High end Scanspeak ontwerp gezocht

Started by FFF, November 23, 2010, 18:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Quote from: dre73 on November 27, 2010, 20:39:18
ik was er bij en vond hem goed,alleen zat er te veel laag(en de ruimte was matig
hij stond op een volledige classe set,dus dat was ook prima.



Volgen mij lag het aan de CD speler waar destijd een buisje in zat (wat ik hoorde was geen Classe, zeker niet de cd speler)

dre73

misschien dat ze `m op de set van harry haddeen staan toen jij aan het luisteren was ;)  (hypex ucd)
maar hij had zeker z`n eigen set meegenomen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

maar een set met seas excel nextel vind je niets?
ik vind de woofers in ieder geval beter klinken als scan-speak.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

#53
Quote from: dre73 on November 27, 2010, 20:53:22
maar een set met seas excel nextel vind je niets?
ik vind de woofers in ieder geval beter klinken als scan-speak.

Eerlijk gezegt niet naar gekeken, als je een fenominaal ontwerp weet ga ik er eens naar kijken. Heb geen emotie met seas excel en dat heb ik bij scanspeak wel, mede door wat luisterervaringen van vooral commerciele ontwerpen en die spraken me eigenlijk altijd aan.

Quote from: dre73 on November 27, 2010, 20:52:03
misschien dat ze `m op de set van harry hadden staan toen jij aan het luisteren was ;)  (hypex ucd)
maar hij had zeker z`n eigen set meegenomen.

Het is heel lang geleden inmiddels, maar de UCD zou goed kunnen kloppen. In die tijd was Wowly er met zijn UCD en nog een UCD die wat mooier in elkaar zat. Als bron werd er in ieder geval een CD speler gebruikt met een buisje in de uitgang en volgens mij was dat op dat moment een vrij bekend chinees product. na die luistersessie zijn er nog een aantal geweest maar daar heb ik niet aan deelgenomen. Ik weet dat het toen zoeken was hoe het geluid zo vervormd raakte, heel "boombastic". Later hoorde ik dan een andere cd  speler de oplossing was voor een groot deel.   


dre73

#54
nextel is de papieren bersie van de excel serie ;)

en die link had ik al eerder gepost........
zeer goed.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=5381&hilit=tri+nextel

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

#55
Quote from: dre73 on November 27, 2010, 21:54:47
nextel is de papieren bersie van de excel serie ;)

en die link had ik al eerder gepost........
zeer goed.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=5381&hilit=tri+nextel



Het is natuurlijk persoonlijk maar de kastvorm spreekt me totaal niet aan. Hele mooie units maar gevoelsmatig spreken ze niet aan...
Zag wel het "focal Utopia" ontwerp en die vorm spreekt mee veel meer aan...

Wellicht is een kleine Focal Utopia Scala iets om te bouwen, jammer alleen dat ik dan van onder af aan moet beginnen...
Afgelopen zomer heb ik een cursusje polyesteren gedaan om mijn vijver aan te leggen. Ik zie echter veel mogelijkheden in dit materiaal om geweldige speakerkasten mee te maken. Zo kun je prima een nautilus bol maken die uiterst stijf is en wat mij vooral interessant lijkt is een houten kast bekleden. Weg met oneffenheden en scheurtjes in je lakwerk, en een loeiharde toplaag die me (mits goed afgewerkt) zeer geschikt lijkt om te spuiten...

Wellicht moet ik weer eens een luisterdag bezoeken of in contact komen met wat ervaren zelfbouwers die een uitdaging zoeken  >:D

FFF

Opeens heb je het   >:D

Het model Focal Utopia heeft me altijd al aangesproken...

Zo is de Scala een geweldig mooi model:


Of de Stella:


Ik zie wel mogelijkheden, andere Units, wellicht toch scan speak ondanks dat ze niet 100% bij het ontwerp passen...
Voorkeur gaat uit naar de Scala ivm het formaat.

Eventueel een extra woofer toevoegen lijkt me een hele goede optie. Als ik het laag dan actief zou filteren (met de lyngdorf moet dat volgens mij goed lukken) en kan ik een heel simpel (lees niet complex) filter inzetten voor het mid/hoog.

Voordeel van het 2de ontwerp is natuurlijk de dubbele mid. Heb vaak het gevoel dat extra conusoppervlak sterk bij draagt aan beleving en dynamiek. Ik zou dan voor een d'appolito systeempje kunnen gaan en inspiratie halen uit bijvoorbeeld de Scan-speak Maxima.

blue-eyes

Wow . . ..

Ik wist niet dat Focal zulke mooie speakers heeft (om te zien) !



Lijkt me niet de gemakkelijkste speaker om na te bouwen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

FFF

#58
Quote from: Blue-Eyes on November 28, 2010, 09:40:15
Wow . . ..

Ik wist niet dat Focal zulke mooie speakers heeft (om te zien) !

Lijkt me niet de gemakkelijkste speaker om na te bouwen.

Haha je ziet ze niet op elke hoek van de straat, dat heeft waarschijnlijk iets met de aanschafprijs te maken  8).

Het nabouwen hoeft ook niet in 2 dagen te gebeuren  >:D Daar ben ik het minst bang voor, maar zelf filters maken ontwerpen is andere koek. En ik vraag me af in hoeverre dit ingewikkelde front voor problemen zorgt hij fase en afstraalgedrag? (daar heb ik geen kaas van gegeten).

Kalimba

Ik kom net een wel heel apart model tegen met Scan-Speak en Seas: http://qrs-speaker.se/index.php?menuid=019 Das toch wat anders dan een Nautilus of Utopia

fireman

Quote from: FFF on November 27, 2010, 18:54:48
Beste Fireman, wellicht kan je hier de (luister) ervaringen posten. Dat je de soups hebt wist ik, maar jij hebt veel vergelijkingsmateriaal van scan speak gemaakt zie ik.

Ben wel benieuwd of je kan zeggen wat de verschillende karakter eigenschappen zijn tussen bijvoorbeeld de Eve en de Soup en of het niveau dicht bij elkaar ligt of dat de Soup een hele andere klasse is. Ben ook wel benieuwd naar je ervaring met de Ultimini uitgerust met een ringradiator zie ik  :)

Kort samen gevat is de accuton (mijn Soup) op een hoger (high-end) niveau, scan speak is was socialer (niet het onderste uit de kan, accuton wel). Lastig uit te leggen...

Die ultimini is ook wel heel fraai, en als ik eerlijk ben dan komt 'ie ook een heel eind in het laag.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

Quote from: Fireman on November 29, 2010, 09:13:43
Kort samen gevat is de accuton (mijn Soup) op een hoger (high-end) niveau, scan speak is was socialer (niet het onderste uit de kan, accuton wel). Lastig uit te leggen...

Die ultimini is ook wel heel fraai, en als ik eerlijk ben dan komt 'ie ook een heel eind in het laag.

Ik weet inderdaad dat de soups perfect weergeven uit eigen ervaring. Maar bij welke units kon je het meest genieten van de muziek?

Ik streefde naar perfectie/neutraal/high end. Uiteindelijk heb ik het idee dat ik meer kan genieten van een speaker met meer kleuring/warmer karakter. Nu ben ik ondertussen een verwenden en eigenlijk te analystische luisteraar geworden dus het zou eigenlijk een combinatie van beide moeten worden...


fireman

Quote from: FFF on November 29, 2010, 10:49:47
Ik weet inderdaad dat de soups perfect weergeven uit eigen ervaring. Maar bij welke units kon je het meest genieten van de muziek?

Ik streefde naar perfectie/neutraal/high end. Uiteindelijk heb ik het idee dat ik meer kan genieten van een speaker met meer kleuring/warmer karakter. Nu ben ik ondertussen een verwenden en eigenlijk te analystische luisteraar geworden dus het zou eigenlijk een combinatie van beide moeten worden...


"perfectie/neutraal/high end"  dat heb je nu. Meer genieten met iets minder perfectie = scan speak

Zoals eerder aangegeven is de bron/amplification van groot belang. Ik kan met mijn huidige naim set perfect genieten. Heb je een iets andere (in vergelijk iets mindere), dan kan het al gauw zijn dat je iets mist.

De scan speaks swingen wel en zijn zeer muzikaal. Dus eigenlijk verschillend maar beide heel mooi. Je smaak zal het moeten bepalen. Mijn smaak op dit moment is de Soups icm mijn set.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

scrutinizer

Quote from: Fireman on November 29, 2010, 10:54:44

Zoals eerder aangegeven is de bron/amplification van groot belang. Ik kan met mijn huidige naim set perfect genieten. Heb je een iets andere (in vergelijk iets mindere), dan kan het al gauw zijn dat je iets mist.
QuoteIn combinatie met de Lyngdorf set (klasse D) is het geluid misschien wel te perfect.

Zoek de verschillen. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

#64
Quote from: scrutinizer on November 29, 2010, 11:07:37
Zoek de verschillen. ;)

Anton.

Haha, toevallig heb in tijdens de orientatie uitgebreid geluisterd naar Naim en naar Lyngdorf.
De Naim set was niet de minste en volgens mij toen bijna 2000 euro duurder als de Lyngdorf set.

Had het beste gevoel bij Naim dus echt een uur naar geluisterd. Na 2 minuten Lyngdorf wist ik het dat was in mijn oren 10x beter! (Let op: In mijn oren!)

Daarom staat de Lyngdorf set niet ter discussie, maar ben ik het wel met je eens dat Naim anders klinkt als Lyngdorf, en dat je daardoor minder snel het gevoel zult hebben wel erg veel detail te horen.

Als Lyngdorf er uit gaat dan is terug naar Mark Levinson 1 van de weinige alternatieven voor mij.

Quote from: Fireman on November 29, 2010, 10:54:44
De scan speaks swingen wel en zijn zeer muzikaal.

Dat is inderdaad de perfecte omschrijving van hetgeen ik altijd zelf ervaar als ik Scanspeak beluister. Icm de Lyngdorf kan dat weleens een goede combi zijn... (het beste van beide werelden...)

scrutinizer

Quote from: FFF on November 29, 2010, 11:18:49
Haha, toevallig heb in tijdens de orientatie uitgebreid geluisterd naar Naim en naar Lyngdorf.
De Naim set was niet de minste en volgens mij toen bijna 2000 euro duurder als de Lyngdorf set.

Had het beste gevoel bij Naim dus echt een uur naar geluisterd. Na 2 minuten Lyngdorf wist ik het dat was in mijn oren 10x beter! (Let op: In mijn oren!)

Daarom staat de Lyngdorf set niet ter discussie, maar ben ik het wel met je eens dat Naim anders klinkt als Lyngdorf, en dat je daardoor minder snel het gevoel zult hebben wel erg veel detail te horen.

Als Lyngdorf er uit gaat dan is terug naar Mark Levinson 1 van de weinige alternatieven voor mij.

Dat is inderdaad de perfecte omschrijving van hetgeen ik altijd zelf ervaar als ik Scanspeak beluister. Icm de Lyngdorf kan dat weleens een goede combi zijn... (het beste van beide werelden...)

Ik vind het boeiend om te horen/lezen dat het moet berusten op (veel) tegenkoppeling en conusmateriaal v.w.b. het strelen van je zintuigen. ::)
Daarnaast is Levinson zeker niet aan de Lyngdorf zijde qua eigenschappen, en is Naim .... op ze Naims zeg maar.

Different strokes for different folks. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fireman

Bepaal eerst met welke bron/amp je wil gaan spelen, daarna je speakers of anders om. Anders blijf je achter de feiten aanlopen. Nu is het alleen maar gissen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

#67
Quote from: scrutinizer on November 29, 2010, 11:30:56
Ik vind het boeiend om te horen/lezen dat het moet berusten op (veel) tegenkoppeling en conusmateriaal v.w.b. het strelen van je zintuigen. ::)
Daarnaast is Levinson zeker niet aan de Lyngdorf zijde qua eigenschappen, en is Naim .... op ze Naims zeg maar.

Different strokes for different folks. ;)

Anton.

Voor mij was Naim het helemaal niet ten opzichte van de Lyngdorf.
Mark levinson gaf me de technische perfectie wel zoals de Lyngdorf maar is zwaarder, voller en iets " bruiner", ik doel dan niet op de nieuwe types maar ik zou dan zoeken naar bijvoorbeeld een 23.5 of iets in de 300 serie. Ik heb met dat merk "emotie"  en de bouwkwaliteit en merkbeleving past uitstekend bij mijn materialistische denkwijze...

Het besluit staat trouwens vast dat de Lyngdorf set blijft, die is gewoon neutraal, heel veel power en het gemak van een geintegreerde DAC wil ik nooit meer missen. Verder ben ik van mening dat de speakers toch het meeste verschil kunnen maken in klankeigenschappen.

Begrijp me ook niet verkeerd, de soups bevallen me echt goed en het klinkt super. Omdat het zelfbouw virus me te pakken heeft kijk ik rond naar iets anders en lijkt het me leuk te expirimenteren met andere units. Omdat scan speak er voor mij altijd heerlijk uit kwam en echt anders is als Thiel heeft dat merk de voorkeur. Al ik opnieuw iets zou maken met thiel units is dat voor mijn gevoel meer van hetzelfde.

yorkie13

#68
Waarom dan niet een versie van deze Lyngdorf luidsprekers bouwen ?

de MH1 mkII

gebruiken 2 x Scanspiek sliced paper woofers en een ringradiator tweeter
dan ben je er toch ?

scrutinizer

Ik begrijp ook wat je zegt met het zelfbouw virus en wens je natuurlijk veel plezier met het voortraject in kaart brengen en het uiteindelijk verwezenlijken ervan. :)

Daarnaast blijf ik wel van mening dat als je of scan speak of Accuton 'kwalitatief' tot wasdom wilt brengen, kabinet resonantie(s) en het filter, in hetgeen je zoekt, een grote rol van betekenis heeft.

Zo ook naar mijn mening de Lyngdorf, die zich aan alle veel luidsprekersystemen laat herkennen .... Is dit door zijn neutraliteit? :sneaky2:

Not my experience .... :)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

#70
Quote from: scrutinizer on November 29, 2010, 12:09:49
Daarnaast blijf ik wel van mening dat als je of scan speak of Accuton 'kwalitatief' tot wasdom wilt brengen, kabinet resonantie(s) en het filter, in hetgeen je zoekt, een grote rol van betekenis heeft.

Zo ook naar mijn mening de Lyngdorf, die zich aan alle veel luidsprekersystemen laat herkennen .... Is dit door zijn neutraliteit? :sneaky2:

Lyngdorf herken je inderdaad wel, in elk systeem waarin ik hem inzet zie je dezelfde dingen terugkomen. Ik ervaar rust, gecontroleerd en gedetailleerd geluid. Erg gecontroleerd laag dat op ook hoge volumes geen vervorming laat horen.

Natuurlijk zijn filter en kastresonantie's belangrijk. Omdat ik zelf wel de kwaliteiten heb om elke willekeurige kast te maken maar minder thuis ben in filters zoek ik bij voorkeur een bestaand ontwerp, of ik moet de keuze maken om de hele materie onder de knie te willen krijgen.

@ RA subs, het model vind ik niet mooi, maar bovenal zal het zo zijn dat er geen informatie over het filter te vinden is. Misschien is het wel een signaal dat Lyngdorf zijn apparatuur combineerd met speakers met scanspeak units  ;D

scrutinizer

Quote from: FFF on November 29, 2010, 13:01:40
Lyngdorf herken je inderdaad wel, in elk systeem waarin ik hem inzet zie je dezelfde dingen terugkomen. Ik ervaar rust, gecontroleerd en gedetailleerd geluid. Erg gecontroleerd laag dat op ook hoge volumes geen vervorming laat horen.

Natuurlijk zijn filter en kastresonantie's belangrijk. Omdat ik zelf wel de kwaliteiten heb om elke willekeurige kast te maken maar minder thuis ben in filters zoek ik bij voorkeur een bestaand ontwerp, of ik moet de keuze maken om de hele materie onder de knie te willen krijgen.

@ RA subs, het model vind ik niet mooi, maar bovenal zal het zo zijn dat er geen informatie over het filter te vinden is. Misschien is het wel een signaal dat Lyngdorf zijn apparatuur combineerd met speakers met scanspeak units  ;D

Conveniënt, zo uit de folder. ;D

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Martijn M

Lyngdorf gebruikt niet alleen Scanspeak. Het genoemde model is uit productie. Ze maken bij mijn weten nog zo'n klein dipooltje (met Seas Excel magnesium driver) en een highend dipool met in samenwerking met Steinway. Daar zit een Mundorf AMT tweeter in met eveneens Seas Excel op het mid.
Dutch & Dutch

Kalimba

Ik ben het helemaal eens met FFF nu ik ook Scan-Speak heb staan. Of Accuton meer High end is dan Scan Speak is klankmatig onmogelijk te zeggen want dat is persoonlijk. Prijs technisch is het bijna gelijk maar is Revelator en Illuminator wat duurder. Ik heb vele sets in huis gehad en hoe neutraler hoe mooier maar na 8 jaar Audiolab/ Accuphase en nu Scan Speak Accuphase merk ik dat ik nu zoveel meer aan het luisteren en genieten ben dan voorheen. Ik draai niet een aantal cd's maar weer alle cd's ondanks het heel goed laat horen hoe de opname is. Het maakt niet uit welk merk, welke prijs het is je eigen ervaring en perfectie.

scrutinizer

Quote from: Kalimba on November 30, 2010, 07:54:03
Ik ben het helemaal eens met FFF nu ik ook Scan-Speak heb staan. Of Accuton meer High end is dan Scan Speak is klankmatig onmogelijk te zeggen want dat is persoonlijk. Prijs technisch is het bijna gelijk maar is Revelator en Illuminator wat duurder. Ik heb vele sets in huis gehad en hoe neutraler hoe mooier maar na 8 jaar Audiolab/ Accuphase en nu Scan Speak Accuphase merk ik dat ik nu zoveel meer aan het luisteren en genieten ben dan voorheen. Ik draai niet een aantal cd's maar weer alle cd's ondanks het heel goed laat horen hoe de opname is. Het maakt niet uit welk merk, welke prijs het is je eigen ervaring en perfectie.

In vergelijk met de ceramic drivers van Accuton gaat dit redelijk op.
De diamond drivers is a different ballgame. :-X

:)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....