Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Quote from: jowi on July  3, 2012, 15:01:01
Bedankt Rob. Mooi mobo, maar ERG duur, bijna 200 euro... en maar 1 Pci slot, ik wil een 12 of 15 bay maken, dan heb je al gauw 2 sloten met Adaptec SATA controllers extra nodig, of gebruik jij zo'n 8 poorts SAS met SATA-breakout?

Overigens lees je veel gedoe rondom WOL. Er lijken niet veel mensen te zijn die WOL werkend hebben. Skank, wat voor mobo/cpu heb jij?

De hardware compatibility lijst is wel een beetje eeeh... antiek.. ze adviseren een Asus mobo uit 2007... kom op hee... moet zeggen dat ik niet echt het idee heb dat er heel veel activiteit is rondom unRAID. Zoeken naar recente mobo's en controller op het forum is ook zinloos, alleen maar ouwe meuk die achterhaald is of niet meer verkrijgbaar. Dat geeft je dan weer te denken... ik wil niet voor 1000 euro een ding in elkaar zetten wat het vervolgens niet goed doet of wat niet uit sleep wil komen ofzo... daar ga ik me kapot aan ergeren.

Niet veel activiteit rondom unraid? You must be kidding..
Support daar is gewoon super, en tgaat nog steeds vooruit....... constant nieuwe versies enz
ik heb een ahtlon 2 X2 240e
mobo is een Asus M4A78L-M (toen gekocht voor 50 euro)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#551
Nou er is wel veel op het forum maar de 'officiele' lijsten met hardware etc lijken soms al een paar jaar niet bijgewerkt.

@Rob... het is een HEEL mooi bordje... als ik inderdaad een zuinig ding wil maken moet je aan dit soort boards denken. Prijs is even slikken maar... je hebt geen cpu nodig, dus de prijs lijkt hoger dan het is. Ik ga deze meenemen in mijn wensenlijst, maar dan de huidige, 1.8Ghz versie: http://www.supermicro.com/products/motherboard/ATOM/ICH9/X7SPA-HF-D525.cfm

Die zou dan mooi combineren met de Supermicro 8 poorts SATA controller (geen SAS maar SATA) die op de compatibility list van Lime staat, én 3TB schijven ondersteund: http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-SAT2-MV8.cfm

Vraag ik me alleen af of dat PCI slot op dat mobo hetzelfde is als de kaart? Of past dat niet?

*edit* past niet zo te zien. Ik haal pci-e en pci-eXpress door elkaar. Deze 8 port controller zou wel moeten passen, al is dat een SAS kaart, maar dat werkt met een SAS naar SATA breakout cable begrijp ik: http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-SAS2LP-MV8.cfm

jowi

#552
Nou, kogel is door de kerk :D ik ben zo onder de indruk van dat fraaie SuperMicro Atom board, dat ik die ook maar besteld heb (de 1.8Ghz versie http://www.supermicro.com/products/motherboard/ATOM/ICH9/X7SPA-HF-D525.cfm met IPMI)


en de SuperMicro 8x SAS/SATA card http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-SAS2LP-MV8.cfm ...


Het is me niet helemaal duidelijk of de SAS2LP kaart nou wél of niet met unRAID final versie werkt, en of ie nou wel of niet 3TB/4TB schijven ondersteund, maar we gaan het wel meemaken ;)

Het wordt een 12 bay server voor max 12x 4TB... inmiddels ook 3 stuks 4 bay hotswap units besteld:
http://www.norcotek.com/SS-400.php


De overige spullen ga ik ook wel bij elkaar schrapen, bijna elk onderdeel moet bij een andere shop vandaan komen...

De kast wordt een Sharkoon Tarea van 200 x 440 x 475 mm, dat moet nét kunnen om deze horizontaal in de meterkast te plaatsen, met nog wat ventilatie ruimte er omheen:

skank1

mooi mooi ale vooruit dan toch unraid :)
mocht je interesse hebben, ik ken iemand die zijn nieuwe coolermaster centurion 590 kwijt wil incl 2 cases voor hdd wel niet hotswap
maar die 590 is wel een tikje ruimer dan die dat jij voorstelt...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

FvP

Quote from: jowi on July  4, 2012, 14:22:22
Nou, kogel is door de kerk :D ik ben zo onder de indruk van dat fraaie SuperMicro Atom board, dat ik die ook maar besteld heb (de 1.8Ghz versie http://www.supermicro.com/products/motherboard/ATOM/ICH9/X7SPA-HF-D525.cfm met IPMI)


en de SuperMicro 8x SAS/SATA card http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-SAS2LP-MV8.cfm ...


Het is me niet helemaal duidelijk of de SAS2LP kaart nou wél of niet met unRAID final versie werkt, en of ie nou wel of niet 3TB/4TB schijven ondersteund, maar we gaan het wel meemaken ;)

Het wordt een 12 bay server voor max 12x 4TB... inmiddels ook 3 stuks 4 bay hotswap units besteld:
http://www.norcotek.com/SS-400.php


De overige spullen ga ik ook wel bij elkaar schrapen, bijna elk onderdeel moet bij een andere shop vandaan komen...

De kast wordt een Sharkoon Tarea van 200 x 440 x 475 mm, dat moet nét kunnen om deze horizontaal in de meterkast te plaatsen, met nog wat ventilatie ruimte er omheen:


good luck met die Supermicro kaart !

Als je kernel ouder is dan 2.6.37 is, niet eens aan beginnen. Zie linux-scsi mailing list.


skank1

Quote from: Klinkt Beter on July  4, 2012, 18:02:39
good luck met die Supermicro kaart !

Als je kernel ouder is dan 2.6.37 is, niet eens aan beginnen. Zie linux-scsi mailing list.

kernel is 3.0.35 dacht ik, dus dat zal geen probs geven
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#556
Dit is v2 van de kaart, niet de oude. Daar lezen veel mensen overheen. En anders koop ik een andere, die het wel doet, big deal. Zoals ik al zei, er is heel veel onduidelijkheid over welke hardware nou wel of niet werkt bij unRAID. Het zou mooi zijn als ze daar wat meer up-to-date in waren.

FvP

Quote from: jowi on July  4, 2012, 18:18:57
Dit is v2 van de kaart, niet de oude. Daar lezen veel mensen overheen. En anders koop ik een andere, die het wel doet, big deal. Zoals ik al zei, er is heel veel onduidelijkheid over welke hardware nou wel of niet werkt bij unRAID. Het zou mooi zijn als ze daar wat meer up-to-date in waren.

goed om weten!

Heb idd een SuperMicro AOC-SASLP-MV8. De opvolger is enkel onder kernel 3.X supported

http://marc.info/?l=linux-scsi&m=131695068829861&w=2

jowi

#558
De v2 kaart zou (als het goed is...) ook 3TB en zelfs 4TB schijven ondersteunen. Anyway, we gaan het zien. Dit wordt mijn eerste linux avontuur ;) Eerst de spullen maar eens binnenkrijgen, aansluiten, kijken of alles boot en doet, en dan klein beginnen. Kreeg ook al een mooie link toegestuurd over Link Aggregation onder unRAID, aangezien het mobo 2x Gb onboard heeft... dat zou toch ook wel fraai zijn ;)

FvP

Quote from: jowi on July  4, 2012, 18:44:16
Kreeg ook al een mooie link toegestuurd over Link Aggregation onder unRAID, aangezien het mobo 2x Gb onboard heeft... dat zou toch ook wel fraai zijn ;)

Leuk feature voor wat ? Ga je die 2 Gbps met een traffic generator opwekken ? Toch geen reallife usecase voor thuis

jowi

Nou als ik er een bluray in 5 minuten heen kan copieren ipv 10 vind ik dat toch wel prettiger ;)
Maar verder is het inderdaad nice to have.

dennism

Mooie keuze, zorg bij zoveel disks echter wel voor een goed cable management in de kast, anders is mogelijk je hele airflow weg wat je temperaturen niet ten goede komt :)

skank1

Quote from: dennism on July  4, 2012, 19:24:38
Mooie keuze, zorg bij zoveel disks echter wel voor een goed cable management in de kast, anders is mogelijk je hele airflow weg wat je temperaturen niet ten goede komt :)
ik zit nu aan 6 disks en mijn temp is steeds rond de 26 °C
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Ik ben wel netjes, mijn huidige pc is ook mooi opgeruimd, zitten toch ook 6 harddisks in:

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Quote from: jowi on July  4, 2012, 18:57:43
Nou als ik er een bluray in 5 minuten heen kan copieren ipv 10 vind ik dat toch wel prettiger ;)
Maar verder is het inderdaad nice to have.
Als unraid die 25 gb file op 1 disk moet schrijven kost het iets meer tijd.
Een voordeel van een meer disks raid-5 is dat je de files/bytes over een aantal fysieke hdd's tegelijk verdeeld. Ik haal met 5 oude 1 tb hdds 250 mbyte per seconde.
1 nieuwe hdd zit wellicht op 125 mbyte sec in de gunstge sectoren.

Ik ben wel benieuw wat de transfer rate is via gigabit ethernet naar een unraid server.

jowi

#566
Elk voordeel heeft z'n nadeel. Unraid schrijft maar naar 1 disk, en zal daardoor trager zijn dan traditionele raid. Daarentegen... de schijven zijn wel gewoon buiten de array leesbaar mocht het mis gaan... transfer rate voor unRAID zou rond de 110MB/s moeten zitten met moderne spullen.

hier een testje van een Hitachi 4TB disk op diverse unraid systemen:
http://greenleaf-technology-hwandsw.blogspot.nl/2012/03/4-tb-hard-drive-compatibility-testing.html

dennism

Quote from: jowi on July  4, 2012, 20:03:22
Ik ben wel netjes, mijn huidige pc is ook mooi opgeruimd, zitten toch ook 6 harddisks in:

Das een mooie kast ja, net zoiets als die ik ook gebruik met  disks en 2 SSD's
Echter lang niet alle kasten hebben fatsoenlijk cable management, zeker wanneer de HD's met de aansluiting richting het mobo zitten ipv haaks erop. dat kan echt funest zijn voor je airflow.

jowi

De unRAID kast komt horizontaal te liggen, dat scheelt misschien ook nog wel wat. Ik denk niet dat het ding echt warm gaat worden, de meeste tijd zullen de meeste disks idle zijn ;)

jaco


jaco

Quote from: jaco on July  5, 2012, 07:55:47
802.3ad: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=16887.0

En een cache drive is ook wel handig als je meer dan 20-30 Mbyte/sec wilt moven zo te lezen...

jowi

Quote from: jaco on July  5, 2012, 08:22:46
En een cache drive is ook wel handig als je meer dan 20-30 Mbyte/sec wilt moven zo te lezen...
Yep. Ik denk dat ik er uiteindelijk ook een 120GB SSD ofzo bij zet als cache. Al is dat weer lastig aangezien unRAID geloof ik nog geen TRIM ondersteund :-\ ook hoop ik dat die snelheden die je noemt in het echt met moderne apparatuur wat hoger ligt ;)

jaco

Op het unraid forum zijn er wel mensen die met een cache drive 100 mbyte./sec halen

Ik zou eigenlijk mijn areca kaart ook eerst moeten proberen. Maar om nu een moederbord etc te kopen voor een test vindt ik ook zo een suf idee.
Misschien iemand die het wil testen ? Ik kom dan met de areca kaart (pci-e 4x slot) en een hdd.
Dan is het toch alleen booten van usb en kijken of die controller werkt en de disk herkend wordt ?

jowi

Dat zou je zelf ook kunnen doen toch? Even booten van de usb stick en inderdaad vanaf een ander machine via de webinterface kijken wat ie ziet...

FvP

Quote from: jowi on July  5, 2012, 10:01:48
Dat zou je zelf ook kunnen doen toch? Even booten van de usb stick en inderdaad vanaf een ander machine via de webinterface kijken wat ie ziet...

Hoe safe is zo'n USB stick ? Want na een paar duizend writes van dezelfde cel heb je al vodden althans wikipedia:

QuoteThe memory in flash drives is commonly engineered with multi-level cell (MLC) based memory that is good for around 10,000 writes; but some flash drives have single-level cell (SLC) based memory that is good for around 100,000 writes. There is virtually no limit to the number of reads from such flash memory, so a well-worn USB drive may be write-protected to help ensure the life of individual cells.

Regardless of the endurance of the memory itself, the USB connector hardware is specified to withstand only around 1,500 cycles.[29]

Inode's die steeds veranderen bvb directory met logs erin (atime & mtime flags), logfiles zelf, swap, updates van de atime vlag die weggeschreven worden gewoon zelfs bij read-only toegang naar je files (vandaar bvb de noatime mount vlag).