High end Scanspeak ontwerp gezocht

Started by FFF, November 23, 2010, 18:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Dutch & Dutch

Roger Black

Quote from: keyser on November 26, 2010, 10:40:16
http://www.frequence.dk/sider/pca-625i.htm



Mooi!

Maar als je deze de revelator componenten gebruikt en het beste filter. Is dit dan te vergelijken met b.v. SF Cremora Auditor?

scrutinizer

Quote from: FFF on November 25, 2010, 09:45:19
Het geheel komt achter een Lyngdorf TDAI 2200 met roomperfect. de speaker moet echter ook perfect zijn achter elke willekeurige versteker. Hou eigenlijk niet van het corrigeren van de speaker die moet goed zijn, alleen het corrigeren van een ruimte, maar dat gaat prima met de Lyngdorf...

Dat is ook mijn vraag  ;D

Mijn ervaring met scanspeak is echter dat het heel mooi zacht klinkt, "romantisch", toch veel dynamiek en heel erg los van de speaker. De ringradiator tweeters klinken in mijn oren sowieso geweldig. Wat ik wil bereiken met de speaker is eigenlijk "emotie in het geluid" met toch veel detail en dynamiek, en het geluid moet om je heen zijn en "niet uit de speaker komen".

Iets zegt me dat dit daarvoor het juiste model zou kunnen zijn en ik zal als het zo ver komt de componenten er op af stemmen.

We kunnen niet meer wensen dan dat een systeem achter elk willekeurige versterker in ieder geval zijn beste beentje voorzet, FFF. ;)
Daarnaast vraag ik me af of het 'romantische' wat je zoekt niet gevonden moet worden in een andere versterker aan je huidige ontwerp. :)

Er zijn in mijn beleving ook ontwerpen te noemen, gebruikmakend van ceramische units, die aan de romantisch zijde van het spectrum weergeven, zoals bijv. Tidal, Karma en de xXx van Erik.

Dat het ontwerpen en/of zelfbouwen een leuke bezigheid van onze hobby vormt, is buiten kijf. Een ontwerp vinden en bouwen welke ongewijzigd volledig aansluit aan onze wens(en) is wat veel gevraagd en vergelijkbaar aan het zoeken binnen het scala pre build producten.

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scanspeakman

Quote from: Interficior on November 26, 2010, 09:53:26
Liever de gewone Vertigo imo. De Vertigo is gewoon "goed" om het zo maar te zeggen maar voor de echte bassheads hebben ze er nog een woofer bijgezet. Dit betekent dat de speaker niet dieper gaat qua bas, maar wel gewoon veel harder. Alhoewel dit veel mensen aanspreekt vind ik het gewoon teveel aan laag en uit balans.

....of je verbouwt hem naar een gesloten laag. Zelf ben ik nu ook aan het nadenken over nieuw te bouwen speakers en eigenlijk wil ik van dat basreflex af. Dan heb je juist weer wel snel zo'n dubbele (of één grotere) woofer nodig.

Scanspeakman

scanspeakman

Quote from: FFF on November 26, 2010, 10:15:12
Moet zeggen dat de ambitie me al weer een beetje in mijn schoenen zakt als ik zo die prijs van de componenten zie...
Was even aan het rekenen, voor de Ekta Grande, als ik het hoog en mid Mundorf silver/oil caps zou nemen en op het laag de Munfor surpreme dan kom ik alleen aan caps al rond de 750 euro per speaker!

Jammer dat caps en coils er niet meer is, weet iemand een alternatieve winkel? Wil eens kijken wat de Clarity cap DTAC moet kosten...

Had ook gekeken naar de Amp Ohm Caps (silver in oil), de reviews op het web (bijna allemaal de quotes van Tony Gee maar toch) geven aan dat het wellicht een goede keuze zou kunnen zijn. Die kosten in ieder geval ongeveer de helft van de silver/oil caps van Munforf.


Wat betreft de totaalprijs van de componenten hangt het er een beetje vanaf hoe je het aanpakt. Met een "mix" haal je vaak 99% van het resultaat voor een veel lagere prijs. Wat bedoel ik met mix? Als je bv voor die 3,9mF voor de tweeter een silver/oil neemt ben je behoorlijk wat knaken kwijt. Als je een supreme van 3,3mF neemt en een 0,68mF silver/oil kom je heel dicht in de buurt voor een fractie van de kosten. En die 0,08mF verschil in waarde (verschuiving kantelpunt) merk je nauwelijks.

Scanspeakman

Interficior

Quote from: Roger Black on November 26, 2010, 11:02:37

Mooi!

Maar als je deze de revelator componenten gebruikt en het beste filter. Is dit dan te vergelijken met b.v. SF Cremora Auditor?
Wat bedoel je met "het beste filter"? Een filter is vergelijkbaar met het ingrediëntenlijstje cq. verhoudingen in een gerecht. En smaak is weer persoonlijk. Er zijn veel combinaties te maken die technisch niet voor elkaar onderdoen, maar klankmatig zeer van elkaar verschillen. Ook kun je je aandacht ook op verschillende punten leggen. Sommige fabrikanten vinden het fasegedrag heel belangrijk, anderen de tonale balans op de luisteras, de ander de power respons et cetera. Je zult altijd een soort compromis moeten bakken waarbij het klankmatige resultaat de doorslag zou moeten geven.

Edit: Je hebt het over revelator componenten, maar die zitten daar dan weer niet in!
Take it or lease it

FFF

Bedankt voor de vele reacties,

@ Keyser: Mooi ontwerp, ga ik zeker even naar kijken.

@ scanspeakman: Dat mixen heb in in zoverre ervaring mee dat ik op het hoog de topcomponenten zet (in mijn huidige speaker Mundorf Silver/Oil en duelund weerstanden) op de mid iets goedkoper en op het laag weer iets goedkoper. Mixen en parallel plaatsen had ik nog nooit gehoord, thx...

@ Scrutinizer: je slaat 2x de spijker op z'n kop, daar ben ik me heel goed van bewust. Die Thiel units zijn namelijk erg mooi en in mijn setup absoluut niet scherp of schel, eigenlijk geen hoorbare vervorming, hard zetten van de setup (100db op luisterspot) merk je eigenlijk niet, alleen met een db meter of als je iets tegen iemand wil zeggen  :baaa: In combinatie met de Lyngdorf set (klasse D) is het geluid misschien wel te perfect. Ik zou warmte toe kunnen voegen met een andere versterker maar dan moet ik op veel andere punten een compromis maken. De Lyngdorf is wel degelijk geselecteerd op het gehoor en de techniek is gewoon top! Daarbij vind ik het bouwen leuk, alleen heb ik moeite om afstand te doen van mijn huidige speakers zelfs als het met gesloten beurs zou kunnen.

De 2de spijker is inderdaad dat als je wil zelfbouwen je eigenlijk echt zelf moet bouwen. Ik heb me verdiept in de materie en wat ervaring opgedaan, alleen de klasse die ik zoek ontwerp je niet binnen een dag. Grootste nadeel is de investering, niet alleen in tijd maar vooral in test filter materialen en het meten van je kasten. Het lieft probeerde ik het effect van elke cap in een filter, maar dat betekend in mijn geval dat ik ze ook allemaal aan zou moeten schaffen. Daarom de zoektocht naar een succesvol ontwerp en met de tijd naar eigen wens modificeren kan altijd nog.

Martijn M

Als je het bouwen en knutselen leuk vindt, zou ik een eigen ontwerp maken en daar ruim de tijd voor uittrekken. Waarschijnlijk kun je wel iemand vinden die het leuk vindt om je te helpen het systeem op jouw smaak en ruimte af te stemmen; want hoe je het ook wendt of keert, dat is de beste oplossing. Je zou kunnen beginnen met een prototype met goedkope drivers, maar wel met de juiste bafflevorm voor het afstraalgedrag. Neem bijvoorbeeld een Seas tweeter uit de premium lijn en een paar Peerless SLS drivers. Verder gewoon standaard filtercomponenten. Als je dit zorgvuldig uitwerkt, kun je waarschijnlijk op 80% van de performance komen voor een fractie van de kosten. Als het bevalt, kun je de boel altijd nog opschalen naar Scanspeak en Mundorf.
Dutch & Dutch

fgroen

Quote from: FFF on November 24, 2010, 23:14:01
Zijn er mensen die ervaring hebben met de ontwerpen van Troels Gravesen of weleens contact met hem hebben gehad? Als iemand aanvullend info heeft of reviews dan hoor ik het graag  ;D

Ik heb de W1500_97 van Troels gebouwd. Zie hier: http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Mijn bouwverslag: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51900.0

Ik weet wel, dat jij meer naar een grote speaker aan het kijken bent en ik wil je zeker geen kleine monitor aanpraten. Als je echter de W1500_97 speaker naast de standaard "A4-monitor" van Audio Components hoort, weet je wel waartoe Troels in staat is. In mijn ogen kun je met een gerust hart een ontwerp van Troels nabouwen. Gaat geheid mooi klinken.

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Quote from: fgroen on November 26, 2010, 12:03:10
Ik heb de W1500_97 van Troels gebouwd. Zie hier: http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Mijn bouwverslag: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51900.0

Ik weet wel, dat jij meer naar een grote speaker aan het kijken bent en ik wil je zeker geen kleine monitor aanpraten. Als je echter de W1500_97 speaker naast de standaard "A4-monitor" van Audio Components hoort, weet je wel waartoe Troels in staat is. In mijn ogen kun je met een gerust hart een ontwerp van Troels nabouwen. Gaat geheid mooi klinken.

mvrgr, Fokke.

Leuke monitor,

Ik heb ooit de Master Three kort besluisterd, en als ik ooit het idee heb daarbij in de buurt te komen ga ik graag met een monitor aan de gang. Een aantal zaken in je topic klinken heel herkenbaar...

Kun je me vertellen wat je de voorkeur geeft? Een grote of een kleine speaker? Monitors hebben hun voordelen, ik denk dat ik wel wat zou misschien maar voordeel van 2 weg is een veel minder complex filter en vaak is het geluid veel "losser".

De Master Three stond destijds bij audio excellence opgesteld achter referentie apparatuur van reference audio maar dat was pure magie hoe dat geluid de kamer in kwam. (cd en versterker kosten ook letterlijk een vermogen en het was natuurlijk geen allerdaagse cd maar het gaf wel de potentie aan).

yorkie13

#35
de Master 3 is niet veel anders dan de Reference monitor van Scanspeak.
Deze heb ik jaren als referentie gehad en is nog steeds een heel mooi ontwerp.

De nieuwe Reference SE monitor is ook leuk, er staat hieronder een bouwverslag van
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105656.0

Martijn M

#36
Inderdaad RA Subs. Als ik me niet vergis zei Ruud van Speakerland dat er zelfs precies hetzelfde filter in zit.
Dat zo'n Master beter klinkt, is begrijpelijk. Suggestie kan heel krachtig zijn.
Dutch & Dutch

FFF

Quote from: keyser on November 26, 2010, 15:40:22
Inderdaad RA Subs. Als ik me niet vergis zei Ruud van Speakerland dat er zelfs precies hetzelfde filter in zit.
Dat zo'n Master beter klinkt, is begrijpelijk. Suggestie kan heel krachtig zijn.

Ik heb de reference monitor nooi beluisterd dus geen idee of hij in de buurt komt. De Master 3 was geweldig bijna magie hoe het geluid geplaatst werd en los was van de speaker.

Hoe de reference monitor presteerd weet ik dus niet maar de luisterervaring van de master is me altijd bijgebleven. wat natuurlijk ook mee speelt is de rest van de apparatuur, akkoustiek en opname.

NWitkamp

Quote from: FFF on November 26, 2010, 17:45:48
Ik heb de reference monitor nooi beluisterd dus geen idee of hij in de buurt komt. De Master 3 was geweldig bijna magie hoe het geluid geplaatst werd en los was van de speaker.

Hoe de reference monitor presteerd weet ik dus niet maar de luisterervaring van de master is me altijd bijgebleven. wat natuurlijk ook mee speelt is de rest van de apparatuur, akkoustiek en opname.

Jammer dat ik geen ervaring heb met de Master 3 anders kon ik je het vertellen.

Ik speel nu al een tijdje met de genoemde Monitor Reference SE en ben er nog steeds zeer over te spreken. Ze vragen hier echter wel om meer ruimte als wat ze nu hebben.

Interficior

Quote from: keyser on November 26, 2010, 15:40:22
Inderdaad RA Subs. Als ik me niet vergis zei Ruud van Speakerland dat er zelfs precies hetzelfde filter in zit.
Dat zo'n Master beter klinkt, is begrijpelijk. Suggestie kan heel krachtig zijn.
Hetzelfde filter? Ik weet niet van wie het "origineel" is, maar kun je daar als fabrikant dan gewoon mee wegkomen? ???
Take it or lease it

scrutinizer

Quote from: FFF on November 26, 2010, 11:42:36
Bedankt voor de vele reacties,


@ Scrutinizer: je slaat 2x de spijker op z'n kop, daar ben ik me heel goed van bewust. Die Thiel units zijn namelijk erg mooi en in mijn setup absoluut niet scherp of schel, eigenlijk geen hoorbare vervorming, hard zetten van de setup (100db op luisterspot) merk je eigenlijk niet, alleen met een db meter of als je iets tegen iemand wil zeggen  :baaa: In combinatie met de Lyngdorf set (klasse D) is het geluid misschien wel te perfect. Ik zou warmte toe kunnen voegen met een andere versterker maar dan moet ik op veel andere punten een compromis maken. De Lyngdorf is wel degelijk geselecteerd op het gehoor en de techniek is gewoon top! Daarbij vind ik het bouwen leuk, alleen heb ik moeite om afstand te doen van mijn huidige speakers zelfs als het met gesloten beurs zou kunnen.

De 2de spijker is inderdaad dat als je wil zelfbouwen je eigenlijk echt zelf moet bouwen. Ik heb me verdiept in de materie en wat ervaring opgedaan, alleen de klasse die ik zoek ontwerp je niet binnen een dag. Grootste nadeel is de investering, niet alleen in tijd maar vooral in test filter materialen en het meten van je kasten. Het lieft probeerde ik het effect van elke cap in een filter, maar dat betekend in mijn geval dat ik ze ook allemaal aan zou moeten schaffen. Daarom de zoektocht naar een succesvol ontwerp en met de tijd naar eigen wens modificeren kan altijd nog.

Misschien de angel in het verhaal AUDIO, en het feit we niet met Rohde & Schwarz luisteren, maar met ons auditief systeem.
Het zou v.w.b. je gewenste informatie een stuk schelen als men zijn 'ervaringen' gewoon op fora kon uiten zonder te verzanden in de altijd weer terugkerende discussies over cijfertjes achter de komma en het onder de gehoorgrens een mogelijke perceptiegrens blijven van.
De natuurkundige wetmatigheden zijn belangrijk. Maar zijn een deel van de equatie binnen AUDIO, en met het andere deel moeten we het nu eenmaal doen.
Hoe leuk het ook is om te weten of we (nog) binnen de lijntjes kleuren.

;)

Anton.



 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fireman

Quote from: FFF on November 23, 2010, 18:05:45

Ik heb verschillende scanspeak drivers gehoord en die spreken me erg aan, het geluid lijkt me ook wat zachter en warmer dan dat van Thiel.


Ik heb heel wat scan speaks gebouwd, check mijn wereldbol onder mijn avatar. Mocht je iets willen weten dan hoor ik het wel.

Ik begrijp wat jij bedoeld met zachter en warmer daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen. Ik heb, zo als je weet, ook de soups staan. Prachtig en detailrijk. De warmte en afgeronde geluid van de scan speaks heb ik ook niet. Maar het heeft wel een andere "spetterende"  dementie. Ook de bron en amplification spelen ook een rol. Misschien dat ik ook weer eens "voor de grap"  weer een paar A4's bouw. Bouwen is altijd leuk.

De grote speakers daar moet je ook weer (vind ik) met genoeg luistervolume naar luisteren. En ook weer een ruime kamer voor hebben. Het is wat je wil. Volop pompen of relax luisteren.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

een accuton kan je ook warm laten klinken....

wat voor bezetting heb je op het oog?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

#43
Quote from: Fireman on November 27, 2010, 16:53:48
Ik heb heel wat scan speaks gebouwd, check mijn wereldbol onder mijn avatar. Mocht je iets willen weten dan hoor ik het wel.

Ik begrijp wat jij bedoeld met zachter en warmer daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen. Ik heb, zo als je weet, ook de soups staan. Prachtig en detailrijk. De warmte en afgeronde geluid van de scan speaks heb ik ook niet. Maar het heeft wel een andere "spetterende"  dementie. Ook de bron en amplification spelen ook een rol. Misschien dat ik ook weer eens "voor de grap"  weer een paar A4's bouw. Bouwen is altijd leuk.

De grote speakers daar moet je ook weer (vind ik) met genoeg luistervolume naar luisteren. En ook weer een ruime kamer voor hebben. Het is wat je wil. Volop pompen of relax luisteren.

Beste Fireman, wellicht kan je hier de (luister) ervaringen posten. Dat je de soups hebt wist ik, maar jij hebt veel vergelijkingsmateriaal van scan speak gemaakt zie ik.

Ben wel benieuwd of je kan zeggen wat de verschillende karakter eigenschappen zijn tussen bijvoorbeeld de Eve en de Soup en of het niveau dicht bij elkaar ligt of dat de Soup een hele andere klasse is. Ben ook wel benieuwd naar je ervaring met de Ultimini uitgerust met een ringradiator zie ik  :)

Had voor de Lyngdorf set een mark levinson 331 met een rega cursa voorversterker. Heb toen overwogen om een ML 390S te kopen en de ML 331 te houden maar ik durfde het toen slecht aan de 390s 2dehands te kopen omdat er redelijk wat "dure" klachten voorkwamen en nieuw vond ik het wel heel prijzig, dus daar heb ik voor mezelf de grens getrokken. De ML was wel mooier dan de Lyngdorf, alleen die is groot en zwaar, moeilijk te (ver)plaatsen en de techniek was ook al oud.

Verder helemaal met je eens dat die grote speaker hard moet staan, mijn woonkamer is ongeveer 58m2 dus wat power en/of conusoppervlak is meegenomen.

JeroenGRT

http://www.frequence.dk/sider/pca-625i.htm

Dat model ziet er zeker goed uit! Ik zou zelf wel eens een keer wat met open baffle willen proberen, daarom houd ik het ontwerp van dre73 in de gaten :)

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

FFF

Quote from: JeroenGRT on November 27, 2010, 20:08:51
http://www.frequence.dk/sider/pca-625i.htm

Ziet er zeker goed uit!
Jammer dat het geen NL is, maar lijkt me absoluut een erg mooi ontwerp en niet heel groot...

FFF

#46
Quote from: FFF on November 27, 2010, 20:22:18
Ziet er zeker goed uit!
Jammer dat het geen NL is, maar lijkt me absoluut een erg mooi ontwerp en niet heel groot...

@Keyser, zie dat jij hem gepost had. Vreemd dat ik dez eover het hoofd heb gezien... Erg mooi ontwerp, jammer dat de nekst niet leesbaar is voor mij  ::)

edit: excuses voor de quote ipv edit...

Zag een hele mooie monitor van dezelfde ontwerper: http://www.frequence.dk/sider/pca-m6ir.htm  :inlove:

JeroenGRT

Deze vind ik ook wel mooi, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Overigens heb ik van de week ook een erg mooie speaker bij wenw audio gehoord, van ars auures audio...zit wel een scan speak tweeter in...

http://www.arsaures.it/inglese/mini_sensorial_descrizione.htm
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

FFF

Quote from: JeroenGRT on November 27, 2010, 20:29:17
Deze vind ik ook wel mooi, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Overigens heb ik van de week ook een erg mooie speaker bij wenw audio gehoord, van ars auures audio...zit wel een scan speak tweeter in...

http://www.arsaures.it/inglese/mini_sensorial_descrizione.htm

De Concave heb ik een keer gehoord op een zelfbouw dag. Helaas de verkeerde rand apparatuur en akkoustiek, daardoor werd het snel een "disco" speaker genoemd. Mensen die er bij waren (in ieder geval Dre volgens mij) kunnen dat denk ik bevestigen.

Neemt niet weg dat het denk ik wel een hele mooie speakers is. de reden dat ik niet voor die ga is omdat er  door asterduc gewerkt werd aan een verbeterde versie. Ik heb weinig twijfels aan versie 1 maar in dat traject bleek er nog wel heel veel ruimte voor verbetering volgens de maker. Uiteindelijk is de MK2 versie in de ijskast beland. Mijn gevoel zegt een hele mooie speaker, alleen als er nog veel meer uit te halen is wil ik liever op zoek gaan naar een ander ontwerp.

dre73

ik was er bij en vond hem goed,alleen zat er te veel laag(en de ruimte was matig
hij stond op een volledige classe set,dus dat was ook prima.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.