Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

#1050
In win heet dat een library
Zeg maar een nep directory waar alles wat je daarin zet ook in een fysieke dir waar die aangelinkt is zichtbaar is.
JBL PRX Power!

jowi

Ik geef het op. Ik gebruik mijn trouwe Windows 7 pc wel als squeezeserver.
Gewoon installeren en werken. geen gekut met -ls /grp  jkj \\ -t duso | k | /dev \mnt + -d -file jkj \\ -t duso | k ev \mnt + -d -file jkj -- demaon --ellende \\ enzo.

Raphie

Zercom is het goedkoopst met Synology :D
JBL PRX Power!

jowi

De vraag maar op het unraid forum gesteld, eens kijken of dat helpt...

skank1

Quote from: Raphie on July 18, 2012, 14:16:30
Zercom is het goedkoopst met Synology :D

Ach shut up man, unraid is gewoon stukken beter, loop jij binnen paar maand vast met geen uitbreidingsmogelijkheden meer... Dan praten we wel verder.
Jowi, je komt er wel relax.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Raphie

Huh 15x 4tb? Lijkt me voorlopig voldoende. En ALTIJD werken
JBL PRX Power!

skank1

Quote from: Raphie on July 18, 2012, 14:34:51
Huh 15x 4tb? Lijkt me voorlopig voldoende. En ALTIJD werken

Unraid werkt ook altijd, al 2j ofzo...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

blue-eyes

Heren ophouden met dat geneuzel........
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Rob_Dingen

Hoi Jowi

Dat is nu de rede om 2 usb sticks te hebben maar gewoon je Unraid server op orde zonder plugins en hobby op de andere stick totdat het werkt en wissel gewoon.

Rob

jowi

Ach het hele ding is nu een experiment voorlopig.

jowi

Beetje voorbarig, maar zou iemand wellicht interesse hebben in mijn nieuwe 12 bay unRAID server? Exclusief disks en uiteraard tegen een hele schappelijke prijs, en nog geen week oud... pm me desnoods voor details en meer info.

skank1

Quote from: jowi on July 18, 2012, 16:55:34
Beetje voorbarig, maar zou iemand wellicht interesse hebben in mijn nieuwe 12 bay unRAID server? Exclusief disks en uiteraard tegen een hele schappelijke prijs, en nog geen week oud... pm me desnoods voor details en meer info.

Jij bent echt niet goed wijs, zonde. Nuja , je stond in het begin al twijfelachtig, je had nooit hoeven beginnen...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jantje112

Quote from: jowi on July 18, 2012, 16:55:34
Beetje voorbarig, maar zou iemand wellicht interesse hebben in mijn nieuwe 12 bay unRAID server? Exclusief disks en uiteraard tegen een hele schappelijke prijs, en nog geen week oud... pm me desnoods voor details en meer info.


stuur maar een prijsje per pm

jowi

#1063
 :headbanging:

Een zware bevalling, totaal niet volgens de *kuch* 'handleiding' en vooral niet dankzij de 'hulp' op het uR forum maar ik heb het dan wel voor elkaar... of het na een reboot ook nog werkt is twee... Ondanks dat het midden in de nacht is staat hier nu toch mooi ff Alice In Chains te knallen 'somebody check my brain' vanaf de unraid servert, en uiteraard bediend via Squeezepad op de iPad 8)

dennism

#1064
ff vraagje, waarom zie ik hier regelmatig comments over putty e.d. ik dacht dat unraid een "plug and play" systeem was, ik zit er namelijk over te denken dit te plaatsen bij enkele kennisen van me die wel een goede media server willen (en helaas niet de knaken hebben voor een syno in de volumes die ze nodig hebben), maar absoluut geen kennis hebben van linux en dacht na het lezen van een deel van dit topic dat deze hele machine via een webinterface te bedienen was juist zonder commandline en andere verre gaande kennis.

Verder voor de toekomst:

Een symlink maak je via ln -s <Bron> <Doel>


skank1

Quote from: dennism on July 19, 2012, 02:03:31
ff vraagje, waarom zie ik hier regelmatig comments over putty e.d. ik dacht dat unraid een "plug and play" systeem was, ik zit er namelijk over te denken dit te plaatsen bij enkele kennisen van me die wel een goede media server willen (en helaas niet de knaken hebben voor een syno in de volumes die ze nodig hebben), maar absoluut geen kennis hebben van linux en dacht na het lezen van een deel van dit topic dat deze hele machine via een webinterface te bedienen was juist zonder commandline en andere verre gaande kennis.

Verder voor de toekomst:

Een symlink maak je via ls -s <Bron> <Doel>

Ik vind het meer dan goed meevallen, ik had alles up&running in 2 dagen met plugins...
Dit kan soms wel ff zoeken zijn , maar ik ben er al altijd geraakt.
Eens het draait, moet je er niet meer aankomen ;))
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#1066
Quote from: dennism on July 19, 2012, 02:03:31
ff vraagje, waarom zie ik hier regelmatig comments over putty e.d. ik dacht dat unraid een "plug and play" systeem was, ik zit er namelijk over te denken dit te plaatsen bij enkele kennisen van me die wel een goede media server willen (en helaas niet de knaken hebben voor een syno in de volumes die ze nodig hebben), maar absoluut geen kennis hebben van linux en dacht na het lezen van een deel van dit topic dat deze hele machine via een webinterface te bedienen was juist zonder commandline en andere verre gaande kennis.
In het begin moet je eea installeren en voorbereiden via de command line, als het eenmaal loopt zou dat niet meer hoeven. Maar als er iets mis gaat of niet werkt moet je meteen de diepte in. Er is geen tussenweg. Wil je echt iets gebruikervriendelijks waar mensen echt makkelijk en begrijpelijk mee om gaan, dan moet je een Synology nemen.

Zo kan ik bijvoorbeeld nergens in de web interface iets vinden om de machine mee te rebooten... dan open ik een terminal en geef ik het commando. Je kunt niet zomaar het ding via de kast uitzetten, je MOET de array netjes down brengen.

jaco

#1067
Quote from: dennism on July 19, 2012, 02:03:31
ff vraagje, waarom zie ik hier regelmatig comments over putty e.d. ik dacht dat unraid een "plug and play" systeem was, ik zit er namelijk over te denken dit te plaatsen bij enkele kennisen van me die wel een goede media server willen (en helaas niet de knaken hebben voor een syno in de volumes die ze nodig hebben), maar absoluut geen kennis hebben van linux en dacht na het lezen van een deel van dit topic dat deze hele machine via een webinterface te bedienen was juist zonder commandline en andere verre gaande kennis.
Je moet het systeem opzetten, en daar heb je volgens mij de commando prompt even nodig.
Die extra's kun je op een windows pc op de flash in een subdirectory copieren volgens mij, daarna wordt veel wel via de gui te gebruiken.

Het argument dat een unraid server zo goedkoop is ?
Het ligt er denk ik ook aan wat je nog hebt liggen.

Kijk naar de setup van Jowi, dan kom je tussen de 800 en 1000 euro uit (geschat met kast, voeding, hotswap bays stille ventilatoren)
Dan kun je 12 x 4 TB (-4) = 44 TB creeren.
Daar moet je een 1512+ met een DX510 tegenover zetten. (670 + 379)
Dan kun je 15 x 4 TB gebruiken.


Ik heb onderdelen gebruikt die ik had liggen, maar ook nog best wat uitgegeven:
ventilatoren (PWM gestuurd)  170 euro
5 in 3 racks + sff8087 kabels  138 euro
moederbord + geheugen:      268 euro
32 GB snelle flash disk              27 euro
molex naar sata kabels            30 euro

Dan zit ik ook al op 633 euro (had al een kast, voeding en 16 poorts sata kaart)
Dat is nieuw ook iets van 700 euro samen.

Ik had 170 euro aan PWM fans kunnen uitsparen, maar dan had ik veel meer lawaai gehad.

Ik kan dan 22 hdds aansluiten, dus daar moet je dan ook een 2411+ tegenover zetten (1150)
Edit: er moeten dan nog wel 2 stuks dx510 bij, wat ook weer 750 euo is




skank1

Quote from: jowi on July 19, 2012, 08:38:31


Zo kan ik bijvoorbeeld nergens in de web interface iets vinden om de machine mee te rebooten... dan open ik een terminal en geef ik het commando. Je kunt niet zomaar het ding via de kast uitzetten, je MOET de array netjes down brengen.

euh gewoon in je gui, array stoppen en rebooten?
Zoooooooo old fashion is het nu ook weer niet...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

#1069
Quote from: jaco on July 19, 2012, 09:07:40
Je moet het systeem opzetten, en daar heb je volgens mij de commando prompt even nodig.
Die extra's kun je op een windows pc op de flash in een subdirectory copieren volgens mij, daarna wordt veel wel via de gui te gebruiken.

Het argument dat een unraid server zo goedkoop is ?
Het ligt er denk ik ook aan wat je nog hebt liggen.

Kijk naar de setup van Jowi, dan kom je tussen de 800 en 1000 euro uit (geschat met kast, voeding, hotswap bays stille ventilatoren)
Dan kun je 12 x 4 TB (-4) = 44 TB creeren.
Daar moet je een 1512+ met een DX510 tegenover zetten. (670 + 379)
Dan kun je 15 x 4 TB gebruiken.


Ik heb onderdelen gebruikt die ik had liggen, maar ook nog best wat uitgegeven:
ventilatoren (PWM gestuurd)  170 euro
5 in 3 racks + sff8087 kabels  138 euro
moederbord + geheugen:      268 euro
32 GB snelle flash disk              27 euro
molex naar sata kabels            30 euro

Dan zit ik ook al op 633 euro (had al een kast, voeding en 16 poorts sata kaart)
Dat is nieuw ook iets van 700 euro samen.

Ik had 170 euro aan PWM fans kunnen uitsparen, maar dan had ik veel meer lawaai gehad.

Ik kan dan 22 hdds aansluiten, dus daar moet je dan ook een 2411+ tegenover zetten (1150)

Dat is niet eens duurder als je alles moet gaan kopen.

hangt er inderdaad af wat je erin steekt... maar ik denk dat die van jowi wel serieus overkill is....
ik heb zelf mn unraid nieuw gekocht en 300 euro betaald en kan er 12 discs in kwijt !!!
en ik draai ook alles ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: skank1 on July 19, 2012, 09:12:07
euh gewoon in je gui, array stoppen en rebooten?
Zoooooooo old fashion is het nu ook weer niet...
Nou ik weet niet waar jij die reset knop ziet, maar ik zie hem niet.

jowi

#1071
Aangezien het gisteren maar niet lukte om de unRAID Logitech media server plugin (the program formerly known as squeezebox) aan de praat te krijgen heb ik wat pogingen gedaan om dan maar zelf de squeezebox code te installeren, dus direct van logitech zelf. Daar had ik dan wel Perl voor nodig om te runnen. Die poging mislukte, en ik heb toen maar weer de unraid pakckage geinstalleer, en uiteindelijk kon ik dan de boel op de commandline handmatig starten (NIET vanuit de gui) en als die daemon dan draaide, kon ik vanuit de gui wél de squeezbox webserver starten. Ik had de Perl omgeving zodanig geinstalleerd dat deze bij reboot niet opnieuw ingeladen zou worden.Weet niet hoe je dat in linux noemt, zal wel een term voor zijn.

Long story short, na een reboot zojuist wordt logitech dus niet opgestart maar krijg ik de bekende foutmeldingen, wat ik verwachtte, maar ik kan mijn handmatige truukje ook niet meer toepassen... keurige melding dat ie de Perl omgeving niet kan vinden :-X

DUS vrienden, wat doe ik? Ik installeer Perl opnieuw. Ga naar de simplefeatures web interface, start met 1 druk op de knop de Logitech Media Server... en alles loopt als een speer...

Blijkbaar heeft deze plugin dus gewoon een Perl runtime nodig om te lopen... iets wat je dus nergens verteld wordt.

(note 2 myself: sarcastische opmerking voorbereiden over Perl in Linux als Unix mensen over Microsoft .NET runtime zeuren)

jaco

Quote from: skank1 on July 19, 2012, 09:13:34
hangt er inderdaad af wat je erin steekt... maar ik denk dat die van jowi wel serieus overkill is....
ik heb zelf mn unraid nieuw gekocht en 300 euro betaald en kan er 12 discs in kwijt !!!
en ik draai ook alles ;)
Leg uit.. Of staat het al in een andere post zodat ik het nalezen kan.
4-6 poorten op moederbord. 100 euro voor een zuinige AMD
8 poorts sata kaart: 100 euro
kast met12 inbouwposities (hoe) 100 euro

Maar dan nog de unraid licentie: 100 euro..

300 is wel erg weinig.

jowi

Ik heb bewust de keuze gemaakt om server grade spullen te nemen, en hotswap bays. Of het overkill is? Ik denk het niet. Aangezien het ding jarenlang 24/7 mee moet, wil ik goede, degelijke spullen. Alleen de hotswap bays waren al 250 euro, dat is een keuze. Ik had de disks er ook net als jij vast in kunnen schroeven. Mobo is wat duurder, maar heeft dan wel weer IPMI, dat is ook erg prettig. De PCI controller is SATAIII , dat is ook niet verkeerd. De voeding is een single rail, high efficiency model. Niet onbelangrijk. Jij noemt het overkill, ik noem het kwaliteit. Het is maar net wat je wilt en wat je budget toelaat.

jowi

Wat is trouwens best practice ivm users? Ik begrijp dat ik nu altijd 'root' ben, een soort van superuser, maar het is neem ik aan verstandig om gebruikers aan te maken? Eigenlijk wil ik mezelf beschermen tegen mezelf :) ik wil alleen root zijn als ik expliciet inlog. Alleen root mag bijvoorbeeld files/folders deleten, de 'gewone' dagelijkse gebruikers niet, ook niet via windows explorer etc. ook niet per ongeluk via Dune's delete knop.

Dit is denk ik basis linux? :D