Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi EJ

Alles zit op 1Gbit netwerk behalve mijn PCH-C200 is 100Mbit.
Kun je uitleggen wat ik uit die gegevens kan halen of m.a.w wat betekend het.
Op het unraid forum praten ze over kabel problemen of switch.

Rob

EJ

#326
Wat voor switch gebruik je? En inderdaad wijst het op kabel- of switch problemen. Maar ik denk meer in de richting van de switch omdat er geen errors zijn en wel dropped pakketten. In principe heeft gigabit ethernet automatische handshaking ingebouwd (staat automatisch aan). Dat betekent dat als je server een pakketje wil verzenden terwijl de 'andere kant' daar nog niet klaar voor is dit aan de server wordt verteld. Die wacht dan (en dropped het pakket niet).

Als die handshaking niet goed gaat dan wordt het pakket wel gestuurd en verdwijnt het dus in het putje (oftewel het pakket wordt gedropped).

Ook als het ontvangende apparaat het pakket niet bevestigd dan wordt het als dropped gezien...

Zo hoort het:
ifconfig eth0
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr xxxxx  
         inet addr: xxxxxx  Bcast:xxxxxx  Mask:255.255.255.192
         inet6 addr: 2001:xxxxxx/64 Scope:Global
         inet6 addr: fe80::xxxxxxxx/64 Scope:Link
         inet6 addr: 2001:xxxxxxxxxx/64 Scope:Global
         UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
         RX packets:135759265 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
         TX packets:142334437 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
         collisions:0 txqueuelen:1000
         RX bytes:134984668951 (134.9 GB)  TX bytes:52774557556 (52.7 GB)
         Interrupt:26

En hier kun je zien dat de handshaking aan staat (OpenBSD):
ifconfig re0
re0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
       lladdr xxxxxxxxx
       priority: 0
       media: Ethernet autoselect (1000baseT full-duplex,rxpause,txpause)
       status: active
       inet xxxxxxxx netmask 0xffffffc0 broadcast xxxxxxxx
       inet6 fe80::xxxxxx%re0 prefixlen 64 scopeid 0x2
       inet6 2001:xxxxxxx prefixlen 64
       inet6 2001:xxxxxx prefixlen 64 anycast


Heb je ergens jumbo frames aangezet (en ergens anders niet)? Je gebrukt natuurlijk overal cat5e of cat6 kabel? Dat moet echt op de kabel staan!

Er is natuurlijk ook gewoon kans dat je PCH-C200 niet handshaked. Kijk eens of je dat in de switch kunt instellen? 100 Mbit netwerken hebben geen handshaking (aan staan bij default).


Rob_Dingen

Hoi

Ik gebruik een 3COM baseline switch 2816 en ik heb cat5 bekabeling ik weet niet zeker of het cat5e is dan moet ik er een uit de muur trekken.
Het commando ifconfig re0 werkt bij mij niet.
Jumbo frames ? ooit de term langs zien komen maar weet niet wat het is of hoe ik dat aan en uit moet zetten.
Moet zeggen alles werkt goed nu geen stotterringen meer in beeld kan het kwaad dat ik dropped packets heb?

Rob

EJ

Quote from: Rob_Dingen on July 17, 2011, 13:03:49
Hoi

Ik gebruik een 3COM baseline switch 2816 en ik heb cat5 bekabeling ik weet niet zeker of het cat5e is dan moet ik er een uit de muur trekken.
Het commando ifconfig re0 werkt bij mij niet.
Jumbo frames ? ooit de term langs zien komen maar weet niet wat het is of hoe ik dat aan en uit moet zetten.
Moet zeggen alles werkt goed nu geen stotterringen meer in beeld kan het kwaad dat ik dropped packets heb?

Rob
De 3com zit wel goed vermoedelijk. Voor gigagbit is minstens cat5e bekabeling vereist. Dat is dan in ieder geval een mogelijke oorzaak.

En nee, het commando ifconfig re0 zal bij jou niet werken, dat is een *BSD commando, geen linux commando.

Normaal zijn ethernet pakketjes maximaal 1500 bytes groot, echter op gigabit zorgt dat voor veel overhead. Ieder pakketje heeft een eigen header. Dus als de pakketjes groter kunnen zijn daalt de overhead, en wordt het dus effectief sneller. In theorie kan gigabit ethernet met 1500 bytes pakket grootte nooit de maximale snelheid bereiken. Daarvoor zijn de jumboframes uitgevonden, die laten maximaal ongeveer 9000 bytes per pakket toe. Veel efficienter dus, maar je switch moet dat maar net snappen. ;)

Dropped packets zijn niet erg, tcp/ip en dan met name tcp is voorbereid om packetverlies automatisch op te vangen (met een retransmit). Op zich leidt dat dus tot meer verkeer, en dus meer dropped packets... Maar als je geen stotteringen hebt, who cares? :)

Maar je had dus wel eerst stotteringen in beeld? Hoe heb je dat aangepakt?

Rob_Dingen

QuoteMaar je had dus wel eerst stotteringen in beeld? Hoe heb je dat aangepakt?
Ik heb alles gereboot en een ander netwerk punt genomen en alles werkt weer.
Maar dat is het probleem dat zegt dus niks en wil proberen of ik de dropped packets op kan lossen.

Rob

EJ

Waar woont dit netwerk? Welke plaats?

Rob_Dingen

Nuenen vlak bij Eindhoven

Rob

Bart_M

Rob, heb je een paar meter CAT 6 nodig ter vervanging? Ik heb nog een rol staan.

Rob_Dingen

Hoi Bart

Misschien om eens te proberen?

Rob

Bolle

Quote from: Rob_Dingen on July 15, 2011, 17:28:48
Hoi

Heb mijn server klaar en staat nu te draaien.
Nu gebruik ik 6 3TB HDD en kan uitbreiden naar 14 HDD's

OS: unRAID 5.0beta9 Pro
CPU: ATOM 510
Mobo: ?
RAM: 4 GB Kingston 1x2GB, DDR2, SODIMM, PC5300, CL5
Case: Sharkoon Rebel9 Aluminium
Drive Cage(s):  3x Norco SS500 with Cooler Master Casefan Ultra Silent (80mm) runs about 12 deg above ambient temp
Power Supply: Corsair Builder CX430 V2
SATA Expansion Card: Supermicro AOC-SASLP-MV8 Moet ik nog kopen

Parity Drive: 3 TB Hitachi 5K3000
Data Drives: 3 TB Hitachi 5k3000 (5)
Total Drive Capacity: 14 Drives

Power
Server standby 2W
Server boot max 125W
Server disk spin down 32W

Rob

Mooi ding!

Passen die Norco cages een beetje in de kast? Ze zijn volgens mij vrij diep, zit dat niet in de weg met je moederbord? Oh nee, je hebt een m-ITX mobo neem ik aan?

Neem aan dat de 14 drives gebaseerd is op de 6 op het mobo en 8 via de Supermicro SAS kaart. Evt kan je nog een goedkoop SATA PCI kaartje bijsteken om een 15 SATA poort te krijgen, of lukt dat niet met het mobo?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

En vandaag weer een WD 2 Tb disk toegevoegd... als ik nu wil uitbreiden moet ik weer in hardware investeren! Nu 6 disks totaal, 1 x parity, 1 x cache en 4 x data.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

EJ


Bolle

Dat was ik eigenlijk niet van plan... hoewel het disks erbij steken harder gaat dan ik had gedacht...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on August  1, 2011, 22:49:10
Dat was ik eigenlijk niet van plan... hoewel het disks erbij steken harder gaat dan ik had gedacht...

Idem voor mij, veel harder dan verwacht, ik denk dat dit vooral komt omdat je weet dat je nog bij kunt steken :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Rob_Dingen

Hoi Bolle

Het past allemaal prima met de Norco's.
Ik kan er geen kaart meer bij zetten er zit maar een slot op het MB.
Vind het ook genoeg dat zijn bijna 2000 blu-rays.
Als het zo ver is zal ik er daar best een paar van weg kunnen gooien.

Rob

jantje112

Hoi Rob,

Zoals we van je gewend zijn, geen half werk :)

Op tweakers.net staat een draadje met 10tb en hoger opslagsystemen en daar zijn ook al mensen de 100tb voorbij in particuliere setups..

RonG

Even een vraag,

Is het mogelijk een unraid server gezette tijden te laten starten en te downen?
Overdag en snachts hoeft deze server niet aan te staan maar wil het volgende,
bv 17:00 uur aan en 01:00 uur weer uit, is dit mogelijk?

Men kan volgens mij wel in de bios de startijd instellen maar dan nog het afsluiten :confused:. Is dit überhaupt mogelijk?

EJ

Quote from: RonG on August 15, 2011, 15:56:35
Even een vraag,

Is het mogelijk een unraid server gezette tijden te laten starten en te downen?
Overdag en snachts hoeft deze server niet aan te staan maar wil het volgende,
bv 17:00 uur aan en 01:00 uur weer uit, is dit mogelijk?

Men kan volgens mij wel in de bios de startijd instellen maar dan nog het afsluiten :confused:. Is dit überhaupt mogelijk?
Natuurlijk kan dat. Stel een cronjob in. Hoe dat specifiek met unraid moet kan ik je niet zeggen.

skank1

Perfect mogelijk. Ik ken de details wel niet. Ik zou even kijken op het unraidforum.

Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RonG

thnx, heb ik weer wat uit te vogelen :D

Rob_Dingen

Hoi

De uRAID server die ik gebouwd heb verbruikt ongeveer €45,- per jaar als de disks stil staan wat de meeste tijd zo is.
Denk niet dat het dan echt de moeite is om hem standby te zetten en er €25,- van te maken.

Rob

RonG

Quote from: Rob_Dingen on August 16, 2011, 09:25:59
Hoi

De uRAID server die ik gebouwd heb verbruikt ongeveer €45,- per jaar als de disks stil staan wat de meeste tijd zo is.
Denk niet dat het dan echt de moeite is om hem standby te zetten en er €25,- van te maken.

Rob

Mmmm, ja, zo klinkt het idd dat het niet loont.

EJ

En als je je dan bedenkt dat het verbruik van je disken peanuts is vergeleken met de rest van je systeem loont het eigenlijk ook niet om die stil te zetten. ;)

RonG

Quote from: EJ on August 16, 2011, 11:30:45
En als je je dan bedenkt dat het verbruik van je disken peanuts is vergeleken met de rest van je systeem loont het eigenlijk ook niet om die stil te zetten. ;)

owke, :D ben overtuigd. thnx

RonG

Wat doen jullie met jullie BR collectie? 1:1 rippen en ook ook op de server plaatsen? Of alleen de downloads?

Ik ben er over aan het nadenken om het wel of niet te doen, aan de ene kant is het natuurlijk makkelijk en leuk via Yadis de film te starten maar aan de andere kant kost het natuurlijk de nodig GB's en bv LOTR kijk ik een keer per jaar en is de BR snel in de BR speler gelegd.