Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bart_nl

Quote from: Point7 on July 17, 2012, 21:10:36
Dat is niet normaal....Mijn vorige cache schijf was een 5400rpm 1,5TB schijf en die kon al write speeds halen >100MB/sec.
50MB/s is weinig en 100MB/s volgens mij te optimistisch. Ik draai zelf hardware raid en die haalt leessnelheden richting 500MB/s maar wanneer ik van die schijf via Gbit of eSata naar een enkele 5400rpm schijf kopieer haal ik sustained meestal tot 80MB/s. Als ik twee enkele disks via sata wisselframes kopieer haal ik tot 60MB/s. De snelheid die Jowi haalt lijkt mij dus wel redelijk wanneer dat via Gbit is?
Mijn ervaring is gevaseerd op moderne 2 en 3 TB schijven. Meer dan 100MB/s haal je alleen als je kleine bestanden naar cache kopieert. Ik verwacht overigens dat jowi zelf ook al genoeg ervaring met disk to disk kopiƫren heeft ;)

Point7

#1001
Quote from: bart_nl on July 17, 2012, 21:21:19
50MB/s is weinig en 100MB/s volgens mij te optimistisch. Ik draai zelf hardware raid en die haalt leessnelheden richting 500MB/s maar wanneer ik van die schijf via Gbit of eSata naar een enkele 5400rpm schijf kopieer haal ik sustained meestal tot 80MB/s. Als ik twee enkele disks via sata wisselframes kopieer haal ik tot 60MB/s. De snelheid die Jowi haalt lijkt mij dus wel redelijk wanneer dat via Gbit is?
Mijn ervaring is gevaseerd op moderne 2 en 3 TB schijven. Meer dan 100MB/s haal je alleen als je kleine bestanden naar cache kopieert. Ik verwacht overigens dat jowi zelf ook al genoeg ervaring met disk to disk kopiƫren heeft ;)

Dan zal Windows 7 serieus verkeerd zijn snelheden weergeven.  Kijk op volgende link wat ik ooit gemeten heb toen mijn cache nog een 5400rpm Samsung 1.5TB schijf was.  http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5754.msg145876#msg145876

Mijn bron is een RAID0 van 2 WD black schijven.  Dit is een RAID0 dat enkel als data wordt gebruikt.  Mijn systeem staat op een andere RAID0 met 3xSSD schijven.

Zolang er geen enkele schijfbewerking op die RAID0 was haalde ik meer dan 100MB/sec. Anders zakte dat ook rond de 85MB/sec.

Sinds mijn cache in mijn unRAID server ook een SSD is kom ik nooit meer onder de 100MB/sec write speed. Altijd tussen 105 en 110MB/sec.

Dit zijn allemaal waardes die Windows 7 Pro 64bit aangeeft.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jowi

Ja maar RAID0 is striping... dubbele performance... dan is het niet zo gek dat je dat soort snelheden haalt...

Point7

Quote from: jowi on July 18, 2012, 00:06:20
Ja maar RAID0 is striping... dubbele performance... dan is het niet zo gek dat je dat soort snelheden haalt...

Ja ik had er niet meer aan gedacht. Ik draai al zo lang met deze config dat ik het zo gewoon ben.

In de praktijk zal zo'n 80MB/sec meer realistisch zijn.

Je ziet ook dat vele mensen een kleine oude schijf als cache gebruiken. Die zijn zowiezo traag. Toen ik starte met unraid waren de schijven spotgoedkoop zodat ik een 1,5TB schijf als cache gebruikte die ook ineens als hotspare gebruikt kan worden.

Ondertussen zijn de SSD's hard in prijs gezakt zodat ik die 1,5TB cache schijf als data heb ingeschakeld en een SSD als cache gestoken heb. 
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jowi

Morgen deze hotfix maar eens proberen, je weet maar nooit:
http://support.microsoft.com/kb/2675785/nl

jowi

Bovenstaande link nog niet geprobeerd, maar ik copieer nu naar de disk zelf ipv de share, en dat gaat nu met dik 70MB/s... dat scheelt behoorlijk.

jaco

Dat is dan Zonder protection ?

Ik zie bij copieren van een losse hdd naar mijn  raid opstelling ook niet veel meer dan 70 MB/s
Er zitten af en toe wel pieken bij, maar als je de volle hdd copieerd kom je niet veel hoger uit.

De nieuwste hdd's zijn wel sneller dan die van een paar jaar geleden geworden
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bart_nl

Quote from: Point7 on July 17, 2012, 23:58:51
Sinds mijn cache in mijn unRAID server ook een SSD is kom ik nooit meer onder de 100MB/sec write speed. Altijd tussen 105 en 110MB/sec
maar wanneer je een hele 5400rpm schijf vol kopieert kan dat niet aangezien je dan ook naar het langzamere deel van de schijf kopieert. De meer dan 100MB/s haal je alleen op de buitenste tracks en naar binnen zakt dat in naar waarden richting de 60MB/s. Dat effect is er voor alle schijven en de waardes die ik hier noem gelden voor moderne 5400rpm schijven. Wanneer je een enkele 30GB file kopieert kan dat best met 100MB/s maar wanneer je en hele schijf kopieert kom je dan op de door mij genoemde 80MB/s. Deze snelheid is dus niet een harde stabiele waarde maar een gemiddelde over een schijf.
Met een cache drive heb je dat vertragende effect uiteindelijk ook aangezien de data ook weer weggeschreven moet worden naar enkele disks. Waarschijnlijk wordt het nog minder want de cache disk raakt vol en dan zal er tegelijkertijd gelezen en geschreven moeten worden.

jowi

Quote from: jaco on July 18, 2012, 06:59:06
Dat is dan Zonder protection ?
correct. die staat voorlopig even uit, bouw ik wel opnieuw op later.

Point7

Quote from: bart_nl on July 18, 2012, 07:46:25
maar wanneer je een hele 5400rpm schijf vol kopieert kan dat niet aangezien je dan ook naar het langzamere deel van de schijf kopieert. De meer dan 100MB/s haal je alleen op de buitenste tracks en naar binnen zakt dat in naar waarden richting de 60MB/s. Dat effect is er voor alle schijven en de waardes die ik hier noem gelden voor moderne 5400rpm schijven. Wanneer je een enkele 30GB file kopieert kan dat best met 100MB/s maar wanneer je en hele schijf kopieert kom je dan op de door mij genoemde 80MB/s. Deze snelheid is dus niet een harde stabiele waarde maar een gemiddelde over een schijf.
Met een cache drive heb je dat vertragende effect uiteindelijk ook aangezien de data ook weer weggeschreven moet worden naar enkele disks. Waarschijnlijk wordt het nog minder want de cache disk raakt vol en dan zal er tegelijkertijd gelezen en geschreven moeten worden.

Dat is waar. Ik was vergeten dat ik als bron een RAID0 opstelling gebruik waar dan nog eens enkel de data op staat en geen systeemschijf.

De waardes die ik gemeten heb waren ook maar bij 1 groot bestand en niet bij een hele disk ineens.

Het laatste wat je schrijft is zeker waar bij een harde schijf. Als de cache tegelijk aan't lezen is zal de snelheid serieus zakken. Daarom dat ik een SSD gebruik. 
Als de mover dan bezig is om de data naar de array te verplaatsen en je kopieert tegelijk nieuwe data naar de cache SSD dan zie je totaal geen verlies in snelheid.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jowi

#1010
Hele ochtend al bezig om logitech squeezeserver te installeren.
Uiteraard 8734658736587354 topics doorgespit, geen enkele doet het.
Ook skanks install aanwijzingen gevonden, werkt niet.
Als ik de squeezebox server wil starten klaagt ie over slimserver.pl  no such file or directory.
Ik HAAT linux. ik HAAT jaren 70 command line terminal ellende. Bah.

Iemand die snapt hoe dit moet?
het bestand slimserver.pl bestaat gewoon in de folder waar ie over zeurt.
maar is groen met een sterretje. Geen idee wat dat voorstelt overigens.

Point7

Quote from: jowi on July 17, 2012, 19:39:22
Ok, duidelijk, al vind ik het raar dat dit nodig is; ik krijg dan het idee dat het principe blijkbaar niet goed werkt... anders zou je achteraf geen checks hoeven doen immers...

Bij "normale" RAID bestaat die functie ook. Daar noemt dat "scrubbing".
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

skank1

Quote from: jowi on July 18, 2012, 10:59:57
Hele ochtend al bezig om logitech squeezeserver te installeren.
Uiteraard 8734658736587354 topics doorgespit, geen enkele doet het.
Ook skanks install aanwijzingen gevonden, werkt niet.
Als ik de squeezebox server wil starten klaagt ie over slimserver.pl  no such file or directory.
Ik HAAT linux. ik HAAT jaren 70 command line terminal ellende. Bah.

Iemand die snapt hoe dit moet?
het bestand slimserver.pl bestaat gewoon in de folder waar ie over zeurt.
maar is groen met een sterretje. Geen idee wat dat voorstelt overigens.

Vreemd, niet panikeren maar kalm blijven.

Welke unraid versie heb je?
Welke squeezebox versie? De plugin?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

#1013
1.Download the zip file
2.Extract the zip file
3.Go to your unraid flash device
4.Go to "\config"
5. Make a directory "plugins"
6.Go into c:\config\plugins
7.Put the extracted file in here
8.Reboot unraid
9.Start array (if its not already)
10.Under settings you find "slimserver"
11.Enable it


Ik gebruik 7.7.1 hier:http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=16389.msg161094#msg161094

Wel met unraid b14 werkt perfect
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

#1014
Ik heb een 1 TB Hitachi 7K1000.B vrijgemaakt, die moet maar dienst als cache drive gaan doen.
die is getest als 60/90/100 Mbyte/sec (min/average/max)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Quote from: skank1 on July 18, 2012, 11:56:33
1.Download the zip file
2.Extract the zip file
3.Go to your unraid flash device
4.Go to "\config"
5. Make a directory "plugins"
6.Go into c:\config\plugins
7.Put the extracted file in here
8.Reboot unraid
9.Start array (if its not already)
10.Under settings you find "slimserver"
11.Enable it


Ik gebruik 7.7.1 hier:http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=16389.msg161094#msg161094

Wel met unraid b14 werkt perfect
Dit gaat allemaal goed, maar opstarten kan ie die file niet vinden, slimserverl.pl en die is er gewoon.

Raphie

JBL PRX Power!

skank1

Kan idd rechtenprobleem zijn. Check dat even
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Hoe check je dat?
Beetje meer info graag, ik ken geen linux commandos.

jowi

#1019
chmod 755 slimserver.pl

IN die directory.
helpt niks.

melding:
sudo: unable to execute /usr/local/slimserver/slimserver.pl : no such file or directory

bij opstarten... schiet mij maar lek.

EJ

ls -las slimserver.pl

Als dat niet met 7 of 5 begint heeft het geen execute rechten. Doe dan

chmod 755 slimserver.pl<enter>

en je kunt het wel uitvoeren.

jowi

Dat zeg ik toch net, dat werkt niet.

skank1

#1022
Quote from: jowi on July 18, 2012, 12:42:27
chmod 755 slimserver.pl

IN die directory.
helpt niks.

melding:
sudo: unable to execute /usr/local/slimserver/slimserver.pl : no such file or directory

bij opstarten... schiet mij maar lek.

Usr/local is je ram geheugen en ben je kwijt bij iedere boot

Je moet alles op je flashdrive zetten!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

/usr/boot is je flashdrive!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#1024
gdvr... en HOE doe je dat dan?
En waarom INSTALLEERT dat spul dan niet gewoon zoals het hoort?


Nu heb ik gereboot, is alles weg, blijft die %$#$% share 'slimserver' weer staan. Geen idee waar dat ding staat, hoe ik die weg krijg.
Het is ook zo lekker onduidelijk allemaal... pfff....