Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sj0er-D

Quote from: jowi on July 12, 2012, 09:33:06
Ja maar dat is zo'n tekst oriented jaren MSDOS '80 Norton commander ellende ding toch? Bah :crazy:
Haha ja, ik heb ook liever de GUI. Het schijnt dat als je met Samba werkt, dit protocol slim genoeg is om te herkennen dat je binnen je disk bestanden wilt verplaatsen en het dus niet over de nic op je laptop/pc gooit. Ik dacht dit vorige week een keer voor elkaar te hebben, maar het lukt nu helaas niet meer.

jowi

Quote from: Raphie on July 12, 2012, 09:38:24
Waar ga je hem nou neerzetten? In de meterkast, naast de router?
Yep. Moet nog plankie timmeren :D

jowi

Quote from: sj0er-D on July 12, 2012, 09:40:01
Die GUI heb ik niet. Ik zag wel dat je deze kunt installeren. Hoe heet deze Gui ook alweer? is dit unmenu?
Dit is SimpleFeatures. Vind ik wel netjes.

sj0er-D

Quote from: sj0er-D on July 12, 2012, 09:40:01
Die GUI heb ik niet. Ik zag wel dat je deze kunt installeren. Hoe heet deze Gui ook alweer? is dit unmenu?
never mind, heb hem gevonden: Simple features webgui

sj0er-D

Quote from: jowi on July 12, 2012, 09:51:50
Dit is SimpleFeatures. Vind ik wel netjes.
aah ik had je post nog niet gelezen. Thanks anyway! sowieso allemaal prima plugins van simple features. Ben nu folder cache aan het installeren voor een extra fijne user experience :)

sj0er-D

Ook mooi van Simple Features, stats:

eenvoudige info over diskgebruik, memory usage en netwerkstatistieken. Overigens geen slechte kopieerwaardes voor een enkele disk in mijn unraid server en het gegeven dat ik losse bestandjes aan het kopiëren was :)





skank1

Quote from: jowi on July 12, 2012, 09:36:36
Yep. Er is een heel scala aan apps, ook squeezebox en itunes dingen, maar zaken als cloud dingen of fotobooks enzo, heb ik nog niet gezien. Niet dat ik daar behoefte aan heb, maar dat zijn dingen waar synology kopers vaak wel iets mee willen doen. Accent van de unRAID machine ligt dan ook echt op grote audio/video bestanden eigenlijk.

Ook dat is er :) Geloof me , je hebt niets dat je bij synology hebt dat je niet zou hebben bij unraid, het is eerder omgekeerd :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: sj0er-D on July 12, 2012, 09:44:28
Haha ja, ik heb ook liever de GUI. Het schijnt dat als je met Samba werkt, dit protocol slim genoeg is om te herkennen dat je binnen je disk bestanden wilt verplaatsen en het dus niet over de nic op je laptop/pc gooit. Ik dacht dit vorige week een keer voor elkaar te hebben, maar het lukt nu helaas niet meer.

klopt perfect mogelijk, laat die synology gasten maar in de waan als ze denken dat het hunne beter is, en daarbij im sick of it dat unraid altijd afgebroken wordt, terwijl het zoveel beter is, en dit gebeurt dan zoveel in dit topic, wat hier niet hoort, dus zeg ik, wil je unraid niet, goed, maar blijf dan weg uit dit topic !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

sj0er-D

Ik ben gek op unraid! prima transfer speeds, uitgebreide add-ins en grote community :)

jowi

Quote from: skank1 on July 12, 2012, 11:00:53
Ook dat is er :)
Ah ok, ja ik heb nog lang niet alles ontdekt :)

skank1

Quote from: sj0er-D on July 12, 2012, 11:12:14
Ik ben gek op unraid! prima transfer speeds, uitgebreide add-ins en grote community :)

²
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

gsuk

Ben ontzettend geïnteresseerd in unraid,zeker nu ik een al 2 jaar een steaming server heb staan die het niet naar behoren draait.

Maar hoe zit het met stroom verbruik ?
en w.o.l. ?
Kan sonos erop draaien?
Meerdere dune's share's aanmaken en tegelijk films kijken?

Wat zijn de nadelen(die moeten er toch ook zijn)

Groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

sj0er-D

Voor Sonos is geen specifieke software op de unraidserver nodig. gewoon de Sonos hardware verwijzen naar een share waar je muziek staat.

Sonos en Unraid: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=16483.0

w.o.l. en Unraid: http://lime-technology.com/wiki/index.php/Setup_Sleep_(S3)_and_Wake_on_Lan_(WOL)

Als het goed is kunnen je dunes gewoon de bestanden streamen die in de shares staan van de unraid server. Of meerdere dunes tegelijk kunnen streaken hangt een beetje af van de hardware waarmee je je unraidserver opbouwt.

jowi

#813
Nadelen...

- zelfbouw. Kan ook een voordeel zijn, afhankelijk van hoe leuk je het vind of hoe degelijk je iets wilt maken. Ik zag er een beetje op tegen maar met het SuperMicro X7SPA board haal je echt server-grade spul in huis, dat merk je aan alles. Maar je kunt ook low-budget een oud pc-tje ombouwen om mee te starten.

- installeren... je moet toch wel heel wat handmatige acties uitvoeren om eea goed op te bouwen. Het is niet moeilijk maar het is zeker geen plug & play oplossing zoals synology of qnap. Je moet geen angst voor command line ellende hebben, en Linux kennis is wel een pré. Maar dat is op een Synology of QNAP eigenlijk ook wel handig soms.

- het 'pre-clearen' duurt ONEINDIG lang... maar goed, een array opbouwen of rebuilden op een Synology of QNAP is ook een proces wat dagenlang kan duren...

- je krijgt geen kant- en klare 'suite' aan 1000-en-1 software apps en tools voorgeinstalleerd. Er IS wel heel veel, maar je moet alles met de hand toevoegen. Voordeel is dan wel weer... dat je niet 1000-en-1 apps krijgt waar je toch niks mee doet ;)

Stroomverbruik en WOL, zover ben ik nog niet. Maar 1 HEEL groot voordeel tov de Synology en QNAPs is dat unRAID niet alle drives nodig heeft om data te lezen of te schrijven, disks die niet gebruikt worden, zijn in sleep mode. Bij Syn/QNAP moeten ALTIJD ALLE drives draaien. Dat scheelt toch wel flink in gebruik. De rest is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je aan cpu/mobo/fans/voeding gaat gebruiken.

Raphie

array rebuilden, weet ik niet, maar op een Syno opbouwen is 3min werk, hij checked namelijk pas nadat het filesysteem is is aangemaakt, je kan dus al beginnen met werken.
JBL PRX Power!

jowi

Quote from: Raphie on July 12, 2012, 14:55:04
array rebuilden, weet ik niet, maar op een Syno opbouwen is 3min werk, hij checked namelijk pas nadat het filesysteem is is aangemaakt, je kan dus al beginnen met werken.
Je werkt dan wel in 'degraded' mode. Voor je echt veilig klaar bent, ben je ook echt dagen verder.

Raphie

#816
klopt, de filessystemcheck is mandatory en doet er idd ook zo'n 24uur over (5x 1.5TB)

Maar ik vind unraid wel mooi hoor, je kan i.d.d. zelf helemaal kiezen hoe performant of je je server wilt maken en zo'n atom boardje met webinterface is natuurlijk sowieso gaaf.
JBL PRX Power!

jowi

Kijk wat je ook koopt, zolang er een stekker aanzit en ledjes opzitten, is het gewoon altijd goed :D

Die pre-clear bij unRAID is ook optioneel, maar ze raden toch wel streng aan om dat te doen.

skank1

Persoonlijk vind ik dat je 0,0 kennis van linux moet hebben, alles staat mooi uitgelegd en kun je mooi opvolgen
ik ken niks van linux en het is mij ook gelukt.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

sj0er-D

Quote from: skank1 on July 12, 2012, 16:17:29
Persoonlijk vind ik dat je 0,0 kennis van linux moet hebben, alles staat mooi uitgelegd en kun je mooi opvolgen
ik ken niks van linux en het is mij ook gelukt.

²

Wel wat moeten uitzoeken, maar door de grote community en de prima wiki gaat het allemaal vrij automatisch. het installeren van een add-on, is gewoon een kwestie van het bestand kopiëren naar een mapje op je usb-stick.

jowi

Ik zeg niet dat het noodzakelijk is, ik zeg dat een pre is...

skank1

Quote from: sj0er-D on July 12, 2012, 20:22:11
²

Wel wat moeten uitzoeken, maar door de grote community en de prima wiki gaat het allemaal vrij automatisch. het installeren van een add-on, is gewoon een kwestie van het bestand kopiëren naar een mapje op je usb-stick.

Klopt
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Het door mij bestelde mainbord is nog niet geleverd :(
Maar ze waren bij Jowi ook niet zo snel volgens mij. Al staat er wel op hun site dat ze binnen 2 dagen leveren  :o

jowi

woensdag besteld, vrijdag binnen... :D

skank1

Waar halen jullie je 3 tb schijven?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii