resonantie structuur. En daarmee dus de keuze van het 'additional' demping materiaal .  


Heb jij een idee voor een goed demping materiaal buiten zand dan ?

Thesoundmen

ahja ook nog even meedelen dat mijn printplaten voor mijn Pass Labs Xono besteld zijn  :bigsmile:

scrutinizer

#48
Quote from: Thesoundmen on December 17, 2010, 10:10:12
Heb jij een idee voor een goed demping materiaal buiten zand dan ?

Bij de motor zou ik denken aan leadshots in elastomeer.
Toonarm pillar en basis zijn afhankelijk van hun gewicht en het belangrijke eigen resonantie aandeel. De basis is mede afhankelijk van het materiaal en zijn eigenschappen waar het plateau en lager uit vervaardigt is.

Ik denk persoonlijk ook niet dat een mechanisch, akoestisch apparaat op niveau (na)bouwen eenvoudig is. En ook zeker niet zonder de resonantie structuur in kaart te brengen met de nodige trial and error, binnen de (gewenste) tolerantie(s), gebracht kan worden.
Ik wil je hiermee zeker niet ontmoedigen, integendeel. Maar wel bewust maken dat het iets anders is dan een stukje electronica nabouwen. :-X

Succes!! :)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thesoundmen

Quote from: scrutinizer on December 17, 2010, 10:31:06
Bij de motor zou ik denken aan Leadshots in elastomer.
Toonarm pillar en basis is afhankelijk van het gewicht en het materiaal waar het plateau uit is vervaardigt.

Ik denk persoonlijk ook niet dat een mechanisch, akoestisch apparaat op niveau (na)bouwen eenvoudig is. En ook zeker niet zonder de resonantie structuur in kaart te brengen met de nodige trial and error, binnen de (gewenste) tolerantie(s), gebracht kan worden.
Ik wil je hiermee zeker niet ontmoedigen, integendeel. Maar wel bewust maken dat het iets anders is dan een stukje electronica nabouwen. :-X

Succes!! :)

Anton.



Ja idd nu goed ik ga er het beste van maken dat het niet de perfecte sound van de Davinci zal hebben ben ik wel bewust van maar we hopen toch op iets degelijks he :p