Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Er ging iets mis, ik weet niet wat, spul werd na 5 minuten door 'root' gereboot, ik zal wel ergens op geklikt hebben ofzo geen idee... ook de temperatuur van de disks werd me toch te hoog, 44 graden... heb de kast even uit elkaar gehad om de hotswap fans toch maar op volle snelheid te laten draaien. Maakt iets meer geluid maar koelt wel beter, eens kijken hoe dat nu gaat. Zo te zien blijven ze nu weer onder de 40.

Ook zie ik nu van 1 hotswap bay dat de ledjes het niet doen >:(
Eens kijken of ik hem om ga ruilen. In de tussentijd maar pre-clear doen, als dat loopt zo...

skank1

Ik vond je eerste disk al vrij warm... De mijne zijn allemaal,26 graden
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

#853
Ik heb in mijn PC met de originele cooler master koelers in de 4in3 racks de disks rond de 30 graden.
Dat zijn ook green versies van WD (jawel in raid opstelling) dus die draaien niet zo snel.
Die 7K4000 zijn 7200 rpm en worden vast wat warmer...

Als je er 4 in 1 rack tegelijk precleared wordt het vast wel wat warmer. Normaal zullen er 1 of hooguit 2 HDD's opgespinned zijn ?

jowi

Ja als ze uit staan zijn ze hier ook 26 graden :wacko:
Dat is kamertemperatuur... ;D

Nee hoor, niks mis met 40 graden bedrijfstemperatuur. Volgens Google is het zelfs beter ;)

EJ

Precies. En ook volgens google maakt de bedrijfstemperatuur eigenlijk niet uit. :D Ze hebben wat statistiekjes daarover. ;)

skank1

Quote from: jaco on July 13, 2012, 20:25:40
Ik heb in mijn PC met de originele cooler master koelers in de 4in3 racks de disks rond de 30 graden.
Dat zijn ook green versies van WD (jawel in raid opstelling) dus die draaien niet zo snel.


Idem
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

bart_nl

Quote from: jowi on July 13, 2012, 06:43:56De grap is dat de link die bart_nl meegaf het over independent had ;)
ooops, zie het nu ook, in de titel staat independent maar ik kom nog uit de tijd van de uitleg daar net onder. Ik wilde dus verwijzen naar inexpensive ::)

jowi

Haha ja dat begreep ik ook al :D maar zelfs in die tijd moet je het relatief zien, het betekende niet dat je het met goedkope schijven moest doen, maar eerder dat een array van 10 schijven van 100MB goedkoper was dan 1 schijf van 1GB... terwijl je dan nog beschermd was ook.

En op die manier gaat dat nog steeds op natuurlijk, ware het niet dat er nog geen harddisks zijn van 24TB, maar ALS die er waren, dan zijn 6 disks van 4TB ongetwijfeld goedkoper. Ook met unRAID ;)

bart_nl

Quote from: jaco on July 13, 2012, 06:38:59Seagate Barracuda ST3000DM001 : kost 140, maar onbetrouwbaar / niet voor 24x7 gebruik.
24/7 is volgens mij geen enkele schijf uit je overzicht. Zelf draai ik nu 8x van deze schijven in raid-5 op een fileserver (normaliter standby en WOL aan) en die voldoen tot nu toe probleemloos. Dat de schijf bewezen onbetrouwbaar is geloof ik niet en ik hoop dat ook niet zelf te gaan bewijzen.

bart_nl

Quote from: jowi on July 13, 2012, 21:04:44En op die manier gaat dat nog steeds op natuurlijk, ware het niet dat er nog geen harddisks zijn van 24TB, maar ALS die er waren, dan zijn 6 disks van 4TB ongetwijfeld goedkoper. Ook met unRAID ;)
mijn insteek is dat ik de goedkoopste in €/GB schijven in mijn fileserver stop en pas schijven upgrade als dubbel zo grote schijven die status hebben.
Ben net over van 8x1,5TB naar 8x3TB en de volgende upgrade zal pas naar 6TB schijven zijn. Tot die tijd verwacht ik aan 21TB voldoende te hebben. De Norco 4224 kast van de fileserver heeft 24 bays dus ik ben wel voorbereid en koop 3TB schijven bij mocht dat niet zo zijn 8)

jowi

Toch, als je zou besluiten enterprise disks te gebruiken, wat feitelijk het originele doel van RAID is, ben je echt niet goedkoper uit... ik denk dat zowel independent als inexpensive de lading al lang niet meer dekken of zelfs nooit gedaan hebben.

jaco

#862
ik ga mijn unraid server volstoppen met ouder hdd's denk ik. Eerst 5 stuks 4TB gekocht, daar data opzetten, en dan de 3x 2.0 TB, 4x 1.5 TB en dan nog maar de rest opvullen met 1 TB hdd's (je kan nu tot 24 hdds gaan in de protected volume volgens mij)
Dat is dan rond de 30 TB, ik ruim gewoon op wat ik niet meer wil zien en dan moet het wel passen.

Dan kunnen de andere hdd's weg :)

jantje112

damn, kriebelt toch wel. Zomerprojectje denk ik maar :)

twijfel wel erg tussen een i5 oplossing of toch supermicro boardje

jaco

je kunt een supermicro bord met een i5 doen :)

jowi

#865
Ben wel onder de indruk van Supermicro, je hebt op 1 of andere manier het idee dat je iets superdegelijks in handen hebt, dat het geen doorsnee consumer spul is maar server grade. Hoe dan ook, dat hele IPMI gebeuren is erg handig om de boel te monitoren/managen/installeren, en dat is iets wat je niet zo snel op het gemiddelde huis- tuin- en game mobo zal tegenkomen.

Verder staat mijn unRAID-to-be vrolijk de 5 nieuwe schijven te preclearen... temperatuur blijft nu op de 39 a 40 graden, al maakt de bak een stuk meer herrie... hij staat nu tijdelijk in de woonkamer, maar in het echt zou het onacceptabel zijn. Als ie in de meterkast staat zal ik hem niet meer horen gelukkig...

Nog wel een vraagje voor de doorgewinterde unRAIDers onder ons, hebben jullie ook echt de tijd genomen om alle schijven minstens 3x te preclearen zoals aanbevolen? Of vonden jullie het na 1x wel lang genoeg?

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Quote from: jaco on July 14, 2012, 07:17:12
je kunt een supermicro bord met een i5 doen :)

Volgens mij doen de supermicro bordjes officieel geen i5's, enkel i3's en UP Xeon's (1200 series en de nieuwe ivy bridge xeons).
Leuk bordje voor een performance systeem is de http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon/C202_C204/X9SCM-F.cfm

Goede bijkomstigheid is dat de Xeons niet veel duurder zijn dan i5's, voor een eurotje of 200 heb je een heel degelijke quadcore met HT.

FvP

Quote from: jowi on July 14, 2012, 08:58:23
Nog wel een vraagje voor de doorgewinterde unRAIDers onder ons, hebben jullie ook echt de tijd genomen om alle schijven minstens 3x te preclearen zoals aanbevolen? Of vonden jullie het na 1x wel lang genoeg?

Wat is het nut daarvan ? unraid beschermt je toch tegen het falen van 1 schijf, dus ....

jowi

Quote from: Klinkt Beter on July 14, 2012, 09:06:17
Wat is het nut daarvan ? unraid beschermt je toch tegen het falen van 1 schijf, dus ....
Wat men claimt (!) is dat het een soort burn-in/test is om de disk via SMART al zo snel mogelijk bad sectors etc te laten detecteren, iets waar je normaal pas tegenaan loopt op het moment dat je er daadwerkelijk op gaat schrijven. Het preclearen gaat elk bitje op de disk letterlijk lezen, schrijven, en teruglezen.

Je zou inderdaad zeggen dat die niet nodig is, of dat het dan maar 1x hoeft, maar als je de ervaringen mag geloven wordt er gezegd dat soms pas na een aantal keren het preclear proces te draaien, er alsnog SMART fouten komen en gecorrigeerd kunnen worden. Men zegt ook dat als de disk 3x preclear 'overleeft' de kans groot is dat ie letterlijk jaren mee zal gaan zonder enige verdere fout.

Wat er van waar is...? Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen...

Rob_Dingen

Hoi Jowi

Slechts een maal preclear gedraaid had het geduld niet.

Rob

FvP

Quote from: jowi on July 14, 2012, 09:11:46
Wat men claimt (!) is dat het een soort burn-in/test is om de disk via SMART al zo snel mogelijk bad sectors etc te laten detecteren, iets waar je normaal pas tegenaan loopt op het moment dat je er daadwerkelijk op gaat schrijven. Het preclearen gaat elk bitje op de disk letterlijk lezen, schrijven, en teruglezen.

Je zou inderdaad zeggen dat die niet nodig is, of dat het dan maar 1x hoeft, maar als je de ervaringen mag geloven wordt er gezegd dat soms pas na een aantal keren het preclear proces te draaien, er alsnog SMART fouten komen en gecorrigeerd kunnen worden. Men zegt ook dat als de disk 3x preclear 'overleeft' de kans groot is dat ie letterlijk jaren mee zal gaan zonder enige verdere fout.

Wat er van waar is...? Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen...

Geloof er weinig van. Er wordt zoveel beweerd

M'n raid6 doet zo'n background integrity check automatisch, en het kan perfect na bvb twee jaar dat een disk plots 100 uncorrectable sectors vertoont. Krijg dan netjes een mail, en die schijf wordt dan gewoon vervangen door een ander exemplaar.

Dus even snel 3x een check na mekaar doen is geen garantie dat de disk zeer lang gaat meegaan, immers na enkele weken heeft mijn raidset dezelfde load ondergaan, en dan nog kan deze een jaar later gaan falen.

jowi

Even voor de duidelijkheid, het is niet dat men dit alleen op unRAID forum roept, vergelijkbare claims lees je ook als je wat googled naar 'burn in harddisk'. Het burnen verhoogt NIET de betrouwbaarheid, maar je leest toch dat men het er over eens is dat het de 'early failures' er grotendeels uit zou filteren. Al was er wel een nuchter iemand die zei 'als het burn-in proces langer duurt dan het demonteren van de schijf, terugbrengen naar de winkel, en een nieuwe terugzetten' het feitelijk zinloos is ;)

bart_nl

Quote from: jowi on July 14, 2012, 09:44:35
Even voor de duidelijkheid, het is niet dat men dit alleen op unRAID forum roept, vergelijkbare claims lees je ook als je wat googled naar 'burn in harddisk'. Het burnen verhoogt NIET de betrouwbaarheid, maar je leest toch dat men het er over eens is dat het de 'early failures' er grotendeels uit zou filteren. Al was er wel een nuchter iemand die zei 'als het burn-in proces langer duurt dan het demonteren van de schijf, terugbrengen naar de winkel, en een nieuwe terugzetten' het feitelijk zinloos is ;)
dat laatste is een onzin en volgens mij geen "nuchter" argument. Het idee van burn-in is dat productiefouten vooral in begin van gebruik aan het licht komen en ontwerpfouten / slijtage aan eind van gebruik. Maar ook fouten bij de bouw van je setup zitten in het begin. Je hebt in die fases meeste kans op uitval. Je hebt dan dus verhoogde kans dat je werkelijk data verliest en dan is vergelijk in tijd niet van toepassing.
Het blijft de vraag of 3x pre-clearen zinvol is. Persoonlijk denk ik niet. Met un-raid zou je jezelf kunnen afvragen wat je voorheen met je losse schijven deed. Wanneer je die ook 3x volledig teste zou ik dat blijven doen  :P

jowi

Ik doe dit zelf nooit... ik ga het nu ook maar 1x doen, vind het ook ellendig lang duren. Ik blijf toch de eerste paar weken/maanden schaduw draaien dus mocht er wat mis gaan, geen man over boord, en dan heb je zelfs nog de parity.