Aanleggen nieuw netwerk - nieuwste technologie

Started by El Nino, March 18, 2024, 19:15:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

#25
Lol - de discussie ging idd een beetje uit de richting, meer generiek ;)



En uiteraard niet op jou zelf bedoeld, etc. Nogmaals generiek. Maar als jij je herkent, ik wil het best bevestigen :D








p.s. hier ook wel een beetje het aapje :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

El Nino

Quote from: blue-eyes

Maar als jij je herkent, ik wil het best bevestigen :D

/quote]

Dank je wel, naar die bevestiging was ik m'n leven lang op zoek. Nu weet ik dat het niet aan mij ligt maar aan de rest van de wereld.... :worship:
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

WillyP

Mijn schoonzoon moest ten tijde van Corona veel thuiswerken en is lang bezig geweest om uit te zoeken wat een betrouwbaar systeem was. Uiteindelijk kwam hij uit op een combinatie van twee Ubiquiti Amplifi Alien routers, aangesloten op een Ziggo modem. Nu is zijn situatie overzichtelijk. Hij woont in een gelijkvloers appartement. De eerste router staat bij het modem en is bedraad aangesloten op de tweede router. Hij is er erg tevreden over.

Ik had geen zin om alles opnieuw uit te zoeken en ik ben hem gevolgd. Mijn situatie is iets ingewikkelder. In de meterkast staat een KPN Experia Box. Hiervan heb ik de WiFi uitgeschakeld. De eerste Ubiquiti router is bedraad aangesloten op de Experia Box. De tweede router staat in de huiskamer en maakt via WiFi contact met de eerste router. Ik had geen zin in draden die langs plinten en door muren aangelegd moest worden. De derde router staat op de tweede verdieping en is bedraad aangesloten op de tweede router.

Het geheel heb ik zonder al te veel moeite in een paar uur aangesloten, waarbij ik ook alternatieven heb geprobeerd. Ik heb ervaring met Apple computers, maar van netwerken heb ik niet zoveel verstand. Het systeem bevalt goed. Ik heb goede ontvangst door het hele huis heen. Heel af en toe krijg ik bericht dat er geen internetverbinding is. Dat duurt altijd kort, maar dat kan net zo goed aan de KPN modem liggen. Het is wel een dure grap, maar een betrouwbaar netwerk is veel waard.

WillyP

El Nino

Volgens mij is het van belang bij een samengesteld systeem dat je overal het zelfde SSID en IP adres hebt, anders gaat je appartuur ontkoppelen en weer opnieuwe koppelen.

Maar goed dit valt onder het kopje: "iets met klepel en klok horen luiden"
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

blue-eyes

#29
Quote from: WillyP on March 25, 2024, 21:22:47Mijn schoonzoon moest ten tijde van Corona veel thuiswerken en is lang bezig geweest om uit te zoeken wat een betrouwbaar systeem was. Uiteindelijk kwam hij uit op een combinatie van twee Ubiquiti Amplifi Alien routers, aangesloten op een Ziggo modem. Nu is zijn situatie overzichtelijk. Hij woont in een gelijkvloers appartement. De eerste router staat bij het modem en is bedraad aangesloten op de tweede router. Hij is er erg tevreden over.

Ik had geen zin om alles opnieuw uit te zoeken en ik ben hem gevolgd. Mijn situatie is iets ingewikkelder. In de meterkast staat een KPN Experia Box. Hiervan heb ik de WiFi uitgeschakeld. De eerste Ubiquiti router is bedraad aangesloten op de Experia Box. De tweede router staat in de huiskamer en maakt via WiFi contact met de eerste router. Ik had geen zin in draden die langs plinten en door muren aangelegd moest worden. De derde router staat op de tweede verdieping en is bedraad aangesloten op de tweede router.

Het geheel heb ik zonder al te veel moeite in een paar uur aangesloten, waarbij ik ook alternatieven heb geprobeerd. Ik heb ervaring met Apple computers, maar van netwerken heb ik niet zoveel verstand. Het systeem bevalt goed. Ik heb goede ontvangst door het hele huis heen. Heel af en toe krijg ik bericht dat er geen internetverbinding is. Dat duurt altijd kort, maar dat kan net zo goed aan de KPN modem liggen. Het is wel een dure grap, maar een betrouwbaar netwerk is veel waard.

WillyP


Je bedoelt acces points, geen routers?

Ik heb hier ook de KPN Experia box, DMZ ingesteld, gebruik een Ubiquity Dream Machine Pro als main router. Maw, de KPN Experia box geeft alles domweg door.
De KPN Experia box gebruik ik alleen voor de 3 televisies (geen idee overigens of dat nog nodig is tegenwoordig; vroeger wel eens de VLANS in een switch omgezet (Linux router) om de Experiabox te omzeilen - teveel gedoe, snap het ook niet meer :D ).


Ik heb voor de wifi 5 acces points door het huis heen hangen, bedraad aangesloten.
En nog meer Ubiquiti spul , maar dat even buiten de discussie gelaten.



El Nino: idd

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Littletycoon

Quote from: katwax on March 25, 2024, 09:14:34Netgear Orbi zou ook een waardig alternatief zijn voor thuisnetwerk.
Reteduur

WillyP

#31
Quote from: blue-eyes on March 25, 2024, 21:32:09Je bedoelt acces points, geen routers?

...


Ubiquity spreekt zelf van routers. Die terminologie heb ik overgenomen.

https://amplifi.com/alien

Ik had kunnen volstaan met een router en twee meshpoints maar de router kan alles wat een meshpoint kan en meer en is nauwelijks duurder.

WillyP

Dura

#32
Ik heb een eenvoudig draadloos TPLink Deco M5 mesh netwerkje omdat cat bekabeling aanleggen hier in mijn appartement wat ingrijpend zou zijn.
Heel tevreden mee, mijn tv en streamer worden draadloos bediend. Nooit haperingen, en speelt ook moeiteloos af wat ze bij YouTube en Discovery 4K noemen. Zal gecompressed zijn, maar de meest recente Attenborough docu's zien er prachtig uit. Testen geven ook aan dat zelfs 8K nog mogelijk zou moeten zijn, maar dat is alleen het wifi netwerk, denk niet dat mijn internetverbinding dat trekt.
Ook mijn werklaptop staat er draadloos op, gaat ook prima. Alleen incidentele downloads doe ik vanaf de bekabelde modem/router.
En dat terwijl het hier best een druk wifi verkeer betreft, appartementencomplex, pal naast een hotel en bussen die allemaal hun eigen wifi hebben etc. En dan gebruik ik maar twee van die M5 stations. Aansluiten is ook leuk, je zet ze aan en dan zit er een rood knipperend lampje op, dat kan allerlei kleuren en knipperpatronen tonen maar in de praktijk worden ze altijd na een paar minuten groen en dan werkt de zaak. Je moet nog wel wat instellen maar dat is eenmalig, spul ligt er nu al 3 jaar zonder een enkele storing.
Mijn strekking: kabelloos kan prima, mits het (mesh) netwerk goed is geïnstalleerd en er geen grote downloads nodig zijn. Maar voor audio en video streamen en kantoorwerk is het snel en betrouwbaar.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

blue-eyes

Quote from: WillyP on March 25, 2024, 23:12:34Ubiquity spreekt zelf van routers. Die terminologie heb ik overgenomen.

https://amplifi.com/alien

Ik had kunnen volstaan met een router en twee meshpoints maar de router kan alles wat een meshpoint kan en meer en is nauwelijks duurder.

WillyP

Idd!
Zie er wel funky uit die Alien apparatuur!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

This Game

Quote from: WillyP on March 25, 2024, 21:22:47Mijn schoonzoon moest ten tijde van Corona veel thuiswerken en is lang bezig geweest om uit te zoeken wat een betrouwbaar systeem was. Uiteindelijk kwam hij uit op een combinatie van twee Ubiquiti Amplifi Alien routers, aangesloten op een Ziggo modem. Nu is zijn situatie overzichtelijk. Hij woont in een gelijkvloers appartement. De eerste router staat bij het modem en is bedraad aangesloten op de tweede router. Hij is er erg tevreden over.

Klinkt iets als klok en klepel, waarom niet gewoon de 2de Alien-router bekabeld aangesloten op de ziggo modem (wat eigenlijk ook een router is). Weet niet precies hoe open Ziggo tegenwoordig is, maar het klinkt alsof de 1e router via wifi het ziggo signaal oppakt en dat via een kabel aan een 2de router doorgeeft. Heb zelf ook unifi, maar volgens mij is de Amplifi juist bedoeld om een draadloos mesh te maken. Als je toch een kabel van je meterkast naar de andere plek heb is juist een regulier AccessPoint meer dan voldoende, zeker in een appartement. Hoop in ieder geval hij ook de 1e Alien met een draadje heeft aaangesloten en de wifi van ziggo heeft uitgezet, anders zit ie ook nogeens zichzelf en de buren in de weg met een extra wifi netwerk (tenzij hij consequent kanaal 1 6 11 gebruikt en geen double bandwidth aan heeft gezet).
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e

WillyP

De precieze details weet ik niet meer en misschien is mijn weergave van de situatie niet helemaal juist, maar mijn schoonzoon is al meer dan 20 jaar werkzaam in de ICT branche. In ieder geval weet hij er veel meer van dan ik en ik durf erop te vertrouwen dat hij alles netjes heeft geïnstalleerd. En als hij iets niet weet of begrijpt, heeft hij genoeg collega's die hem willen helpen.

De WiFi heeft hij zeker uitgezet op de Ziggo modem. Hiervoor heeft hij bij mij het netwerk aangelegd, toen nog met de Apple AirPort Extreme en Express en heeft hij als eerste de WiFi van de KPN modem uitgezet. Erg veel verschil maakte dat niet uit want het bereik van de Xperia box (ik geloof versie 7) was ronduit bagger.

Wat ik onthouden heb, is dat het Ziggo modem het signaal binnenkrijgt, waarrvan zoals gezegd de WiFi is uitgezet. De Amplifi Alien router creëert het eigenlijke WiFi netwerk en met het meshpoint (waarvoor een tweede Alien is ingezet) bereikt hij goed signaal door het hele appartement. Ik sta niet in voor de juistheid van wat ik nu opschrijf, maar zo heb ik het onthouden. Dus als je het hebt over de klok en de klepel geldt dat voor mij maar niet voor mijn schoonzoon.

katwax

Quote from: Littletycoon on March 25, 2024, 21:35:00Reteduur
Ubiquiti is nu ook niet echt goedkoop, weet niet deze vergelijken tov elkaar.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Littletycoon

Quote from: katwax on March 26, 2024, 16:22:51Ubiquiti is nu ook niet echt goedkoop, weet niet deze vergelijken tov elkaar.
Lijkt zo'n 30% duurder t.o.v. b.v. ubiquity zelfde functies/standaarden. En dan is ubiquity zeker niet de goedkoopste

katwax

Quote from: Littletycoon on March 26, 2024, 20:05:57Lijkt zo'n 30% duurder t.o.v. b.v. ubiquity zelfde functies/standaarden. En dan is ubiquity zeker niet de goedkoopste
Dat is toch aanzienlijk en je krijgt er volgens mij niets beter voor in de plaats.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

El Nino

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Wotnix

Hallo lui,

Ik zie erg leuke antwoorden voorbij komen en ik hoop dat TS er wat aan heeft.
Sowieso fijne lui hier, dat mag ook weleens geschreven worden. :clapping:

Jaren geleden heb ik een USG, POE switch en twee AP's aangeschaft van Ubiquiti.
Alles is bedraad aangesloten.

In eerste instantie moest ik het systeem leren kennen en dat kost tijd.
Ubiquiti heeft een controller -dit kan een fysiek kastje zijn, of dat je hem op je laptop hebt- waarmee je je netwerk instelt.
Juist dat instellen was wel een ding mede ook door de hoeveelheid aan informatie, maar als die draait heb je er ook geen omkijken naar. Anno nu moet je een cloudsubscriptie hebben heb ik me laten influisteren, of dit zo is, moet ik nog bezien.
Binnenkort ga ik mijn architectuur veranderen naar deels glasvezel, waarbij ik nog moet uitzoeken of ik bij Ubiquiti blijf of voor een andere merk/platform ga (PFsense, Opensense etc)


Kijk eens naar Mikrotik die veelal een stuk goedkoper is, waarbij je ook 2,5Gb/sec netwerkpoorten hebt.
Via SFP+ kun je een 10Gb fiber uplink maken mocht je dat willen.

 

| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

katwax

Mikrotik heb ik in het verleden ook mee gewerkt, vooral uit de nood dat het goedkoper is, maar om dat te gebruiken is toch wel een goede technische kennis nodig. Ook qua mgmt niet te vergelijk met de Unifi controller.

Wat betreft het online beheer is inderdaad handig via Ubiquity, daardoor zou je bv ook toegang kunnen geven aan externe om config na te kijken. Zo kan je UDM of CloudKey beheren vanuit elke locatie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CZ79

Of gewoon TP-link DECO;

Niet veel kennis nodig voor installatie
Gemakkelijk beheer via een app
Via diezelfde app ook remote beheer
Kost je de kop niet

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

This Game

Waarom zou je van Unifi af gaan als je een andere router wil? Ben zelf ook van aan USG (als tussenoplossing) naar OPNSense (op minipc) gegaan maar de overige Ubiquiti spullen gewoon zo gelaten (de Controller draait in een container op de NAS).
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e