HDI Dune Smart D1

Started by frankp, November 21, 2010, 20:07:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankp

Uitpakken en eerste indruk
De Dune Smart D1 komt in een mooie doos met daarin de nodige extra's:
•   De Smart D1 zelf
•   Handleiding
•   HDMI kabel
•   USB kabel (A/B)
•   Afstandbediening (incl. batterijen)
•   Schroefjes voor de interne HDD

Ik vergelijk in deze review de Smart met mijn huidige mediaplayer de Asus O!Play (HDP-R1).
Het valt meteen op dat de Smart is gemaakt van metaal ipv plastic. Hij voelt solide aan.
Hij is wel kleiner als gedacht, smal maar wel diep.



Het inbouwen van de HDD is een eitje: 3 schroefjes losdraaien aan de achterkant, kap eraf, schijf erin en vastschroeven, kap er weer op. Klaar!
Met de software van de site van Dune, heb ik de schijf (1Tb) laten delen en formatteren, zodat er nu 2Gb gereserveerd is voor de Smart (BD live, e.d.) en de rest de opslag gaat worden voor films, series en muziek.






De Menu's
De Smart heeft een mooie en duidelijke menustructuur. Ik moet wel zeggen dat in vergelijking met mijn O!Play er wel erg veel in te stellen is, terwijl daar in de handleiding geen uitleg bij is. Ik heb dus op internet (dit forum o.a.) opgezocht hoe de instellingen te zetten.
Standaard is het browser door de harde schijf erg simpel in een mappenstructuur. Hier zal ik later verandering in brengen door het gebruik van Yadis.

Video afspelen
Op verzoek van WilcoL heb ik als eerste de bekende Birdscene afgespeeld via het netwerk (100mbit bedraad). De scene speelde zonder stotteren of haperen. Ondanks dat mijn tv niet hoger kan afspelen dan 720p, zag het er al erg mooi uit, mooier dan op mijn O!play. Ik had het idee wat meer detail en scherpte te zien.



Daarna heb ik nog een aantal andere bestanden getest:
•   U-571 in mt2s
•   Finding Nemo in mkv
•   The Dark Knight in Blu Ray mappen structuur
Deze speelden allemaal prima, inclusief ondertiteling. Ook hier weer het idee dat het allemaal wat scherper en strakker was. Ik zal later alles nog eens gaan afspelen op mijn beamer zodat ik het ook in 1080p formaat kan bekijken.




De belangrijkste reden om een nieuwe mediaspeler aan te schaffen was HD Audio. De O!play kon hier niet mee overweg en dat vond ik toch jammer aangezien mijn versterker hier wel mee kan werken (Marantz SR6004).
U-571 had een DTS HD Master Audio stream en met de instelling op passthrough in de Smart, werd deze stream prima verwerkt door de Marantz.
Ook The Dark Knight had een HD audiostream, maar dan in Dolby True HD. Ook dit werk perfect weer gegeven.



Een ander belangrijk aspect was het weergeven van Blu Ray menu's. Dit heb ik getest met The Dark Knight. Er werd wel veel geladen, maar voor het afspelen van de film was er geen menu te bekennen. Tijdens het afspelen van de film kon er wel een menu worden opgeroepen met allerlei opties en extra's.
Ik zal nog een aantal andere blue rays opzoeken en later deze week gaan proberen.



Audio afspelen
Aangezien ik geen "audiofiel" ben heb ik de Smart voornamelijk getest met wat mp3's op diverse bitrates, voornamelijk VBR. Ook heb ik een aantal flac's getest en de Smart speelt alles zonder enig probleem af.
Ik heb eigenlijk weinig verschil gehoord in afspeelkwaliteit t.o.v. de oude O!Play. Misschien dat ik het nog eens in alle rust ga beluisteren en er dan wel verschil in hoor.

Beeldscherm
De Smart D1 heeft een mooi beeldscherm aan de voorzijde, dit was voor mij ook de reden om te kiezen voor een D1.
Het beeldscherm geeft wel wat info weer tijdens het bedienen van de Smart, maar ik had er wat meer van verwacht. Tijdens het afspelen van een film krijg je alleen een lopende klok te zien welke overeen komt met de speeltijd van de film.
Als je goed kijkt in het  beeldscherm dan zijn er een heleboel vaste indicatoren in verwerkt, maar deze heb ik nog niet werkend gekregen/gezien. De indicatoren zouden o.a. aan moeten kunnen geven welk type file er wordt afgespeeld (BD, DVD-A, HD CD, SACD) en welke audiostream er in die file zit (True HD, DTS HD MA, PCM).
Hopelijk dat dit in een volgende update wordt geactiveerd.





Netwerk
Een andere reden waarvoor ik de Smart heb aangeschaft is de mogelijk om de interne HDD te gebruiken als een NAS, terwijl de Smart uit staat.
Hiervoor hoefde ik niets in te stellen. Ik kon direct via het netwerk op de schijf komen in de Smart en bestanden verplaatsen en bewerken, ook terwijl de Smart uit stond (standby).
Zoals eerder beschreven is de snelheid over het netwerk voldoende om de Birdscene af te spelen. Ook de 20Gb mt2s van U-571 ging zonder problemen.
Toch blijft het jammer dat er geen 1 Gigabit netwerk aansluiting in zit, maar dit schijnt te komen met de nieuwe chip in Q1 2011.

Conclusie
In vergelijking met mijn oude O!play is de Smart D1 een hele vooruitgang. Bestandsformaten worden beter ondersteund, Blu-ray iso's met menu worden perfect ondersteund en vooral de interface en bediening zijn een verademing.
De chip in de  Smart zorgt er voor dat video wat beter wordt weergegeven dan dat mijn O!play kan en dat is toch wel een fijne conclusie en kan ik nu dus echt spreken van een upgrade.

+ Degelijk apparaat
+ Uitbreidbaar
+ HD Audio
+ Blu-ray iso en menu's

- Display wordt niet volledig benut
- Geen Gigabit netwerk

Ik zal proberen de komende tijd mijn verdere ervaring in dit topic te zetten. Mocht iemand iets getest willen zien op de Smart D1, laat dit dan even weten en ik zal kijken of ik het voor je kan proberen.

denoontje

Leuke review

Is het display ook te dimmen (altijd handig in een HT)?
Zit er een e-sata aansluiting op?
Kun je een hd eraan hangen die ntfs is geformateerd (dus grote bestanden lezen)

Wat is het geluidsnivau als er een HD in zit
Dit is een van de reden dat ikzelf een NAS heb gekocht en de HD uit de HDX heb gehaald.
Die ging af en toe spontaan opspinnen, terwijl ik bijv een BD aan het kijken was via de BD speler.
--> irritant dus.

jasjenl

Hm, ziet er interessant uit. Zit hier een ventilator in of is ie zonder ingebouwde harddisk volledig stil?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Madhouse

#3
Klinkt zeker interessant! Kan een mooie opvolger voor mijn HDX worden...

Hoe zit het met de snelheid van de speler; opstarten, bladeren door menu's, laden van de film ed. ?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Denon Focal

Leuke review, denk zelf over deze of de Duo die eraan komt.
Qua breedte is deze volgens mij 1/3 van een 43 cm receiver?
Die fan vind ik ook belangrijk, zit die erin of moet je er zelf een inzetten met een Harddisk?
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

frankp

#5
Ik heb nog geen dimfunctie gezien voor het display, maar volgens mij is de f/w nog lang niet zo ver dat het display volledig wordt benut.
E-sata aansluiting zit achterop.
De te gebruiken hdd's kunnen altijd in NTFS worden aangesloten. Wel is het zo dat pas vanaf de laatste beta-firmware ondersteuning is voor
read/write rechten, terwijl met de oudere f/w er alleen read rechten zijn.
Ik heb mijn gebruikte schijf ook NTFS geformatteerd en heb volledige rechten op de schijf.

Het geluidsniveau van de schijf ik is puur afhankelijk van de schijf. Ik heb er nu een 5400rpm eco-green in zitten en ik heb 'm nog niet gehoord tijdens
het spelen.

Er zit verder geen fan in de Smart, dus anders dan een eventuele schijf zal er niets zijn dat geluid maakt.

Ja klopt, dit apparaat gekoppeld aan bijvoorbeeld de HD extensie en de BD extensie, maakt een "standaard" breedte.
Dit apparaat alleen is dus inderdaad 1/3 van een receiver.

De snelheid van opstarten is vrij hoog, paar seconden vanuit standby (soft). Vanuit een complete uitschakeling zal het een seconde of 20 zijn.
Het bladeren door de menu's gaat zonder aarzeling of hapering, zelfs bij bladeren in het netwerk. In vergelijking met mijn oude mediaspeler is dit echt supersnel :)
Zal eens kijken of ik van de week een filmpje kan maken van het opstarten en afspelen van een film.

WilcoL

#6
Frank; je bent mijn held!!! Ik zit nu nog op mijn werk, maar dat ding wordt vanavond nog besteld maar dat ding is inmiddels besteld!!!

Enorm bedankt man!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Denon Focal

Ha Frank, 

Dank voor de antwoorden, ik ga zeker voor Dune, model is nog een twijfel of een combi van smarts op de Duo.
De Pro is ook erg gaaf maar  gewoon veel te duur.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

frankp

Goed bezig Wilco  :thumbs-up:

@Denon Focal
Graag gedaan. Een smart is een "goedkope" start en later makkelijk uit te breiden met de beschikbare modules. Dat was ook
mijn motivatie om voor de Smart te gaan.

WilcoD

Quote from: Madhouse on November 22, 2010, 15:05:31
Klinkt zeker interessant! Kan een mooie opvolger voor mijn HDX worden...

Hoe zit het met de snelheid van de speler; opstarten, bladeren door menu's, laden van de film ed. ?

Dat was ook het eerste wat ik dacht, geweldig nieuws dit  :headbanging:

WilcoD

Draait hier naast een torrent client ook iets van usenet op?

frankp

#11
Quote from: WilcoD on November 23, 2010, 20:23:57
Draait hier naast een torrent client ook iets van usenet op?

Nog niet, maar schijnt nog wel te komen, maar wanneer.....

Ben gisteren nog bezig geweest met een full blue ray iso van de film Knight and Day (BD50). Het Java menu wordt prima weergegeven, maar de laadtijden zijn wel erg lang. Neem aan dat dit met een fysiek schijfje ook wel het geval zal zijn i.v.m. laden in het geheugen.
Heb alleen de online content nog niet getest aangezien de Smart zeurt dat de internetverbinding wordt geblokkeerd, dus vanavond even in de router knutselen.
Ik zal (zoals beloofd) nog een filmpje maken van het opstarten en navigeren in een blue ray menu.

WilcoL

Wát een geweldig ding zeg! Net even snel de Playon! verwisseld met de Dune en man-man-man; wat een verbetering!

Alles gaat veel soepel; van het navigeren tot het aanmken van NFS-koppelingen, echt heel fijn! Responsiviteit van de AB is ook echt véeél beter dan de Playon!. Even wat problematische bestanden afgespeeld en geen enkele stootering of hapering te bekennen, echt fraai! Beeldkwaliteit is super & BD-menu's worden meteen en zonder gezeur netjes afgespeeld. Ik ben enorm blij! En dit gaf m'n Denon aan bij een BD-folder van zo'n 48GB:



Tóch leuk! En het geluidskwaliteitverschil tussen gewoon DTS en de HD-variant is loeigroot moet ik zeggen!

@Frank, nogmaals: big-big thanks!


Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

frankp

Leuk om te horen dat het zo'n vooruitgang is!! Ook ik ben blij met de HD audio, vind het ook echt
een hele verbetering.

Ben nu druk bezig met artwork voor de Smart, zodat het navigeren er wat mooier uit komt te zien.
Moet alleen van alle albums nog de cd covers opzoeken....ppppffff.

WilcoL

Quote from: frankp on November 25, 2010, 20:17:55
Leuk om te horen dat het zo'n vooruitgang is!! Ook ik ben blij met de HD audio, vind het ook echt
een hele verbetering.

Ben nu druk bezig met artwork voor de Smart, zodat het navigeren er wat mooier uit komt te zien.
Moet alleen van alle albums nog de cd covers opzoeken....ppppffff.


Ik vertrouw erop dat je je bevindingen wederom deelt... Wil dat ook uitzoeken, maar time is not at my side op dit moment :dry:...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Aeron

Mooie review!
Ik zit ook te denken aan de aanschaf van de smart, maar ik ben erg benieuwd naar de snelheid van de menu's e.d.
Dus ben benieuwd naar je filmpje.

Ik kan helaas nergens filmpjes vinden van de "jukebox" in aktie, misschien dat je dit meteen ook kunt testen en eventueel plaatsen?

Ik hou je topic zeker in de gaten!

Ralph71

Quote from: frankp on November 25, 2010, 20:17:55
Ben nu druk bezig met artwork voor de Smart, zodat het navigeren er wat mooier uit komt te zien.
Moet alleen van alle albums nog de cd covers opzoeken....ppppffff.

En heb je Zappiti al draaien? Weet je toevallig of er ergens een Nederlandse handleiding te vinden is?
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

frankp

Quote from: Ralph71 on November 25, 2010, 21:59:46
En heb je Zappiti al draaien? Weet je toevallig of er ergens een Nederlandse handleiding te vinden is?

Ja Zappiti is echt een eitje om in te stellen aangezien het programma in het Nederlands is  ;)
Je hoeft alleen maar de mappen toe te wijzen waar je mediafiles in staan en klaar!

Heb daarnaast ook nog YaDis draaien, iets uitgebreider in instellingen, mooiere serie-indeling.

Ben ook nog met Dune Explorer aan het klooien om bij mijn muziek de cdhoesjes-look te krijgen, maar dat wil nog niet echt
lukken.

Ralph71

#18
Quote from: frankp on November 26, 2010, 08:57:11
Ja Zappiti is echt een eitje om in te stellen aangezien het programma in het Nederlands is  ;)
Je hoeft alleen maar de mappen toe te wijzen waar je mediafiles in staan en klaar!

Heb daarnaast ook nog YaDis draaien, iets uitgebreider in instellingen, mooiere serie-indeling.

Ben ook nog met Dune Explorer aan het klooien om bij mijn muziek de cdhoesjes-look te krijgen, maar dat wil nog niet echt
lukken.

Inmiddels Zappiti en YaDis aan de praat, het valt me op dat Zappiti veel sneller reageert, YaDis is niet vooruit te branden. De lay out van YaDis vind ik mooier, maar series zijn bij Zappiti weer makkelijker te vinden, bij YaDis loopt dit nog niet echt lekker. Verder krijg ik het bij Zapiti niet voor elkaar om vanaf meerdere harde schijven af te spelen. Nu heb ik Dune Explorer 2.0.6 geinstalleerd. Deze maakt gebruik van de standaard menu structuur van de Dune. Tot nu toe lijkt deze mij het meest functioneel. Heb jij dezelfde bevindingen?
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

frankp

Met Yadis heb ik geen enkel probleem, loopt prima, maar ik draai dan ook alles vanaf een ingebouwde schijf in de Dune.
Er schijnt wel een compleet nieuwe versie van Yadis uit te komen, nog voor de kerst. Met als het goed is een hele berg verbeteringen.

Ik ga straks weer eens verder prutsen...

Durk

wat is nu het verschil met de B1? Behalve dat de een een display/HD heeft en de ander een BR?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

frankp

Quote from: Durk on November 27, 2010, 18:07:40
wat is nu het verschil met de B1? Behalve dat de een een display/HD heeft en de ander een BR?

Verder geen verschil.

Durk

Denk dat ik ook maar eens mijn PCH aan de wilgen ga hangen en voor een D1 ga..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Aeron

Dankzij deze review heb ik ook zojuist een Dune Smart D1 gekocht.
Ik heb zojuist de laatste (Beta) fw erop gezet, en met behulp van een tooltje een partitie van 2 gb aangemaakt voor het systeem, en de rest via de pc geformateerd in ntsf.
Net even snel de instellingen doorgelopen en ben nu mijn films naar de interne hdd aan het overzetten.
Ook straks even yadis en/of zapitti erop zetten, ben erg benieuwd!

Thnx Frankp voor de review! :D

Joost.P

Interessant topic. De smart wekt zeker mijn interesse.

Paar kleine vraagjes:
- Worden ondertitels automatisch geselecteerd als er een srt beschikbaar is?
- Kan de delay van de ondertitels aangepast worden?
- Ik zie zelf niet echt een voordeel van de D1 boven de H1, de Dune staat achter de bank en je kijkt natuurlijk naar het scherm. Mis ik iets?