Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ritchard

Eindelijk ben ik over van 5 naar 6.
Dat was geen probleem, met versie 6 zie ik dat mijn netwerk verbinding 100mb is.
Mijn netwerk is overal 1000mb, up en download snelheid is rond de 900mb.
De netwerk aansluiting op het moederboard is 1000mb.
Pci kaart gekocht de "Intel Corporation 82572EI" die word wel gezien maar als ik deze gebruik krijg ik geen verbinding.
Nu ben ik niet zo thuis in telnet en lukt het me niet om de pci kaart aan de praat te krijgen.
Uiteraard wel geprobeerd met telnet.
Iemand die in jip en janneke taal mijn kan uitleggen hoe 1000mb verbinding te krijgen?

Ook word de cash schijf op dit moment per uur geleegd, kan dit niet constant?
Alvast bedankt,

Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

ritchard

Opgelost het lag aan switch......
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Martijn76

Even een beetje nieuw leven inblazen met een vraag.

Zie dat er momenteel een aardige aanbieding is voor een VPN-dienst (Windscribe Pro) en gebruik momenteel niets, terwijl bepaald gebruik anderen weinig aangaat.

Iemand die zoiets op unraid geïnstalleerd heeft? Kan sabnzbd daar dan ook gebruik van maken?

Eigenlijk moet t dan ook op m'n Android viewertje ivm kodi plug-ins.

Zat te denken om t op m'n router te installeren, maar wil eigenlijk geen probleem met Netflix.

Iemand die me kan helpen of me de juiste kant op kan wijzen, ben beetje noob op dit gebied.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijn76

#2004
Quote from: skank1 on January 20, 2017, 17:55:05
Waar is dat aanbod?

20 maanden, 17$

Net afgesloten, je kan t maar vast hebben :-), nu dan wel een linkje met m'n eigen id: https://windscribe.com/?affid=e74thfpv

Je Kiest rechts boven [Sign Up]
Dan kies je de optie [use for free]
Je klikt op - Have a Voucher -
Je vult in WSNY2017
Je kiest [create free account]
En dan kies je voor [BUY NOW]

Op de iPhone werkt t iig :-)

Misschien even duidelijk voor wat ik wil:

VPN voor privacy, dit mag de complete unraid-server zijn, maar ook specifieke docker(s) als sabnzbd, couchpotato en sickrage moeten idealiter wel blijven werken. Ben ook aan het kijken of ik spotweb erop kan zetten, die zou ook via de vpn gaan.

Het via vpn extern toegang tot unraid is een Nice to have, maar geen must.

Verder op de mediaboxen bij voorkeur uitsluitend de kodi-app (ivm Netflix), maar dat is (volgens mij) wat eenvoudiger.

Martijn76

#2005
Iemand?

Had al op unraid forum gezocht, maar is vaak erg technisch.

Update: inmiddels OpenVPN geïnstalleerd, maar zoveel settings waar ik geen verstand van heb en heen idee waar ik naar m'n vpn provider kan verwijzen.


Martijn76

[emoji683]

Iemand trouwens ervaring net installeren spotweb op unraid? Beetje technische vraag in dezelfde categorie (voor mij)

skank1

Ik ben overgestapt v internet provider. Plots kan m'n unraid niet meer op internet. Vermoedelijk router instelling. Normaal krijgt hij fixed ip. Nu ook maar ik vermoed dat hij niet op internet raakt. Sabnzb doet niks meer.
Hoe check ik of hij op internet raakt? Enig idee qua router instelling? Ik ben op dat vlak een leek

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

gsuk

Doet je gewone internet het wel Evt ander pc bedraad?
Wat ik persoonlijk een fijne Android app vind om te kijken of je i.p adressen goed zijn is "Fing" network tool

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Martijn76

Ben er ook geen held in, maar misschien je dns instellingen? Je kan hier generieke Google adressen voor gebruiken (8.8.8.8/8.8.4.4)

sj0er-D

Ik gok op DNS instellingen inderdaad. Uiteraard moeten je IP-adres, subnetmask en gateway ook kloppen. Vergelijk even met wat je van je nieuwe modem op je laptop/desktop krijgt.

skank1

I'm opgelost lag idd aan dns. Thx!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijn76

Mocht een van jullie trouwens nog ideeën hebben over m'n VPN en Spotwebvragen, dan hoor ik het graag :-)

skank1

Iemand die kan helpen een php server te runnen op unraid?
Ik heb de apache docker geinstalleerd maar bij viewen webui zegt hij dat ik geen rechten heb
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

alexeiboris

Niet veel mensen met unraid hier zo te zien? Ik heb het een paar jaar gebruikt puur als opslag, op zich prima. Heb ook wel eens een schijf moeten verwisselen die rot was geworden, geen probleem. Het parity systeem werkt goed, ook zonder de fysieke schijf draaide de array gewoon netjes door, zij het onbeschermd (tijdelijk).

Sinds begin dit jaar ben ik wat intensiever met de unraid server gaan werken, ge-upgrade naar een 3.3Ghz quad Xenon, geheugen bijgeprikt (was 4GB, nu 12GB maar wil er meer in), en nu draai ik ook een aantal dockers zoals de geijkte sabnzbd en sickbeard, maar ook nextcloud (private cloud), de Unity/Unify controller voor mijn access points, openvpn server en dingen als letsencrypt, en nog wat dingetjes.

Daarnaast draai ik nu ook pfsense in een VM (dus geen aparte router meer in het hok!) en pihole, dus de unraid machine is van pure opslag eigenlijk gegroeid naar de kern van mijn hele netwerk. Ben erg tevreden over pfsense, beetje lastig in het begin om door te krijgen, maar superstabiel en supersnel. Er draait ook Snort ( https://www.snort.org/ ) onder pfsense, en mijn gehele netwerk hangt nu achter VPN (Via GooseVPN). Achter de (software) router en VPN haal ik nog >300Mbit/s met een 500Mbit/s abbo. Mijn vorige (hardware) router (Een Netgear WNDR3700) haalde dat ook met gemak, maar zonder VPN... met VPN stortte de performance gigantisch in (minder dan 20Mbit/s max). Die trok dat gewoon niet.

Mijn volgende experiment met unraid is om de parity schijf eens te vervangen voor een grotere (8TB ipv 4TB) en misschien wel meteen 2 stuks, om dual parity mogelijk te maken.

Point7

Mijn 16 disk UNRAID server (core i5, 4GB RAM) draait al 8 jaar perfect. Dient hier echter enkel voor archivering en staat niet 24/24 op.  Wordt enkel gebruikt als er weer nieuwe data moet gearchiveerd worden.  Heel af en toe wordt een schijf vervangen door een groter exemplaar. Verder geen upgrades nodig.
Ben zeer tevreden over de flexibiliteit van unraid.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

alexeiboris

De mijne staat 24/7 aan. Reboot alleen bij updates, of laatst toen ik moest verhuizen. Langste up periode was iets van 512 dagen ofzo :D hij verbruikte altijd zo'n 45W in idle mode, maar nu met de nieuwe cpu's en pfsense etc wat constant draait, zo'n 70W. Uiteraard hangt het beestje aan een UPS.

Bart_M

#2017
Hier draait de boel ook al een jaartje of 6 stabiel.
Eerst alleen voor data opslag, inmiddels redelijk wat dockers erop staan. Mooi systeempje.

StefaanD

Benieuwd welke dockers jullie allemaal draaien ?

Zit zelf nog op een Synology systeem, maar in de toekomst wellicht een unRAID systeem, ben me dus wat aan het oriënteren. Zal wellicht wel wat aanpassen worden want van plug-and-play naar iets minder plug-and-play  ;) Dat laatste is geen probleem want leef dag in dag uit in een terminal venster  ;D

Nu totaal geen idee welke kast, CPU, PSU, ... ik zou moeten kiezen want zelf nog nooit zelf een systeem in elkaar gestopt. Niet dat dit me afschrikt.

Wel heb ik het volgende;
• 8 maal 4TB Seagate Ironwolf schijven
• daar zou dus nog een parity schijf bij moeten komen, wellicht 6 TB of wellicht nog beter een 8 TB
• kast zou tot maximaal 12 schijven (11 + Parity) moeten kunnen bevatten + 2 SSD's
systeem zo stil als mogelijk, mijn Synology DS2413+ maakt nauwelijks lawaai
• misschien twee SSD schijven, één voor cache (hoe groot moet die dan zijn ?) en één als download schijf
• Dockers op de Synology heb ik nu Sonarr, Radarr, SabNZBD en Watchtower. Eventueel ook iets als Plex of Emby in de toekomst. Trouwens geen idee hoe Watchtower op een unRAID systeem werkt, Watchtower controleert periodiek andere dockers en werkt die automatisch bij als er een nieuwe versie is.

Dus vooral storage maar toch ook een aantal apps draaiend.

Vermoed dat je op een gewone unRAID installatie toch nog één en ander bij moet installeren om een mooi werkend systeem te krijgen ?

Tabcam

Als je naar unRAID kijkt, dan zou ik ook naar ZFS kijken. Nadeel is dat je schijven alleen kan toevoegen als groep (VDEV) maar groot voordeel is veel robuustere implementatie van databeveiliging tegen niet alleen schijfuitval maar ook hardware-uitval en zelfs besturingsysteemveranderingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

audiofly

#2020
UNRAID is meer een OS, en geen bestandsysteem... er zijn wel mogelijkheden om ZFS in UNRAID te gebruiken.

activ

Als je ZFS wilt (en daar is zeker aanleiding toe) dan is Freenas een stuk handiger. Als je geen zfs wilt of het boeit je niet dan zou ik Openmediavault ook mee nemen in de overweging, heeft voor mij de voorkeur boven Unraid.
Ik heb zelf ook een tijd unraid gebruikt, maar ben daar uiteindelijk mee gestopt en omgeschakeld naar Openmediavault. Daar ben ik tevreden over.

De overweging tussen Openmediavault en Freenas zat voor mij in dat ik software wilde kunnen gebruiken die alleen op Linux beschikbaar is. Anders zou Freenas zeker mijn keuze geweest zijn i.v.m. zfs en dat het een erg volwassen stuk software is.

Tabcam

Quote from: audiofly on January 14, 2020, 12:01:01
UNRAID is meer een OS, en geen bestandsysteem... er zijn wel mogelijkheden om ZFS in UNRAID te gebruiken.
De 'RAID'-achtige zaken van unRAID opties zitten al in ZFS, dus dat lijkt me niet een handige optie. unRAID wint het op (recovery)eenvoud en gemakkelijk bijplaatsen, ZFS op gebied van data-integriteit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

StefaanD

Quote from: activ on January 14, 2020, 12:12:21
Ik heb zelf ook een tijd unraid gebruikt, maar ben daar uiteindelijk mee gestopt en omgeschakeld naar Openmediavault. Daar ben ik tevreden over.
Wat waren een aantal redenen waarom je van unRAID bent overgestapt op Openmediavault ?

activ

Quote from: StefaanD on January 17, 2020, 16:36:26
Wat waren een aantal redenen waarom je van unRAID bent overgestapt op Openmediavault ?
Het is alweer een tijdje geleden, dus ik weet de exacte details niet meer. De strekking was i.i.g. dat ik tegen bugs aanliep en mij niet echt serieus genomen voelde door de ontwikkelaar. Voor een betaald product vindt ik dat echt niet kunnen.
Daar boven op kon ik het zelf ook niet oplossen doordat het best wel een gesloten systeem is, toen heb ik uiteindelijk besloten dat ik het te veel gedoe vondt en liever iets anders wide.
Openmidiavault is gratis en open, draait gewoon op Debian dus ik kan altijd zelf ingrijpen als iets mij niet zint.

Als alle applicaties die je gebruiken wilt ook op BSD beschikbaar zijn dan is Freenas trouwens wel echt een hele robuuste optie. Ik wilde echt alle mogelijke applicaties kunnen draaien en dan was Linux de enige optie.
Ik zie eigenlijk ook het voordeel van Unraid niet zo, het is best wel een achterhaald concept inmiddels, je betaald er voor en dan is de support ook niet eens goed. Freenas is dan een veel betere optie als je gewoon iets kant en klaars wilt zonder in het OS te rommelen.