Vinyl is terug in !!

Started by Thesoundmen, November 28, 2010, 00:02:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thesoundmen

Met de slogan vinyl is terug in ben ik maar eens begonnen aan het ontwerpen van mijn eigen TT.

Hieronder al even een schets van enkel de platter aandrijving is nog in de denk fase.





De kenners onder ons zullen misschien zien waar het idee vandaan komt .

Binnenkort meer, ideeën en suggesties zijn welkom

Thesoundmen

#1
Hierbij al even een doorsnede van de bearing da ik ga bouwen.


Thesoundmen

#2
hierbij nog een ontwerp hoe het er helemaal gaat uitzien of toch bijna .


chansig

Ziet er zo al mooi uit. Ik heb geen tips en trucs..maar zal dit topic zeker volgen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jowi

Ik begrijp die 2 lagen met spikes niet. Waarom 2 en geen 3 of 8 lagen? Gevoelskwestie of berekend? waarom uberhaupt zo oplossen als je toch zelf gaat bouwen, dan kun je beter de voeten van de speler meteen goed maken :D

morca

ik denk ook weer over een tt
boven staat nog een techniks ik denk dat ik daar een goeie naald in ga doen

ben op een boel vinylrips gestuit opgenomen 24bit 96khz en vind dit een grote upgrade en wil dus misschien ook weer echte plaatjes gaan draaien

maar jij gaat hem helemaal zelf bouwen wauw

Thesoundmen

Quote from: jowi on November 28, 2010, 15:21:05
Ik begrijp die 2 lagen met spikes niet. Waarom 2 en geen 3 of 8 lagen? Gevoelskwestie of berekend? waarom uberhaupt zo oplossen als je toch zelf gaat bouwen, dan kun je beter de voeten van de speler meteen goed maken :D
Alle elementen zijn gebaseerd op reference draaitafels.
Had er idd ook maar 1 kunnen zijn maar dit word bv ook toegepast in de Naim Frame reference audio meubels.

Vandaar

Thesoundmen

Quote from: morca on November 28, 2010, 16:52:08
ik denk ook weer over een tt
boven staat nog een techniks ik denk dat ik daar een goeie naald in ga doen

ben op een boel vinylrips gestuit opgenomen 24bit 96khz en vind dit een grote upgrade en wil dus misschien ook weer echte plaatjes gaan draaien

maar jij gaat hem helemaal zelf bouwen wauw
Zeker doen !

scrutinizer

Quote from: Thesoundmen on November 28, 2010, 21:06:51
Alle elementen zijn gebaseerd op reference draaitafels.
Had er idd ook maar 1 kunnen zijn maar dit word bv ook toegepast in de Naim Frame reference audio meubels.

Vandaar
Gebaseerd op welke tafel(s)?

Wat is verder je bedoeling, het chassis star of als subchassis geveerd of/met elastomeren uit te voeren?

Anton. 

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jwrossie

Gaaf, mooi project!

Nu heb je de motor los staan, hoe zorg je ervoor dat de aandrijving op de juiste spanning blijft staan?
Is het niet handiger om de onderste plaat aan een stuk te maken? Of zeg ik nu wat doms?

Thesoundmen

Quote from: jwrossie on November 29, 2010, 11:39:44
Gaaf, mooi project!

Nu heb je de motor los staan, hoe zorg je ervoor dat de aandrijving op de juiste spanning blijft staan?
Is het niet handiger om de onderste plaat aan een stuk te maken? Of zeg ik nu wat doms?

Tja dat moet je gewoon in het oog houden maar bij het gebruik van een goede riem of snaar valt dit goed mee hoor,
het is ook echt de bedoeling om de motor te ontkoppelen van de rest.

scrutinizer

#11
Quote from: Thesoundmen on November 28, 2010, 00:02:44
Binnenkort meer, ideeën en suggesties zijn welkom
???

Ik was in de veronderstelling dat er wat on topic info wederzijds was toegestaan/gewenst. Als dat de bedoeling is, dan kan het geen kwaad eerst eens wat info omtrent je eigen ideeen te kennen.

Als in bijv., en buiten de vragen uit de eerdere post, plateau RVS, Acryl of ...... ,en wordt de basis/chassis vervaardigd uit Alu, Hout, Acryl of ......?
Ga je zelf de bewerking aan? Zo ja, CNC of met manueel frees en draai mogelijkheden?

Nogal wat vraagtekens om iets op te baseren.

Mocht het zo zijn dat het een read only topic wordt, pas dan even de info als in je quote hierboven aan.

;)
 
Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thesoundmen

#12
Quote from: scrutinizer on November 29, 2010, 14:29:48
???

Ik was in de veronderstelling dat er wat on topic info wederzijds was toegestaan/gewenst. Als dat de bedoeling is, dan kan het geen kwaad eerst eens wat info omtrent je eigen ideeen te kennen.

Als in bijv., en buiten de vragen uit de eerdere post, plateau RVS, Acryl of ...... ,en wordt de basis/chassis vervaardigd uit Alu, Hout, Acryl of ......?
Ga je zelf de bewerking aan? Zo ja, CNC of met manueel frees en draai mogelijkheden?

Nogal wat vraagtekens om iets op te baseren.

Mocht het zo zijn dat het een read only topic wordt, pas dan even de info als in je quote hierboven aan.

