Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Als de firma ten onder gaat kan je natuurlijk je software gewoon blijven gebruiken, maar support en verder ontwikkeling zal uitblijven. Maar dat risico heb je natuurlijk met elke hardware of software leverancier...

Mbt stroomverbruik, ik meende ergens gelezen te hebben dat iemand met een aardige server (meerdere schijven) en 24/7 gebruik iets (streamen, downloaden) van 100 EUR per jaar kwijt was.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

tijse400

100 euro / 0,25 euro per kWh = 400 kWh. qua prijs valt het mee, maar qua verbruik is het best veel.
ik geloof het ook niet echt want 24/7/365 zou dat betekenen dat die server (ruime benadering om te rekenen) 1 kWh per dag neemt, /24 = 40 watt gemiddeld / 40 watt per uur. gezien de aanname van 400 kWh = 1 kWh per dag, kun je ongeveer schatten dat 36,5 Watt gemiddeld realistischer is geschat, en dat is in mijn ogen wel heel erg weinig voor een voeding en draaiende schijven, ventilator, etc.

mijn kabelmodem, wlanrouter en draadloze telefoon nemen al 25 watt.. dus zonder bewegende onderdelen, zonder koeling etc.

Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

EJ

Mijn server (die actief staat te denken, load van 25%) gebruikt ongeveer 100 W met 5 harddisks daarin.

Bolle

#28
Mbt stroomverbruik, daar moet ik dan wat verder induiken. Maar met normaal gebruik (dus meeste disks niet opgespind) en energie efficiente componenten zou je de 'schade' beperkt moeten houden.

Kijkend naar de opties voor de nieuwe NAS, het hergebruik van mijn huidige Atom330 bord (Intel D945GCLF2) is geen optie, die biedt maar 2 SATA poorten en geen PCI Express uitbreidings slot (enkel PCI) voor de Supermicro SATA uitbreidingskaart.
Verder lijken de volgende componenten betere opties:

Sharkoon 3-in-2 SATA Quickport. Geen drive caddy dus makkelijker monteren, iets makkelijkere bereikbare connectors. En met 3-in-2 kan je de 9 bays van de Sharkoon kast beter vullen, 8 slots voor de Sharkoon Quickports + 1 slot voor een enkele hotswap cage is dus 13 disks. Dat maakt efficienter gebruik van de 14 disks die het moederbord en de Supermicro SATA kaart maximaal mogelijk maken, ook past de 3 disk caes beter in de groei strategie qua hardware en software.
Nadeel is dat deze door de kleinere fan wat meer lawaai maakt dan de Lian Li, en wat durder is, 55 EUR voor 3 bays ipv 60 voor 4.


Voor voeding zou de Corsair CX Builder series 500W goed genoeg moeten zijn, die kosten ca 50 EUR.


Kijk ik even naar het groeipad en kosten

Stap 1: 3 drives
(begrensd op maximaal aantal disks gratis unRAID licentie)
moederbord @ 50 EUR
CPU @ 50 EUR
RAM @ 35 EUR
kast @ 50 EUR
voeding @ 50 EUR
1 x HD cage 3-in-2 @ 55 EUR
unRAID Basic licentie: 0 EUR
Totaal (excl HD): 290 EUR
Kosten per disk: 97 EUR

Stap 2: doorgroei naar 6 drives
(begrensd op maximaal schijven mogelijk met eerste unRAID betaalde licentie)
1 x HD cage 3-in-2 @ 55 EUR
unRAID Plus licentie: 50 EUR
Totaal meerprijs (excl HD): 105 EUR
Totaal prijs (excl HD): 395 EUR
Kosten per disk: 65 EUR

Stap 3: doorgroei naar 13 drives
(begrensd door maximaal aantal schijven met moederbord/SATA kaart/behuizing)
2 x HD cage 3-in-2 @ 55 EUR
1 x HD cage single @ 20 EUR
Supermicro SATA kaart: 100 EUR
unRAID Pro licentie upgrade: 40 EUR
Totaal meerprijs (excl HD): 270 EUR
Totaal prijs (excl HD): 665 EUR
Kosten per disk: 51 EUR

Ter vergelijking, de 6 disk optie komt dus uit op 395 EUR, ter vergelijk een Netgear NV Ultra 4 bay (1,6 Ghz Atom CPU, 1 GB RAM) kost ca 500 EUR. Dus je hebt snellere hardware, meer disks, voor ca 100 EUR minder.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

wel mindere opties...
en grotere case
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Wellicht dat ik wat veel overwegingen en opties deel, maar ik merk dat ik hiermee ook mijn eigen gedachten een beetje vorm kan geven.

Tips mbt hardware kan je ook vinden op: http://lime-technology.com/wiki/index.php?title=Hardware_Compatibility

@ Skank, ik neem aan dat je bedoel dat de unRAID software minder mogelijkheden biedt dan bv Netgear/Qnap etc. Dat ben inderdaad met je eens, hoewel je in principe de belangrijkste zaken (m.i. torrentclient, sabnzb, squeezecenter, UPS supportd) moet kunnen installeren als zal dat moeilijker zijn dan bij een kant-en-klare NAS.

Mbt grootte van de kast, die is inderdaad groter, maar biedt aan de andere kant de mogelijkheid om voor 270 EUR met 7 disks te groeien zonder je oude hardware hoeven weg te doen. Dat bieden de kant en klare NAS producten niet.
Zelf denk ik dat als je rond de 4 schijven blijft de keuze tussen zelfbouw met unRAID of een kant en klare NAS niet zo duidelijk is, qua kosten ligt het dicht bij elkaar en het afwegen welke voor- en nadelen je het zwaarst vindt wegen. De zelfbouwoplossing begint echt een voordeel te krijgen als je verder wilt groeien.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Een 6-bay Netgear NV Ultra is ca 800 EUR, is toch ongeveer dubbele van zelfbouw...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Quote from: Bolle on November 26, 2010, 10:40:46

@ Skank, ik neem aan dat je bedoel dat de unRAID software minder mogelijkheden biedt dan bv Netgear/Qnap etc. Dat ben inderdaad met je eens, hoewel je in principe de belangrijkste zaken (m.i. torrentclient, sabnzb, squeezecenter, UPS supportd) moet kunnen installeren als zal dat moeilijker zijn dan bij een kant-en-klare NAS.

Zelf denk ik dat als je rond de 4 schijven blijft de keuze tussen zelfbouw met unRAID of een kant en klare NAS niet zo duidelijk is, qua kosten ligt het dicht bij elkaar en het afwegen welke voor- en nadelen je het zwaarst vindt wegen. De zelfbouwoplossing begint echt een voordeel te krijgen als je verder wilt groeien.

Akkoord, de opgesomde software ken ik 3/4 zelfs niet , dus of ik het zou gebruiken i dunno. Enkel torrentclient... dat wel...
Op dit moment zeg ik 4bay is genoeg, de vraag is alleen, hoe snel ik aan het max zit :)
en wat dan
langs de andere kant... tegen dan zijn er 4TB schijven en nieuwe nassen en uitbreidingen, wie weet tegen dan is er weer wat nieuws..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

wat is unraid nu precies?
een operating system? of software om een raid vorm aan te nemen of wat?
ik snap het nog niet goed :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Volgens mij moet je het zien als een specifieke Linux variant met software RAID (hoewel het niet echt RAID is) installatie.

Mbt de > 2 Tb schijven, ik begrijp dat dit voor heel veel moederborden een probleem is. (http://arstechnica.com/microsoft/news/2010/03/why-new-hard-disks-might-not-be-much-fun-for-xp-users.ars/2)

Hoe snel je aan de max zit is inderdaad de vraag, maar mijn gevoel zegt me als ik nu voor een lager bedrag een systeem neerzet waarmee ik kan groeien dat wellicht een betere keuze is. Los van een 4 bays NAS die je kan financieel afschrijven als je daar 'uit' groeit, moet je dan ook de data van je oude NAS overzetten op je nieuwe wat geen leuke klus is. Simpel een paar schijven bijsteken lijkt me dan eenvoudiger...

Mocht de grote kast een issue zin, volgens mij zijn er ook  minitowers  waar je tot 6 schijven in kan zetten met hot-swap bays.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

mijn grootste twijfel is het gemis van de applicaties en softwaer, meer geluid en meer plaats inname
daarentegen staat het makkelijker uitbreiden, en goedkoper wel sterk tegenover...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

bij welke shop kijk jij voor hardware?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 21:58:03
bij welke shop kijk jij voor hardware?

Je hebt PM.

Die 'tv show' geeft inderdaad een goed beeld van unRAID.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

coned (banned)

volgens wikipedia:

QuoteUnRAID

UnRAID is best compared with RAID 3/RAID 4, without striping. Data drives are kept in normal reiserfs format, but a 'smart' parity drive emulates the function that striping plays in RAID3 and RAID4 with a specialized data structure. Pointers on the parity drive combine files on the various drives into virtual stripes which then get parity data. Read checksum are checked against the parity checksum (and reconstructed if incorrect.) Writes create new parity information. The main advantages to this approach are: data drives are readable and writeable on any system, separated from their array—the system can fail without harming the array; different-sized drives can be combined; partial recovery is possible if the number of failures exceeds the number of parity disks (usually one).

Based on distributed, unsupported[22] GPL source code, UnRAID is suited to cheap, simple, expandable archival storage, similar to the more extreme write-once, read occasionally use case.

Disadvantages include slower performance than any single disk in both read and write, slow drive rebuild, filesystem overhead (additional checksums are required to avoid querying the other disks to check the data disks in use), scaling problems, much larger IO burden on the parity drive than other drives, bottlenecking when multiple drives are used concurrently. The parity drive must be at least as large as the largest data drive to provide protection. UnRAID is implemented as an add-on to the Linux MD layer.

Iemand de source code al geprobeerd (ipv een supported licentie te kopen) ?
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Bolle

Quote from: tijse400 on November 26, 2010, 00:52:56
100 euro / 0,25 euro per kWh = 400 kWh. qua prijs valt het mee, maar qua verbruik is het best veel.
ik geloof het ook niet echt want 24/7/365 zou dat betekenen dat die server (ruime benadering om te rekenen) 1 kWh per dag neemt, /24 = 40 watt gemiddeld / 40 watt per uur. gezien de aanname van 400 kWh = 1 kWh per dag, kun je ongeveer schatten dat 36,5 Watt gemiddeld realistischer is geschat, en dat is in mijn ogen wel heel erg weinig voor een voeding en draaiende schijven, ventilator, etc.

Dit rapporteert een gebruiker:

QuoteIdle, it runs at 85w.
One drive spun up = 90w
All drives spun up = 135w (12 HDDs)

Dit met de volgende hardware:
Asus M4A785TD-V-Evo motherboard
AMD Athlon II X2 245 Regor Core AM3 2.9ghz processor
4GB of Corsair Dominator DDR RAM
Corsair 650w PSU
Supermicro AOC-SASLP-MV8 SATA expansion card


Het zal dus inderdaad wat hoger uitkomen. Ik wil een 'e' versie van de Athlon nemen, die zou ca 20w minder energie moeten gebruiken?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

rbormans

niet echt zuinig, idle 85W

ik draai met de ATOM 330 + SSD + 2xHD tegen de 40W (volgens de verbruiksmeter)

Bolle

Quote from: Raf (B) on November 29, 2010, 12:37:29
niet echt zuinig, idle 85W

ik draai met de ATOM 330 + SSD + 2xHD tegen de 40W (volgens de verbruiksmeter)

Atom niveau's zal je inderdaad niet halen (tenzij je een Atom board gebruikt, dat zou in theorie genoeg moeten zijn voor unRAID). Ik hoop ca 20w te kunnen besparen op de genoemde opstelling door de 'e' versie van de Athlon processor te nemen,
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

ik ben ondertussen toch ferm overtuigd om voor dit te gaan..
nu nog een setup :-)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Ik ben even mijn opties qua hardware aan het samenvoegen, zal proberen deze als pdf toe te voegen later.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Hierbij de opties die ik zover zie. Nu even nachtje over slapen...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

ik zou toch max naar 13 of 15 build gaan...
20 is volgens mij echt erover.. maar is jouw keuze
veranderd van moederbord? waarom?
overigens zeker van die case?
ik had deze in gedachten:

- Cooler Master centurion 590 for 67euro
- Zalman MS1000-HS2  for 138 euro (wel al met overal hotswaps)
- Sharkoon rebel 9 economy 42 euro (or value 53 euro)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Mijn voorkeur lijkt nu uit te gaan naar de 15 disk build, met de cages uit de UK.

*deze kost initieel ongeveer evenveel als een 4 disk NAS van Synology/Qnap etc. Dus dat bedrag zou ik anders toch al kwijt zijn.
*Uiteindelijk ben ik evenveel kwijt als voor de 13 disk, maar wel 2 extra disks.
*Kan van deze evt doorgroeien naar een 20 disk mocht ik er toch uitgroeien. Ik zou dan alleen mijn midtower, M-ATX moederbord en 500W voeding moeten afschrijven en vervangen door de items genoemd bij de 20 disk versie. Maar een nieuw moederbord moet dan sowieso misschien om de nieuwe > 2 Tb HD's te ondersteunen.

De Coolermaster Centurion 590 heb ik ook naar zitten kijken. Het enige wat hij biedt over de Sharkoon is volgens mij iets netter kabelmanagement?
De Zalman is een optie, je hebt al 6 hotswaps dus dat is goedkoper dan de 'phase 2' uit mijn 13 disk build waar kast + 6 x hotswap op 150 EUR uitkomt. Uitbreiding naar 12 kan door de resterende 4 slots te vullen met 2 x 3-in-2 cages. Maar je maxt dus op 12 ipv 13 disks voor nagenoeg zelfde bedrag. Ook heb ik in dat vergelijk de voorkeur voor de trayless swap cages van Sharkoon.

Mbt mainboard, qua prijs gaat mijn voorkeur uit naar de Biostar. Echter hier in NL lijken ze niet de versie met AM3 CPU slot en DDR3 geheugen te leveren, maar alleen met AM2+ en DDR2. Dus snellere CPU en evt recycling van geheugen naar een volgend moederbord lijkt me daarmee lastiger?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

#48
die 15 disk build met cages uit uk, is voor mij teveel..
bovendien tja, 13 of 15 zoveel scheelt het niet en bovendien , tegen de tijd dat ik aan 13 zit, moet ik zoiezo toch nieuw moederbord enz om +2tb hdd aan te kunnen
maw ik ga die investering voor later nu niet doen..
ik ga dus voor de 13 max build :)
prijsverschil dat ik eraan overhou ga ik waarschijnlijk hogere proc nemen, andere kast, en mss dubbelzoveel ram
ik zie nog even

Ivm de case heb je gelijk als je zegt dat "De Zalman is een optie, je hebt al 6 hotswaps dus dat is goedkoper dan de 'phase 2' uit mijn 13 disk build waar kast + 6 x hotswap op 150 EUR uitkomt. Uitbreiding naar 12 kan door de resterende 4 slots te vullen met 2 x 3-in-2 cages. Maar je maxt dus op 12 ipv 13 disks voor nagenoeg zelfde bedrag. Ook heb ik in dat vergelijk de voorkeur voor de trayless swap cages van Sharkoon."
Vervolgens valt de zalman al weg voor mij
Ik twijfel nog tss de coolermaster en sharkoon..

kan je bij die coolermaster niet meer kwijt dan 9?
hij heeft dacht ik 9x5.25 (met 3in2 kom je aan 16 en je hebt nog ene over)
bij sharkoon maar 6x5.25 (met 3in2 kom je aan 12)

of reken ik mis?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Volgens mij reken je mis. Zowel de Coolermaster 590 as de Sharkoon Rebel9 bieden 9 x 5.25 bays. Gebruik daarvan 8 voor 4 x 3-in-2 cages kom je op 12 disks. De 9de bay kan je dan vullen met een enkele disk dus kom je uit op 13 disks max?
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis