Oude foto negatieven digitaliseren, welk apparaat ?

Started by addy, November 27, 2010, 15:21:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

addy

Heb er boven vele liggen, van die smalle tot brede negatieven.
Er is als bekend een apparaat om deze negatieven naar mijn computer over
te brengen, en deze daar op te slaan.
Er zijn diverse soorten en prijsklassen in deze apparaten.

Iemand een suggestie om voor een bepaald merk/type te kiezen ?
Als het kan een zo eenvoudig mogelijke uitvoering.
Hoe het precies werkt heb ik nog geen idee van, maar zal toch zelfs voor
mij toch wel te doen zijn.

brtram

Ik heb hier geen verstand van.
Maar mijn eerste vraag zou zijn, wil je ze ook als negatief opslaan of juist als positief (foto), of doe je deze nabewerking op de pc?

<topic kaapmodus on>
Zelf ben ik op zoek naar een snelle dia scanner.
Wat ik tot nu toe gezien heb, is traag en het zou me weken - maanden kosten om mijn dia's in te scannen. 
<topic kaapmodus off> 

x.studio

Ik heb zelf de Epson V500 en ben er erg tevreden over, knapt vervaagde kleuren naar wens al heel redelijk op. Je hoeft ook niet elk negatief stuk voor stuk te scannen, doet er meerdere tegelijk. Werkt ook prima om bestaande foto's te digitaliseren en dia's kun je er ook mee doen. Heb nog een paar schoenendozen met oude foto's liggen die nog moeten en moet me er wwer eens toe verzetten om het karwei af te maken. Scant en zet bestaande documenten ook prima om in pdf bestanden. Ik heb even vlug gekeken en de prijs zal op +/- 280,- euro liggen, misschien ook wel nog wat goedkoper ergens te krijgen.

addy

Quote from: x.studio on November 27, 2010, 17:35:51
Ik heb zelf de Epson V500 en ben er erg tevreden over, knapt vervaagde kleuren naar wens al heel redelijk op. Je hoeft ook niet elk negatief stuk voor stuk te scannen, doet er meerdere tegelijk. Werkt ook prima om bestaande foto's te digitaliseren en dia's kun je er ook mee doen. Heb nog een paar schoenendozen met oude foto's liggen die nog moeten en moet me er wwer eens toe verzetten om het karwei af te maken. Scant en zet bestaande documenten ook prima om in pdf bestanden. Ik heb even vlug gekeken en de prijs zal op +/- 280,- euro liggen, misschien ook wel nog wat goedkoper ergens te krijgen.

Ga direct eens op google zoeken naar dat apparaat.

x.studio

verkeerd gekeken, prijs is 5 tientjes lager maar dat zul je zelf ook zo ontdekken bij je google speurtocht.

addy

Quote from: x.studio on November 27, 2010, 18:45:34
verkeerd gekeken, prijs is 5 tientjes lager maar dat zul je zelf ook zo ontdekken bij je google speurtocht.

Ja dat zag ik, maar je hebt nu ook een V600.

Rob Eric Blank

Zelf heb ik nu 2 maanden een V500 en heb die voor 100,- euro tweedehands gekocht. Fijn ding. Zelfg gebruik ik die voor MF, hoe deze kleinbeeld scant weet ik dus niet.

Kjelt

Als het belangrijke foto's zijn voor het nageslacht zou ik bij een pro bedrijf een Nikon huren en ze erdoorheen jassen, kosten los al gauw 2 mille maar dan heb je ook een echt goede kwaliteit.

rbormans

ik heb daarvoor een coolscan 5000 ED
zijn mooie resultaten mee te behalen, maar je bent wel even bezig

Quote from: brtram on November 27, 2010, 17:09:10
<topic kaapmodus on>
Zelf ben ik op zoek naar een snelle dia scanner.
Wat ik tot nu toe gezien heb, is traag en het zou me weken - maanden kosten om mijn dia's in te scannen. 
<topic kaapmodus off> 
doet de coolscan ook met de optionele diafeeder (ca 25 dia's)
duurt dan nog even (enkele minuten per dia) maar je hoeft er niet bij te blijven


Kjelt

Quote from: Raf (B) on November 29, 2010, 12:44:11
ik heb daarvoor een coolscan 5000 ED
Super scanner, ik zit even te kijken maar deze is nergens meer te koop noch kan ik een opvolger vinden, is er "a new king in the block?" of mis ik iets?