Surround pre-amp zonder veel vervorming bij niet-Direct mode (bas management)

Started by Don Corleone, November 24, 2010, 13:56:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Don Corleone

Hallo,

De lange titel omschrijft al bijna mijn hele vraag  ;D

Omdat ik last heb van een enome staande golf bij 40 hz (en een kleinere piek rond 70 hz, met een dal hier tussen in), wil ik graag de lage frequenties op een andere plek mijn ruimte in sturen door een aan te schaffen subwoofer met EQ.
Ik heb hier en daar gelezen dat het dan het verstandigst is om mijn Dynaudio monitors een 80 hz crossover mee te geven door ze als small in te stellen. Is dit inderdaad zo, of is full range spelen van de 2 frontspeakers door (een elders in de kamer staande) sub heen niet per definitie af te raden?
Ik hoop overigens aan een acceptabel laag te komen de de PLAATSING van de sub (in de knoop), en niet door uitdoven van frequenties met tegen fase o.i.d.

Ik speel mijn muziek / films op 2 manieren:

* Via mijn blu ray / sacd speler (analoog aangesloten) werkt dit prima. Ik kan in de speler via haar eigen menu de speakers op "small" zetten.
Dit klinkt prima: het doet wat het moet doen. Afgezien van de verdwenen lage frequenties merkt ik geen afbreuk van de kwaliteit van het overige.

* Via mijn Macbook is het een ander verhaal:
Deze is digitaal (optisch) aangesloten.
Als ik mijn surround versterker (Marantz sr7200) op DIRECT zet, heb ik een veel beter geluid dan wanneer dit niet het geval is!
Hoe je dit ervaart is altijd moeilijk te omschrijven, maar de niet-direct modes lijkt meer vervorming te geven, en beknepen te klinken (en niet alleen een beperking van frequenties).
Echter.. als de surround op direct staat, dan staan alle speakers automatisch op LARGE.

Samengevat: SMALL instelling kan niet in de direct mode, en doet bij mijn surround versterker enorme afbruik aan de kwaliteit.
Enige tijd geleden had ik hetzelfde probleem met een Onkyo pre-amp/processor die ik in huis had gehaald (ik geloof dat dit de SC885 was). Het verschil tussen direct en "niet direct" (hoe dat dan ook heette bij dit apparaat) was enorm!! Terwijl ik alleen een zeer selectieve equalizer instellingen gedaan (alleen het 40 hz probleemgebied). Blijkbaar deed de processor veel meer (afbreuk) dan deze aanpassing alleen.

Is dit een bekend probleem? Wat zijn jullie ervaringen?
Weet iemand mooie surround voorversterkers (ik gebruik losse eindversterking) die ook goed presteren bij stereo, en die los van het bass management (moet in te stellen zijn op 80 hz!!) geen fratsen uithaalt met het geluid.
Geen hoorbaar verschil dus met de direct modus (afgezien van het ontbreken van alles onder de 80 hz natuurlijk).

Het moet DTS en DD kunnen. De nieuwere geluidsformaten  zijn natuurlijk meegnomen, maar niet noodzakelijk, daar ik ze analoog uit mijn blu-ray verstuur.
Liefst niet veel duurder dan € 1500,-, maar minder mag ook. Het hoeft ook niet een gloed nieuw product te zijn, en wat mij betreft liefst weinig toeters en bellen.

Bedankt alvast!

Audiofiel

Ik vind op dat gebied goed tot zeer goed presteren:

Classé SSP-75
Aragon Stage One (nieuwer)
Aragon Soundstage (ouder)
Tag McLaren AV32R DP 5.1BP (dual processor)

De Aragons hebben zelfs separaat in te stellen crossover, small/large instellingen en levels voor stereo en surround. Dus je kunt zelf kiezen hoe de instellingen zijn voor surround en hoe voor stereo.


Alternatief kan natuurlijk zijn om een aparte stereo voorversterker te nemen met een SSP-ingang. Daar zet je dan front Links en Rechts op en die schakelen direct door naar de uitgang. Dus voor surround is dat een 'doorlus'-functie. Enige nadeel is dat je dan twee apparaten hebt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spijkie

Hallo Don Corleone,

Ik heb net mijn Meridian G61 pre processor ingeruild die een intern bassmanagement heeft en alles kan aanpassen zoals je omschrijft.

Mocht je meer willen weten stuur gerust een PM, volgens mij heeft de winkel m nog te koop staan.

Groeten,

Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Don Corleone

@ Spijkie: heb je ge-pmt

@ audiofiel:
Mooi rijtje, maar deze versterkers zijn niet zo snel 2e hands te vinden voor een (voor mij) acceptabele prijs.
En zijn er nog meer Classés die in de buurt komen?

Overigens, als aanvulling op mijn verhaal: multichannel analoge ingangen zijn een must, ivm blu ray / sacd.

Audiofiel

Quote from: Don Corleone on November 25, 2010, 16:08:07
@ audiofiel:
Mooi rijtje, maar deze versterkers zijn niet zo snel 2e hands te vinden voor een (voor mij) acceptabele prijs.
En zijn er nog meer Classés die in de buurt komen?

Afgezien van de genoemde Classé moeten ze tweedehands toch binnen je genoemde budget kunnen vallen. ;)

QuoteOverigens, als aanvulling op mijn verhaal: multichannel analoge ingangen zijn een must, ivm blu ray / sacd.

Alle genoemde modellen hebben dat. Ik denk dat een pre/pro zonder analoge 5.1 ingangen tegenwoordig evenveel waard is als een krant van twee dagen geleden... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ajbeefde

Quote from: Don Corleone on November 25, 2010, 16:08:07
@ Spijkie: heb je ge-pmt

@ audiofiel:
Mooi rijtje, maar deze versterkers zijn niet zo snel 2e hands te vinden voor een (voor mij) acceptabele prijs.
En zijn er nog meer Classés die in de buurt komen?

Overigens, als aanvulling op mijn verhaal: multichannel analoge ingangen zijn een must, ivm blu ray / sacd.

Staat volgens mij nog een Aragon Stage One te koop bij W&W (sponsor)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Audiofiel

Inderdaad, hier staat hij. Prachtig ding, en met 7.1 analoge ingang (via DB25 connector). 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

ajbeefde

Quote from: Nahpets on November 25, 2010, 19:56:34
Heeft wel een klein beetje weg van dat bovenste apparaat in je avatar.

Ongeveer.

Het is dezelfde unit, en het speelt geweldig!
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI