Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

#700
Ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk het is om een unRAID array uit te breiden? Met RAID (Synology bijv.) moeten ALLE schijven COMPLEET ge-rebuild worden als je 1 extra schijf toevoegt (heel veel risico...) met unRAID lijkt me, na wat logisch nadenken, dat alleen de extra schijf gecleared moeten worden, en alleen de parity opnieuw opgebouwd over de nieuwe array, klopt dat?

Dat betekent dus dat uitbreiden geen extra slijtage/werk geeft aan de al reeds bestaande disk. Dat is mooi :inlove:

skank1

Quote from: jowi on July  8, 2012, 09:07:12
Ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk het is om een unRAID array uit te breiden? Met RAID (Synology bijv.) moeten ALLE schijven COMPLEET ge-rebuild worden als je 1 extra schijf toevoegt (heel veel risico...) met unRAID lijkt me, na wat logisch nadenken, dat alleen de extra schijf gecleared moeten worden, en alleen de parity opnieuw opgebouwd over de nieuwe array, klopt dat?

Gewoon, nieuwe schijf erin, preclearen en klaar!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: skank1 on July  8, 2012, 09:08:23
Gewoon, nieuwe schijf erin, preclearen en klaar!
Nou nee, de paritydisk moet ook in z'n geheel opnieuw... maar meer dan dat is het inderdaad niet als ik er zo over nadenk.

skank1

Quote from: jowi on July  8, 2012, 09:09:35
Nou nee, de paritydisk moet ook in z'n geheel opnieuw... maar meer dan dat is het inderdaad niet als ik er zo over nadenk.

Je merkt daar niks van... Ook tijdens preclearen kan je de server normaal gebruiken en bv streamen
Dus gewoon plugn play
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Vanacht server auto laten downloaden, is blijkbaar van een leien dakje gelopen. Super gewoon, geen omkijken meer naar
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Dat had ik al begrepen ja, net als met RAID rebuilden. Al gaat ie dan wel tekeer over alle schijven... je kunt in een soort "degraded" mode wel gewoon doorwerken.

Raphie

is bij andere raid oplossing ook plug en play, gewoon toevoegen aan de pool, of als hot spare klaarzetten
JBL PRX Power!

jaco

Ik heb nog een vraag met betrekking tot welke disks allemaal continue actief zijn.
Alle data hdd die niet gebruikt hoeven te worden zijn spun down las ik ergens.

Stel ik move 300 gb naar de  unraid server. Dan moet in ieder geval de cache drive draaien.
Is dan de parity drive spun down totdat het mover script start, en wordt dan bepaald naar welke hdd de files geschreven gaan worden, en worden die hdd's dan ook gestart?

Dan zou een SSD wel handig zijn, geen lawaai en weinig stroom.

Ik gebruik nu 2 verschillende raid-5 volume sets, en zet zo rips klaar. Als ik dan weer genoeg heb om 1 hdd te vullen copieer ik 1 of 2 TB
Maar de manier van werken kan nu heel anders denk ik.gewoon die rip direct naar de unraid server moven.
Ik wacht meestal een tijdje met naar losse disk moven omdat er soms een remux is die na een paar weken door een origineel wordt vervangen etc. Maar die kan ik dan van de unraid server deleten en de nieuwe erop zetten.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Quote from: jaco on July  8, 2012, 09:35:25
Ik heb nog een vraag met betrekking tot welke disks allemaal continue actief zijn.
Alle data hdd die niet gebruikt hoeven te worden zijn spun down las ik ergens.

Stel ik move 300 gb naar de  unraid server. Dan moet in ieder geval de cache drive draaien.
Is dan de parity drive spun down totdat het mover script start, en wordt dan bepaald naar welke hdd de files geschreven gaan worden, en worden die hdd's dan ook gestart?

Dan zou een SSD wel handig zijn, geen lawaai en weinig stroom.

Ik gebruik nu 2 verschillende raid-5 volume sets, en zet zo rips klaar. Als ik dan weer genoeg heb om 1 hdd te vullen copieer ik 1 of 2 TB
Maar de manier van werken kan nu heel anders denk ik.gewoon die rip direct naar de unraid server moven.
Ik wacht meestal een tijdje met naar losse disk moven omdat er soms een remux is die na een paar weken door een origineel wordt vervangen etc. Maar die kan ik dan van de unraid server deleten en de nieuwe erop zetten.

Klopt, spun down tot hij aangesproken wordt
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Raphie

ik snap het prima hoor Jowi, JBOD met Parity disk

What are the advantages of unRAID over similar products?
No striping, so safer for multiple drive failures; parity protection, so resistant to single drive failure; flexible, can mix and match drive brands, sizes, and types, easily add additional drives, etc...
Each drive is an independent file system. An unRAID array can be thought of as a parity protected JBOD. If the array fails, the individual drives are still accessible, unlike traditional RAID arrays. Spin down can be controlled per drive, so a drive with rarely accessed files may stay off (spun down) for months, saving power costs, and possibly increasing its life. With standard striped RAID arrays, the entire array must be spun up or down, so generally stays spun up.


JBL PRX Power!

Raphie

nog even over data loss http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=2213

enige verschil is dus dat de drives een eigen filesysteem hebben, daardoor standalone benaderd kunnen worden voor de data die fysiek op die schijf staat
bij 1 failure kan de data hersteld worden, bij 2 failures ben je alle 2 de disks kwijt. (maar heb je t.o.v. bijv RAID5 wel het voordeel dat je de data van de overgebleven schijven op een PC individueel kan benaderen.
JBL PRX Power!

jaco

#711
Als je het wel snapt, waarom verdwijn je dan niet uit dit topic ?

Ik zat net als Jowi met de keuze NAS of unraid. Synology 24 poort is duurder dan een unraid 24 poort in mijn geval omdat ik een 16 poort controller, kast en voeding heb liggen.
Kosten voor mij: 268,94 voor mainbord en geheugen, 138,04 euro voor hdd cages, en sff8087 breakout cables. Dan nog iets van 100 euro voor de unraid licentie.
Zeg 500 euro voor 20 drive setup.
Jowi heeft het ook uitgewerkt, dus dat is nog een beter voorbeeld denk ik.

Ander voordeel voor mij is dat ik makkelijk kan starten met een paar nieuwe hdd's en dan de 2 en 1.5tb hdd's leeg kan maken en aan de storage toevoegen. Niks geen complete rebuild of nieuw volume aanmaken.
En bij een hdd crash niet alle data kwijt is denk ik het grootste voorbeeld.,
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Ff terug ontopic

Welke addons gaan jullie gebruiken?
Ik gebruik nu, logitch squeezebox server, airvideo, snap, simple features, sabnzbd, dropbox...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#713
Ik wil in ieder geval Squeezebox server er op. Wellicht eens experimenteren met sabnzb, maar ik wil liever niet dat mijn STORAGE unit gaat parren, unrarren etc. Maar wie weet. Het scheelt wel een hoop heen- en weer gecopieer van gigabytes natuurlijk, als je de downloaded spullen al op de NAS hebt staan, zeker aangezien de throughput niet superhoog is van unRAID... eerst maar eens er mee spelen en me er van overtuigen dat dit is wat ik wil, en dat ik er een goed gevoel bij heb.

Heb trouwens de fans in de hotswap units een tandje lager gezet, wauw. Het zijn 3 stuks 8cm fans, plus 2 stuks 12cm fans in de kast, maar hij is werkelijk fluisterstil nu, en toch voel je bij de bays de lucht aangezogen worden. Op 50cm afstand hoor je hem al niet meer :) nu zal ie nog wel wat meer geluid maken als er daadwerkelijk schijven in zitten, maar echt veel meer wordt het niet.

jaco

#714
Quote from: jowi on July  8, 2012, 10:02:28
Heb trouwens de fans in de hotswap units een tandje lager gezet, wauw. Het zijn 3 stuks 8cm fans, plus 2 stuks 12cm fans in de kast, maar hij is werkelijk fluisterstil nu, en toch voel je bij de bays de lucht aangezogen worden. Op 50cm afstand hoor je hem al niet meer :) nu zal ie nog wel wat meer geluid maken als er daadwerkelijk schijven in zitten, maar echt veel meer wordt het niet.
Dan had je ook nog stillere fans kunnen nemen voor die 80 mm. Ik zag deze: http://www.quietpc.com/products/80mmfans/cl-swif2-801
11 dBa 1500 rpm, 23,4 cfu

Verder vraag ik me af of je ook voor PWM fans zou kunnen gaan met het supermicro moederbord. Dan krijg je meer doorvoer als het warm wordt.
Alleen zou je ze moeten kunnen door koppelen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Quote from: jowi on July  8, 2012, 10:02:28
Ik wil in ieder geval Squeezebox server er op. Wellicht eens experimenteren met sabnzb, maar ik wil liever niet dat mijn STORAGE unit gaat parren, unrarren etc. Maar wie weet. Het scheelt wel een hoop heen- en weer gecopieer van gigabytes natuurlijk, als je de downloaded spullen al op de NAS hebt staan, zeker aangezien de throughput niet superhoog is van unRAID... eerst maar eens er mee spelen en me er van overtuigen dat dit is wat ik wil, en dat ik er een goed gevoel bij heb.

Ik was er vroeger ook niet voor te vinden, maar het werkt echt super makkelijk.
En als je alles met de cache doet, komt er niets aan je storage ;)
Hij blijft er volledig van af.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#716
Ik gebruik nu per SS-400 (dus 3x) een Noctua 8cm fan, 10dB op 1300rpm, 39m3/h ;)
En de kast zelf heeft 2 stuks Noctua 12cm fans, 7dB, 700rpm, 60m3/h...

jaco

sorry, niet goed naar de specs gekeken.

Ik zal hier ook eens naar kijken , want de server moet in de ht ruimte staan, dus veel geluid moet ik niet hebben.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob_Dingen

#718
Hoi

Ik gebruik de Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB  en heb totaal geen problemen gehad met preclearen en toevoegen.
Mijn vriend had ook wat WD 3TB er bij en had heel wat problemen met toevoegen.
Kijk goed op het Unraid forum welke HDD je kunt gebruiken.
Ik gebruik overigens geen addons

Rob

jowi

#719
Zojuist een 4TB Hitachi Deskstar H3IK40003272SW (HDS724040ALE640) besteld... ik hoop van de week ook het mobo + controller te ontvangen, dan kan ik eens testen of zowel de controller als het mobo zelf, met de 4TB om kan gaan... ik zal dan eerst een testarray opzetten met een paar 500GB disks die ik hier nog heb liggen, om wat gewend te raken met de materie. Loopt alles dan zal ik nog een stuk of 5 van die 4TB disks bijbestellen, om te beginnen met een 20TB array :)

jowi

#720
Jaco, zullen wij een unRAID Pro licentie delen? Dat schijnt te kunnen begrijp ik, scheelt weer wat euro's... $149 voor 2 in plaats van $119 per stuk :) Hoeft niet meteen hoor, ik wil ook eerst even spelen met max. 3 disks en de gratis versie.

skank1

Quote from: jowi on July  8, 2012, 13:38:24
Jaco, zullen wij een unRAID Pro licentie delen? Dat schijnt te kunnen begrijp ik, scheelt weer wat euro's... $149 voor 2 in plaats van $119 per stuk :) Hoeft niet meteen hoor, ik wil ook eerst even spelen met max. 3 disks en de gratis versie.

jep kan perfect, en iedereen doet het :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

sj0er-D

#722
Ik krijg het niet voor elkaar sabnzbd te installeren op mijn unraid server. Ik heb het volgende plg bestand gedownload:

sabnzbd_hardcoded.plg

En in de directory (flash/config/plugins) gezet.

vervolgens via telnet ingelogd op de unraidserver met het root account.

Daarna het commando 'root@NAS:~# installplg /flash/config/plugins/sabnzbd_hardcoded.plg' uitgevoerd. Hier kreeg ik helaas de foutmelding 'Warning: simplexml_load_file(): I/O warning : failed to load external entity "/flash/config/plugins/sabnzbd_hardcoded.plg" in /usr/local/sbin/installplg on line 13
xml parse error' op. Weet iemand wat ik fout doe?

Rob_Dingen

Hoi

Ik zou gewoon 2 licenties voor jezelf nemen dan heb je sowieso een reserve mocht de usb kapot gaan.
En wat fijner is daar kun je naar hartelust mee experimenteren.

Rob

skank1

Quote from: sj0er-D on July  8, 2012, 17:18:28
Ik krijg het niet voor elkaar sabnzbd te installeren op mijn unraid server. Ik heb het volgende plg bestand gedownload:

sabnzbd_hardcoded.plg

En in de directory (flash/config/plugins) gezet.

vervolgens via telnet ingelogd op de unraidserver met het root account.

Daarna het commando 'root@NAS:~# installplg /flash/config/plugins/sabnzbd_hardcoded.plg' uitgevoerd. Hier kreeg ik helaas de foutmelding 'Warning: simplexml_load_file(): I/O warning : failed to load external entity "/flash/config/plugins/sabnzbd_hardcoded.plg" in /usr/local/sbin/installplg on line 13
xml parse error' op. Weet iemand wat ik fout doe?

heb je de plugin genomen van influencer?
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=21260.0

vervolgens gewoon in je flash/config/plugins zetten en rebooten...
geen telnet gebruiken
probeer dat eens
dan gewoon naar je gui surfen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii