Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Quote from: jowi on July 14, 2012, 10:20:59
Ik doe dit zelf nooit... ik ga het nu ook maar 1x doen, vind het ook ellendig lang duren. Ik blijf toch de eerste paar weken/maanden schaduw draaien dus mocht er wat mis gaan, geen man over boord, en dan heb je zelfs nog de parity.

Geloof me, der zal heus niks mislopen...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Nee, dat is niet reëel. Er gaat zeker wat mis, de vraag is wanneer.

skank1

Quote from: jowi on July 14, 2012, 10:32:47
Nee, dat is niet reëel. Er gaat zeker wat mis, de vraag is wanneer.

Pessimist...
Je hebt in je leven nooit alles voor 100% in je handen. Live with it ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Nee dat is naief. We hebben het hier domweg over techniek met een beperkte levensduur. Heeft niets met pessimisme te maken maar met ratio en logica. Als je jou advies moet opvolgen, waarom heb je dan uberhaupt een unRAID machine gebouwd...?

skank1

Wat is naief? Dat je in je leven niet alles 100% in handen hebt? Neen, dat noemt men realisme.
Mijn advies? Waar geef ik dan advies?
Waarom heb ik dan een unraid machine opgebouwd? Niet voor de zekerheid dat er nooit iets mis gaat ,want unraid is nooit een backup...
Wel voor het gemak alles mooi centraal te hebben in 1 poel en een goedkopere manier dan een NAS.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: skank1 on July 14, 2012, 12:45:18
Niet voor de zekerheid dat er nooit iets mis gaat ,want unraid is nooit een backup...
*zucht* laat ook maar, wordt hier een beetje moe van.

sj0er-D

Volgens mij draai je een raid omgeving of voor performance, of voor de zekerheid dat je data blijft bestaan.

jantje112

met blikseminslag kan alles kapot zijn, evenals met een brandje etc. zekerheid heb je nooit

EJ

Quote from: sj0er-D on July 14, 2012, 12:56:33
Volgens mij draai je een raid omgeving of voor performance, of voor de zekerheid dat je data blijft bestaan.

De eerste is twijfelachtig, de laatste onjuist.

skank1

Quote from: jantje112 on July 14, 2012, 13:10:18
met blikseminslag kan alles kapot zijn, evenals met een brandje etc. zekerheid heb je nooit

volledig mee eens, maar je kan het wel zo ver mogelijk beperken zoals je het zelf wil...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

sj0er-D

#885
Als je een betaalde unraid versie hebt, zou dit dan een mooie cachedisk zijn? of moeten die veel groter?

http://www.alternate.nl/html/product/Crucial/CT064M4SSD2/860674/

jowi

#886
Ik begreep dat je niet zomaar elke SSD moet gebruiken, maar bijv. de Performance series moest hebben van Corsair wegens de ingebouwde garbage collection, omdat unRAID geen TRIM ondersteund. Qua grootte zou ik in ieder geval niet kleiner gaan... 1x een bluray en wat files en 64GB zit zo vol. Natuurlijk een kwestie van de move actie frequenter laten lopen.

Zelf ga ik eerst eens aankijken of ik uuberhaupt wel behoeft heb aan een cache drive. Als ik op de unRAID machine ga downloaden zou ik er denk ik helemaal geen behoefte aan hebben, aangezien alles er dan al is.

Rob_Dingen

Ik gebruik ook geen cache disk wat maakt die snelheid nu uit.
Je kan beter goed nadenken over het invullen van je disk's bijv data foto's en muziek op een disk en films over de rest.
Dan hoeft hij telkens maar een schijf uit sleep te halen en je kaan de tijd langer instellen voordat hij in sleep mode gaat daar heb je iedere dag plezier van.

Rob

jowi

Hee... ik begrijp van jou dat je dus ondanks dat het 1 groot volume is, je toch aparte disks ziet? Hoe zit dat?
Of zie je helemaal geen 1 groot volume?

1  van de redenen dat ik een NAS wilde is dat ik helemaal gek werd van al die losse schijfletters. Ik wil gewoon 1 volume met een paar folders.

Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen? Ik neem aan dat als ik een bluray naar de NAS copieer, dat het ding zelf bepaald op welke fysieke disk hij komt?

jantje112

Quote from: jowi on July 14, 2012, 16:40:14
Hee... ik begrijp van jou dat je dus ondanks dat het 1 groot volume is, je toch aparte disks ziet? Hoe zit dat?
Of zie je helemaal geen 1 groot volume?

1  van de redenen dat ik een NAS wilde is dat ik helemaal gek werd van al die losse schijfletters. Ik wil gewoon 1 volume met een paar folders.

Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen? Ik neem aan dat als ik een bluray naar de NAS copieer, dat het ding zelf bepaald op welke fysieke disk hij komt?

Je ziet 1 volume, maar hij kan wel degelijk aan de achterkant verschillende mappen aan schijven bedelen.

sj0er-D

Ik heb bijv. specifiek de tempmap van sabnzb op disk2 gezet, en laat de boel naar een map op disk1 uitpakken.

jowi

#891
Eeeh... ja ok maar ik wil dus NIETS met losse schijven te maken hebben... als ik dat had gewild, kan ik net zo goed mijn pc blijven gebruiken met mijn 6 losse 2TB schijven...

Ik wil gewoon 1 volume, met daarin een paar folders... movies, tv series, foto's, en nog een paar. Ik wil dus NIET weer moeten navigeren met mijn dune tussen 6 verschillende bluray folder of 4 verschillende tv serie mappen...

Ik wil gewoon op mijn PC een bluray in de folder 'movies' gooien, en of unraid dat ding nu fysiek op disk1 of disk2 of disk 8 zet zal me worst wezen. Daar wil IK me niet druk om maken... dat vind ik juist zo #^%$^$!!!11! aan mijn verzameling losse schijven.

jantje112

Quote from: jowi on July 14, 2012, 19:28:28
Eeeh... ja ok maar ik wil dus NIETS met losse schijven te maken hebben... als ik dat had gewild, kan ik net zo goed mijn pc blijven gebruiken met mijn 6 losse 2TB schijven...

Ik wil gewoon 1 volume, met daarin een paar folders... movies, tv series, foto's, en nog een paar. Ik wil dus NIET weer moeten navigeren met mijn dune tussen 6 verschillende bluray folder of 4 verschillende tv serie mappen...

Ik wil gewoon op mijn PC een bluray in de folder 'movies' gooien, en of unraid dat ding nu fysiek op disk1 of disk2 of disk 8 zet zal me worst wezen. Daar wil IK me niet druk om maken... dat vind ik juist zo #^%$^$!!!11! aan mijn verzameling losse schijven.

Misschien moet je beter lezen. Wat jij wil kan prima. Het staat ook uitgebreid uitgelegd op de wiki onder het kopje shares.

jowi

Ik denk dat ik dat pas goed begrijp als ik er echt daadwerkelijk mee bezig kan, ik vind het moeilijk om te begrijpen wat daar staat zonder het in werking te zien. Maar goed, als jullie zeggen dat dit kan, zal ik me verder geen zorgen maken.

skank1

Quote from: jowi on July 14, 2012, 20:32:34
Ik denk dat ik dat pas goed begrijp als ik er echt daadwerkelijk mee bezig kan, ik vind het moeilijk om te begrijpen wat daar staat zonder het in werking te zien. Maar goed, als jullie zeggen dat dit kan, zal ik me verder geen zorgen maken.
klopt, eerst eens proberen dan vragen.
Je kan perfect alles onder 1 volume zie , of je die losse disks apart ook wil zien, bepaal je zelf, maar het kan.
Unraid verdeelt alles afhankelijk van je split level.
Als je gaat downloaden ga je absoluut wel voor een cache. Niet alleen voor de snelheid enzo maar een onvolledige download hoeft toch geen parity bescherming.

64 gig voor cache is te klein, stel je wil een volledige rip v 50 gig , dan kun je hem al niet meer uitpakken.....
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: sj0er-D on July 14, 2012, 19:22:37
Ik heb bijv. specifiek de tempmap van sabnzb op disk2 gezet, en laat de boel naar een map op disk1 uitpakken.

Een cache zou wel handig zijn voor je... Die tempmap hoeft geen paritybescherming.... En het zou stukken sneller werken, alles van sabnzb op je cache ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Hoe groot moet een cache dan zijn ?

Stel ik download 5 films op een dag in de week, dus max 250 GB. Dit staat dan op de PC, en ik move het in 1 keer over.
Dan moet ik dat met ongeveer 60-100 Mbyte/sec naar de cache disk copieren (de Minimale snelheid van de HDD aan de onderkant en de max snelheid van gigabit Ethernet aan de bovenkant)

Dan zou je per film 8 -  14 minuten copieertijd hebben.
Stel 14, dan ben je iets langer dan 1 uur bezig.

Na 1 uur en de sleep tijd gaat dan de hele unraid box in sleep.
Om 02:30 AM start hij dan op en werkt alles van de cache drive naar de array toe ?
Als dit klaar is gaat alles weer in sleep lijkt me.

Je hebt dan in dit scenario 250 GB ruimte nodig denk ik.


jaco

Als ik alle data van losse hdds naar de unraid doos wil copieren zal ik wel een grote cache driive moeten hebben. Ik neem aan dat het processen van de info van cache naar unraid toe langzamer gaat dan de copy slag van pc naar cache (anders zou de cache geen zin hebben)

Wat zijn hiermee de ervaringen ?

skank1

Quote from: jaco on July 14, 2012, 22:25:29
Als ik alle data van losse hdds naar de unraid doos wil copieren zal ik wel een grote cache driive moeten hebben. Ik neem aan dat het processen van de info van cache naar unraid toe langzamer gaat dan de copy slag van pc naar cache (anders zou de cache geen zin hebben)


Klopt
Maar als je zoveel hdds wilt overzetten , doe dat dan eerst en plaats daarna je cache
Anders ga je er langer over doen omdat je tussenin verschillende keren zou moeten moven
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: jaco on July 14, 2012, 21:53:57
Hoe groot moet een cache dan zijn ?

Stel ik download 5 films op een dag in de week, dus max 250 GB. Dit staat dan op de PC, en ik move het in 1 keer over.
Dan moet ik dat met ongeveer 60-100 Mbyte/sec naar de cache disk copieren (de Minimale snelheid van de HDD aan de onderkant en de max snelheid van gigabit Ethernet aan de bovenkant)

Dan zou je per film 8 -  14 minuten copieertijd hebben.
Stel 14, dan ben je iets langer dan 1 uur bezig.

Na 1 uur en de sleep tijd gaat dan de hele unraid box in sleep.
Om 02:30 AM start hij dan op en werkt alles van de cache drive naar de array toe ?
Als dit klaar is gaat alles weer in sleep lijkt me.

Je hebt dan in dit scenario 250 GB ruimte nodig denk ik.

Als sleep uberhaupt Werkt met je mobo...
Het lijkt me veel makkelijker om gewoon te downloaden met je cache, rest is spinned down en vervolgens je move script te gebruiken...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii