Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Quote from: skank1 on December 28, 2022, 17:27:30
Dat klopt ja, ssd voor cache en dockers.
Ik zou je aanraden geen expansion kaart te kopen, maar de schijven te vervangen door 8TB

Waarom geen expansion kaart, wegens power down van schijven?

Ben het overigens denk ik wel met je eens dat 8 tb schijven de beste weg naar de toekomst zijn qua compactheid en uitbreidbaarheid. Maar dan moet ik nu beginnen 2 tb schijven eruit te halen om te groeien, geen vrije SATA poorten meer...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: Video - UnRaid  / Music - SnakeOil OS + Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Teejoo

Quote from: Bolle on December 28, 2022, 23:43:21
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik gebruik er ook een.

Ik hoor wel zo nu en dan zonder dat er iets gebeurt schijven op of down spinnen. Geen idee of er dat 1 is of meer, ik hoor de kast een beetje mee rammelen. In de logfile zie ik dan eigenlijk niks.

skank1

Ben het overigens denk ik wel met je eens dat 8 tb schijven de beste weg naar de toekomst zijn qua compactheid en uitbreidbaarheid. Maar dan moet ik nu beginnen 2 tb schijven eruit te halen om te groeien, geen vrije SATA poorten meer...
JA plus energieverbruik + de kost vd expansion en uiteindelijk ga je toch over naar grote..
Ik heb nu de expansion en die zit helemaal niet vol.. dus neig ik nu de expansion eruit te gooien en grotere schijven te nemen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Teejoo

Quote from: skank1 on December 29, 2022, 11:04:36
JA plus energieverbruik + de kost vd expansion en uiteindelijk ga je toch over naar grote..
Ik heb nu de expansion en die zit helemaal niet vol.. dus neig ik nu de expansion eruit te gooien en grotere schijven te nemen
Ah, ok. Ik gebruik al 16TB schijven.

Teejoo

Quote from: Teejoo on December 28, 2022, 23:11:42
Ik wil graag Zappiti server draaien op mijn Unraid server. Er is echter geen Unraid docker, wel bijvoorbeeld voor Synology en Windows. (https://zappiti.uservoice.com/knowledgebase/articles/1873585--settings-how-to-choose-your-zappiti-server)

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een synology docker te gebruiken, of is een VM met Windows de enige oplossing? En heeft dat nog nadelen? Ik vind die dockers juist zo mooi werken.
Inmiddels op AVS iemand uit de VS gevonden die de Synology docker heeft geïnstalleerd op zijn Unraid server! Vanavond om 20.00 via Teams afgesproken zodat hij me kan laten zien hoe ik dat moet doen.

Mooi die internationale forums! Dan kan ik als het idd werkt alles lokaal gaan draaien ipv afhankelijk te zijn van de cloud. Nu is dat overigens nog niet helemaal het geval omdat er dan toch nog identificatie plaatsvindt via Zappiti Azure AD server, maar dat gaan ze veranderen.

skank1

Waarom een voorkeur voor zappiti en bv niet gewoon emby?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Teejoo

Quote from: skank1 on January  1, 2023, 21:07:02
Waarom een voorkeur voor zappiti en bv niet gewoon emby?
Omdat ik die gebruik met de Zappiti video app op de Zappiti Neo.

Teejoo

Work in progress..😎

Bolle

Afgelopen dagen weer een beetje zitten kijken naar opties voor mijn unRAID server. Op het moment werkt hij prima, maar spelen aantal zaken. Op volgorde van prioriteit.

1) Ik zal binnenkort tegen de grenzen van opslag aanlopen. Ik had al een 4 Tb schijf gekocht met idee deze 'bij te prikken' met een extra SATA expansie kaart, of een bestaande 2 Tb te vervangen. Er is een die wat meer foutmeldingen geeft. De 4 Tb zit nog in de verpakking, gezien idee dat ik misschien meer gebruik wil gaan maken van grotere schijven.
Ik zie dat de Toshiba 16 Tb MG Enterprise serie een erg goede value geeft voor de opslag, is maar ca 50 - 60 eur meer dan een 8 Tb. De grotere schijven in de MG serie draaien blijkbaar ook in helium ipv lucht wat koeler en stillen zou moeten zijn.
Idee is nu de bestelde 4 Tb te retourneren, de 16 Tb te bestellen voor parity, en de huidige 4 Tb parity te gebruiken als vervanging van de 2 Tb schijf.

2) Iets verzinnen hoe om te gaan met cache. Ik gebruik nu een 500 Gb HDD die ik gebruik voor dockers en downloads data. Ik zou graag de dockers van een SSD draaien, en evt in een cache pool van 2 schijven. De downloads mogen vooralsnog op een HDD blijven, aangezien ik begrijp dat veel lezen / schrijven niet zo best is voor een SSD.
Dus als ik goed begrijp zou ik dan naar 2 cache pools gaan, een met 1 of 2 SSD, en een met een HDD.

De huidige behuizing werkt, maar is wat omslachtig om disks bij te vervangen of bij plaatsen. Ook vind ik het een vrij grote kast, zeker nu ik verwacht toch niet snel meer dan zeg 8 HDD te ga gebruiken met de huidige prijzen voor grotere schijven. Dus wat aan rondkijken wat hier mogelijk opties zouden kunnen zijn.

3) De Fractal Node 804 is een redelijk betaalbare, compactere en nette micro-ATX behuizing waar ik alle bestaande hardware in kan overzetten, en vrij nette oplossing heeft voor ca 8 HDD's.

https://www.fractal-design.com/products/cases/node/node-804/black/

Maar liever zou ik naar iets hot-swap achtigs gaan, dat ik disks makkelijk kan vervangen. De Norco's die ik had gaven alleen maar problemen dus die ga ik niet meer proberen,

4) Een compacte M-ITX set-up, gebaseerd op een Silverstone kast. Kan ook tot 8 HDD's in.

Zoals deze build op YouTube. Deze is wel wat extra 'gepimpt' met een GPU voor Plex transcoding, iets wat ik nog niet echt nodig heb.
https://youtu.be/8B340ZkHU4Y

Dit zou wel betekenen dat allemaal nieuwe hardware zou moeten zoeken, M-ITX board, CPU, voeding, RAM. Schat snel weer zo'n 500 - 600 eur. Op zich doet bij alles het nu prima, maar vanuit de 'hobby' natuurlijk altijd leuk nieuwe wegen te bekijken.

5) Een HP Microserver. Begrijp dat de oude Gen 8 met een Xeon CPU erin best krachtig en zuinig is. Je kan ze voor ca 250 eur gebruikt wel vinden. Is wel gelimiteerd tot 4 HDD's, wat wellicht beperkend is. Zou ook betekenen dat ik de content op mijn huidige 5 data schijven eerst moet gaan verschuiven naar een paar grotere voordat ik deze optie kan gebruiken. Bij de andere opties kan ik mijn huidige set schijven gewoon overzetten, en dan wanneer nodig is vervangen. En laatste nadeel deze servers zijn al wat ouder, de voedingen etc hebben wellicht al wat lang aangestaan, wie weet hoeveel leven er nog inzit.
All-in-all denk ik niet de beste optie.

Vooralsnog denk ik dat ik verder ga met stap 1 en 2, en me wat ga verdiepen in stap 4 als iets naar de toekomst.

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Mijn HT Geschiedenis

hifiman

Ik zou geen moederbord SATA porten gebruiken, ik gebruik in mijn twee UNRAID servers beiden een DELL PERC H310 HBA in IT mode. Daar kunnen per kaart 8 SATA disken op.
De SSD cache disken zet je dan wel op het moederbord aangezien de HBA's geen TRIM ondersteunen.

Bolle

Net een 16 Tb schijf in de server gezet. Via de 'Parity swap' methode gaat deze de nieuwe Parity worden, en gaat mijn oude 4 Tb Parity schijf een data schijf vervangen.

Ik had ook stap voor stap kunnen doen (eerst parity vervangen, en dan de data schijf), maar de data schijf die ik vervang gaf zoveel errors, dat ik twijfels had of die te vertrouwen was voor een parity rebuild. Dus deze methode gekozen, heb ik de onbetrouwbare data schijf meteen uit de operatie gehaald.

16 Tb was wellicht een beetje overkill, zat meer naar 8 Tb te kijken om zo wat meer groeiopties te geven als ik data schijven vervang of bijzet. Maar deze 'enterprise' 16 Tb schijf was maar relatief weinig meer dan een 8 Tb schijf. Het was nu ca 50 Eur voor 8 Tb meer, en dat is natuurlijk niet zo veel. Ook draait deze 16 Tb schijf in helium waardoor deze koeler en stiller zou moeten zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/1454998/toshiba-mg08-sata-512e-16tb.html
Mijn HT Geschiedenis

Teejoo

Quote from: Bolle on February 15, 2023, 20:25:51Net een 16 Tb schijf in de server gezet. Via de 'Parity swap' methode gaat deze de nieuwe Parity worden, en gaat mijn oude 4 Tb Parity schijf een data schijf vervangen.

Ik had ook stap voor stap kunnen doen (eerst parity vervangen, en dan de data schijf), maar de data schijf die ik vervang gaf zoveel errors, dat ik twijfels had of die te vertrouwen was voor een parity rebuild. Dus deze methode gekozen, heb ik de onbetrouwbare data schijf meteen uit de operatie gehaald.

16 Tb was wellicht een beetje overkill, zat meer naar 8 Tb te kijken om zo wat meer groeiopties te geven als ik data schijven vervang of bijzet. Maar deze 'enterprise' 16 Tb schijf was maar relatief weinig meer dan een 8 Tb schijf. Het was nu ca 50 Eur voor 8 Tb meer, en dat is natuurlijk niet zo veel. Ook draait deze 16 Tb schijf in helium waardoor deze koeler en stiller zou moeten zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/1454998/toshiba-mg08-sata-512e-16tb.html
Dat is idd niet duur! Ik heb er allemaal 16TB red pro inzitten. Zag laatst dat die erg duur zijn geworden.

Bolle

Iemand ervaring met migreren van reiserfs naar XFS file system?

Wat eerste inlezen gedaan, maar lijkt erop dat het neerkomt op heel wat data tussen schijven verplaatsen om ze één voor één leeg te krijgen en opnieuw te formatten?

Alle schijven bij mij zijn nu reiserfs, en als ik ze vervang door een nieuwe/grotere wordt die ook als reiserfs geformateerd.
Mijn HT Geschiedenis

Teejoo

Quote from: Bolle on March 21, 2023, 18:15:59Iemand ervaring met migreren van reiserfs naar XFS file system?

Wat eerste inlezen gedaan, maar lijkt erop dat het neerkomt op heel wat data tussen schijven verplaatsen om ze één voor één leeg te krijgen en opnieuw te formatten?

Alle schijven bij mij zijn nu reiserfs, en als ik ze vervang door een nieuwe/grotere wordt die ook als reiserfs geformateerd.
Wat is eigenlijk het standaard filesysteem van Unraid? Ik weet het niet zo uit m'n hoofd.

Teejoo

Ik heb 3 weken geleden overigens nog een windows server naar unraid omgebouwd. Die gebruik ik voor muziek, foto's en tv series. Ging allemaal erg vlot en soepel. Wel merk je dat hij iets langzamer is omdat hij oude hardware gebruikt, maar dat merk je alleen met bijv. het opstarten van dockers.

StefaanD

Quote from: Bolle on March 21, 2023, 18:15:59Iemand ervaring met migreren van reiserfs naar XFS file system?

Vermoed dat je dit wiki artikel gezien hebt? Helaas niet volledig. Maar ik gebruik zelf momenteel XFS dus denk dat dit toen de default instelling was.

Quote from: Teejoo on March 21, 2023, 20:04:05Wat is eigenlijk het standaard filesysteem van Unraid? Ik weet het niet zo uit m'n hoofd.
Geen idee of er eigenlijk een default is. Weet ook niet meer wat het OS me voorstelde toen ik drie jaar geleden mijn server opgezet heb.

Grootste verschillen tussen XFS en Btrfs is dat de laatste wat moderner is en checksum heeft op filedate niveau en dus beter om kan met bestandscorruptie. Btrfs ondersteund ook snapshots. Hier wat leesvoer.

Trouwens de aanstaande 6.12 versie gaat daar nog eens het ZFS filesysteem aan toevoegen.

Bolle

Quote from: Teejoo on March 21, 2023, 20:04:05Wat is eigenlijk het standaard filesysteem van Unraid? Ik weet het niet zo uit m'n hoofd.

Volgens mij is het nu XFS, het was daarvoor reiserfs. Maar gezien de situatie rond de ontwikkelaar van reiserfs is die verlaten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Reiser
Mijn HT Geschiedenis

Teejoo

Ik heb even gekeken en bij mij is alles XFS.