;)
 
Anton.

hier wat meer uitleg dan,

De platter word vervaardig uit koper de basis uit Alu en de bearing word Brons. buiten de spindel die word gehard staal en gepolijst tot hoge toleranties. Onderaan de bearing komt dan een ceramische kogel die dan zelf weer rust op een polymeer die niet slijt  welke ben ik nog niet 100 % zeker van.

Voor de aandrijving ben ik nog aan het rond kijken nog niet zeker of ik met AC/DC ga werken.

Ook de vier voeten worden koper.

Alles word door vakmensen vervaardig tekeningen maak ik wel zelf.

Het meest komt eigenlijk van de Micro Seiki tafels onder meer de RX 5000.

Het idee van de 2 plateaus boven elkaar komt zoals eerder vernoemd van de reference Naim Frame racks maar ik heb dit ook ooit een keer op een draaitafel gezien maar de naam ontglipt mij even.
De bedoeling hiervan is gewoon de ontkoppeling zoals dit ook bij andere toestellen gebeurd.

De plateaus worden vervaardigd uit 20 mm dik ALU en de spikes worden gehard staal.

Verdere vragen zijn altijd welkom !

Van zodra ik weer meer weet over motor en dergelijke post ik het zeker !

Matthias  

advr

Dit gaan we eens volgen....
Leuk een massa loopwerk te maken ;D

dubbele plateaus is vergezocht met een dubbele ontkoppeling, zo krijg je de trillingen denk ik niet weg. ???

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Thesoundmen

#14
Quote from: advr on November 29, 2010, 16:25:24
Dit gaan we eens volgen....
Leuk een massa loopwerk te maken ;D

dubbele plateaus is vergezocht met een dubbele ontkoppeling, zo krijg je de trillingen denk ik niet weg. ???

Ad.
Waarschijnlijk gaan de vier Koperen voeten die je ziet vast worden gemonteerd op de bovenste plateau.
De onderste plateau krijgt dan weer een soort van voetjes die gelijken op die van de basis.

advr

Quote from: Thesoundmen on November 29, 2010, 19:12:06
Waarschijnlijk gaan de vier Koperen voeten die je ziet vast worden gemonteerd op de bovenste plateau.
De onderste plateau krijgt dan weer een soort van voetjes die gelijken op die van de basis.
ok. ben benieuwd hoe het echt gaat worden. ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Thesoundmen

Zo verder gewerkt aan het ontwerp van de bearing.
Het onderste plaatje dat je ziet is een delrin plaatje.


Thesoundmen

Zo vandaag weer verder gedaan aan het ontwerp van de motor stand.
Ik heb 2 schakelaar toegevooegd een voor ON/OFF en een voor 33/45 keuze.
Ook de 2 potentiometers heb ik er bij in gezet deze diene voor het regelen van de snelheid en voor 33 en een voor 45.



Momenteel ook druk bezig met uit te zoeken welke motor ik ga gebruiken.
Waarschijnlijk een Maxon brush lees flat motor.

Thesoundmen

#18
Zo weer wat verder getekend, ik heb nu de onderzijde van de motor unit onderhanden genomen.
Alle bekabeling komt binnen in de behuizing buiten de voeding dan.
Alles wat je nu open ziet komt gewoon mooi een deksel op wat word vast geschroefd.

Een detail van hoe de motor word bevestigd zie in de 2 de foto.



 

Erik van Voorst (in memoriam)

Gaaf topic......blijf ik volgen.......zijn er intussen al wat "real-live" dingen te bewonderen... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Roger Black


roeleken

#21
ben benieuws hoe het er uit komt te zien en hoe het gaat klinken uiteraard
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

scrutinizer

#22
Maxon is een goede keuze qua motor, Matthias.
So, DC it will be. De wijze van besturing voor deze motor bepaald veel in de uiteindelijk haalbare stabiliteit en gelijkloop.
Verder is een punt van aandacht warmteontwikkeling binnen deze motoren en het afvoeren ervan.
In het verleden (wel eens) meegemaakt dat dit tot problemen van lagering en/of krimpverbinding van de pulley kon leiden.

Verder kan ik uit je drawing van het spindle/lager (post 16) niet goed opmaken hoe de 'platter' op de spindle geplaatst gaat worden. Vooral niet vanuit het oogpunt center of gravity.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Thesoundmen

Na wat denken en lezen zal het design toch noch veranderen waarschijnlijk.

Reeds een blok van 33 cm op 33 cm plexi besteld 10 cm dik.

Voor de motor sturing ga ik gebruik maken van een ipod !

solitaire

Quote from: Thesoundmen on November 29, 2010, 19:12:06
Waarschijnlijk gaan de vier Koperen voeten die je ziet vast worden gemonteerd op de bovenste plateau.
De onderste plateau krijgt dan weer een soort van voetjes die gelijken op die van de basis.

Te gek, een mechanisch stuk precisiewerk als een TT zelf ontwerpen en maken ! respect

Wil je unilateraal of bilateraal energy-drain, wil je koppelen, dempen of ontkoppelen, ... Ontkoppelen bij een mechanische toepassing als een TT heeft als gevaar het 'opsluiten' van trillingsenergie in een 'laag' / deel van de TT, imo. (maar 'k ben geen TT ervaringsdeskundige) niet een gewenste situatie. Spikes (die ik op je eerste renderings meen te herkennen) hebben de neiging in specifieke resonantie-banden het locale energie-nivo te verhogen; ook niet echt gewenst in een TT lijkt me.

Twee voorbeelden om aan te geven dat wellicht de plaatsing meer een onderwerp van aandacht is dan alleen copy-cat'achtig design werk.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.