Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

Quote from: skank1 on July  7, 2012, 08:22:43
Neen die stick moet er nooit uit, je zet gewoon bv die plugin in je map pluginsop je stick en reboot.
DAn moet de stick er eerst uit toch? hoe zet je er anders extra dingen op? Of doe je dat via een telnet/putty sessie?

jowi

Quote from: Raphie on July  7, 2012, 08:35:23
Gebruik nfs, hoef ook nooit te verversen op de dune
Zet jij de dune in standby, of zet je hem helemaal uit als je er klaar mee bent? als ik hem koud boot, vind ie meteen alles. Het is alleen vanuit standby dat ie dingen niet meer ziet na een tijdje. Ook niet altijd, en ook niet alles  :-\

skank1

Quote from: jowi on July  7, 2012, 09:00:55
DAn moet de stick er eerst uit toch? hoe zet je er anders extra dingen op? Of doe je dat via een telnet/putty sessie?

Nee gewoon in laten en idd via putty of via een windoWs machine, en het netwerk. Je ziet die usb stick gewoon in het netwerk.

Ik zou zeggen installeer gewoon unraid en demeeste v je vragen zijn direct opgelost ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: skank1 on July  7, 2012, 09:20:13
Ik zou zeggen installeer gewoon unraid en demeeste v je vragen zijn direct opgelost ;)
Precies... ik heb alleen de hardware nog niet maar ik kan mijn (zakelijke) laptop unraid laten booten. Dan kan ik wel wat spelen en kijken inderdaad zolang ik maar niets pre-clear en initialiseer :) Ik ga ook even wat linux-for-dummies pdf's zoeken :D

Trouwens op het unRAID forum kreeg ik de reactie dat het Supermicro board gewoon met 4TB schijven zou moeten kunnen werken, zij vermoeden dat het commentaar van Supermicro, dat het board geen 4TB support, alleen betekent dat het board niet kan booten van een 4TB disk. Dat zou mooi zijn :)

EJ

Dat niet kunnen booten maar wel werken is wat ik zou verwachten. Na de boot doet het mamaplankje als het goed is niets meer behalve commando's doorgeven. ;)

Raphie

Quote from: jowi on July  7, 2012, 09:02:42
Zet jij de dune in standby, of zet je hem helemaal uit als je er klaar mee bent? als ik hem koud boot, vind ie meteen alles. Het is alleen vanuit standby dat ie dingen niet meer ziet na een tijdje. Ook niet altijd, en ook niet alles  :-\
beide soms standby soms helemaal uit, maar ik heb een 3
JBL PRX Power!

jowi

Quote from: Raphie on July  7, 2012, 09:37:17
beide soms standby soms helemaal uit, maar ik heb een 3
Ik ook... Dune Prime 3.0. Welke (windows?) NFS server gebruik jij? Ik werk hier met Allegro.

jowi

Quote from: EJ on July  7, 2012, 09:28:52
Dat niet kunnen booten maar wel werken is wat ik zou verwachten. Na de boot doet het mamaplankje als het goed is niets meer behalve commando's doorgeven. ;)
Dat hoop ik ook... 1 manier om er achter te komen. Ik ga een 4TB disk bestellen, om de configuratie mee te testen. Om te zien of zowel de SAS2LP als het mobo de disk herkent en er mee kan werken. Zo niet, dan kan ik hem toch wel als backup schijf gebruiken.

FvP

Quote from: skank1 on July  7, 2012, 08:23:52
Ik moet mn shares nooit verversen op mn dune, gebruik gewoon smb, zou. Ferm ambetant zijn ja!

Wat bedoel je met verversen van shares?

Ga je via de netwerk browser, of zet je shares manueel in het hoofdmenu van de Dune?

Of heb je het over verversen van de content van een shares (directories en files in een share).

Ik gebruik SMB met een specifieke vlag op de server:

unix extensions = no

Ik wil niet dat m'n dune zelf de symlinks op de server ziet.

jowi

Quote from: Klinkt Beter on July  7, 2012, 09:56:58
Wat bedoel je met verversen van shares?
Ga je via de netwerk browser, of zet je shares manueel in het hoofdmenu van de Dune?
Ik plaats shares manueel in het hoofdmenu. Dat zijn nfs shares, ik draai Allegro NFS server op de Windows 7 pc. Verversen is een verkeerd woord, het menu 'refresh' doet het namelijk ook niet ;) ik moet echt PER share op het hoofdmenu, de share editten, dus even edit, en dan save, en dan ziet ie die share weer... heel vervelend.

Ik zal eens kijken of er nog meer aan te passen is met Allegro.

FvP

Quote from: jowi on July  7, 2012, 10:00:32
Ik plaats shares manueel in het hoofdmenu. Dat zijn nfs shares, ik draai Allegro NFS server op de Windows 7 pc. Verversen is een verkeerd woord, het menu 'refresh' doet het namelijk ook niet ;) ik moet echt PER share op het hoofdmenu, de share editten, dus even edit, en dan save, en dan ziet ie die share weer... heel vervelend.

Ik zal eens kijken of er nog meer aan te passen is met Allegro.

Maar waarom zou je nfs willen gebruiken op de serverzijde ? Ik draai alles over SMB, zelfs vanaf m'n win7 laptop naar de dune gaat dat goed.

skank1

Jep, alles smb, werkt perfect
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Quote from: Klinkt Beter on July  7, 2012, 10:03:34
Maar waarom zou je nfs willen gebruiken op de serverzijde ? Ik draai alles over SMB, zelfs vanaf m'n win7 laptop naar de dune gaat dat goed.
In den beginne met de dune 1, waren er veel problemen met transfer speeds over smb. Met nfs ging dat altijd goed, vandaar heb ik destijds een nfs pakketje gekocht. Ik heb nu ook een smb share, eens kijken of dat inderdaad beter werkt.

jaco

Jowi, waarom heb je niet de nortec ss-500 5in3 cases besteld ?
Als je de kast kantelt, liggen de drives ook weer horizontaal.

Ik denk dat ik de hdr-5 ga nemen, die kosten nog geen 14 euro per stuk, en passen mooi achte mijn frontjes van de cooler master stacker. Dan wil ik fans van minder dan 20 db proberen voor elk rack, en een iets sterkere aan de achterkant zodat die samen met de voeding een redelijKe airflow doen.

jowi

#664
Quote from: jaco on July  7, 2012, 11:42:27
Jowi, waarom heb je niet de nortec ss-500 5in3 cases besteld ?
Als je de kast kantelt, liggen de drives ook weer horizontaal.
Omdat ik dan 15 bays heb... en er past maar 1 uitbreidingskaart op de X7SPA-HF-D525... SAS/SATA controllers met meer dan 8 poorten, die compatible én betaalbaar zijn, heb ik niet kunnen vinden. Dus ik zou met 15 bays er dan 1 lege over hebben. Nu heb ik 12 bays en intern 2 SATA poorten over, waarvan ik er wellicht 1 ga gebruiken voor een interne SSD als cache. En met 12 bays x 4TB ben ik de komende jaren wel zoet hoor :)

Eigenlijk een klusje voor de volgende week als ik vakantie heb maar ja :D

jaco

Ok, ik ga voor 3x5 denk ik als het goed bevalt.
Met een mini mamaplank kan ik op de bodem van de stacker ook nog wel een rack kwijt, en dus 20 drives simpel kwijt. Dan heb ik nog 2x5,25 posities over, waar ik wel een 3in2 module voor heb, maar daar zitten van die kleine herrie makende ventilatoren in.
Dus de cache en parity drive dan maar in een enkele positie hangen en goed koelen daar.

jowi

Mmmm.... ik zag op de hotswap bay unit gebruikerssporen aan de voorkant... lijkt een 2e hands unit te zijn? Ik ga ze eerst maar even stuk voor stuk en bay voor bay testen of ze het wel doen... beetje jammer dit.

jantje112

Quote from: jowi on July  7, 2012, 12:08:34
Mmmm.... ik zag op de hotswap bay unit gebruikerssporen aan de voorkant... lijkt een 2e hands unit te zijn? Ik ga ze eerst maar even stuk voor stuk en bay voor bay testen of ze het wel doen... beetje jammer dit.

retour afzender en een nieuwe bestellen..

jowi

Quote from: jantje112 on July  7, 2012, 12:15:57
retour afzender en een nieuwe bestellen..
Eigenlijk wel ja. Al doet ie het wel gewoon, net even alle 4 bays getest. Het zijn trouwens wel stofzuigers zeg... WOEEEEEEEEEEEEE.... deze dingen wil je NIET in de huiskamer hebben... laat staan 3. Ik ga zo nog maar even langs Informatique om een paar stillere fans voor die units te halen, want dit is echt niet best :wacko:

jantje112

Quote from: jowi on July  7, 2012, 12:30:20
Eigenlijk wel ja. Al doet ie het wel gewoon, net even alle 4 bays getest. Het zijn trouwens wel stofzuigers zeg... WOEEEEEEEEEEEEE.... deze dingen wil je NIET in de huiskamer hebben... laat staan 3. Ik ga zo nog maar even langs Informatique om een paar stillere fans voor die units te halen, want dit is echt niet best :wacko:

Even ompluggen naar 7 volt, dat is meestal wel voldoende airflow voor schijven. Scheelt je mogelijk paar euro

jowi

Ompluggen? Ik denk niet dat dat gaat. En ik heb er inmiddels al Noctua 8cm fans in gezet :) dat scheelt enorm... ook een flinke airflow, dingen draaien op 1800 toeren ipv de 1500 van de originele, maar ze maken amper geluid. Heerlijk!

jowi

Impressive :D jammer alleen dat de montage gaatjes van de hotswapbays nét niet in lijn liggen met de sleufjes van de kast... en het is zo'n tight fit dat er ook geen ruimte op zit om eea wat te bewegen. Eens kijken wat ik daar aan kan doen...

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Nou die bays vastzetten is een drama. Andersom zitten de schroefgaatjes wel goed, echter de bijgeleverde schroefjes lijken net niet te passen... en daar kom je dan achter als je de eerste er in draait en *pats* meteen de kop afbreekt... en de bay er dus ook nooit meer uit kan... pff.... ik hou er mee op. Tijd voor koffie ;)

FvP

#674
Ik gebruik backplanes van Icy Dock, geen miserie mee.

Deze reeks: