High end Scanspeak ontwerp gezocht

Started by FFF, November 23, 2010, 18:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Ik heb geen verstand van speakerbouwen, maar vind het opmerkelijk dat er al een klank gehangen word aan een merk als geheel.   

Martijn M

Quote from: Robbo on November 30, 2010, 10:01:15
Ik heb geen verstand van speakerbouwen, maar vind het opmerkelijk dat er al een klank gehangen word aan een merk als geheel.   


Helemaal met je eens. Dat zou betekenen dat ontwerpers ontzettend goed moeten weten hoe ze een eigen geluid aan luidsprekereenheden mee kunnen geven, terwijl de meeste ontwerpers waarschijnlijk zullen proberen een zo goed mogelijke driver te maken - eentje die zo transparant mogelijk is en dus juist géén eigenklank heeft.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor elektronica en kabels.
Dutch & Dutch

FFF

#77
In reactie op Robbo en Keyser,

Het geluid word natuurlijk bepaalde door de gebruikte materialen en de ideeen van de ontwerper.
In het algemeen denk ik dat je kan stellen dat hou stijver het materiaal hoe analystischer en/of gedetailleerder de klank. Zo zal een keramische unit meerstal meer detail geven dan een unit van papier. kanttekening daarbij is wel dat je door een aangepaste contructie ook een conus lichter of zwaarder, of stijver of slapper kunt maken.

Hoewel een fabrikant altijd streeft naar perfectie wil dat niet zeggen dat hij er altijd dezelfde ideeen op na houdt. Zo streven Volvo & BMW allebei naar het maken van de beste auto in zijn prijsklasse, maar toch rijden ze totaal anders ongeacht welke types je naast elkaar zet je kan altijd het karakter herkennen.

Om het dichter bij onze hobby te zoeken, je wil nieuwe speakers kopen, je budget is 1000 euro per stuk. Uiteindelijk zet je er ook 5 naast elkaar om het over het over het algemeen grote verschil te horen terwijl de fabrikanten allemaal geprobeerd hebben je het beste product voor te zetten in die prijskasse.

Ook kunnen 2 versterkers met exact dezelfde specs een totaal ander karakter laten horen en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.

Een fabrikant maakt een speaker die in zijn oren de beste is of commecieel interessant is omdat hij juist onderscheidend vermogen heeft.

Je hoeft trouwens geen zweverige luistergoeroe te zijn om die verschillen te ontdekken. Verder bestaat een ontwerp natuurlijk ook uit een kast en een filter welke veel invloed uitoefenen.

Martijn M

Naar mijn mening ga je een brug te ver als je een auto of een complete luidspreker vergelijkt met een luidsprekereenheid, omdat deze veel complexer zijn dan een eenheid.

Wat betreft het verschil tussen de klank van drivers van verschillende fabrikanten ga ik in zoverre met je mee dat eenheden van Accuton doorgaans een aantal specifieke technische eigenschappen hebben die je niet zo sterk ziet bij Scanspeak et vice versa. In een goed luidsprekerontwerp neem je deze verschillen mee en zou je uiteindelijk weinig meer moeten terughoren van deze eigenschappen.
Dutch & Dutch

FFF

Quote from: keyser on November 30, 2010, 13:48:29
Naar mijn mening ga je een brug te ver als je een auto of een complete luidspreker vergelijkt met een luidsprekereenheid, omdat deze veel complexer zijn dan een eenheid.

Wat betreft het verschil tussen de klank van drivers van verschillende fabrikanten ga ik in zoverre met je mee dat eenheden van Accuton doorgaans een aantal specifieke technische eigenschappen hebben die je niet zo sterk ziet bij Scanspeak et vice versa. In een goed luidsprekerontwerp neem je deze verschillen mee en zou je uiteindelijk weinig meer moeten terughoren van deze eigenschappen.

Ik zie het nu anders. Ik selecteer specifiek Units die mij lekker in het oor liggen. Hoe sterk ik die eigenschappen terug wil horen kan ik grotendeel controleren met het filter en de apparatuur die er voor staat. Voor mij mag er dus kleuring aanwezig zijn.

Wat betreft de vergelijking van mij: er wordt ook vergeleken met een kast omgebouwd uit MDF of opgebouwd uit multiplex. Er wordt vergeleken tussen een kabel voor koper en een kabel van zilver etc. Voor mij is het geen standpunt om te verdedigen maar een feit dat diverse merken anders klinken.

De vergelijking van de auto's was meer om aan te geven dat elke fabrikant topkwaliteit zal nastreven maar dat daar op een andere manier invulling aan gegeven kan worden door verschil in visie en doelgroep.

asterduc

#80
Quote from: FFF on November 27, 2010, 20:34:33
De Concave heb ik een keer gehoord op een zelfbouw dag. Helaas de verkeerde rand apparatuur en akkoustiek, daardoor werd het snel een "disco" speaker genoemd. Mensen die er bij waren (in ieder geval Dre volgens mij) kunnen dat denk ik bevestigen.

Neemt niet weg dat het denk ik wel een hele mooie speakers is. de reden dat ik niet voor die ga is omdat er  door asterduc gewerkt werd aan een verbeterde versie. Ik heb weinig twijfels aan versie 1 maar in dat traject bleek er nog wel heel veel ruimte voor verbetering volgens de maker. Uiteindelijk is de MK2 versie in de ijskast beland. Mijn gevoel zegt een hele mooie speaker, alleen als er nog veel meer uit te halen is wil ik liever op zoek gaan naar een ander ontwerp.


sjonge, al een hele tijd geleden dat ik nog op HT forum was en die demodag is nog veel langer geleden.
De CD speler met buisje dat moet in Zuphen geweest zijn.  Was dat niet 2003?

De Concave die we voor Robbiedobbie hebben gebouwd, heeft verschillende afstellingen gekend. Zelfs Mark H en Rob D hebben er een filter voor samengesteld en toen was het een heel andere speaker. Hard en disco wil ik, vooral in de Mark & Rob versie, volledig ontkennen. In geval van twijfel, gewoon een afspraak maken voor een luistersessie bij Robbiedobbie.

Hoedanook FFF,
als je een Lyngdorf hebt dan zou ik de Concaeve SATelite willen aanbevelen samen met een stel gesloten cornerwoofers.  We hebben niet allemaal dezelfde klankkeuze, maar die SATelite met aangemeten ScanSpeak hoekwoofers zijn voor mij nog steeds de meest ultieme luistergenot combo.
Detail puur zonder echter enige hardheid. Daarbij een strakke, levendige en drivende bas zoals je zelden hebt gehoord met de diepgang van een forse subunit.

De SATelites gebruiken de 12MU van ScanSpeak. Een unieke unit die mijn inziens gerust in de top x van de beste midrange units mag pronken.
Echte kritiek rond deze middentoner heb ik nog niet ontvangen. In de luistersessies kon die iedereen steeds goed bekoren.

Bij de kleine ringstraler waren de meningen iets meer verdeeld. Sommigen vonden hem niet volwassen genoeg. Hij is eerder terughoudend, niet spectaculair (dat is geen enkele ScanSpek tweeter trouwens) maar wel fris en sprankelend. Ikzelf kan er uren van genieten, het is voor mij dan ook een blijver. De versie zonder puntje is iets dynamischer, maar mist de tinteling die de ringstraler mooi rond straalt.

De ovale kastvorm zorgt voor een zeer homogeen geluidsbeeld en in combinatie met de kleine drivers een enorm brede rondstraling.  De kamer zelf is zeer miniem gedempt. De speaker speelt daardoor, voor een met ScanSpeak bestukte units, zeer detailrijk en speels, zonder echter een nervende eigenklank te creëren. Dit komt vooral door het gebrek aan staande golven en backwave als gevolg van de speciale interne kastvorm.

Verder vraagt de ScanSpeak combinatie om een zeer eenvoudig filter, wat het fasegedrag ten goede komt.

Het ontwerp-topic rond deze speaker vind je hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=8539

Als goedkopere variante doet de RAPide variant het ook niet slecht, zei het met heel wat minder detail. Hetzelfde idee als hierboven, maar dan met de uiterst mooie ScanSpeak full range driver die slechts een tiende kost van de SATelite drivers en filter.
Het topic rond deze speaker vind je hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=10798

Natuurlijk kan elke kleine monitor ingezet worden als je de Lyngdorf als high/low systeem gebruikt.
Het is vooral in gebruik met cornerwoofer (muurwoofers) dat de Lyngdorf zich opwaardeerd. DOEN!

Groeten,
Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



FFF

Beste Ed,

Bedankt voor je bijdrage, ik wil allereerst zeggen dat (stond er ook al bij) het toen de situatie was waardoor ik de speaker niet goed kon beoordelen. Het was in Breda maar inderdaad al erg lang geleden (ik heb je toen nog helpen sjouwen, volgens mij waren het toen zelfs nog gewoon vierkante kasten) Je speakers stonden toen op een soort van zolderkamer met een hele slechte akoustiek.

In mij zoektocht rond de scanspeak units ging ik al op zoek naar je project, zag dat je er inderdaad vanaf gestapt was en voor monitor's en subs gegaan bent, ik ga er zeker naar kijken!

JeroenGRT

@asterduc dat topic over de Concaeve SATelite heb ik gemist, mooie speakers zeg! Ben wel erg benieuwd naar die scan speak 12mu driver....wat zijn nu de verschillen qua klank t.o.v. de 12m4831? Ik gebruik deze laatste in mijn scan speak vertigo...
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

FFF

Hmm even de ontwerpen van asterduc / ed bekeken.

Ik denk dat dat de beste weg is om een bewandelen. Enig nadeel is dat ik geen fatsoenlijke hoeken heb voor corner woofers, in 1 hoek hangen grodijnen met daarachter nog een radiator en omdat die wand 12 meter lang is lijkt het me geen goed plan om naar de ander hoek op zoek te gaan.

Een optie zou kunnen zijn de SATelite te gebruiken als "topkast" en er een laagkast bij maken. Echter door de breedte van het ontwerp wordt het dan wel een hele kolosale vertoning in de woonkamer... Dit ontwerp in een andere kast is een optie, alleen dan ben ik weer terug bij af en moet alles alsnog vanaf de bodem ontworpen worden...

Martijn M

Met een Lyngdorf, hoef je je amper nog zorgen te maken over het laag. De subs hoeven niet per se in de hoeken te staan. Tegen de muur achter de speakers is ook prima.

Ik heb de speakertjes in Breda beluisterd en ze klinken inderdaad uitstekend. Trouwens, zo breed zijn ze niet hoor! Een baskast er onder hoeft dus helemaal niet zo lomp te ogen.
Dutch & Dutch

FFF

Ik was wederom op zoek gegaan in de betreffende topics.

Iemand een idee hoe groot ze zijn in centimeters, ik zie nergens iets over de filtering.
Is er een schematje van de filtering tussen hoog/mid?

Weet iemand of er gebruikt gemaakt word van een losse Lyngdorf eindtrap voor het laag en moet je met software aan de slag of regeld de Lyngdorf zelf de laaginstellingen mbv roomperfect? Heb me nooit zo verdiept in die mogelijkheden.

Enig idee hoe dicht deze speakers tegen de wand te plaatsen zijn? Door de vormgeving en omdat ze gesloten zijn zou ik bijna zeggen vlak tegen de muur? Zelfde vorm laagkast er onder vlak tegen de muur is optisch wellicht een optie.

asterduc

Quote from: JeroenGRT on November 30, 2010, 21:55:40
Ben wel erg benieuwd naar die scan speak 12mu driver....wat zijn nu de verschillen qua klank t.o.v. de 12m4831?
Jeroen, ik heb ze een tijdje naast elkaar hebben staan.
Het zijn 2 verschillende ontwerpers, 2 verschillende designs en ze klinken voor geen meter hetzelfde.
De 12MU geeft veel meer detail weer en heeft een grotere dynamiek. Ook heb ik de indruk dat ze ruimtelijker zijn (homogenere afstraling).
Dat maakt de 12M daarom niet slechter, ze zijn gewoon anders. 

Quote from: FFF on November 30, 2010, 23:33:59Iemand een idee hoe groot ze zijn in centimeters, ik zie nergens iets over de filtering. Is er een schematje van de filtering tussen hoog/mid?
Dat staat wel ergens in het topic beschreven. Even verder zoeken dan vind je het beslist. Weet zelf niet precies waar.  Afmetingen zijn 36x15. Hoogte is 20cm.

Quote from: FFF on November 30, 2010, 23:33:59Enig idee hoe dicht deze speakers tegen de wand te plaatsen zijn? Door de vormgeving en omdat ze gesloten zijn zou ik bijna zeggen vlak tegen de muur? Zelfde vorm laagkast er onder vlak tegen de muur is optisch wellicht een optie.
voor het beste resultaat moet de baskast tegen zoveel mogelijk wand staan zodat het geluid niet ver naar achteren weg kan.  In de hoek is best, tegen de wand is goed.
Het laag heeft inderdaad een aparte versterker nodig.  De Roomperfect regelt het complete zaakje, inclusief overname en basgedeelte.

Groeten,
Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



JeroenGRT

Quote from: asterduc on December 10, 2010, 10:38:25
Jeroen, ik heb ze een tijdje naast elkaar hebben staan.
Het zijn 2 verschillende ontwerpers, 2 verschillende designs en ze klinken voor geen meter hetzelfde.
De 12MU geeft veel meer detail weer en heeft een grotere dynamiek. Ook heb ik de indruk dat ze ruimtelijker zijn (homogenere afstraling).
Dat maakt de 12M daarom niet slechter, ze zijn gewoon anders. 

Nog meer detail? Hmmm....had ze toen graag willen horen...maar kon toen die dag in Breda niet. Maar ze klinken nog wel enigszins "warm" ?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

asterduc

Quote from: JeroenGRT on December 10, 2010, 22:46:50
Maar ze klinken nog wel enigszins "warm" ?
euh ja, als ze binnen staan.  Buiten gaat het op dit moment wat kouder klinken natuurlijk.
Ik heb altijd moeite met de term 'warm klinken'. Ik ken dat niet!

Een driver kan een vlak of niet-vlak verloop hebben, kan op bepaalde frekwenties al of niet resoneren, wel of niet homogeen afstralen onder bepaalde hoeken, kan naslingeren, opbreken, ... enz
Maar wat is dan warm klinken?  Ik denk dat wij een klank warm noemen als er geen opbreekverschijnselen zijn en als het membraan wat trager is.  Maar ook dat klopt niet echt want een membraan is steeds nog sneller dan de geluidstraagheid. 
Ach, soms mag je er niet te diep over nadenken.

Ja, de 12MU ervaar je nog steeds als een 'warm' klinkende unit, maar aan de 12M komt hij op dat vlak niet.
Gewoon gaan beluisteren en zelf conclusie trekken is de boodschap.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102