Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert T

ObesiNAS heb ik de mijne genoemd.....
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

jowi


jaco

#1177
Gisteravond laat was de 1 TB klaar, ik heb de 4 TB disks nu allemaal gestart. Ik zie wel snelheids verschillen, en temperatuur verschillen na een uur of 7 lopen.
Allemaal in de pre read
1) 76% - 36 graden
2) 14% - 40 graden
3) 66% - 41 graden
4) 65% - 40 graden
5) 14% - 37 graden

1 zit op het moederbord, en 2 t/m 5 op de areca controller.
Ik ga het wel in de log terugzien over xx uur ;)

Edit: die 2 op 14% zijn er gewoon mee gestopt zo te zien,na 1 uur en4x minuten.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Die temperaturen zag ik ook met de Hitachi's. De server stond toen gewoon hier op de vloer. Later heb ik de machine in de meterkast gezet, en toen liep het op tot 52 graden :o wat ik niet had gezien is dat als ik de meterkastdeur dicht deed, deze de hele ruimt afsloot. Nu heb ik er ventilatiegaten en een fan in de meterkast die voor airflow zorgt, nu blijven ze weer keurig rond de 42-44 graden als ze draaien, spinned down worden ze 32 graden.

Overigens wat mij opviel was dat als ik 'koude' Hitachi 4TB schijven dus die een aantal uren buiten de machine, zonder tray oid afgekoeld waren tot kamertemperatuur, zeg 21 graden, in de server deed, de machine startte, en dan meteen, dus echt binnen 1 of 2 minuten, las smart of unraid al weer dat ze 32 graden waren... ik kan me niet voorstellen dat ze zo snel opwarmen, ik krijg zelfs het idee dat de schijven een 10 graden hogere temperatuur melden dan ze eigenlijk zijn, of dat unraid met deze hitachi's in de war is, zou zoiets kunnen?

Rob_Dingen

Hoi Jaco

Dat had ik ook met WD schijven van een vriend kreeg ze er niet door alle Hitachi schijven pakte hij in een keer.

Jowi heb je geen temperatuur meter kun je het meten.
Wat je natuurlijk niet weet is op welke plek hij meet en dat het best wel eens zou kunnen kloppen.

Rob

riwi

#1180
Ik meet met smart ook temp verschil dat volgens mij niet klopt :

device                  volume      diskmodel                temp   hours    power on count
riwilinux:/dev/sda   -none-   SAMSUNG HD103UJ   25 C   30197   82
riwilinux:/dev/sdb   vg1-raid1   SAMSUNG HD154UI   22 C   25339   63
riwilinux:/dev/sdc   vg1-raid1   SAMSUNG HD154UI   23 C   25340   62
riwilinux:/dev/sdd   vg1-raid1   SAMSUNG HD154UI   22 C   25102   60
riwilinux:/dev/sde   vg1-raid1   SAMSUNG HD154UI   22 C   25102   61
riwilinux:/dev/sdf   vg2-raid2   ST2000DL003-9VT166   32 C   12121   36
riwilinux:/dev/sdg   vg2-raid2   ST2000DL003-9VT166   33 C   12121   36
riwilinux:/dev/sdh   vg2-raid2   ST2000DL003-9VT166   34 C   12121   36
riwilinux:/dev/sdi   vg2-raid2   ST2000DL003-9VT166   30 C   12121   36

Volgens smart zijn de samsungs dus 23 graden en de seagate's 32. Maar de Seagate's zijn 'green' en 'voelen' koeler dan de oudere Samsungs.
Ik denk dat de Samsung bij mij een 10 graden te lage temp aangeeft

jowi

#1181
@Rob: Je kan alleen de behuizing meten, ik gebruikte een IR temperatuur meter.
Maar ik maak me geen zorgen, als het echt 40-44 graden is, ook absoluut geen probleem.

dennism

Ik weet dat bepaalde seagates een chip op het controllerboard hebben zitten die binnen enkele seconden al te warm kan worden om aan te raken. mogelijk dat dit natuurlijk de temperatuur meting van de daadwerkelijke disk beinvloed.

jowi

Even testen met Time Machine om de Mac Mini te backuppen, de eerste keer dat ik daar mee werk, maar dat lijkt ook netjes te lopen :)
Zometeen ook maar even kijken of ik met Easus backup ofzo een incremental backup van de Windows PC kan maken.

sj0er-D

Jepp, werkt goed! een share publiceren als time machine en de mac detecteert het bij het instellen van TimeMachine automagisch!

jowi

#1185
Ja erg prettig :) weet je of TM incremental backups maakt? Beetje OT maar ja.

*edit* ik zie het al; blijkbaar wel, de 1e keer zal natuurlijk de initiele, grote set zijn. Zie wel dat ie elk UUR (!!!) een incremental backup wil maken, man, zo lang staat die mac niet eens aan ;) Kan het ook niet instellen zo te zien, wekelijks zou voor mij al goed genoeg zijn. Ik neem aan dat als ik TM uit zet, hij de volgende keer als IK dat wil, gewoon gestart kan worden en alsnog een increment neerzet.

jaco

Quote from: Rob_Dingen on July 22, 2012, 10:50:46
Hoi Jaco

Dat had ik ook met WD schijven van een vriend kreeg ze er niet door alle Hitachi schijven pakte hij in een keer.


Rob
Rob, dit zijn hitachi disks.

De hdd aan het mainbord is het snelst klaar zo te zien.
Dan lopen er nu 2 op de areca controller. En 2 op de areca hangen.

Wellicht was het teveel om er 4 hdds op te draaien die 150 mbyte/sec per stuk doen.
Daarnaast liep ook nog een 320 gb, die zat op een andere sff8087 stekker. Die was als eerste klaar.

Deze areca arc1300 schijnt een marvel chip achter een LSI multiplexer te hebben.
Marvell 88se6440 plugged into an LSI SASX28
Morgen maar eens uitzoeken wat die chips kunnen om een verklaring te hebben.
Ik zal die falende hdds wel aan mainbord sata poorten koppelen om ze opnieuw te preclearen.

In gebruik maakt het denk ik niet zo veel uit omdat ik de parity disk en de cache disk aan het mainbord ga hangen, en de data disks aan de areca. Dan gebruik ik maar 1 hdd om te schriven.
Wellicht dat parity berekenen dan ook te veel stress opleverd. Dan moet ik maar een andere controller kopen vrees ik.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Nou, bijna klaar... kleine 16TB data overgepompt, nu de parity disk re-assigned, en de parity sync gestart. Gaat weer een uurtje of 12 duren, maar dan zijn we protected 8) Ondertussen draait alles gewoon en is alles online, looking good :)

Raphie

Mooi, je bent er bijna dus.
JBL PRX Power!

jaco

Het probleem bij mij is geheugen tekort voor 6 disks wordt verteld op het unraid forum.
Dan maar niet weer 6 tegelijk  ;D
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Mmm... ik deed er 5 tegelijk in 2GB... ging prima. En jij hebt 4GB toch?

jaco

#1191
Ja! En het is ook langzamer lijk het. De aan het moederbord aangesloten disk is wel bijna klaar, maar is al 44 uur bezig.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

#1192
Bij mij duurde een enkele 4TB Hitachi 41 uur, en de andere 5 tegelijk duurde 57 uur.

Hier een aardig overzicht van het verbruik van mijn 20TB (6x 4TB Hitachi 7200rpm) unRAID server:



spinned down (idle)35W
1 disk (streaming video)44W
copying file to protected array51W
100% spinned up but idle72W
doing parity sync/check82W

jaco

Uteindelijk 45 uur voor het moederbord, en 52 uur voor de 2 op de areca. Maar er is een soort reset van iets geweest na een paar uur.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Ik krijg de machine niet goed uit standby (S3). Hij springt wel aan, maar ik kan er niet met putty of IPMI in. Heb al geprobeerd met het s2ram script wat op het forum vermeld wordt, werkt ook niet. Dan moet ik dus de machine alsnog resetten, waarna hij weer een parity check wil doen (dacht het niet). Ook is na een reset de squeezebox zichzelf kwijt, moet ik met de controller kunstgrepen gaan zitten doen tot ie weer snapt dat ie online is. Het is allemaal een beetje houtje-touwtje. Ook gaat de machine na een reboot telkens weer de Perl omgeving updaten terwijl is dat de keer daarvoor en daarvoor en daarvoor óók al gedaan had.

Als het eenmaal draait is het allemaal prima, en zoals je hierboven kan zien verbruikt ie in idle mode toch niet zoveel, dus ik denk dat ik er ook maar voor kies om S3 standby niet te gebruiken en het ding gewoon 24/7 aan te laten.

jaco

Ik heb net perl geinstalleerd om het Fan script werkend te krijgen.
Dat lijk wel te werken, het draait nu even volgas

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Quote from: jaco on July 24, 2012, 12:19:23
Ik heb net perl geinstalleerd om het Fan script werkend te krijgen.
Dat lijk wel te werken, het draait nu even volgas
Ben benieuwd of perl bij jou ook CPAN (whatever dat is) steeds weer gaat updaten tijdens boot.. telkens weer...

jowi

Net even de UPS getest. Aardlekschakelaar om, UPS zegt 'PIEP' en neemt de boel zonder problemen over op de batterij, en ik had unRAID zo ingesteld dat ie na 1 minuut een controller powerdown zou gaan doen, wat ie ook deed :) test geslaagd 8)

jaco

#1198
nice
Je hoeft ook niet een dikke unit te hebben wellicht om een draaiende unraid machine gecontroleerd down te brengen.
Moet hij de upstartpiek van de voeding bij kunnen houden ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

In dit geval niet, het is geen online UPS... je zult dus nooit starten vanaf de batterij. Je hebt inderdaad niet veel bijzonders nodig om de boel op de batterij te laten draaien en netjes down te brengen. Mijn modem, router, switch, alarminstallatie en unRAID machine kan ik met een APC-900BR-G dik een uur in de lucht houden. Feitelijk is dat luxe, een UPS die de machine meteen down brengt en maar een paar minuten tijd heeft is eigenlijk al genoeg.