Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sj0er-D

Quote from: jowi on July 12, 2012, 09:33:06
Ja maar dat is zo'n tekst oriented jaren MSDOS '80 Norton commander ellende ding toch? Bah :crazy:

dus......

sj0er-D

Quote from: jowi on July 19, 2012, 19:02:35
Ik download hem wel :D
Eerst even sabnzbd op je unraid machine (ook heel simpel  :blush: )

jowi

#1127
Quote from: sj0er-D on July 19, 2012, 19:22:41
dus......
En die mening heb ik nog steeds hoor, maak je geen zorgen. Plaatje is alleen ter illustratie. Mochten mensen zich afvragen hoe dat nou allemaal werkt met unRAID. Want op het unRAID forum kun je zoeken wat je wilt, plaatjes doen ze daar haast niet aan. Ik mag graag eea zien voordat ik wat probeer, zo krijg je een beter idee van alles.

sj0er-D

Quote from: jowi on July 19, 2012, 19:29:03
En die mening heb ik nog steeds hoor, maak je geen zorgen. Plaatje is alleen ter illustratie. Mochten mensen zich afvragen hoe dat nou allemaal werkt met unRAID. Want op het unRAID forum kun je zoeken wat je wilt, plaatjes doen ze daar haast niet aan. Ik mag graag eea zien voordat ik wat probeer, zo krijg je een beter idee van alles.
Eens, de community praat alleen maar in bits en bytes.

FvP

Quote from: jowi on July 19, 2012, 18:42:12
Hier maar even een plaatje van de Midnight Commander, voor linux mensen waarschijnlijk wel bekend als dagelijkse koek, voor Windows mensen die begin jaren '90 al een pc hadden ook :devil: Werking is bekend, denk aan Norton Commander of PCTools. Zelfs de muis doet het, en dat in een terminal :)

Ik gebruik dat soort tools dus nooit onder Linux !!!
Command line is veel sneller dan al die fullscreen newbie tools zoals mc.

[root@nas ~]# mc
-bash: mc: command not found

En dat is maar goed ook ;)

Recent testje moeten afleggen voor een headhunter, en geen enkele vraag over mc of de andere newbie frontends. Enkel lastige die-hard vragen over command line en af en toe eens goed gelachen met de inhoud ;)

http://img823.imageshack.us/img823/4168/linuxscore.png

Iemand die linux leert beheren door een frontend zal nooit de achterliggende werking kunnen doorgronden en enkel de toeters en bellen snappen. Bij elke nieuwe distributie een nieuwe frontend leren, good luck.

Beter doorbijten en de command line leren, eenmaal je bvb de kracht van bash one-liners snapt wil je nooit meer terug.

jowi

Hoe vullen jullie je storage?

Het aardige aan unRAID is natuurlijk enerzijds de usershares, zodat je geen losse disks ziet maar een asbtractie in de vorm van een of meerdere logisch volumes, maar feit blijft dat onder water je nog steeds met losse disks werkt... en dat geeft je dan wel een hoop vrijheid en mogelijkheden, maar het is ook op een bepaalde manier 'lastig'. Zo ben ik toch geneigd om de plek waar spullen komen te 'sturen' of om bepaalde dingen bij elkaar te houden. Uiteraard kun je blind vertrouwen op je allocation method & split levels, maar het idee dat unRAID je spullen verspreid over je disks terwijl je eigenlijk geen idee hebt waar, vind ik moeilijk... met traditionele RAID gebeurt dat natuurlijk ook, maar daar heb je geen keus.

Hoe gaan jullie daar mee om? Laten jullie het model van de onderliggende disks los en vertrouwen jullie 100% op de abstractie van de user shares?

Point7

Quote from: jowi on July 19, 2012, 23:47:06
Hoe vullen jullie je storage?

Hoe gaan jullie daar mee om? Laten jullie het model van de onderliggende disks los en vertrouwen jullie 100% op de abstractie van de user shares?

Ik maak me niet zo druk op welke schijf iets komt. Ik beschouw het gewoon als 1 grote schijf.  Ik gebruik wel "fill-up" als allocation methode. Ik vul gewoon schijf per schijf op en steek ook pas een schijf bij als de array vol begint te geraken.

Vind het een beetje zinloos om je server direkt vol met schijven te steken terwijl je die ruimte nog niet nodig hebt.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

gsuk

#1132
Quote from: jaco on July 19, 2012, 09:07:40




Ik kan dan 22 hdds aansluiten, dus daar moet je dan ook een 2411+ tegenover zetten (1150)
Edit: er moeten dan nog wel 2 stuks dx510 bij, wat ook weer 750 euo is

Je kan de ds2411+ alleen uitbreiden met de Dx1211 totaal 24hdd's 1150+950


Groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

skank1

Quote from: Point7 on July 20, 2012, 00:16:44
Ik maak me niet zo druk op welke schijf iets komt. Ik beschouw het gewoon als 1 grote schijf.  Ik gebruik wel "fill-up" als allocation methode. Ik vul gewoon schijf per schijf op en steek ook pas een schijf bij als de array vol begint te geraken.

Vind het een beetje zinloos om je server direkt vol met schijven te steken terwijl je die ruimte nog niet nodig hebt.

+1
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Quote from: gsuk on July 20, 2012, 00:24:36
Je kan de ds2411+ alleen uitbreiden met de Dx1211 totaal 24hdd's 1150+950


Groetjes Emile
Ok, zo veel weet ik er ook niet vanaf,maar dan is dat fors duurder dus.

jowi

#1135
Dus jullie werken nooit direct op de disks, maar alleen via user shares? Dus jullie hebben geen weet van waar jullie data fysiek staat of hoe (erg) deze verspreid is, en daar hebben jullie geen probleem mee?

Jullie doen ook geen disks expliciet includen of excluden in de shares? Geen soort van vooraf bedachte indeling zo van disk1 komt alleen muziek en persoonlijke data en backups, 2 t/m 4 komen de blurays en tv series op via een split level methode, etc?

Robert T

Weliswaar (nog) geen unraid systeem maar op m'n huidige NAS in RAID5 heb ik hier totaal geen moeite mee nee.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

jowi

#1137
Nee, maar daar kan dit ook niet wat ik vraag... je hebt dit 'probleem' of deze mogelijkheid daar simpelweg niet. Al je data is striped over alle disks met RAID en daar KUN je al gebruiker ook niets mee. Met unRAID heb je feitelijk wél invloed over hoe het systeem je data verdeeld, en mijn vraag is dus of jullie dat bewust sturen, en hoe, en waarom.

Point7

Quote from: jowi on July 20, 2012, 09:27:56
Dus jullie werken nooit direct op de disks, maar alleen via user shares? Dus jullie hebben geen weet van waar jullie data fysiek staat of hoe (erg) deze verspreid is, en daar hebben jullie geen probleem mee?

Jullie doen ook geen disks expliciet includen of excluden in de shares? Geen soort van vooraf bedachte indeling zo van disk1 komt alleen muziek en persoonlijke data en backups, 2 t/m 4 komen de blurays en tv series op via een split level methode, etc?

Ik schrijf enkel rechtstreeks naar een bepaalde schijf om die optimaal te vullen.  Ik heb een minimum free space limiet staan op de schijven zodat de mover zeker de grootste blu-ray's op de schijf krijgt. Echter als ik een blu-ray heb die kleiner is dan die limiet dan zet ik die rechtstreeks (dus zonder de cache en mover) op een bepaalde schijf om die tot op de laatste gigabyte te vullen.

Ik gebruik wel exclude/include op enkele schijven.  Mijn ghost/acronis backup images mogen enkel op een bepaalde schijf gezet worden om ze bijeen te houden op 1 schijf. Die moeten niet ergens tussen de schijven komen waar de blu-ray's opstaan.

Dus een klein beetje ordening doe ik wel.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

skank1

Quote from: jowi on July 20, 2012, 09:27:56
Dus jullie werken nooit direct op de disks, maar alleen via user shares? Dus jullie hebben geen weet van waar jullie data fysiek staat of hoe (erg) deze verspreid is, en daar hebben jullie geen probleem mee?

Jullie doen ook geen disks expliciet includen of excluden in de shares? Geen soort van vooraf bedachte indeling zo van disk1 komt alleen muziek en persoonlijke data en backups, 2 t/m 4 komen de blurays en tv series op via een split level methode, etc?

Nee, gewoon naar de user share en unraid trekt er zn plan mee
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: Point7 on July 20, 2012, 10:36:08
Ik schrijf enkel rechtstreeks naar een bepaalde schijf om die optimaal te vullen.  Ik heb een minimum free space limiet staan op de schijven zodat de mover zeker de grootste blu-ray's op de schijf krijgt. Echter als ik een blu-ray heb die kleiner is dan die limiet dan zet ik die rechtstreeks (dus zonder de cache en mover) op een bepaalde schijf om die tot op de laatste gigabyte te vullen.

Ik gebruik wel exclude/include op enkele schijven.  Mijn ghost/acronis backup images mogen enkel op een bepaalde schijf gezet worden om ze bijeen te houden op 1 schijf. Die moeten niet ergens tussen de schijven komen waar de blu-ray's opstaan.

Dus een klein beetje ordening doe ik wel.

Ik doe het ook zo, behalve de exclude/include
Let er wel ook op dat ze het aanraden om je disks niet volledig te vullen....... Omdat het blijkbaar zou vertragen...
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zorg wel dat er op elke disk zo'n 20gb vrij blijft....
Komt dit in het gedrang , dan koop ik een disk bij , en zo groeit mn server
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Ik heb nu 6x 4TB disks, dus 20TB netto. Als ik alles er op zet wat ik heb (en dat ben ik aan het doen) heb ik 16TB nodig, dus nog 4TB over als expansie voor de komende tijd.

Wat ik wel ga doen is dat ik disk1 (dus 4TB) 'reserveer' voor zaken als pc/mac backups, slimserver, 'kleine' verzamelingen als muziek (mp3/flac etc, 100GB nu) en 'kleine' media verzamelingen zoals een paar 100GB aan dvd's, media als documentaires, muziekvideo's, demo's etc. Dat is bij elkaar zo'n 2TB op dit moment, en dat groeit niet zo snel.

Dan hou ik disk2, 3, 4 en 5 als 'storage' voor de grote verzamelingen zoals de HDTV series  en full blurays. Dat zijn feitelijk maar 2 folders die dan 'spanned' of 'split-leveled' over die 4 disks verspreid gaan worden met een high-water allocatie.

sj0er-D

Ik krijg mijn Dropbox plugin wel geïnstalleerd maar niet werkend.

1. hij houdt de activatie niet vast (na elke reboot opnieuw toevoegen aan dropbox)
2. als hij eenmaal geactiveerd is geeft hij aan:



Iemand enig idee?

dennism

Misschien een domme vraag, maar je hebt genoeg vrije ruimte op disk 2? En de permissies staan ook goed op directory/file niveau?

sj0er-D

500gb ruimte vrij :) Ik vond op een het unraid forum dat de permissies als volgt ingesteld konden worden:

sudo chmod  777 -R  /directory

voor mij is dit: sudo chmod  777 -R  /mnt/disk2/dropbox/, sudo chmod  777 -R  /mnt/disk2/dropbox/map, sudo chmod  777 -R  /mnt/disk2/dropbox/db


klopt dat een beetje?

dennism

Dit zou kunnen, hoe staan je owner e.d. (te zien via ls -l /mnt/disk2 )

Voorbeeld:

drwxrwxrwx 33 admin users 4096 2012-07-14 20:23 Movies
drwxrwxrwx 27 admin users 4096 2012-07-01 23:45 Series

De owner user is hier admin met als group users

als je weet welke user/group unraid gebruikt om de app te draaien en deze is anders dan weer gegeven via het ls -l command dan kun je dit rechtzetten via

chown -R user:group /mnt/disk2/dropbox

mocht je de group niet weten dan kan je deze halen uit de group file, via cat <locatie group bestand>, bij mij is /etc/group
mocht deze file bij unraid op een andere locatie staat kun je deze vinden via find / -name group

de output van de users group ziet er bij mij zo uit users:x:100:couchpotatoserver,headphones,sabnzbd,sickbeard
waar users de group naam is, en couchpotatoserver,headphones,sabnzbd,sickbeard de users in deze group.

jaco

#1146
Mijn geheugen is er, de 1e preclear loopt :pompom:
1tb hdd voor de cache drive, 21% na ongeveer 30 minuten, loopt met 90-100 Mbyte/sec

Edit:ook maar een 4 tb aan de preclear gezet, kijken hoe goed de koeling werkt.

skank1

Quote from: sj0er-D on July 20, 2012, 21:12:09
Ik krijg mijn Dropbox plugin wel geïnstalleerd maar niet werkend.

1. hij houdt de activatie niet vast (na elke reboot opnieuw toevoegen aan dropbox)
2. als hij eenmaal geactiveerd is geeft hij aan:



Iemand enig idee?

Ook bij mij moet ik iedere keer heractiveren, nog geen oplossing gevonden, vind het nt zo erg
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Moet ik van simplefeatrues eigenlijk de onderdelen in de extra directodry laten staan ?
In de startup zie je dat er iets mee gebeurd, uitgepakt etc. Maar ik kan zo niet zien waar het komt te staan.

skank1

Quote from: jaco on July 21, 2012, 09:15:26
Moet ik van simplefeatrues eigenlijk de onderdelen in de extra directodry laten staan ?
In de startup zie je dat er iets mee gebeurd, uitgepakt etc. Maar ik kan zo niet zien waar het komt te staan.

Gewoon afblijven
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii