Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 13:59:41
Volgens mij reken je mis. Zowel de Coolermaster 590 as de Sharkoon Rebel9 bieden 9 x 5.25 bays. Gebruik daarvan 8 voor 4 x 3-in-2 cages kom je op 12 disks. De 9de bay kan je dan vullen met een enkele disk dus kom je uit op 13 disks max?

de sharkoon heeft toch 6 vooraan en 3 intern, die 3 intern mag je toch niet meerekenen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

#51
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

op de specificatie staat er 6 vooraan + 3 intern..
ik ga daarop af ;) en niet op een fotootje

Snelle config voor mij:

Kingston ValueRAM 2x2GB € 54,91
Processor artnr. AMD athlon II X2 250e € 72,19
Corsair VX450W € 68,60
Cooler Master Centurion 590 € 79,66
ASUS M4A78L-M € 54,92

Totaal 330 euro

Heb ik wel geen aparte cooler (noodzakelijk?)
en nog geen hd cases
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

#53
Quote from: skank1 on November 30, 2010, 14:53:28
op de specificatie staat er 6 vooraan + 3 intern..
ik ga daarop af ;) en niet op een fotootje

Heb ik wel geen aparte cooler (noodzakelijk?)
en nog geen hd cases

Kan je aangeven waar dat staat? Op sit van de fabrikant lees ik:

QuoteMit dem Rebel9 bieten wir ein Midi ATX-Gehäuse, welches über 9 Einbauschächte (5,25") in der Gehäusefront verfügt und in zwei Editionen angeboten wird.

Quote9x 5,25"-Laufwerksschächte

Cooler, het lijkt erop alsof die er niet bij zit dus ga ervan uit dat ik die bij moet kopen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

ivm cooler , raar, ik keek daarpas en zag er een cooler bijzitten
nu kijk ik terug op azerty en vind het niet meer terug
?? strange, miskeken zeker

ivm de case
Uitbreiding / AansluitingTotaal Expansion Bays (Vrij)6 ( 6 ) x vooraan toegankelijk - 5.25"
3 ( 3 ) x intern - 5.25"

Aantal vakken toegankelijk aan voorkant6

http://azerty.nl/0-1044-268057/sharkoon-rebel-9-economy-editi.html
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

#55
Quote from: skank1 on November 30, 2010, 15:33:12
ivm cooler , raar, ik keek daarpas en zag er een cooler bijzitten
nu kijk ik terug op azerty en vind het niet meer terug
?? strange, miskeken zeker

ivm de case
Uitbreiding / AansluitingTotaal Expansion Bays (Vrij)6 ( 6 ) x vooraan toegankelijk - 5.25"
3 ( 3 ) x intern - 5.25"

Aantal vakken toegankelijk aan voorkant6

http://azerty.nl/0-1044-268057/sharkoon-rebel-9-economy-editi.html

Ok, ik denk dat die versie een fan aan de voorkant heeft. Die kan je of verwijderen (om bv HDD cages te plaatsen) of gewoon de 3 5.25 bays daarachter gebruiken, dus 9 bruikbare bays totaal.

Deze versie heeft geen fan en kan je dus gebruiken om cages te plaatsen:
http://azerty.nl/8-1044-31280/sharkoon-rebel9-economy-midtow.html

Als je geen hotswapbays wil gebruiken, is het wellicht handig 4-in-3 modules te gebruiken, die hebben een fan voor koeling vd de disks (heb je die van de Sharkoon kast niet meer nodig), en kan je dan 12 disks kwijt in de 9 bays kast.
http://azerty.nl/0-1082-42522/cooler-master-4-in-3-device-mo.html
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 16:10:02
Ok, ik denk dat die versie een fan aan de voorkant heeft. Die kan je of verwijderen (om bv HDD cages te plaatsen) of gewoon de 3 5.25 bays daarachter gebruiken, dus 9 bruikbare bays totaal.

Deze versie heeft geen fan en kan je dus gebruiken om cages te plaatsen:
http://azerty.nl/8-1044-31280/sharkoon-rebel9-economy-midtow.html

Als je geen hotswapbays wil gebruiken, is het wellicht handig 4-in-3 modules te gebruiken, die hebben een fan voor koeling vd de disks (heb je die van de Sharkoon kast niet meer nodig), en kan je dan 12 disks kwijt in de 9 bays kast.
http://azerty.nl/0-1082-42522/cooler-master-4-in-3-device-mo.html

ik twijfel echt nog tussen de die sharkoon rebel9 case en de coolmaster centurion 590
AL dan niet hotswaps twijfel ik ook... hoeveel keer ga je die hdd swappen?
is wel makkelijk natuurlijk zo...
maar de kostprijs ... :( om het erin te krijgen, i dunno of de meerprijs het waard is tov het aantal keer gebruiksgemak??

Die 4in3 coolermastermodules, als je die gebruikt (wel veel goedkoper) kan je 1 disc minder plaatsen? maar 12 ipv 13 juist?

Dan nog een vraagje over je moederbord

Waarom ga jij niet voor de asus m4a78l-m ? die is 12 euro goedkoper
enig verschil is dat hij maar 2 slots heeft voor memory en die van jou 4
maar  vermits je er toch maar 2 gebruikt ;)

En nog een vraagje :)
ik twijfel tss amd athlon II X2 de 240e of de 250e, scheelt ook maar 10 euro.. maar misschien wel de moeite als je gaat unrarren...


ivm ram twijfel ik ook 2x1gig of toch 2x2gig (ook belangrijk bij torrents)

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Quote from: skank1 on November 30, 2010, 16:18:18
ik twijfel echt nog tussen de die sharkoon rebel9 case en de coolmaster centurion 590
AL dan niet hotswaps twijfel ik ook... hoeveel keer ga je die hdd swappen?
is wel makkelijk natuurlijk zo...
maar de kostprijs ... :( om het erin te krijgen, i dunno of de meerprijs het waard is tov het aantal keer gebruiksgemak??

Die 4in3 coolermastermodules, als je die gebruikt (wel veel goedkoper) kan je 1 disc minder plaatsen? maar 12 ipv 13 juist?

Dan nog een vraagje over je moederbord

Waarom ga jij niet voor de asus m4a78l-m ? die is 12 euro goedkoper
enig verschil is dat hij maar 2 slots heeft voor memory en die van jou 4
maar  vermits je er toch maar 2 gebruikt ;)

En nog een vraagje :)
ik twijfel tss amd athlon II X2 de 240e of de 250e, scheelt ook maar 10 euro.. maar misschien wel de moeite als je gaat unrarren...


ivm ram twijfel ik ook 2x1gig of toch 2x2gig (ook belangrijk bij torrents)



Hotswaps: je zal inderdaad niet hotswappen. Echter wel ideaal bij defekte disks of disks bijplaatsen. Het idee van 'even' een disk bijplaatsen als je extra capaciteit nodig hebt gaat toch wat verloren als je eerst een hele kast moet openschroeven, zeker als deze wat meer verstopt staat.

Moederbord: niet over nagedacht, ik zie dat die Asus die ik gebruik veel gebruikt wordt. Als diegene die jij noemt ook prima is kan ik de nemen. Wel wel een met DDR3 geheugen omdat dat in de toekomst misschien makkelijker te hergebruiken is.

Je overwegingen mbt CPU en RAM heb ik ook, misschien dat ik daar ook wat meer neem voor de minimale extra investering.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 16:27:38
Hotswaps: je zal inderdaad niet hotswappen. Echter wel ideaal bij defekte disks of disks bijplaatsen. Het idee van 'even' een disk bijplaatsen als je extra capaciteit nodig hebt gaat toch wat verloren als je eerst een hele kast moet openschroeven, zeker als deze wat meer verstopt staat.

unraid ondersteund bovendien geen hotswap.. ik twijfel echt man, is inderdaad makkelijk bij defekte disk, maar hoeveel keer zal dat voorvallen, is het die 100-200 euro extra waard?
ik weet het zo nog niet
en dan die case pff... staat jouw rebel 100% vast? wil ook wel iets zeggen dat ze die case op lime technology sterk aanbevelen..

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 16:27:38
Moederbord: niet over nagedacht, ik zie dat die Asus die ik gebruik veel gebruikt wordt. Als diegene die jij noemt ook prima is kan ik de nemen. Wel wel een met DDR3 geheugen omdat dat in de toekomst misschien makkelijker te hergebruiken is.
Moederbord dat ik zei ondersteund bovendien ook dd3 geheugen.. tis maar dat je het weet :)

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 16:27:38
Je overwegingen mbt CPU en RAM heb ik ook, misschien dat ik daar ook wat meer neem voor de minimale extra investering.

Moeilijk he :) natuurlijk zo kun je altijd wel beter gaan.. de vraag is , ga je het verschil merken bij streamen... unrarren enz..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Dank je,

het verschil zit zo te zien in de gebruikte AMD chipset;

M4A78LT-M -> AMD760G
M4A785T-M -> AMD785G

Wat informatie en vergelijjk
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series
http://www.pcper.com/article.php?aid=757&type=expert&pid=5

Verschillijkt mn te zitten in de grafische capaciteiten van de AMD785G, dus niet relevant voor server gebruik.

Wel melden ze dat de 785G energiezuiniger is dan de 760G, hoewel ze meteen zeggen dat dat door het minder zuinige DDR2 geheugen komt. En de door jou genoemde Asus kan wel DDR 3 aan, en lijkt dus inderdaad een prima keuze.

QuoteAt idle the 785G is a full 12 watts lower than the 760G.  At full load the 785G is 8 watts lower than the 760G.  Considering that both products have about the same transistor count (with the 760G having some parts disabled to boot), the 785G proves to be a VERY power efficient part.  Another part of the equation is low power DDR-3 memory used (1.65 v) vs. the older DDR-2 (2.1v).  The 785G combined with a lower power dual core processor and DDR-3 memory is a very compelling solution for those looking to be as green as possible with their computing.

Mbt de cages, ik denk dat ik gewoon ga bestellen, los van de cages liggen wat mij betreft de overige componenten vast (even nog CPU en RAM aftikken). En als ik ze uit de UK haal is dat toch een losse bestelling, die zet ik er later nog wel even in dan. Heb nu acuut capaciteitsgebrek!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 20:19:33
Dank je,

het verschil zit zo te zien in de gebruikte AMD chipset;

M4A78LT-M -> AMD760G
M4A785T-M -> AMD785G

Wat informatie en vergelijjk
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series
http://www.pcper.com/article.php?aid=757&type=expert&pid=5

Verschillijkt mn te zitten in de grafische capaciteiten van de AMD785G, dus niet relevant voor server gebruik.

Wel melden ze dat de 785G energiezuiniger is dan de 760G, hoewel ze meteen zeggen dat dat door het minder zuinige DDR2 geheugen komt. En de door jou genoemde Asus kan wel DDR 3 aan, en lijkt dus inderdaad een prima keuze.

Mbt de cages, ik denk dat ik gewoon ga bestellen, los van de cages liggen wat mij betreft de overige componenten vast (even nog CPU en RAM aftikken). En als ik ze uit de UK haal is dat toch een losse bestelling, die zet ik er later nog wel even in dan. Heb nu acuut capaciteitsgebrek!

mooi die informatie man!!! bedankt!
kan ik veel uit halen!
Mijn keuze van moederbord staat bij deze vast (vermits hij ook goedkoper is)
Ik ga voor de asus m4a78LT-M voor 51.38 euro.  Ik veronderstel jij ook? Wel op letten dat het zeker geen le model is!!
Ivm cages, indien we die samen bestellen, is dat voordeliger?
cpu ligt voor mij ook bijna vast (athlon II x2 250e voor 81 euro incl cooler)
geheugen is nog twijfel geval:)

de case ook...
ik heb fotos gezien van de sharkoon gevuld, en van de coolermaster en die oogt toch stukken mooier, minder kabels enzo wat de warmte te goed komt..
en ik denk wel dat zo'n server warm kan worden
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=2031.msg73565#msg73565
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

#62
Neem inderdaad zelfde moederbord, maar neem de 240e processor. Die moet goed genoeg zijnen scheelt toch weer wat.
Kabelmanagement bij de Coolermaster is inderdaad mooier dan bij die Sharkoon Rebel9 Economy, maar weer bijna 40 EUR duurder. Dan neem ik wellicht de Sharkoon Rebel 9 Aluminium, die heeft ook voorzieningen voor kabelmanagement (voedingskabels onder het mainboard doen) en is met 65 iets gunstiger geprijsd.

Cages samen uit de UK halen kan, zal inderdaad iets schelen qua verzending. Ze zijn daar pas 7 dec weer op voorraad.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Overigens zou de Sharkoon Rebel9 Pro Economy met 46 EUR een goede keuze zijn, deze heeft ook kabel management maar is lijkt lastig leverbaar te zijn.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on November 30, 2010, 22:07:30
Overigens zou de Sharkoon Rebel9 Pro Economy met 46 EUR een goede keuze zijn, deze heeft ook kabel management maar is lijkt lastig leverbaar te zijn.

waar haal je die
ik zal ook voor de 240e gaan van proc.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

#65
Ok, na veel klooien is de hardware besteld. Het was een flinke afweging tussen performance, budget, energie efficientie. De verleiding was om erg te gaan overspeccen in aantal mogelijke disks, CPU kracht, PSU capaciteit om 'toekomstige groei' aan te kunnen.

Uiteindelijk weer begonnen bij een paar belangrijke uitgangspunten om een doe-het-zelf NAS en unRAID te gaan gebruiken: minder kostbaar en je kan een 'groei' scenario inzetten, door uit te breiden van je hardware indien de capaciteit nodig was. Daarmee heb ik de ambitie in CPU power, RAM, en maximaal aantal disks wat terugebracht. Met de huidige maximale aantal van 13 disks denk ik wel even vooruit te kunnen, ik vermoed dat tegen de tijd dat ik die capaciteit nodig heb de 3 en 4 Tb disks wat meer gemeengoed zullen zijn, en dus groei ook meer in disk grootte dan aantal kan komen. Deze nieuwe disks zullen waarschijnlijk een nieuw moederbord vragen ivm de 2 Tb limiet nu, dus daarmee is ook de keuze om nu daar wat meer een budget keuze aan te houden ook verdedigbaar.

Nu in bestelling:

Case: Sharkoon Rebel9 Pro Economy

Biedt 9 x 5.25 uitbreidingsruimte, kabel management, aantrekkelijke prijs

HD cages: Sharkoon Quickport Intern 3 Bay (3-in-2) (x 2)

3 bays loopt mooi in lijn met uitbreidings scenario, geen sledes nodig.

Case fan: Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12

Niet veel lawaai, goede airflow, goedkoop (zeker in oranje)

Voeding: Seasonic S12II-520 Bronze

Goede voeding is belangrijk, na wat uitzoekwerk blijkt de goede reputatie van Corsair voedingen een beetje aan het kantelen zijn. Ze maken gebruik van twee OEM leveranciers (CWT en Seasonic). Mn hun 'budget' modellen (CX serie) blijkt een mindere serie te zijn, de duurdere varianten zijn wel goed. Algemeen commentaar was dat de Seasonic varianten de betere waren, dus na wat uitzoeken een goede Seasonic gevonden. Belangrijk voor mij is dat deze ook goed getest was qua efficiëntie bij lage belasting. Met servergebruik in unRAID zal zo'n situatie vaak plaatsvinden (weinig CPU belasting, meerdere schijven spindown)

Moederbord: ASUS M4A78LT-M

AM3 socket, DDR3, 6 x SATA, onboard graphics, gigabit ethernet, AMD760G is goed genoeg voor servergebruik en redelijk energie efficent.
Potentiele unRAID gebruikers, niet de goedkopere 'LE' variant gebruiken, de netwerk interface geeft daar problemen!

CPU: AMD Athlon II X2 240e

Beetje overbemeten voor puur unRAID (Sempron is goed genoeg), maar wat extra rekenkracht mocht je wat add-ons gaan draaien op je server. Meerpijs over Sempron beperkt, en de 'e' variant is nog redelijk energiezuinig

RAM: Kingston ValueRAM 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1066 MHz / PC3-8500 - CL7 - 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC

Een reepje van 2 Gb, kan ik tzt nog eens 2 Gb bijprikken indien nodig.

HD: Seagate Barracuda LP ST32000542AS 2 TB (x 1)


HD: WD Caviar Green WD20EARS 2 TB (x 2)


Kosten:
Case: Sharkoon Rebel9 Pro Economy ATX     € 49,00 x 1 = € 49,00
HD cage Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay -  3.5" - SATA-300 - 300 MBps - SATA-300   € 56,54 x 1 = € 56,54
HD cage Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay -  3.5" - SATA-300 - 300 MBps - SATA-300   € 40,00 x 1 = € 40,00 (gebruikte via particuliere verkoop)
Case fan: Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12 - 120 mm - orange   € 4,94 x 1 = € 4,94
PSU Seasonic S12II-520 Bronze  - ATX12V - 220 Volt AC V - 520 Watt - active PFC   € 70,35 x 1 = € 70,35
Motherboard: ASUS M4A78LT-M - micro ATX - AMD 760G - Socket AM3 - UDMA133, SATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet - video - High Def   € 52,73 x 1 = € 52,73
CPU: AMD Athlon II X2 240e / 2.8 GHz Energy Efficient - Socket AM3 - L2 2 MB ( 2 x 1 MB ) - Box   € 57,99 x 1 = € 57,99
RAM: Kingston ValueRAM - 2 GB - DIMM 240-pins -DDR3 - 1066 MHz / PC3-8500 - CL7 - 1.5 V - non buffered - non-ECC   € 24,09 x 1 = € 24,09  
HD: Seagate Barracuda LP ST32000542AS - 2 TB- intern - 3.5" - SATA-300 - 5900 rpm -buffer: 32 MB   € 91,88 x 1 = € 91,88  
HD: WD Caviar Green WD20EARS - 2 TB - intern- 3.5" - SATA-300 - 5400 rpm -buffer: 64 MB   € 83,70 x 2 = € 167,40

Totale prijs excl disks: 355,64 EUR
Prijs disks: 259,28 EUR
Totale initiele aankoop: 614,92 EUR

Enige kosten die ik nu extra moet maken bij groei naar 6 disks (los van de disks zelf) is de kosten voor een betaalde versie van unRAID. Ik hoef ook geen hardware veranderingen meer te doen, de disks kunnen zo bijgestoken worden in de Sharkoon HD bays. In m.i. qua budget netjes in vergelijking met een 6 disk NAS (ca 700 - 800 EUR?), en dus nog steeds ruimte voor groei.







Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

mooi
ik ben nog aan het overwegen
moederbord en proc zal ik hetzelfde nemen
geheugen wordt bij mij wel 4gig ram (voor die 20 euro meer kan je niet sukkelen...)
het enige waar ik echt niet uitraak -> hotswaps of niet, en welke case
psu ga ik waarschijnlijk toch voor de corsair, vx serie
waaorm heb je deze niet genomen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

#67
Quote from: skank1 on December  9, 2010, 18:49:23
mooi
ik ben nog aan het overwegen
moederbord en proc zal ik hetzelfde nemen
geheugen wordt bij mij wel 4gig ram (voor die 20 euro meer kan je niet sukkelen...)
het enige waar ik echt niet uitraak -> hotswaps of niet, en welke case
psu ga ik waarschijnlijk toch voor de corsair, vx serie
waaorm heb je deze niet genomen?

Ik overweeg om ook nog 2 Gb bij te bestellen. De winkel waar ik gekocht heeft tot 31 dec een 5 EUR korting op de Kingston geheugen modules, dus als ik deze later toevoeg krijg ik de korting 2 keer...  ;)

De hotswaps waren voor mij ook de hoofbreker, mijn keuze ging uiteindelijk om geleidelijk groeien naar 13 disks met de Sharkoon units, of in een keer 240 EUR neer te leggen voor 3 5-bay units uit de UK (los bestellen niet de moeite waard ivm verzendkosten). Twijfel nu nog steeds of dit nu de beste keuze is maar op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken... Maar ik denk voordat ik 13 disks (ok 11 als je parity en cache niet meerekend) vol heb ben ik ook flink wat verder.

PSU, ik kreeg de indruk dat de Seasonic units beter waren dan de CWT units. De VX450 is een Seasonic, de VX550 een CWT.
De Seasonic was verder erg efficient bij lage belasting.

Info over corsair voedingen:
http://www.overclock.net/power-supplies/654983-corsair-psus.html

en nog wat aanraders
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on December  9, 2010, 19:03:00
Ik overweeg om ook nog 2 Gb bij te bestellen. De winkel waar ik gekocht heeft tot 31 dec een 5 EUR korting op de Kingston geheugen modules, dus als ik deze later toevoeg krijg ik de korting 2 keer...  ;)

De hotswaps waren voor mij ook de hoofbreker, mijn keuze ging uiteindelijk om geleidelijk groeien naar 13 disks met de Sharkoon units, of in een keer 240 EUR neer te leggen voor 3 5-bay units uit de UK (los bestellen niet de moeite waard ivm verzendkosten). Twijfel nu nog steeds of dit nu de beste keuze is maar op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken... Maar ik denk voordat ik 13 disks (ok 11 als je parity en cache niet meerekend) vol heb ben ik ook flink wat verder.

PSU, ik kreeg de indruk dat de Seasonic units beter waren dan de CWT units. De VX450 is een Seasonic, de VX550 een CWT.
De Seasonic was verder erg efficient bij lage belasting.

Info over corsair voedingen:
http://www.overclock.net/power-supplies/654983-corsair-psus.html

en nog wat aanraders
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

ik twijfel om ofwel zo te werken als jij met die sharkoon quickports (hotswap) of toch voor bv met coolermaster 4in3 cages te werken (niet hot swap) maar dan ook max 12 drives te werken, wat wel een pak goedkoper is

ook vraag ik mij af of je bij rebel 9 case, ook van die 4in3 cages (niet hotswap) hebt..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Ik zou voor hotswap gaan om de volgende reden: Disks gaan vaak kapot tijdens het opstart proces (afkoelen en weer opwarmen van de lagers). Je voorkomt de noodzaak tot uitschakelen bij hotswap. Let er wel op dat je operating system ook hotswap moet snappen. ;) Anders heb je alsnog een reboot nodig, maar daarbij krijgen de disks geen spindown.

skank1

Quote from: EJ on December  9, 2010, 21:23:23
Ik zou voor hotswap gaan om de volgende reden: Disks gaan vaak kapot tijdens het opstart proces (afkoelen en weer opwarmen van de lagers). Je voorkomt de noodzaak tot uitschakelen bij hotswap. Let er wel op dat je operating system ook hotswap moet snappen. ;) Anders heb je alsnog een reboot nodig, maar daarbij krijgen de disks geen spindown.

unraid ondersteund geen hotswap, uitschakelen is dus zoiezo een must
en eerlijk gezegd, ik heb nog nooit weten een disk kapot  gaan bij mij..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

EJ

Als je hotswap hebt hoef je niet uit te schakelen maar volstaat zoals gezegd een reboot.

Probeer maar eens disken die jaren achtereen gedraaid hebben te stoppen en te starten. Je zult verbaasd staan over hoeveel uitval er dan ineens is. Denk er om dat een computer die je iedere dag aan en uitzet iets heel anders is dan een systeem dat jaren aanstaat.

Ghosty J

prik direct alle geheugen banken vol zou ik zeggen beetje extra geheugen is altijd handig

Quote from: Bolle on December  9, 2010, 19:03:00
Ik overweeg om ook nog 2 Gb bij te bestellen. De winkel waar ik gekocht heeft tot 31 dec een 5 EUR korting op de Kingston geheugen modules, dus als ik deze later toevoeg krijg ik de korting 2 keer...  ;)

De hotswaps waren voor mij ook de hoofbreker, mijn keuze ging uiteindelijk om geleidelijk groeien naar 13 disks met de Sharkoon units, of in een keer 240 EUR neer te leggen voor 3 5-bay units uit de UK (los bestellen niet de moeite waard ivm verzendkosten). Twijfel nu nog steeds of dit nu de beste keuze is maar op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken... Maar ik denk voordat ik 13 disks (ok 11 als je parity en cache niet meerekend) vol heb ben ik ook flink wat verder.

PSU, ik kreeg de indruk dat de Seasonic units beter waren dan de CWT units. De VX450 is een Seasonic, de VX550 een CWT.
De Seasonic was verder erg efficient bij lage belasting.

Info over corsair voedingen:
http://www.overclock.net/power-supplies/654983-corsair-psus.html

en nog wat aanraders
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

skank1

Quote from: EJ on December  9, 2010, 22:08:16
Als je hotswap hebt hoef je niet uit te schakelen maar volstaat zoals gezegd een reboot.

Probeer maar eens disken die jaren achtereen gedraaid hebben te stoppen en te starten. Je zult verbaasd staan over hoeveel uitval er dan ineens is. Denk er om dat een computer die je iedere dag aan en uitzet iets heel anders is dan een systeem dat jaren aanstaat.

nogmaals met unraid ben je verplicht uit te schakelen
dus dat hotswap enkel een reeboot nodig heeft doet er niet toe, unraid verplicht je uit te schakelen
bovendien ga ik de server ook snachts niet laten draaien
dus zal hij ook niet jaaaaaren aanstaan
maar wel elke nacht aan en uit ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii