Ervaringen met unRAID?

Started by Bolle, November 24, 2010, 15:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Faker007

#1900
Ook hier geen enkel probleem met unraid en dune (private smb) maar ik moet bekennen dat ik erg weinig vertrouwen heb in het upgrade path, dus aan upgraden doe ik voorlopig niet

Robbo

Hier draait Unraid ook prima.   

Snel is het allemaal niet met max 40MB/s maar goed genoeg om als 'movie vault' te dienen.    Dagelijks gebruik / download etc. blijft allemaal op de QNAP.   De Unraid staan dus meestal uit, en gaat enkel aan wanneer ik wat GB's wil moven van de QNAP, of bewaarde films wil bekijken.    Opstarten en shutdown werkt prima via de on/off button.

jantje112

Ik heb mijn case besteld voor de unraid setup. Veel hardware lag al een tijdje hier, maar nu is de keus gevallen op een fractal 304. Er komen dus 6 discs in de setup.

Ik heb nu 4*3 en 2*2 liggen. Twijfel nu tussen een ZFS setup of een Unraid setup. Met ZFS ben ik een extra bedrag kwijt aan licentiekosten, daarvoor kan ik ook een extra 3gb disc kopen en een ZFS pool opzetten. Met unraid kan ik in de toekomst makkelijk een disc bijprikken en zo ben ik weer flexibeler.

Ik wil de laatste build gebruiken, ik heb eigenlijk geen zin in packages. Omdat er nog een 1tb schijfje in mijn router zit is de planning de laptop te blijven gebruiken voor de downloads etc en de unraid bak alleen voor media.

Alle plugins etc zijn leuk, maar ik verwacht dat de bak er niet stabieler van kan worden.

Wel lijkt mij VMware of Virtualbox een optie, dan maak je een XP machine aan en kan je op die manier al je "downloadprogramma's"  etc hun werk laten doen? Maar zoals gezegd, niet een vereiste.

Ik heb nu 2*3 tb geïnstalleerd en nog geen key aangeschaft. De andere 2 schijven haal ik maandag op. 2 maal 2 zit in mijn oude nas (ch3snas)

Ik heb een supermicro board (atom 1.8) met 4 gb geheugen. Dat schijnt voor een ZFS pool alweer te weinig te zijn.. Moeilijk moeilijk.. Iemand nog het laatste zetje?

dennism

Volgens mij haalden Jaco en Jowi met de Atom boardjes onder Unraid ook een belabberde performance.

Virtualisatie is ook om te huilen op een Atom. Als je met dat soort zaken wil expirimenteren ga dan liever voor een Xeon 12xx V3 met een leuk supermicro oid boardje en 16GB ram. Knal daar ESXI op met een SSDtje voor je VM's en daarop de VM's die je wil hebben. Je storage controller kan je dan via hardware passtrough doorgeven aan je storage VM.

XP zou ik zeker willen afraden trouwens, de ondersteuning gaat verlopen en XP is nu al geen veilig systeem meer wanneer het verbonden is met internet, en na het verlopen van de extended support al helemaal niet meer. Kies dan bijv. voor Windows 7 binnen je download VM.

jantje112

ok, dus dan word het alleen storage. Ik heb het Atom board van jowi destijds overgenomen. Niet de beste performer en al helemaal niet meer een jaar later. Maar het ligt er en het zou goed werk moeten kunnen verrichten voor een standaard storage oplossing. Dan maar even geen plugins etc


riwi

Quote from: jantje112 on July 28, 2013, 00:12:15
Ik heb nu 2*3 tb geïnstalleerd en nog geen key aangeschaft. De andere 2 schijven haal ik maandag op. 2 maal 2 zit in mijn oude nas (ch3snas)

Ik heb een supermicro board (atom 1.8) met 4 gb geheugen. Dat schijnt voor een ZFS pool alweer te weinig te zijn.. Moeilijk moeilijk.. Iemand nog het laatste zetje?

4GB zou genoeg kunnen zijn als je niet alle 'features' van ZFS gebruikt en je ZFS pool niet te groot is. Hoe groter de pool hoe meer geheugen je nodig hebt. Ook het hebben van L2 cache op een SSD kost weer extra geheugen omdat dan meer ruimte voor het indexen van de L2 in het geheugen nodig is. Doe je dat allemaal niet dan is 4GB wel voldoende voor een basis setup met bv ZFSguru. Ik heb 6 disken van 1.5 TB in raidz1 met 4GB geheugen met ZFSguru prima draaiend gehad als test. 80-90 MB/sec op een matige CPU (Athlon64 X2-3800).

Nadeel is dat je met ZFS niet schijven van 3T en 2T kan combineren in 1 pool. Die mogelijkheid is het grote voordeel van Unraid samen met de uitbreidbaarheid van Unraid.

jaco

Je kunt met zfsguru zo van de 2+2 een 4 tb maken en daar dan 3 tb gebruiken in een pool met 3 tb hdds.
Dan kun je ook die 2+2 upgraden naar een 3 met een resilver.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Quote from: jaco on July 28, 2013, 14:18:09
Je kunt met zfsguru zo van de 2+2 een 4 tb maken en daar dan 3 tb gebruiken in een pool met 3 tb hdds.
Dan kun je ook die 2+2 upgraden naar een 3 met een resilver.

Ik heb dat geprobeerd, met geneste vdev's en dat ging niet.
Ik had 4x500G in raidz1 (dus een 1.5T vdev) en die wilde ik combineren met 4x 1.5T tot een 5x1.5T raidz1
Dat lukt wel, maar na de eerste reboot was het stuk. Volgens Firedrunk op tweakers mag je vdev's niet nesten.
Met de GUI krijg je dat ook niet bij elkaar geklikt. Met de cmd line kreeg ik het werkend, maar niet zodat het een reboot overleefde.

Ik heb daarna hetzelfde met mdadm geprobeerd en dat lukte me ook niet.

Zowel mdadm als zfs missen na het booten uit de 'grote' pool een device. Op een of andere manier moet je kunnen zeggen dat het systeem eerst de 'kleine' pool op moet brengen en dan pas de 'grote'.

jowi

Vandaag na 117 dagen toch maar de machine gereset, ik kon een paar plugins ineens niet meer benaderen. Nu lijkt alles weer ok.

riwi

Quote from: jowi on July 29, 2013, 15:22:20
Vandaag na 117 dagen toch maar de machine gereset, ik kon een paar plugins ineens niet meer benaderen. Nu lijkt alles weer ok.

117 dagen is toch wel netjes. Kon je niet de unraid 'applicatie' stoppen/starten zonder te rebooten?

Maakt op zich niet uit.. alleen voor de uptime freaks : http://arstechnica.com/information-technology/2013/03/epic-uptime-achievement-can-you-beat-16-years/

Ik zet mijn NAS PC elke nacht uit automatisch via crontab. Mn router PC draait nu al wel 170 dagen.. een record :) Bij mij vliegt de aardlek er wel eens uit bij onweer.

jantje112

Unraid draait nu, installatie ging erg soepel. 1 3 tb schijf heb ik aan de array toegewezen. De andere is aan het preclearen. Morgen de andere 2 3 tb schijven erin en preclearen. (Heb nog geen key binnen)

Packages werken trouwens erg makkelijk! Dat is echt een verbetering tov de eerdere versies.

Heeft er iemand nog een pro (of plus) key te koop?

jantje112

Unraid draait stabiel. Nu 4*3 tb erin hangen. Morgenvroeg zijn de disk's geprecleared en ondertussen staat 1 van de 4 vol te pompen.

Nog te doen. 120gb disk erin hangen voor sabnzb downloads (welke dan uitpakken op de array) dan ben ik volgens mij van de continu opspinnende array af?

Licentie aanschaffen? In mijn build kunnen nu maximaal 7 schijven. Krijg ik spijt als ik de "medium" licentie koop?

skank1

Nope, je krijgt spijt als je niet de full koopt lol
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Was het niet zo dat alleen de pro versie een SSD ondersteunde? En dat is wel erg lekker om mee te downloaden hoor... anders staat er toch altijd weer een disk te draaien, en een ssd is dan weer stiller, sneller, energiezuiniger en vooral minder warm.

Ik installeer alle apps en plugins op de ssd, en de ssd wordt gebruikt als download lokatie. Dus alles wat sabnzbd moet doen met losse parts aan elkaar knopen, quickpar, etc gebeurt op de ssd. Ik heb hem dus NIET als cache drive ingezet. Pas als alles op de ssd is gedownload en in elkaar is gezet, wordt het op de daadwerkelijke array uitgepakt, en zal er een disk voor opgespinned worden. Dus 90% van de tijd zijn alle disks spinned down, en is alleen de ssd actief. Mijn ssd is er 1 van 128GB.

jowi

Zaterdag weer 4TB bijgeprikt... nu een unraid array met 28TB  opslagruimte (32TB inclusief parity disk) :headbanging:

riwi

Quote from: jowi on August 12, 2013, 15:51:05
Zaterdag weer 4TB bijgeprikt... nu een unraid array met 28TB  opslagruimte (32TB inclusief parity disk) :headbanging:

Jij gooit zeker ook nooit wat weg :)

jowi

Nope :) verzamelwoede it is ;D

jowi

SpeedingAnt, de maker van SimpleFeatures webinterface (mooiere vervanger van de standaard jaren '80 unraid webinterface) werkt nu samen met Tom van Unraid, om de standaard webgui te vervangen door iets moderners. Een eerste versie is al te installeren. Ziet er wel heel erg bekend uit als je SF kent, maar dit zijn goede ontwikkelingen.

De huidige versie van SF werkt niet lekker met unraid na v5.0-rc5, dus het is goed als beide heren nu samen werken aan 1 goed werkende user interface, inclusief support voor plugins en andere zaken.

Robbo

Flinke verbetering.   Thx voor de tip !

jantje112

Toch maar een pro licentie aanschaffen, tot nu toe erg tevreden over de performance en werking.

Iemand nog interesse om de pro licentie aanschaf te delen?

skank1

Quote from: jowi on August 17, 2013, 11:46:54
SpeedingAnt, de maker van SimpleFeatures webinterface (mooiere vervanger van de standaard jaren '80 unraid webinterface) werkt nu samen met Tom van Unraid, om de standaard webgui te vervangen door iets moderners. Een eerste versie is al te installeren. Ziet er wel heel erg bekend uit als je SF kent, maar dit zijn goede ontwikkelingen.

De huidige versie van SF werkt niet lekker met unraid na v5.0-rc5, dus het is goed als beide heren nu samen werken aan 1 goed werkende user interface, inclusief support voor plugins en andere zaken.

Hoe noemt dit?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#1921

skank1

Thx
Tijdje geleden dat ik nog op het forum geweest ben..
Stable mag er wel al es komen...
Sebiet nog eens kijken..

Ik heb sinds gisteren iets vreemds voor..
Wanneer ik mn fotos die op unraid staan bekijk via xbmc... Start xbmc plots gewoon opnieuw op na x aantal fotos te hebben gezien.. Dit willekeurig..
Maar het ligt niet enkel aan xbmc...
Vanmiddag wou ik de fotos op de server via ipad filebrowser bekijken en bam
Na x aantal fotos te hebben bekeken.. Sluit het programma zomaar af... Keer op keer na x aantal fotos

Iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken?
Unraid?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

r3v0ss

Quote from: skank1 on August 17, 2013, 20:49:38
Thx
Tijdje geleden dat ik nog op het forum geweest ben..
Stable mag er wel al es komen...
Sebiet nog eens kijken..

Ik heb sinds gisteren iets vreemds voor..
Wanneer ik mn fotos die op unraid staan bekijk via xbmc... Start xbmc plots gewoon opnieuw op na x aantal fotos te hebben gezien.. Dit willekeurig..
Maar het ligt niet enkel aan xbmc...
Vanmiddag wou ik de fotos op de server via ipad filebrowser bekijken en bam
Na x aantal fotos te hebben bekeken.. Sluit het programma zomaar af... Keer op keer na x aantal fotos

Iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken?
Unraid?

loop de logfiles van zowel xbmc en unRaid eens door, daar zou meer info in moeten staan waarom 'ie er uit klapt.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

skank1

Ben ik van plan..
Wel vreemd dat ipad app het ook doet.. Daarom verdenk ik eerder unraid
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii