'Standby' van nieuwe versterkers

Started by Alex Cremers, November 22, 2010, 15:27:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Cremers

Door die 'standby' functie verbruiken ze stroom ook al gebruik je ze niet. Is het schadelijk voor de versterker om ze helemaal uit te zetten? Kan het de levensduur verkorten?








Kjelt

Nee ik zet ze ook altijd helemaal uit. De enige elektronica die aan staat als de versterker in standby staat is de hulpvoeding die een eventuele microcontroller voedt.
Ik zet al 15 jaar mijn elektronica helemaal uit omdat ik geen zin heb om bij blikseminslag grote schade te hebben, nog nooit problemen gehad.
Theorieen die beweren dat de elektronica slijt met het aantal keren aan en uitzetten, dat was vroeger belangrijker toen de componenten thermisch mechanisch wat instabieler waren.
Ook bij harddisks en andere mechanische hardware kan dit spelen , echter niet bij 100% elektronische moderne apparatuur zoals een eindversterker.
En waar praten we over, je zet je apparatuur toch geen 100 keer per dag aan en uit? Twee keer per dag a 365 dagen per jaar voor 20 jaar dat is peanuts  ;)

Alex Cremers

Hé Kjelt, bedankt voor je antwoord. Ik ga vanaf nu dan maar mijn versterker helemaal uitzetten. Ik vind het zinloos om stroom te verspillen.