Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Is het mogelijk om bv de unraid server te laten opstarten vanaf mijn dune base?

En is het ook mogelijk om het net uit te schakelen vanaf mijn base?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijn76

Veel te rustig hier, even nieuw leven  :shaun:

Heb gisteren even kort geprobeerd om SABnzbd te installeren, en op zich was het volgens mij wel gelukt, alleen echt lekker werkt het niet...

Ik heb de tut gevolgd met losse ondersteunende package (zodat ik gewoon de laatste SABnzbd kan gebruiken) en op zich krijg ik wel 'beeld' als ik naar het betreffende adres ga (poort 9200 in mijn geval, daar stond ie op de syno ook op) en kan ik m'n instellingen doen, alleen als ik terugwil naar het hoofdscherm dan lijkt de service niet meer te bestaan.

In m'n unraid log staat iets met segfault error 4 in libpython2.5.so.1.0[b76ec000+10a000], dus waarschijnlijk (denk ik) gaat er iets fout in de ondersteunende packages.

Wat er bij mij trouwens wel anders is dan in de beschreven procedure, is dat ik geen cacheschijf heb en dus verwijs naar disk1.

iemand een idee hoe dit op te lossen?

Als dit werkt, heb ik nóg een vraag hoor! :)

skank1

Ik wacht persoonlijk even tot ik zeker een cache disk heb..
Iets dat ik download om daarna nog te moeten uitpakken en dus toch mag weg; hoeft voor mij geen raid bescherming..
Ik kan je dus niet helpen want ik heb het persoonlijk nog niet geprobeerd

Mijn vraag of ik de server kan opstarten via de dune, blijft ook nog :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Niet aan het overclocken? (Hint: ga NOOIT overclocken met een linux of unix systeem, fouten komen hier extreem snel naar voren) http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=2903.225

hifiman

Zelfde voor memoryfouten, check je memory even met een of andere tool!

Verder kun je met ldd effe checken of je alle libraries op het systeem hebt staan:

ronald@hammie:~\> ldd /usr/bin/python
        linux-vdso.so.1 =>  (0x00007fff9dcab000)
        libpthread.so.0 => /lib/libpthread.so.0 (0x00007feabbf66000)
        libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x00007feabbd62000)
        libutil.so.1 => /lib/libutil.so.1 (0x00007feabbb5e000)
        libssl.so.0.9.8 => /usr/lib/libssl.so.0.9.8 (0x00007feabb909000)
        libcrypto.so.0.9.8 => /usr/lib/libcrypto.so.0.9.8 (0x00007feabb568000)
        libz.so.1 => /usr/lib/libz.so.1 (0x00007feabb350000)
        libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x00007feabb0ce000)
        libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x00007feabad6d000)
        /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x00007feabc1a2000)
ronald@hammie:~\>

Groetjes,

Ronald

Martijn76

Heb niets aangepast/overgeklokt oid, en als ik dit zo lees zie ik dat ik nog veel over linux te leren heb :)

Ik heb een HP microservertje met gewoon het standaardgeheugen (1GB) en het meegeleverde HDDtje (die als cache-drive zal gaan werken zodra ik m'n 'echte' schijven binnenkrijg)

Heb de boel zaterdag uit de verpakking gehaald, maar geheugen kan natuurlijk DOA zijn...

Is er een makkelijke manier om 'schoon' te beginnen zonder direct m'n data kwijt te zijn (nu nml. ook nog geen paritydrive :)) Bijv. gewoon de array stoppen, de usbstick opnieuw vullen en van hier uit opnieuw de array starten en de boel opnieuw installeren (umenu enzo)

Zie dat het een beetje een verhaspelde vraag is, maar de strekking is duidelijk denk ik...

Bolle

Quote from: skank1 on May 18, 2011, 12:13:26
Is het mogelijk om bv de unraid server te laten opstarten vanaf mijn dune base?

En is het ook mogelijk om het net uit te schakelen vanaf mijn base?

Opstarten moet gewoon kunnen via een WOL command (mits je dat aan hebt staan in de BIOS van je moederbord, op 'onze' ASUS staat het volgens mij standaard aan). Dan zou je Dune een 'magic packet' moeten kunnen zenden, zou je even met google moeten kijken of dat kan.

Uitschakelen denk ik niet, maar via 'powerdown' in unMenu kan je instellen dat jij op een vast tijdstip uitgaat.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Martijn76

Heb trouwens ook nog 2x 2GB ECC geheugen op de kop getikt...

Was v.d. week 20.000 kleine bestandjes aan het kopieren en dat ging echt heel langzaam (max. 1MB/sec, zonder parity want m'n bestelde schijven zijn nog niet binnen).

Weet niet of het extra geheugen dit oplost, maar kwaad zal 't ook niet kunnen :)

Als ik m'n array stop, de USB-stick opnieuw 'inricht' (gewoon verder download eropzet), heb ik dan weer een clean-install met behoud van m'n data ?

Dit om eventuele 'rommel' van m'n sabnzbd- en overige installatiepogingen teniet te doen..

ritchard

Toen ik de pro-versie kocht heb ik er meteen een 2de bij gekocht ( 2de 30 dollar  ;) ) kosten totaal 100 euro mocht iemand nog een pro versie willen dan mag ie voor 50 euro weg.
Verder heb ik een 60 gb WD hardeschijf gekocht als cache schijf maar de snelheid is niet sneller geworden zo een 2mb langzamer met weg schrijven, heeft dit te maken met 8mb cache buffer van deze schijf?
Met lezen haal ik een dubbele snelheid dan met schrijven, klinkt dit bekend?
Verder ben ik zeer tevreden alleen zijn me beide 2tb schijven bijna vol ( het gaat hard ) dus binnen kort er weer een schijf bij zetten  O0
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

skank1

mm ik moet nog een pro binnenkort :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

ritchard

Ik hoor het wel als je zo ver bent Hoop ik ;-)
Niemand verder ervaring met de cache schijf?
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

skank1

Hangt die niet vast aan je usb key?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

#187
Overigens, een knappe nieuwe gui is er gemaakt, en enkele features added waardoor unmenu waarschijnlijk zal verdwijnen








http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=12698.0

Heeft er iemand al een 5.0 beta gedraaid? Ik zit nog altijd op 4.7  :-[
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

ritchard

Bij devices Staat een flash guide nummer die heb ik nodig, deze mail ik en krijg een mail terug met pakketje die zet je op jou usb stick en dan kunnen er 20 schijven in als je plek hebt  8)
Tis wel erg stil wat betreft unraid ik ben er super blij mee geen beperkingen ( tot 20 schijven ).
Binnen kort maar even updaten ziet er gelikt uit.
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

skank1

En wat als mijn stick het begeeft?
:p

Ziet er idd gelikt uit. En er zijn nog een hoop changes, ik ga denk ik overschakelen naar de beta ;p
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

ritchard

Ik even gezocht en hier onder staat het antwoord  ;)

   
Re: What if my USB flash drive dies
« Reply #1 on: April 28, 2008, 12:06:19 PM »
This is a common question and our 'unofficial' response has always been this: just email me the circumstances of how your Flash died and the GUID of your new Flash & we'll send you a new key.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

skank1

even het volgende gesteld op het forum maar krijg geen antwoord, hier misschien wel iemand?

telnetting in and typing in ethtool eth0
it shows me:
        Supports Wake-on: pumbg
        Wake-on: g

does that mean its ready for WOL and i dont have to change anything in the bios?
how does it go to sleep then?

i tried making it sleep by typing

echo 3>/proc/acpi/sleep

but it looks it doesnt sleep, is there a way  i can check it actually sleeps? cause power is still on , i see

I also tried to install ssh through unmenu but it doenst seem to work
when i click the download "blablabla" button
i get a white page with just

"e 0" on top

looking back to "main" under unmenu it says:
Jun 14 10:41:24 Unraid unmenu[1352]: gawk: /boot/unmenu/990-unmenu-wget.awk:1072: fatal: can't open two way socket `/inet/tcp/0/slackware.cs.utah.edu/80' for input/output (No such file or directory)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

update:

echo 3>/proc/acpi/sleep werkt nu wel om hem te doen slapen
wakker worden met dsf file via dune lukt ook
echter nu wil ik een batch file maken zodat ik via mijn pc hem kan doen slapen zonder putty te moeten gebruiken

iemand die weet hoe?
is er iemand hier die zn server doet slapen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

het is gelukt  :worship:
ik kan nu de server doen slapen/wakker worden vanaf pc/mediaspeler
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

treky22

#194
Quote from: skank1 on June 16, 2011, 09:48:58
het is gelukt  :worship:
ik kan nu de server doen slapen/wakker worden vanaf pc/mediaspeler

Als het zover is dat ik mijn eigen server ga maken, denk ik dat ik bij jou met veel vragen aan kom kloppen  8)

En meteen de eerste vraag: Qua componenten, wat moet ik hebben om een server te maken ?
Dan bedoel ik dus: Welke onderdelen (merk, type), wat past bij wat ? Moederbord, geheugen, HDD's, memorycard reader, kast, ...
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

skank1

Quote from: treky22 on June 16, 2011, 11:52:37
Als het zover is dat ik mijn eigen server ga maken, denk ik dat ik bij jou met veel vragen aan kom kloppen  8)

En meteen de eerste vraag: Qua componenten, wat moet ik hebben om een server te maken ?
Dan bedoel ik dus: Welke onderdelen (merk, type), wat past bij wat ? Moederbord, geheugen, HDD's, memorycard reader, kast, ...


Wat heb je nodig?
- moederbord (WOL ondersteuning? en ondersteund door unraid, zie de complete lijst op het unraid forum)
- processor (liefst ene die weinig verbruikt, sempron 140 is eigenlijk meer dan genoeg (behalve als je gaat downloaden en unpacken zou ik iets zwaarder nemen)
- RAM geheugen
- standaard koeler
- case (hoeveel max hdd's wil je erin pompen?)
- voeding (afhankelijk van hoeveel hdds erin moeten later)

en dan uiteraard de hdd's zelf

Heb je zelf al onderdelen kan je die gerust gebruiken (dat is net het mooie aan unraid)
heb je al hdd's van verschillende grootte, pomp ze er gerust in ;)

Vragen die je eerst moet stellen, wat wil je ermee doen? en hoeveel maximale plaats denk je nodig te hebben?
ga je ermee downloaden? uitpakken? enz
Om je een idee te geven, ik kan zelf tot 12 hdd's weg in mijn case met mijn mobo, voor mij is dat genoeg, momenteel heb ik er 2 vol :) tegen dat ik aan de twaalf hdds zit, zijn de 3TB en 4 TB al serieus ingeburgerd en vervang ik gewoon mijn 2tb schijven door 4tb schijven... genoeg ruimte om uit te breiden dus

Momenteel zijn er al servers met 20 schijven !!!!!! maar dat vind ik dan serieus teveel
mijn server kostte mij zonder schijven 275 euro !
alles nieuw
is maar een idee
een goed merk van voeding is corsair bv 550vx voor max 15 groene hdd's en energy efficient



HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Nog wat stuff om te lezen :p

Je moet vooral veel lezen in het begin , idd :)

Dit zijn enkele recommended builds: http://lime-technology.com/wiki/index.php?title=Hardware_Compatibility#Recommended_Builds
Indien je addons wilt draaien (vermoedelijk wel) heb je minimum 2GB RAM nodig.
Voor een case zou ik kijken naar centurion 590 (wordt veel gebruikt) of antec twelve hundred , of een norco
Lijst van moederbords vind je helemaal bovenaan !!
Videokaart heb je niet nodig !
Iets mindere standaard builds maar waar ik ook veel uit gehaald heb : http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=7998.0
Enkele andere vragen die je keuze helpen bepalen:

-What is your budget?  Even if you don't have a strict budget set out, at least give us an idea if you are pinching pennies or splurging on your build.
-How many drives do you want your server to be able to support and how much capacity do you need?
-Is expandability important to you?  If so, what's your long term goal?
-Are you interested in running any unRAID Add Ons (see here)?  If so, which ones?  Be specific.
-Do you want to run green/low power drives or faster 7200 rpm drives?  If you don't have a specific need for 7200 rpm drives, then choose green drives.
-Do you have any spare parts laying around that you would like to apply towards your build?  This includes drives.
-If you already have parts in mind, please oh pretty please post links to them so that we don't have to look them up

Veel leesgenot !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: ritchard on June 13, 2011, 09:32:52
Ik hoor het wel als je zo ver bent Hoop ik ;-)
Niemand verder ervaring met de cache schijf?
Gr. Ritchard

Bolle heeft er ervaring mee, ik niet want heb nog geen pro versie :p maar je mag deze reserveren voor me :p
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

treky22

Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

skank1

Klopt, vergeten te melden  ;D
Je hebt dus een lege usb stick nodig.
Vervolgens plaats je dus unraid, het besturingssysteem, op je usb stick.
Hiermee start je op.
Hou rekening dat je je usb stick best enkel hiervoor gebruikt en dus kwijt bent voor andere dingen. Sommige bouwen hun usbstick zelfs in hun case...
Unraid kun je gratis gebruiken, maar wel beperkt tot 3 harde schijven (zoals bij mij nu dus) daarna kun je nog altijd beslissen of het iets voor jou is of niet
Vervolgens kun je een licentie kopen ofwel de pro, of niet pro (21 of 6 schijven)
Daar zit ik nu dus, dat ik de pro wil :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii