Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jaco

Quote from: skank1 on July 15, 2012, 08:43:08
Klopt
Maar als je zoveel hdds wilt overzetten , doe dat dan eerst en plaats daarna je cache
Anders ga je er langer over doen omdat je tussenin verschillende keren zou moeten moven
Tja, ik kan mijn PC shutdown laten doen als de copy job klaar is, zeg 1 TB overcopieren. Stel 3 uur werk.
Als dan de unraid nog 10 uur loopt met veel minder stroomverbruik om het van de cache op de array te copieren vindt ik dat niet zo'n probleem.
Beter dan de PC 10 uur te laten draaien..
Dan kan ik elke avond een hdd overzetten en even kijken of het goed gaat voor ik slapen ga, en dan wordt snachts de zaak wel op de array gezet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Performance vraagje, ik las op het forum/wiki het volgende:

Move Largest and Fastest Data Drives Off PCI Bus
The rule of thumb is that you want the largest and fastest drives connected to the fastest ports, which are generally your onboard ports (directly on the motherboard), then your PCI-e ports (on a SATA card connected to a PCI-express slot), then your PCI ports (on a SATA card connected to a PCI slot) in that order. Also, SATA II is much faster than SATA I, and both are much faster than IDE. As mentioned above, your Parity drive should always be connected to an onboard port (or your fastest port if you don't have onboard SATA ports) whenever possible

Ik kan het (nog) niet testen omdat mijn machine zich al dagen suf staat te pre-clearen, maar in mijn geval is mijn PCI controller een SATAIII controller, en zijn de onboard poorten SATAII... zou het dan nog zin hebben om de parity drive op het mainboard (SATAII) te zetten ipv op de SATAIII controller?

Rob_Dingen

Hoi Jowi

Je ziet een volume en je kan mappen aanmaken wat je wilt.
Afhankelijk van je instellingen als een schijf bijv half vol is maakt hij dezelfde map aan op een lege schijf en gaat dan verder met vullen tot die ook weer half vol is enz.
Maar stel dat je een map mijn documenten wil en die staat op schijf 1 maar die is ondertussen half vol dan gaat hij op schijf 2 ook weer een map mijn documenten aanmaken en daar weer data naar toe schrijven.
Op deze manier kan jou map mijn documenten over meerdere schijven verdeelt zijn en dus ook de data.
Als nu de schijven in slaapstand staan dan duurt het even voordat ze beschikbaar zijn, als dat een keer gebeurt is dat niet zo erg maar meerdere malen is lastig.
Nu kun je in unraid dus een schijf gebruiken voor dat soort werk, dus alleen een map mijn documenten en verder niets.

Rob

jaco

#903
Als je het block diagram in de handleiding van supermicro leest (p33)

De PCI-E specs op de ICH9 zijn:
PCI Express* InterfaceThe ICH9 provides up to 6 PCI Express Root Ports, supporting the PCI Express Base Specification, Revision 1.1. Each Root Port supports 2.5 GB/s bandwidth in each direction (5 GB/s concurrent). PCI Express Root Ports 1-4 can be statically configured as four x1 Ports or ganged together to form one x4 port. Ports 5 and 6 can only be used as two x1 ports. On Mobile platforms, PCI Express Ports 1-4 can also be configured as one x2 port (using ports 1 and 2) with ports 3 and 4 configured as x1 ports.


Aangezien we maar een 4x slot hebben zou dat 4x 500 = 2000 MB/s naar je PCI-E kaart zijn.
Als die dat over 8 interfaces verdeeld zou het 250 MB/s full duplex per aangesloten device zijn.
Met mijn Areca zak ik dan tot 125 MB/s omdat het 16 poorten zijn.

De onboard sata interfaces zitten ook op de ICH-9 chip:

Serial ATA (SATA) Controller
The ICH9 has two integrated SATA host controllers that support independent DMA operation on up to six ports (desktop only) or four ports (mobile only) and supports data transfer rates of up to 3.0 Gb/s (300 MB/s). The SATA controller contains two modes of operation – a legacy mode using I/O space, and an AHCI mode using memory space. Software that uses legacy mode will not have AHCI capabilities.The ICH9 supports the Serial ATA Specification, Revision 1.0a. The ICH9 also supports several optional sections of the Serial ATA II: Extensions to Serial ATA 1.0 Specification, Revision 1.0 (AHCI support is required for some elements).


Of nu de op de PCI-E aangesloten interfaces zo veel langzamer zijn in de praktijk ????

Wat wel bijzonder is dat Supermicro niet de standaard I/O bouwsteen aan de ATOM heeft gehangen maar de ICH-9.
Anders waren er maar 2 SATA interfaces geweest als ik het goed gelezen heb.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

eduard


jowi

Is geen harde schijf maar een soort enorme microfiche. Er staat geen data op maar gewoon hele kleine lettertjes en plaatjes.

eduard

Daar kwam ik ook achter toen ik het verder doorlas :(

jowi

Pfff... sinds vrijdagavond al 44 uur (!!!!!) 5x 4TB aan het preclearen... ben wel met de laatste stap bezig maar zo te zien gaat het nog wel een uur of 12 duren... :crazy: dit is echt wel een HEEL groot nadeel aan unRAID. En dat is dan nog maar de 1e keer, ze adviseren om het 3x te doen. Dan ben ik letterlijk tot volgend weekend bezig. Gaat hem niet worden denk ik.

jantje112

Quote from: jowi on July 15, 2012, 16:27:30
Pfff... sinds vrijdagavond al 44 uur (!!!!!) 5x 4TB aan het preclearen... ben wel met de laatste stap bezig maar zo te zien gaat het nog wel een uur of 12 duren... :crazy: dit is echt wel een HEEL groot nadeel aan unRAID. En dat is dan nog maar de 1e keer, ze adviseren om het 3x te doen. Dan ben ik letterlijk tot volgend weekend bezig. Gaat hem niet worden denk ik.

Gelukkig is het eenmalig.

jowi

Nou, 3 malig dus eigenlijk, maar ik ga het maar 1x doen... Probleem is dat je een hoop geld hebt uitgegeven en een heel mooi ding gebouwd hebt, en je hebt eindelijk je harddisks gekocht en nu wil je er mee aan de slag, maar nu moet je 3 of 4 dagen zitten staren naar een apparaat waar je geen ruk mee kan... dat is frustrerend...

Raphie

#910
Ik heb net een dx510 + 2* Seagate 3TB besteld
Voor een raid 1 om een backup te maken van alle relevante data op de raid5 ben erg benieuwd naar je unraid ervaringen Jowi. Zou preciesten gewoon afbreken en gaan installeren als dat kan, schijven zijn echt wel goed
JBL PRX Power!

jowi

#911
Mwaah. Die 12 uur kan er ook nog wel bij, is ie vannacht ergens klaar met alles, kan ik er morgen eindelijk mee spelen :) het wachten is gewoon vervelend, het gaat zo traag...


sj0er-D


jowi

Ik heb daar serieus aan zitten denken :D aan de andere kant, ik ben natuurlijk van de Windows ellende, en ik ben niet gewend dat een machine zolang aan blijft staan zonder problemen :D ... dus het is ook wel een goede test om te zien dat de server gewoon lekker blijft draaien, geen gekke dingen doet, niet oververhit raakt, niet crashed...

jowi

#914
OK, nog een vraag. Ja ik vind het echt een waardeloos forum van Lime, ik kan er echt niks vinden, loop me altijd helemaal rot te zoeken tussen 300 topics die elk 90 pagina's bevatten en dan uit 2007 blijken te zijn ofzo. Wiki is ook een warboel, en stickie topics hebben ze ook amper van gehoord, dus ik vraag het maar hier.

Ik zie nu dat men het steeds heeft over de parity berekenen of checken en dat het zo lang duurt. Maar!!!! ik heb toch altijd begrepen dat de parity realtime wordt bepaald zodra je er iets schrijft? Het is toch niet zo dat je elke nacht ofzo de parity moet laten berekenen?

En waarom is er dan een optie om bijv. elke week of 2 weken de parity te checken? Is de parity dan soms niet goed? Maar dat zou betekenen dat je GEEN goede bescherming hebt?

bart_nl

Quote from: jowi on July 15, 2012, 18:37:48
OK, nog een vraag. Ja ik vind het echt een waardeloos forum van Lime, ik kan er echt niks vinden, loop me altijd helemaal rot te zoeken tussen 300 topics die elk 90 pagina's bevatten en dan uit 2007 blijken te zijn ofzo.
ik lees hier mee omdat ik juist twijfel of een 24 poorts raid controller nu wel nodig was maar dit soort posts stelt me dan wel weer gerust  ;D

jowi

Ja ik heb niet zo veel geduld meer om alles door te lezen... het is een commercieel produkt, geen hobbyclubje, ik vind dat ze dan gewoon ook alles up to date op hun website of forum moeten hebben op een duidelijke, professionele manier, en dat is gewoon niet zo. Je zoekt je helemaal de %$#@$%#%$ daar, en dan heb je nog 10 verschillende verklaringen van wat je zocht, en meestal van gebruikers en niet van Lime zelf. Ik vind dat erg slecht werken. Als je op een gegeven moment wat ervaring er mee hebt zal het wel duidelijk worden, maar voor beginners is er geen touw aan vast te knopen.

bart_nl

Quote from: jowi on July 15, 2012, 18:59:50
Ja ik heb niet zo veel geduld meer om alles door te lezen... maar voor beginners is er geen touw aan vast te knopen.
ik ook niet en ik zie het opzetten van een raid setup ook niet als een hobby op zich. Ik hoopte dat het ondertussen misschien net zo makkelijk was als bijvoorbeeld een XBMC live installatie. Ik zie ook eigenlijk niet in waarom het ingewikkelder dan dat zou moeten zijn aangezien ik mijn Areca ook alleen via een web interface hoef in te stellen. Maar blijkbaar zie ik dan wat over het hoofd of jij maakt je onnodig zorgen en is het zo simpel dat er daarom geen uitleg nodig is?

jaco

#918
Ik heb er ook 1 vraag gepost en krijg ook totaal geen antwoord.
Wel heb ik allerlei topics gevonden die me de juiste kant op wijzen, dus met die vraag kom ik er dan wel weer.

Ik denk dat je in de FAQ de meeste info vindt: http://lime-technology.com/wiki/index.php/FAQ


Wat me op zich nog niet duidelijk is:

- heb ik unmenu nodig ?
- heb ik simple Features nodig ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Quote from: jowi on July 15, 2012, 18:59:50
Ja ik heb niet zo veel geduld meer om alles door te lezen... het is een commercieel produkt, geen hobbyclubje, ik vind dat ze dan gewoon ook alles up to date op hun website of forum moeten hebben op een duidelijke, professionele manier, en dat is gewoon niet zo. Je zoekt je helemaal de %$#@$%#%$ daar, en dan heb je nog 10 verschillende verklaringen van wat je zocht, en meestal van gebruikers en niet van Lime zelf. Ik vind dat erg slecht werken. Als je op een gegeven moment wat ervaring er mee hebt zal het wel duidelijk worden, maar voor beginners is er geen touw aan vast te knopen.

Forum is van de community niet van lime zelf, hoewel hij er af en toe ook op post. Unraid is trouwens een product van 1 man , so give him a break. Die gast doet echt zalles om een goed product te leveren en dat tegen een belachelijk lage prijs.
Parity check doe ik 3x jaar ofzo en nog nooit probs gehad, wil jij dit elke week of 2 weken doen, no probs, bovendien kan je die parity checken en gewoon verder werken, dus wat is het probleem?

Maar volgens mij stel je echt teveel vragen en hoef je niet zo ongerust te zijn... Stel het gewoon op laat unraid draaien en relax man, het is echt een goed product.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: skank1 on July 15, 2012, 20:43:59
Parity check doe ik 3x jaar ofzo
WAAROM???
DAT is mijn vraag.

skank1

Quote from: jaco on July 15, 2012, 20:03:47
Ik heb er ook 1 vraag gepost en krijg ook totaal geen antwoord.
Wel heb ik allerlei topics gevonden die me de juiste kant op wijzen, dus met die vraag kom ik er dan wel weer.

Ik denk dat je in de FAQ de meeste info vindt: http://lime-technology.com/wiki/index.php/FAQ


Wat me op zich nog niet duidelijk is:

- heb ik unmenu nodig ?
- heb ik simple Features nodig ?

Unmenu stamt nog uit versie 4.0 en verder
In het begin wel eens nodig gehad maar voor de rest niet meer.
Simple features heb je niet nodig. Maar het is wel een mooiere gui.


En er is ee faq en wiki die stap voor stap uitlegt wat je moet doen om unraid op te stellen
Moeilijk is het echt niet.
Ik had unraid draaiende in 2 dagen , ik weet niet waarom jullie zoveel vragen stellen... Volg gewoon die gids, installeer het en al doende komt er dan wel iets bij......
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: jowi on July 15, 2012, 20:46:15
WAAROM???
DAT is mijn vraag.

Geen idee.
Ik maak me ook niet druk erom.
Ik denk dat het vooral eigenlijk is als je een schijf zou gaan vervangen om toch zeker te zijn dat alles nog correct is, maar zoals gezegd nog nooit problemen gehad en ik maak me er niet druk om. Wil je het echt weten waarom, vraag het dan es op het unraid forum
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#923
Quote from: skank1 on July 15, 2012, 20:48:47
Geen idee.
Ik maak me ook niet druk erom.
Ok ik doe het toch. Zal je niet leuk vinden, maar ik vind dat je te naief bent, we hebben het hier al eerder over gehad. Dan zeg je 'ja niets is zeker in het leven' maar DIT soort technieken zijn juist verzonnen om MEER zekerheid in je 'leven' te krijgen.

Ik heb dan wellicht veel vragen, maar jij daarentegen hebt werkelijk compleet geen idee van wat je nu eigenlijk hebt en hoe er mee om te gaan, en dat kan je blijkbaar ook niets schelen. Persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk... maar goed dat is jouw probleem.

skank1

Quote from: jowi on July 15, 2012, 20:51:49
Tsja... ik kan hier wel iets op zeggen maar dat ga je niet leuk vinden.
Dus dat doe ik maar niet.

Wat ik je wel wil meegeven is dat ik wellicht veel vragen heb, maar dat jij daarentegen werkelijk compleet geen idee hebt wat je nu eigenlijk hebt en hoe er mee om te gaan, en dat het je blijkbaar ook niets kan schelen. Persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk... maar goed dat is jou probleem.

Erg gevaarlijk? Het zijn nog altijd maar films hoor... Als ik die kwijt ben vergaat de wereld niet. Maar ik zou het wel jammer vinden ja.
Om het nu gevaarlijk te noemen... Ik weet wel beter hoor na mijn ongeval ;)
Het blijft materialisme.

Compleet geen idee hebben wat ik nu heb is ook lichtjes overdreven, akkoord ik weet er het fijne niet van maar moet dit? Nee echt niet, bij een nas weet ik zelf ook het fijne niet van alles en ook daar hoeft het niet.
Het enige wat ik wou, en ik zeg het nog eend, is alles in 1 mooie poel, niet duur, waarbij 1 schijf kapot mag gaan en waarbij failure van meerdere disks ik niet alles kwijt ben zoals bij een nas, die goed uitbreidbaar is en flexibel.
Snelheid was voor mij geen noodzaak zolang ik perfect kon streamen. Unraid voldoet hier prima aan, andere dingen niet en ik hoef ook niet verder te zoeken. Ik heb wat ik wou.
Dat er ooit iets kan misgaan , ben ik mij van bewust, maar de kans is niet zo groot. Gebeurt het toch dan is het zo en zal ik het weljammer vinden.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii