Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

Je kunt het eens proberen met de automount:

mount -t /dev/sdb1 /mnt/disk/sdb1 2>&1

en als je de data op die disk kwijt wilt (en het geluk hebt dat de partitioner cfdisk op je systeem staat):

cfdisk /dev/sdb1

daar zie je vanzelf wat je moet doen om partities weg te gooien, m.a.w. de partitie tabel leeg te maken. Vergeet niet met een write af te sluiten anders gebeurt er nog niets. ;)
Vergeet ook niet dat de disk daarna gepartioneerd en geformateerd moet worden, maar dat kan unraid vast zelf. Je had het al eerder genoemd in de thread maar ik kan er even niet opkomen.

skank1

heb uit miserie de hdd verwijderd en in mn vista pc gestoken
ik zoek nu een ext2/3 driver zodat ik hiermee over het netwerk kan kopieren
iemand tips want ik vind er vele
welke moet ik nemen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ


skank1

ja had deze ook gevonden en dan toch maar genomen
ik heb de disk in mn vista pc gestoken en nu is hij aant kopiëren, eindelijk
wel niet snel genoeg naar mijn mening
maar 11 MB/s
dacht toch min 20 MB/s te gaan maar tis alleszins al beter dan toen ik via de dune via het netwerk kopieer
nu, ik heb vroeger wel al sneller gekopieerd, denk dat teracopy om de een of andere reden niet snel gaat..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Heb je wel een gigabit netwerk? 11 MByte/s is zo ongeveer het maximum van een 100 Mbit/s netwerk...

skank1

Quote from: EJ on December 30, 2010, 21:13:59
Heb je wel een gigabit netwerk? 11 MByte/s is zo ongeveer het maximum van een 100 Mbit/s netwerk...

ohh
neen voorlopig nog geen gigabit, moet nog een switch aankopen
dus 11 MB/s is het maximum bij een  100 Mbit/s
en bij een gigabit dan?
MB, Mbit?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on December 31, 2010, 08:08:55
ohh
neen voorlopig nog geen gigabit, moet nog een switch aankopen
dus 11 MB/s is het maximum bij een  100 Mbit/s
en bij een gigabit dan?
MB, Mbit?

Op gigabit zal je van een enkelvoudige source-disk ergens tussen 40Mbytes/sec en 65MBytes/sec doen. Zeker bij grote sequenciele bestanden etc.
Je destination (unraid server) zal op gigabit nog veel sneller kunnen lezen/schrijven (ergens tussen 60Mbytes - 90MBytes of zelfs nog ietske meer)
125MBytes/sec is het theoretische maximum van je gigabit LAN.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skank1

Quote from: jvanhambelgium on December 31, 2010, 08:29:05
Op gigabit zal je van een enkelvoudige source-disk ergens tussen 40Mbytes/sec en 65MBytes/sec doen. Zeker bij grote sequenciele bestanden etc.
Je destination (unraid server) zal op gigabit nog veel sneller kunnen lezen/schrijven (ergens tussen 60Mbytes - 90MBytes of zelfs nog ietske meer)
125MBytes/sec is het theoretische maximum van je gigabit LAN.


wow 40-60 tov 11 is wel een serieus verschil zeg!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Tjsa, het is het verschil tussen 100 Mbit/s en 1000 Mbit/s. Een factor 10 ongeveer (in de praktijk iets minder omdat de snelheid van de disks mee gaat bepalen)...

skank1

moet dus dringend een gigabit switch kopen
zie ook topic over het optimaliseren van mijn netwerk http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106768.0
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Daar heb ik antwoord gegeven. Denk er aan dat het hele pad gigabit moet zijn, en de bekabeling minimaal cat5e (meer is eigenlijk absoluut niet nodig).

coned (banned)

volg deze thread nu een tijdje, vind het geen ideale oplossing

één van de issues is dat de schijven nooit echt optimaal opgevuld worden, een direct nadeel spruitend uit het voordeel dat je elke losse disk direct kan accessen
verder ziet de parity drive ellendig af, en dan zijn er nog tal van andere problemen:

Disadvantages include slower performance than any single disk in both read and write, slow drive rebuild, filesystem overhead (additional checksums are required to avoid querying the other disks to check the data disks in use), scaling problems, much larger IO burden on the parity drive than other drives, bottlenecking when multiple drives are used concurrently. The parity drive must be at least as large as the largest data drive to provide protection. UnRAID is implemented as an add-on to the Linux MD layer.

geef mij maar liever gewoon raid6, ik heb recent twee sputterende consumer disken in m'n raid6 vervangen door 24/7 schijven (eentje gaf read errors, andere gaf timeouts), zonder data loss

en als je het echt deftig wil doen kijk eens naar de RAID replacement van Amplidata, geen enkele klassieke raid oplossing is namelijk extreem schaalbaar:

De klassieke raid heeft ook zijn nadelen:

some of the inherent weaknesses of high capacity disk systems, such as performance, bit error rates, mean time between failures and RAID rebuild times which have not improved sufficiently to keep up with the explosion of digital storage needs
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

skank1

ik heb toch liever deze dan een klassieke
bij raid 5 bv wanneer er 2 disk kapotgaan, en je hebt er bv 10 zitten, ben je alles kwijt op die 10disk, bij unraid enkel wat op die 2 staat, idem bij raid6 maar dan met 3 of meer(2schijven mogen uitvallen)
vind ik persoonlijk een zeer groot voordeel
daarnaast tal van andere voordelen
je kan verschillende soorten hdds gebruiken, hoeven niet identiek te zijn
is enorm goedkoop in aanbouw
spint ook enkel de disc aan die gebruikt wordt (in tegenstelling tot ..)
bovendien kun je de disc wel volledig vullen, kijk maar eens rond op het forum ...
maar goed, elk heeft natuurlijk zijn eigen manier/voorkeur van werken..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Herken de nadelen die Coned noemt zeker in unRAID, maar ook de voordelen die skank noemt. Alle RAID (achtige) systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Voor specifiek gebruik als media server wegen m.i. een aantal nadelen van unRAID minder zwaar, en komen de voordelen juist meer naar voren.

Voor een enterprise achtige omgeving, opslag voor applicatie gebruik, opslag voor video bewerking etc zal het anders zijn en zullen de nadelen van unRAID zwaarder wegen.

Als grootste nadeel zie ik staan dat parity disk het inderdaad zwaarder heeft, dus wellicht dat het daar verstandig is een 24/7 schijf ooit eens in te zetten.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on January  1, 2011, 19:28:09
Herken de nadelen die Coned noemt zeker in unRAID, maar ook de voordelen die skank noemt. Alle RAID (achtige) systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Voor specifiek gebruik als media server wegen m.i. een aantal nadelen van unRAID minder zwaar, en komen de voordelen juist meer naar voren.

Voor een enterprise achtige omgeving, opslag voor applicatie gebruik, opslag voor video bewerking etc zal het anders zijn en zullen de nadelen van unRAID zwaarder wegen.

Als grootste nadeel zie ik staan dat parity disk het inderdaad zwaarder heeft, dus wellicht dat het daar verstandig is een 24/7 schijf ooit eens in te zetten.

ik ken die schijven niet, meer info?

kan er ook hier iemand op mijn vraag op het unraidforum antwoorden?

I've read that its is strongly recommend to place a jumper on WD 20 ears drives (new ones)
i 've done this with my 2 new drives (one is data1 now, second is about to be the parity drive)

I'm currently copying from a third wd 20ears drive which is full of data, to the data1
after that i want to add that drive to the array as data 2
the drive has currently 2 partitions ext2/3
so what should i do?
i think about this:
- remove the partition (its mounted in my vista machine right  now, remove it there)
- format the drive as fat32?
- move the hardware to the server, and put a jumper on 7-8? (or not?, cause i sometimes read id better not once its used)
- preclear the drive
- add to the array

ik heb net m'n 2tb overgezet met teracopy
ik had de optie "test" aangeklikt maar toen ik daarnet thuiskwam en zag dat hij bezig was met de test , heb ik toch op cancel gedrukt omdat hij nog eens haast bijna 2 dagen nodig had hiervoor
is er een andere manier om te zien of alles ok is? dat ik zeker ben dat ik die "dune" schijf mag formatteren, partitioneren ...
op het eerste gezicht lijkt alles ok want als ik in mijn diskmanagement kijk, staat er van de disk die in de array zit, nog 9 gig vrij van de 2tb, dus das +- hetzelfde als de dune disk (7.5 gig vrij)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Update:

Huidige toestand:
Volledige 2tb overgezet van mn dune naar mijn disk1 data unraid server
De dune disk is verkocht aan mn collega die een mede8er 500x gekocht heeft
Een nieuwe 2tb wd20ears wordt morgen afgehaald.
Deze komt dan in mn unraid server als data 2.
De parity disk is up and running. En getest!
Netwerk is up and running.
Ik zie onderling alles. : Pc, Dune, Unraid (in gelijk welke volgorde, super  )
BD 25, bd 50, iso alles wordt afgespeeld zonder de minste hapering  en ik zit nog in geen gigabit netwerk.

Mijn unraid server:
Alle onderdelen samen




De coolermaster 590 case (vind em zelfs mooier dan die van m'n pc)




Binnenin de case




Voeding geïnstalleerd




Moederbord met processor en koeler erop




Alles in de case




De hdd's erin




En een close-up



HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Ziet er goed uit! En een boel herkenbare onderdelen...  ;)

Ik heb de 'head park' van de WD disks net van 8 sec naar 300 sec gezet, ik begon al meldingen van een hoge 'load cycle count' te krijgen.
Toen ik toch bezig was de firmware van de Seagate disk van CC34 naar CC35 vernieuwd.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

En verder net een 140 mm fan bijbesteld voor de top van mijn case, zorgen dat er goed lucht langs de disks getrokken wordt. Verder ook een 2de Seagate disk gekocht als cache disk.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on January  5, 2011, 18:15:32
Ziet er goed uit! En een boel herkenbare onderdelen...  ;)

Ik heb de 'head park' van de WD disks net van 8 sec naar 300 sec gezet, ik begon al meldingen van een hoge 'load cycle count' te krijgen.
Toen ik toch bezig was de firmware van de Seagate disk van CC34 naar CC35 vernieuwd.

hoe kan ik die head park controlleren?
en wat moet ik nu juist doen? ik snap het nog altijd niet zo goed
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

De load cycle kwam op een gegeven moment bij mij vanzelf als waarschuwing naar voren bij unMenu -> mymain.

Instructies en software hoe de park time van de WD schijven te veranderen: http://www.jzab.de/content/ultimate-boot-cd-wdidle3-util-included

Ipv commando wdidle3.exe /d waarmee je de idle head park helemaaal uitzet heb ik wdidle3.exe /s300 gebruikt waarmee je deze van 8 sec naar 300 sec zet.

Instructies voor Seagate firmware staan op unRain forum.

Moet zeggen dat het wel een boel gezeur is met goeie disks tegenwoordig. De Seagate moet je eigenlijk de firmware upgraden omdat bij oudere je ook 'klikkende' schijven krijgt, bij WD het gedoe met jumpers en head park time, en de Samsung F4 is met weinig compatible door het 'advanced file format' en schijnt last kunnen krijgen van data corruptie. De Samsung F3 die eigenlijk prima was is niet meer te krijgen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

ok bedankt, dan wacht ik wel even op de waarschuwing

verder heb ik nog een probleem
nieuwe wd 20ears gekocht, jumper opgezet en willen preclearen
maar krijg volgende melding



is er iets mis met de nieuwe disk?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Probeer eens

dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=4096 count=1

Wel eerst checken of de disk nog /dev/sdb is...

skank1

Quote from: EJ on January  6, 2011, 17:38:44
Probeer eens

dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=4096 count=1

Wel eerst checken of de disk nog /dev/sdb is...
op unraid forum zeggen ze dat mijn disk niet meer correspondeert
en dat ik het volgende moet doen
1) power unpluggen
2) dd if=/dev/zero of=/dev/sdb count=8
3) fdisk -l /dev/sdb
4) terug preclear


doe ik nu dat, of best wat jij zegt? geen idee wat het verschil is.
Is er iets mis met de disc? hij is gloednieuw..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii