Vanaf welke prijs gaan versterkers je echt ontroeren?

Started by Erik, October 5, 2003, 13:33:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Je kent allemaal wel eens. Versterkers geven geluid, niets mis mee. Maar af en toe loop je ergens binnen en dan raakt het geluid je diep in je hart. Het klinkt gewoon perfect.
Altijd hing er wel zo'n prijskaartje aan, dat je dacht hoef ik niet eens aan te denken.
Sommigen hier hebben echter hun spaarpot gebroken of hun auto verkocht.

Nu begon ik mij af te vragen waar zou nou die grens liggen? Waar gaat domweg geluid over in iets wat je zo raakt dat je er stil van wordt (zelf al is het jouw muziekstijl helemaal niet)
Wat voor prijsklasse moet je dan denken (uitgaande van een 5.1 versterker). Kan dat al bij geintegreerde versterkers of wordt het eerder altijd voor en eind?

Zat zelf altijd te denken aan 2000 euro max voor geint versterker.
Maar als ik het hier zo'n beetje zie koop je daar nog niet eens een voorversterker voor, of .....
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

dat zal per persoon verschillen: ik had het een klein jaartje geleden: toen hoorde ik bij iemand de combi gehoord van een normale stereo Marantz icm 2*de B&W CDM NT7.... Klonk toch wel ERRUG lekker ;D
Mvg,

Christiaan
ps: kende zelf alleen het geluid van mijn eigen setje. Vandaar ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Matthijs Jager

Mijn eerste ervaring met serieuse high-end was een Krell KAV300i. Dit was zo'n openbaring vergeleken met de marantz en de bryston voor en eind combinatie die kende dat ik direct verkocht was.
Als je op zoek bent naar een erg fraaie geïntegreerde versterker dan is dit een hele mooie optie. Het mooie is, je kan hem tweedehands onder de 2000 euro kopen.
Of dit voor het zelfde geld ook lukt met een AV reciever durf ik niet te zeggen, daar heb ik te weinig ervaring voor met deze produkten.

Groeten,
Matthijs

Jimi Hendrix

Tja ik vind het toch best een lastige vraag eigenlijk. Zoals door Christiaan al is aangegeven is zoiets toch redelijk subjectief.  

Daarnaast kan je een fantastische amp hebben maar als je er geen passende bron en weergevers bij hebt dan zou het eindresultaat best wel eens tegen kunnen vallen.

Ik ben gisteren bij iemand op bezoek geweest die een hele mooie amerikaanse stereo eindbak had i.c.m. een setje Nautilus 802. De rillingen gingen door m'n lijf heen, maar dat was dan ook een amp van 5000 euro, een CD speler van 8000 euro en dan zullen we het nog maar niet over de voorversterker en de bekabeling hebben.... ::)

Groeten Johan
What we do now echoes in eternity

jaco

Ik kreeg de tranen in de ogen bij mijn versterker. Maar dat was meer vanwege de prijs  ;D

Ik denk dat je vooreerst maar moet proberen je acoustiek wat in orde te krijgen voordat je je stort in dure apparatuur. Ik heb een beetje het gevoel dat ik het in die zin ook in de verkeerde volgorde heb aangepakt..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Muziek en film is emotie.. dus ook op een wekkerradio kan ik tranen van ontroering krijgen.. Of pure kippenvel.. Toch kan een betere set meer emotioneren.. (en daar zal je waarschijnlijk op doelen)

Ik ga straks over naar een pre/ pro eindversterker combi, die inderdaad een veelvoud kost van mijn huidige AV-versterker.. (die ook te koop staat avc-a10se)

Van mijn huidige versterker kan ik nog extreem genieten, hoewel ik wel uitkijk naar mijn upgrade  8), met andere woorden.. het is maar net waar je zelf blij van wordt. Sommigen moeten altijd upgraden, en zelfs voordat men er ooit van heeft genoten  :-X (lijkt me ook niet de juiste wijze)

Groet Bjorn

Jinsu

Nou voor 3 jaar dacht ik zoveel geld geef ik er nooit voor uit "onbetaalbaar", tja nu zijn we 3 jaar verder en kijk maar. De meeste mensen zullen ons toch nooit begrijpen, toevallig heb ik het geluk dat ik de meeste mensen wel anders denkend krijg nadat ze het een keer gezien of gehoord hebben ;) .

Prijsrange: geen idee, als ik me ergens op vastbijt krijg ik het vroeger of later "prioriteiten stellen" :) . Maar ook niet zo dat het mijn nek zou breken kwa kosten.

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

DrBoom

Tja, de ene geeft veel geld uit aan auto's of een vijver in z'n tuin (om maar eens iets niet-technisch te noemen), bij ons is het apparatuur :)
ff OT, sinds wanneer behoor jij tot de Parasound/Halo flock Whistler ?
Had jij niet onlangs een RB1090 gekocht ???
En dat voor een student ;D

terug ontopic dan, ik denk dat het inderdaad erg persoonlijk is, en dat het ook zeer sterk afhangt van je vorige set en/of ervaringen.
Wat ik ook wel heb is dat ik elke keer zeg: "dit is echt het duurste dat ik ooit wil gaan." maar dan verandert er weer iets waardoor ik toch zwaar over m'n budget ga.
Zo ging ik eerst DM604's kopen, met een Denon 3803, nu zijn't al 703's met een rotel voor en eind combi.
'k zal ze maar snel kopen voor ik Nautilussen met Parasound Halo moet hebben :P

Jinsu

Quote from: DrBoom on October  6, 2003, 00:24:59

ff OT, sinds wanneer behoor jij tot de Parasound/Halo flock Whistler ?
Had jij niet onlangs een RB1090 gekocht ???
En dat voor een student ;D


Ja klopt, had de Rotel voor ongeveer 4 weken :) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

garmtz

Er is op dit soort zaken niet echt een prijskaartje te plakken. Ik heb een aantal keren een zeer emotionele ervaring gehad. Een ervan was met MartinLogan Ascent speakers op een Mark Levinson 383 amp + 390 CD-speler. De tranen sprongen in mijn ogen, zo mooi... Andere keer was een Sonus Faber Electa Amator op een Jadis Orchestra met CEC CD-loopwerk en zeer mooie DAC. Zo kan ik nog wel een aantal keren verzinnen, ook trouwens op mijn eigen set (gelukkig), hoewel een mate van gewenning soms in de weg zit.

Met surround installaties is het moeilijker vaak om de emotie te behouden op een bepaalde manier. Ik hoop met mijn Chord versterker een beetje meer in de buurt te komen, want de Chord die ik eerder op mijn set had gaf mij een enorme muzikale kick. Kippevel, verhoogde hartslag, algehele euforie... ;D

J.A.F._Doorhof

Geluid is HEEL persoonlijk.
Ik heb altijd geroepen dat Meridian te duur was voor ons, maar dan hoor je zo een 568 in je eigen setup en dan MOET je gewoon dat extra geld uitgeven.

Zelfde geldt voor de 598 DVD speler, ik heb altijd geroepen dat ik bij de Marantz serie blijf, omdat ik simpel weg niet zoveel geld voor een speler over heb, en tja dan krijg je een model als test voor een klant..... (DANK JE WEL TIMO  >:() en dan wordt het toch maar sparen.

Persoonlijk ben ik nog steeds verliefd op het Cinepro geluid  :'(, maar ADA en Meridian zijn zeer goede 2e plekken.

Wat heb je ervoor over......... is niet te zeggen als het me ECHT raakt dan wil ik best meer betalen als ik gedacht had, maar dat betekend dan ook doorsparen, de nieuwe DVD speler wordt voor ons ook pas ergens volgend jaar.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hertog_Martin

Licht helemaal aan je eisen.

Iemand die van klassieke muziek houd zal ook eerder ontroerd zijn als ie heel gedetailleerd alle instrumenten hoord dan iemand die van trance houd :)

Verder wordt je ook eerder ontroerd als je je favoriete nummer op zn mooist hoord dan een nummer dat je niet kent.

En idd, muziek zelf kan al ontroeren op een wekkerradio. De kwalitiet ontroerd mij niet echt.

Ik krijg dan niet tranen in mijn ogen zoals garmt maar heb denk ik eerder zoiets van 'woah wat mooi' en raak dan gewoon heel enthousiast erover ipv sentimenteel
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

garmtz

Quote from: Hertog_Martin on October  6, 2003, 13:50:52
Ik krijg dan niet tranen in mijn ogen zoals garmt maar heb denk ik eerder zoiets van 'woah wat mooi' en raak dan gewoon heel enthousiast erover ipv sentimenteel

Het ligt eraan wat je draait. Toevallig kreeg ik beide keren tranen in mijn ogen van Dead Can Dance/Lisa Gerrard. Nogal ERG mooie muziek. Als deze goed weergegeven wordt, is er geen ontkomen aan de emotie. Ben zowieso een liefhebber van nogal melancholische muziek (Nick Cave, Tindersticks, Cohen, etc. etc. ), dus vandaar de 'tranen'.

Hopper

Inderdaad, muziek ontroert, techniek is een middel om de muziek mooi thuis te krijgen. Ik zou eens beginnen verschillende versterkers bij verschillende Hi-Fi zaken te gaan beluisteren. Hi-Fi demonstraties te gaan bijwonen. Muziek te gaan beluisteren bij bekenden die een leuke set thuis hebben, en bij welk bedrag gaat het goed klinken?
Ik persoonlijk was heel blij (bijna 20 jaar!!)met een Quad set. Destijds nieuw voor f 4500,-(gulden) Tegenwoordig kost zo'n set minimaal € 4500,-(euro)Je kan ook de tweedehands markt eens bestuderen, valt vaak voor een haalbare prijs een high-end systeem bij elkaar te sprokkelen. Niet overhaasten en niet schromen te vragen op zo'n forum als bijvoorbeeld dit.Goede redelijk goedkope versterkers zijn(er zijn er veel meer)Rotel, Nad,Marantz.....bij deze versterkers klinkt muziek al heel muzikaal, maar de vraag is, wanneer ben je tevreden met wat je hoort? Sommige mensen zwijmelen al bij een eerder genoemde "wekkerradio", die hoeven dan ook maar weinig geld uit te geven om te genieten.Sommige mensen geven duizenden, ja zelfs tienduizenden euro's uit en zijn nóg niet tevreden.
Dus het is moeilijk om te zeggen hoeveel iemand moet uitgeven om een  goede weergave te realiseren. Een met zorg samengestelde eenvoudige installatie kan vaak beter klinken dan een dure installatie die alleen maar is samengesteld om de specs.
Een goede speurtocht toegewenst en veel luisterplezier
gegroet

blue-eyes

Je kan ook zeggen dat mensen die veel geld uitgeven veel kritischer zijn, dus veel meer opmerken. En dus weer gaan verbeteren.

Mensen die goedkope setjes kopen en genieten zijn minder kritisch, die luisteren wellicht makkelijker. Die hoeven zich niet druk te maken dat hun dure aanschaf toch niet zo klinkt als gewenst. Of dat hun dure aanschaf allerlei cd's genadeloos weergeeft, waardoor ook dat weer aangepast moeten worden. Dus met de set bezig zijn en niet met de muziek! En daar draait het uiteindelijk om!

Is dat laatste niet ontroerend? ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik

Bedankt voor de goede adviezen, zal maar wat doorsparen voor een grotere reserve.
Sommigen van jullie hebben het geluk (of pech) gehad dat je ze eerst een tijdje thuis kon beluisteren.
Als je dan merkt wat een grote verbetering dat geeft, wordt de keus al wat makkelijker.

Mijn grootste angst zit hem in de angst een miskoop te doen. Dat je voor je versterker 1000 uitgeeft en later denkt, niet goed, ik had beter 2000 kunnen uitgeven en daarna 3000.

Ik heb al twee keer speakers aangeschaft en daarvoor uitgebreid beluisterd. Maar die vielen thuis tegen.
Dat geld ook voor mijn yamaha reciever die achteraf ook een miskoop was.
Dus nu vertrouw ik mijn eigen oren niet meer genoeg.
Nu heb ik wel twee goede, maar oudere luidsprekers (B&W matrix 805, ditmaal ongeluisterd gekocht).
Vandaar dat ik aan het polsen was, welke bedrag je ongeveer op moet rekenen en onder welke grens
het niet de moeite is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hopper

Nix mis mee, met die matrix 805, je zou aan rotel kunnen denken voor versterking, eventueel 2de hands, mag je vast wel eerst beluisteren.Uiteraard zijn er andere opties.Kijk eens bijv. bij Hifi.nl en zoek bij 2dehands op Rotel. Er is al een versterkertje te koop voor € 150,- .Zou je eerst kunnen nemen, doorsparen voor wat beters en het dingetje weer doorverkopen voor 100 euries ofzo. Ook een CDspeler,voor- en 2 eindversterkers voor € 1450,-
Gewoon ff sneupen.
succes

cinepaulis

Hoi,
Erg interessante discussie. Emotie en muziek zijn mijns inziens vaak heel nauw verbonden. Persoonlijk maakt het voor mij in de praktijk vaak niet uit of ik de muziek al ooit eerder heb gehoord. En het kippevel-gevoel rechtvaardigt voor mij alle aankopen en tweak-tijd.
Sterker nog: feitelijk ben ik een junkie die steeds weer naar die emotionele kick zoekt. ;)
Overigens kan die emotie nogal verschillend zijn: het kan blijdschap/euforie maar ook intense droefheid zijn.

Het volgende klinkt nogal klinisch en zakelijk, maar is wellicht toch bruikbaar:
Je zou kunnen proberen om hetgene wat je raakt te achterhalen. Ofwel: is het de stemweergave zo enorm gedetailleerd is dat je elke zucht en aanzet zo goed hoort, alsof de artiest speciaal voor jou in je huiskamer zijn hart lucht ?
Of is het juist een stuk kracht, dynamiek en authoriteit wat bij dat ene stukje Prodigy je volledig uit je dak laat gaan ?

Uiteraard kan het ook heel erg goed een verzameling van allerlei aspecten zijn. En bij een gevarieerde muzieksmaak wordt het dan lastiger om iets te vinden waarbij al je muziek even emotioneel indrukwekkend klinkt.

Maar je zou dus kunnen proberen te analyseren wat hetgene is wat je emotioneel raakt.

Overigens heb ik ook eens een set gehoord met Mark Levinson amp+CD en dure Dynaudio speakers en het deed me helemaal niets ! En ik heb een setje Totum speakers met Rega amp+CD gehoord waar ik op dat moment helemaal stil van werd. Behoorlijk verschil in prijsklasse, maar een duurdere set hoeft dus lang niet altijd een hogere emotionele betrokkenheid op te leveren.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Raf1

The E thingie ::) ::) ::),

Ik kan mijzelf wel in Paul zijn mening vinden.
Er zou een (of meerdere) reden moeten zijn waarom het jouw dan raakt.
Heel pietje perecies genomen, zijn er 3 factoren, jij, de apparatuur en de opname.
Vanuit eigen ervaring weet ik dat bij het muziek opnemen/uitvoeren, the E-factor een zeer sterke invloed heeft op het eindresultaat.
Om na 6 uur, elke 20 minuten weer opnieuw je longen uit je lijf te zingen, met veel E, is meer dan lastig.
Ook een opname technicus kan veel E in het afstellen/mixen stoppen.
Maar op binnen 2 uur alles wat je hebt te geven, kan onverstandig zijn, als je werkdag 8 uur bedraagt.
Hoe het ook gedaan is, als een opname veel E heeft, die jouw aanspreekt, is het zeer bevredigend als zich dat in volle glorie aan jouw openbaard.
En de apparatuur die dat doet, zal je de kriebels geven.
Mijn enigste kanttekening is, dat niet elke opname op dezelfde set, het best klinkt.
Maar dat is meer iets van mijzelf. ;D

Groetjes,

Raf.  

Freddy

Heb demo SR 14 gekocht want vond het een wereld reciever wel iets duurder dan 2000 maar wel lekker.
En smoelt goed vind ik.
Nad 757v2,Nad 567, 4x piega s4,rel t5,Audioquest bekabeling
Philips 52" lcd

Xenomorf

Ik heb zelf de B&W Matrix 802s3. Gekocht in 1999. Aangesloten op mijn Denon AVC-A1D kan deze mij niet bekoren. Ik heb verschillende Rotel versterkers thuis gehad, ook bezeten, maar uiteindelijk werkte dat niet. Het klonk te saai, bijna alsof het niet wilde. Andere versterkers geprobeerd, maar ik kwam er niet uit. Pas toen ik in april 2002 een Bryston 3B-ST te leen had wist ik wat ik miste. Ik had voorheen altijd problemen in de hogere frequenties. Te fel (onrustig) of te dof. Voor het eerst werden de hoge frequenties niet geproduceerd, maar ze waren er gewoon. Zweefde als het ware losjes in de kamer.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

cinepaulis

Hoi,

"Het klonk te saai". Dat kan inderdaad. Het stomme is dus dat het 'technisch' heel correct kan zijn, terwijl het je niks doet.  :-\

Maar goed, dat is (mijns inziens) nu juist de 'catch' achter Hifi: dat je zelf een match moet vinden tussen apparaten die je emotie wel prikkelen.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

VlisChris

Dat "Te Saaie" heb ik dus meegemaakt met de Nautilus 802's :o. Stond ik zelf indertijd ook best gek van te kijken. Maarja,das behandeld op de pagina hiervoor ;).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Xenomorf

Quote"Het klonk te saai". Dat kan inderdaad. Het stomme is dus dat het 'technisch' heel correct kan zijn, terwijl het je niks doet.  

Inderdaad, dat is nou net de moeilijkheid. Proberen die balans te vinden.

Het toeval wil dat ik gisteren bij een ex-collega ben geweest die dezelfde luidsprekers heeft als ik, aangesloten op een Rotel RB991. Dat klonk helemaal niet saai (Het kon wat ruimtelijker zijn, want het geluid bleef in en tussen de speakers hangen, maar goed), terwijl ik dezelfde rotel een aantal jaren terug ook op mijn systeem aangesloten had en dat kon mij toen niet bekoren. Mijn versterker daar aangesloten en dat ging niet lekker, totaal niet wat ik gewend was van de Bryston. Het klonk bijna uit fase (kabels waren wel goed aangesloten).
Bij mij thuis aangekomen, versterker weer aangesloten, klonk weer alles goed. Waarschijnlijk het verschil in kabels en natuurlijk voornamelijk de ruimte waardoor het allemaal anders klonk. Ik wil volgende week proberen die Rotel weer eens bij mij thuis uit te proberen om eens een beter inzicht te krijgen in de verschillen tussen beide versterkers.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Hopper

@xenomorf
Heb ook 802-s3 op classé versterker, klonk pas écht goed na biwiren met een (dure) Qed Genesis luidspreker kabel.
Mijn uitleg hiervoor is, dat dit materiaal zó goed is, dat het ongenadig de zwakste schakel laat horen, dus een opname, CDspeler, kabel, versterker......
Vandaar dat die B & W opbloeide toen je er de Bryston opzette!

veel luisterplezier
greetz
Hopper