Films streamen, minimale systeemvereisten?

Started by Aeron, November 20, 2010, 10:26:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aeron

Ik heb besloten om niet meer met externe hdd's te gaan werken om mijn films te kijken via mijn media spelers, maar wil gaan streamen middels een pc met iets als Tversity o.i.d, welke ik uit het zicht wil zetten.

Nu gebruik ik mijn laptop om te downloaden, en wil dan alles overzetten op de pc zodat ik vanaf dat punt met iedere mediaspeler toegang heb tot de bestanden.

Nu is mijn vraag:

Volgens mij is er niet echt een high end pc voor nodig.
Kan ik hiervoor een simpel pc'tje met bijvoorbeeld windows xp gaan gebruiken?

zijn er nog minimale eisen voor de pc?
Het gaat voornamelijk om SD materiaal, misschien af en toe HD.

Tips zijn meer dan welkom! :)

Ronald-de-boer

Hoi,
Ik gebruik zelf een Pentium 4 op 2,66GHz met 1gb geheugen en win XP.
Op deze pc draai ik series en films, dvd's en Blu-ray's allemaal zonder probleem.

Ik denk dat het ook wel met een iets mindere pc kan, pentium 3 of zo, je moet er natuurlijk wel even een snelle netwerk kaart in zetten onders gaat het
over zetten van een blu-ray wel heel erg traag.
Wat echt de minimale systeem vereisten zijn weet ik zo niet.


gr Ronald

Aeron

Hi ronald,

dank je wel voor je reactie.
Ik had al zo'n vermoeden dat dat wel voldoende moest zijn.
Ik zou er dan sowieso een gigabit netwerk kaart zetten en ik wil via usb alles van mn laptop (waarmee ik download) overzetten naar de pc.
Ik heb gezien dat je hier een speciale usb kabel en software voor hebt.

Hoe stream jij zelf? Met Tvsersity?

Gr,
Arjan

Ronald-de-boer

Hoi Arjan

Ik gebruik geen Tversity of zo iets, ik stream rechtstreeks van de van de pentium 4 af, ik gebruik Mediaportal en die kijkt via het netwerk naar de HD's .
Dit alles loopt wel over een gigabit netwerk, verder is het eigenlijk niks bijzonders.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Gr Ronald

Aeron

ja dat kan inderdaad ook. Gewoon bestandsdeling inschakelen en gaan! :)

Wat ik me afvroeg:

Ik wil de pc uit het zicht (in onze berging) wegzetten. Is de pc in standby stand ook bereikbaar voor steaming?
Ik wil natuurlijk geen hoge energierekening omdat de pc altijd aanstaat, of valt dit wel mee? En belangrijker: Is het wel veilig, ook als er overdag niemand thuis is?

Graag jullie mening  ;D

Melbury

QuoteIs de pc in standby stand ook bereikbaar voor steaming

Ga je de sauna er ook mee aansturen dan?   ;)

WilcoL

Hey, ik heb 2 opmerkingen:

1. Waarom zou je gaan downloaden op een laptop en het vervolgens kopieren naar een desktop? Zet je download-progs gewoon op die desktop en benader die machine middels VNC of remote desktop of iets dergelijks. Hoef je niet meer te zeulen met je harddisk en kan je laptop gewoon uit als je dat wilt.
2. Is een NAS niet een veel makkelijkere oplossing? Gaat alles helemaal zorgeloos & energiezuinig!

Overdenk het allemaal eens even goed!

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ronald-de-boer

Quote from: jellyfish on November 21, 2010, 13:34:26
ja dat kan inderdaad ook. Gewoon bestandsdeling inschakelen en gaan! :)

Wat ik me afvroeg:

Ik wil de pc uit het zicht (in onze berging) wegzetten. Is de pc in standby stand ook bereikbaar voor steaming?
Ik wil natuurlijk geen hoge energierekening omdat de pc altijd aanstaat, of valt dit wel mee? En belangrijker: Is het wel veilig, ook als er overdag niemand thuis is?

Graag jullie mening  ;D

Ik heb mijn pc in de meterkast staan en als ik na het werk binnen kom zet ik de pc gewoon aan, jij wilt de pc in de berging zetten, denk dan eens aan wake-on-lan, misschien is een klik aan klik uit systeem ook wel iets om je pc aan te zetten.
Verder gebruik ik VNC viewer om de pc te beheren en hem aan het einde van de dag uit te zetten.

Ronald-de-boer

Quote from: WilcoL on November 21, 2010, 18:58:33
Hey, ik heb 2 opmerkingen:

1. Waarom zou je gaan downloaden op een laptop en het vervolgens kopieren naar een desktop? Zet je download-progs gewoon op die desktop en benader die machine middels VNC of remote desktop of iets dergelijks. Hoef je niet meer te zeulen met je harddisk en kan je laptop gewoon uit als je dat wilt.
2. Is een NAS niet een veel makkelijkere oplossing? Gaat alles helemaal zorgeloos & energiezuinig!

Overdenk het allemaal eens even goed!

Groeten, Wilco

Ik download ook met een laptop en daarna kopieer ik alles naar de htpc of naar de pc in de meterkast, mediaportal zoekt zelf uit of er nieuwe films zijn bijgekomen.

Ik heb zelf ook lopen kijken naar een nas,vond dit te duur en niet echt flexibel,met een pc kan ik HD's toevoegen tot dat ik een ons weeg en  voor de pc had ik nog onderdelen liggen dus de beslissing was snel gemaakt.


GR Ronald

Aeron


Aeron

Quote from: WilcoL on November 21, 2010, 18:58:33
Hey, ik heb 2 opmerkingen:

1. Waarom zou je gaan downloaden op een laptop en het vervolgens kopieren naar een desktop? Zet je download-progs gewoon op die desktop en benader die machine middels VNC of remote desktop of iets dergelijks. Hoef je niet meer te zeulen met je harddisk en kan je laptop gewoon uit als je dat wilt.
2. Is een NAS niet een veel makkelijkere oplossing? Gaat alles helemaal zorgeloos & energiezuinig!

Overdenk het allemaal eens even goed!

Groeten, Wilco

Hoi Wilco,

NC of Remote desktop heb ik eigenlijk nooit nagedacht, ik heb hier ook geen ervaring mee maar het is wel ene idee! :)
Een NAS is ook voor mij te duur, en een pc'tje om te streamen heb je al voor 70 euro, dus dat is voor mijn een betere optie!

Dank je voor je tips!

Gr,
Arjan

Aeron

Quote from: Ronald-de-boer on November 21, 2010, 19:30:12
Ik heb mijn pc in de meterkast staan en als ik na het werk binnen kom zet ik de pc gewoon aan, jij wilt de pc in de berging zetten, denk dan eens aan wake-on-lan, misschien is een klik aan klik uit systeem ook wel iets om je pc aan te zetten.
Verder gebruik ik VNC viewer om de pc te beheren en hem aan het einde van de dag uit te zetten.

Wake on Lan...
kun je hiermee ook instellen dat de pc uit standby komt zodra ik ga streamen (Dus netwerk activiteit), en dat de pc na bijvoorbeeld een uur geen activiteit weer in standby gaat?
Dat zou wel een mooie oplossing zijn!

Ronald-de-boer

Quote from: jellyfish on November 21, 2010, 21:21:17
Wake on Lan...
kun je hiermee ook instellen dat de pc uit standby komt zodra ik ga streamen (Dus netwerk activiteit), en dat de pc na bijvoorbeeld een uur geen activiteit weer in standby gaat?
Dat zou wel een mooie oplossing zijn!

Ik heb geen idee of dat ook zo kan, dat zal je moeten testen en misschien is er iemand op het forum die dat wel weet.  :blush:

Gr Ronald

gsuk

Quote from: jellyfish on November 21, 2010, 21:21:17
Wake on Lan...
kun je hiermee ook instellen dat de pc uit standby komt zodra ik ga streamen (Dus netwerk activiteit), en dat de pc na bijvoorbeeld een uur geen activiteit weer in standby gaat?
Dat zou wel een mooie oplossing zijn!

ja dat kan
maar let wel op welk stand je de bios instelt
want de ene stand gebruikt weinig stroom
en de ander gebruikt eigenlijk net zo veel stroom alsof die aan staat!!

interessant lees voer

http://nl.hardware.info/reviews/1064/5/onderzoek-stroomverbruik-moderne-pcs-standby-s1-s3-en-s4


gr Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

EJ

Even ter info: een P4 is bepaald de onzuinigste processor die je kunt vinden. Ik zou 1 stapje verder nemen.

Ro

Ik maak gebruik van een Atom 510 board. Gaat perfect. Stroom verbruik idle 17 watt, in gebruik 23 watt. Gebruik hem voor streaming 1080p naar tvix, squeezebox server en download machine via sabnzbd. Toegang remote via Logmein (de gratis versie).
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920