Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

Ik zie nu pas dat ik gewoon de schroefjes moet gebruiken die bij de sharkoon kast zaten, die werken perfect.

jowi

Voeding geplaatst, en de rubberen voetjes van de onderkant gehaald en in het zijpaneel gezet zodat ie mooi op z'n kant kan staan :headbanging:

skank1

Tegen deze avond moet hij up and running zijn. He!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

sj0er-D


jowi

Quote from: skank1 on July  7, 2012, 16:49:54
Tegen deze avond moet hij up and running zijn. He!
Zal moeilijk worden, mobo + controller zijn nog niet binnen :-\

jaco

Ik heb ook een mainbord, geheugen, sata cases en sff8087 foreward breakout cables besteld.

jowi


jaco

welke 3 TB hdd zouden het beste zijn ?

Seagate: snel, goedkoop 1 jaar garantie
WD: goedkoop, 3 jaar garantie
Hitachi: merk bestaat eigenlijk niet meer, duur

skank1

Ik zou wd nemen, twijfel zelf ook ene te bestellen, 150 euro op amazon
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#684
Ben altijd erg benauwd voor 'green' schijven... veel gedoe altijd over. Ik zou voor de Hitachi's gaan, en dan zelfs de coolspin series, 5K3000 (HDS5C3030ALA630). Twijfel zelf nog tussen deze 3TB hitachi's of de 7200rpm 4TB versie. Die zijn qua €/TB net zo duur, maar zullen iets warmer worden, maar wel iets hogere troughput. Ik kwam laatst een test tegen waarin de Hitachi's het koelst bleven, en het minst energie verbruikten. Eens kijken of ik die nog kan vinden.

Ah! gevonden: http://www.tomshardware.com/reviews/3tb-hdd-hard-drive,2982-11.html

jaco

#685
Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB                         145 euro bij meerdere winkels.  (2 jaar garantie ?)
Western Digital Caviar Green WD30EZRX, 3TB               146 euro bij meerdere winkels.  ( 3 jaar garantie ?)
Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB                                       175 euro bij 1 winkel, rest 200+ (3 jaar garantie ?)
Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB                                       270 euro                                   (3 jaar garantie ?) 

Ik vind 50 30 euro verschil voor een hitachi veel.
B
De seagate is een 7200 rpm en de snelste volgens mij.
De wd is een green drive.

jowi

#686
30 euro verschil, geen 50... maar het tikt desondanks wel aan als je er meteen een aantal moet kopen... die seagate moet je maar eens goed naar reviews zoeken, daar kom je nog wel op terug. Blijft de wd over... en daar hoor ik nou ook geen jubelverhalen over. Eigenlijk over geen enkele disk, maar over hitachi hoor je nog het minst klachten.

jowi

Even proefgedraaid, zonder schijven, zonder mobo, slechts de 2 12cm fans en de 3 bay fans. Maakt toch iets teveel geluid naar mijn zin. Morgen even de bay fans loshalen en het noctua weerstandje ertussen voor 2/3 kracht. Dat moet goed genoeg zijn.

FvP

Quote from: jowi on July  7, 2012, 18:24:27
Ben altijd erg benauwd voor 'green' schijven... veel gedoe altijd over. Ik zou voor de Hitachi's gaan, en dan zelfs de coolspin series, 5K3000 (HDS5C3030ALA630). Twijfel zelf nog tussen deze 3TB hitachi's of de 7200rpm 4TB versie. Die zijn qua €/TB net zo duur, maar zullen iets warmer worden, maar wel iets hogere troughput. Ik kwam laatst een test tegen waarin de Hitachi's het koelst bleven, en het minst energie verbruikten. Eens kijken of ik die nog kan vinden.

Ah! gevonden: http://www.tomshardware.com/reviews/3tb-hdd-hard-drive,2982-11.html

WD green en linux/unraid is geen goed idee, door headpark na een aantal seconden al, terwijl de flush timer in linux veel hoger staat

bvb http://www.ngohq.com/news/19805-critical-design-flaw-found-in-wd-caviar-green-hdds.html

Point7

Quote from: jaco on July  5, 2012, 09:53:50
Op het unraid forum zijn er wel mensen die met een cache drive 100 mbyte./sec halen


Ik ben er daar eentje van.  ;)  Ik heb een vermelding van een snelheids record. ;)   http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5754.0   klik op de 103MB/sec link op de eerste pagina.

In't begin heb ik een Samsung 1,5TB 5400 rpm als cache drive gebruikt en ik haalde meer dan 100MB/sec. Ondertussen heb ik die vervangen door een SSD. De Samsung is nu een storage schijf geworden.  Ik heb een Corsair Performance SSD gestoken omdat die naar't schijnt een goede ingebouwde TRIM/garbage collection heeft. 

Mijn write speeds zijn nu altijd rond de 105 MB/sec. Ook als de server bezig is met de data van de cache schijf naar de storage schijven te verplaatsen.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Point7

Quote from: jaco on July  5, 2012, 14:59:46
ook van andere mensen hoor ik graag de transfer rate

Constant 105 a 110MB/sec.  SSD als cache schijf.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Bierkameel


Maar ik gebruik dan ook geen software RAID, dit is een LSI 6G SAS controller :P

Toch zal ik Unraid eens proberen, heb nog een Xeon bakje staan met 4 x 2TB die niks staat te doen, kijken of het net zo makkelijk werkt als ZFS.
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

jaco

Quote from: Point7 on July  7, 2012, 21:20:15
Constant 105 a 110MB/sec.  SSD als cache schijf.
Hoe groot is die SSD ?
Een 128 GB is vol met 2 blu ray rips. Dan moet je de move actie handmatig starten ?
Of  kun je met een script kijken of er data is en dat dan moven ?
Om er nu voor heel veel geld een 512 GB SSD in te zetten ?

skank1

Quote from: jaco on July  8, 2012, 07:09:08

Of  kun je met een script kijken of er data is en dat dan moven ?


Ja dat kan
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Ik begreep dat het wegwerken van de cache automatisch ging, in idle time, of instelbaar, bijv. om 3 uur 's nachts ofzo. Ik zou het instellen als continue achtergrond taak, lijkt me het mooiste.

Klopt het wel dat het transparant is? Dus als ik een bluray naar de array schrijf in de folder bluray, dat unraid het zelf in de cache plaatst, maar dat ik het ervaar alsof het al op de correcte plek staat?

jaco

#695
Even gezocht, en inderdaad de verhalen over seagate hdd's zijn niet allemaal positief.
Ik heb er 3 van 2 TB, "made in China" maar die deden het goed toen ik ze vulde (zitten ze een week in mijn PC of zo) en niet van die vage klikgeluiden etc.
Ze zijn van voor de overstromings tijd.

Dan maar kiezen uit deze 2:
Hitatchi deskstar   7k400   275
Hitatchi deskstar   5K300   175

De 4 TB is maar 10 Euro per TB duurder dan de 3 TB, dus dat valt ook nog wel mee.
Verder is de 7K een 7200 RPM, en de 5K een 5400 RPM.

Volgens review op Tomshardware zijn de hitachi hdd's gemaakt voor 24/7 gebruik, en de seagates (nieuwe serie 'goedkope'barracuda's) niet.

EJ

Quote from: Bierkameel on July  8, 2012, 01:12:52

Maar ik gebruik dan ook geen software RAID, dit is een LSI 6G SAS controller :P

Toch zal ik Unraid eens proberen, heb nog een Xeon bakje staan met 4 x 2TB die niks staat te doen, kijken of het net zo makkelijk werkt als ZFS.

Laat ons vooral even weten wat de uitkomst is!

Raphie

#697
cache werkt pas ná de eerste keer, je gaat een BR toch geen 2x direct acherelkaar kijken?
zoals je hebt gezien op m'n plaatje haalt een Synology zónder cachedrive met gemak 100+mb direct access de éérste keer is qua formfactor ook 3x zo klein, 10x zo stil en xx zo zuinig. (+ je hebt heel veel mooie apps)

niet om UNRAID af te branden maar stroom slurpende full tower stofzuigers op usb stcik zijn toch niet echt meer van deze tijd.


JBL PRX Power!

jowi

Quote from: Raphie on July  8, 2012, 08:59:18
cache werkt pas ná de eerste keer, je gaat een BR toch geen 2x direct acherelkaar kijken?
zoals je hebt gezien op m'n plaatje haalt een Synology zónder cachedrive met gemak 100+mb direct access de éérste keer is qua formfactor ook 3x zo klein, 10x zo stil en xx zo zuinig. (+ je hebt heel veel mooie apps)

niet om UNRAID af te branden maar stroom slurpende full tower stofzuigers op usb stcik zijn toch niet echt meer van deze tijd.
Je snapt er echt werkelijk helemaal NIKS van.
Ik ga het ook niet meer proberen om uit te leggen.

skank1

Quote from: Raphie on July  8, 2012, 08:59:18
cache werkt pas ná de eerste keer, je gaat een BR toch geen 2x direct acherelkaar kijken?
zoals je hebt gezien op m'n plaatje haalt een Synology zónder cachedrive met gemak 100+mb direct access de éérste keer is qua formfactor ook 3x zo klein, 10x zo stil en xx zo zuinig. (+ je hebt heel veel mooie apps)

niet om UNRAID af te branden maar stroom slurpende full tower stofzuigers op usb stcik zijn toch niet echt meer van deze tijd.

Je kent er echt niks van he!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii