Bedrijfsongeval: TV weggegooid in veronderstelling dat het afval was.

Started by B., November 18, 2010, 22:34:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

Wat ik vandaag heb meegemaakt... :-X

Ik was in een werklustige bui het magazijn helemaal aan 't opruimen en kwam in de afvalhoek een 32'' Sony LCD tegen van +/- 4 jaar oud, toen 2000,- euro.
Geen bonnen aanwezig, klantgegevens, of reparatieformulieren. De TV heb ik met mijn collega getest en deze bleek defect (ging niet meer aan).

Vervolgens heb ik de TV op een afval pallet gestort, met nog een defecte TV op de stapel, in de veronderstelling dat het afval was (afdankers van klanten, komt dagelijks voor). Het LCD scherm is hierdoor helemaal uit z'n lijst gesprongen.

Een andere collega treft de afval pallet aan en merkt de Sony TV op.
Deze TV is dezelfde dag door dezelfde collega ingenomen om het defect te controleren. Maar de TV is niet volgens bedrijfsregelement ingenomen, waardoor er geen papieren en/of inboekingen aanwezig waren.
De TV is als het ware als 'vriendendienst' in het magazijn neergezet om eigenhandig te inspecteren. Als het defect niet door mijn collega te verhelpen zou zijn, zou de TV op kosten van de klant ter reparatie worden aangeboden bij Sony.. DAN pas zou de TV volgens bedrijfsregelement worden ingeboekt en dus schriftelijk aanwezig zijn in de winkel.

Mijn bedrijfsleider gaf mij het advies morgen contact op te nemen met de verkoopleiding van ons bedrijf, om vervolgens na te vragen of het bedrijf voor dergelijke ongevallen verzekerd is. Daarbij gaf hij ook aan, dat wanneer dit niet het geval is, ik zelf met mijn verzekering zou moeten bellen, om daar de schade te verhalen. Desnoods zou ik zelf voor een gelijkwaardig toestel moeten opdraaien.

Het lijkt mij sterk dat ons bedrijf niet voor dergelijke ongevallen gedekt is, maar hoe zit het met de schriftelijke afwezigheid van het toestel? Het bedrijf stelt dat ALLES wat ingenomen wordt ter controle/reparatie ingeboekt dient te zijn. Wat bij deze TV dus niet gedaan is. Zou het bedrijf hierdoor de schade alsnog op MIJ kunnen verhalen, terwijl ik de TV niet heb ingenomen en DOOR de afwezigheid van enige inboeking in de veronderstelling was dat het afval zou zijn?


Ghosty J

Ik denk eerder dat die colllega een probleem heeft, protocol niet gevolgt. Zoals ik het lees heb jij goed gehandelt, nagezocht in het computer systeem ed.
Daar zijn dus de protocollen voor om dit soort zaken uit te sluiten.

Zet voor je zelf alles op papier ook met welke collega's je die actie's hebt gedaan ivm getuigen ed.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

B.

Quote from: Ghosty J on November 18, 2010, 22:46:59
Ik denk eerder dat die colllega een probleem heeft, protocol niet gevolgt. Zoals ik het lees heb jij goed gehandelt, nagezocht in het computer systeem ed.
Daar zijn dus de protocollen voor om dit soort zaken uit te sluiten.

Zet voor je zelf alles op papier ook met welke collega's je die actie's hebt gedaan ivm getuigen ed.

Ik zou mijn collega hier nooit voor willen laten opdraaien, dat is een bloedeerlijke man. Maar ik wilde voor de volledigheid het verhaal wel even kwijt.
Daarnaast, ALS ik al aansprakelijk gesteld KAN worden is een dergelijke werkplek wel een HEEL gevaarlijk terrein met 3- tot 4k waarde per vierkante meter.


maxtrash

kom kom, het zou fraai zijn als je bij schade die je op de werkvloer veroorzaakt persoonlijk aansprakelijk zou worden gesteld. Maakt niet eens uit of het een stomme fout is van je of (zoals in dit geval) niet eens.
Ik vind het dan ook weer erg lomp van zo'n bedrijfsleider om dingen te roepen waar hij totaal geen verstand van heeft. Lekker motiverend ook voor je werknemers

zie bijv.
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h272.htm

ps.
wat mij trouwens in het algemeen en ook in dit geval irriteert is dat mensen altijd over verzekeringen beginnen. Degene die aansprakelijk is betaalt. Als deze partij zich verzekerd heeft: good for him, maar verder heeft degene die de schade lijdt daar toch niets mee te maken?

B.

Ben heel blij met deze berichten! Mijn ouders hebben exact hetzelfde gezegd!
Morgen heeft het bedrijf de keuze: of stel mij aansprakelijk en ik zal openbaar open kaart spelen, of laat mij er verder buiten, boek desnoods die TV alsnog in en bedenk zelf een oplossing.


Former member 78

Het is idd belachelijk als ze jou aansprakelijk willen stellen.
Jij hebt je werk gedaan, en 1+1 is nog steeds 2.

Wel jammer dat het op deze manier moet gaan.

brtram

De werkgever is in NL praktisch altijd (=99,999999999%) aansprakelijk voor de fouten van de werknemer t.o.v. derden.

In jouw verhaal, zit geen enkele argument waarom hou jou persoonlijk aansprakelijk zou kunnen stellen.
   


roland p

...en als ze niet verzekerd zijn hebben ze ook nooit premie hoeven te betalen en al heel veel geld uitgespaard, dus genoeg over om...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

5061

Werkgever is ALTIJD aansprakelijk voor zijn medewerkers. Indien het voorval op de aansprakelijkheidsverzekering van het bedrijf is uitgesloten dan betreft dit voorval toch een gevalletje bedrijfsrisico dus : voor rekening werkgever.

Soms zit het mee soms zit het tegen.

Voor de werkgever zijn naast de lusten ook de lasten.
Dus niet de lusten nemen en de lasten voor de werknemer.

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Jinsu

Quote from: brtram on November 19, 2010, 07:15:09
De werkgever is in NL praktisch altijd (=99,999999999%) aansprakelijk voor de fouten van de werknemer t.o.v. derden.

In jouw verhaal, zit geen enkele argument waarom hou jou persoonlijk aansprakelijk zou kunnen stellen.
   



@ 5061

Tenzij je aan een stel buizen gaat hangen en dan 15 meter naar beneden valt ;D .

* AVB (Aansprakelijkheids Verzekering Bedrijven) heeft normaliter ieder bedrijf, via art. 6:170 BW.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Tube-freak

Ik denk dat je als bedrijf zijnde wel aansprakelijk ben maar niet persoonlijk als werknemer.
Ik zou ook zeker niet de klant .lastig gaan vallen met geneuzel over procedures en wie zijn schuld het is maar gewoon aanbieden om hem te maken (als dat nog kan...).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

jantje112

Quote from: B. on November 18, 2010, 22:34:31
Maar de TV is niet volgens bedrijfsregelement ingenomen, waardoor er geen papieren en/of inboekingen aanwezig waren.
De TV is als het ware als 'vriendendienst' in het magazijn neergezet om eigenhandig te inspecteren. Als het defect niet door mijn collega te verhelpen zou zijn, zou de TV op kosten van de klant ter reparatie worden aangeboden bij Sony.. DAN pas zou de TV volgens bedrijfsregelement worden ingeboekt en dus schriftelijk aanwezig zijn in de winkel.


Klinkt als een gevalletje vriendendienst onder werktijd.. Oftewel diefstal van de baas zijn tijd. Alsof het de moeite loont om een 4 jaar oud tv nog te laten repareren door de fabrikant?

Geef die man 100 euro korting op de aanschaf van een nieuw tv ofzo.

Overigens bij jij niet financeel aansprakelijk te stellen, ook al gooide je per ongeluk een hele stelling met tv's kapot!

sj0er-D

Een bedrijfsongeval is toch als je de TV per ongeluk op iemands hoofd hebt laten vallen?

Deleted member

Nog wel een kritische maar niet lullig bedoelde vraag: heb/had jij expliciete toestemming of de algemene bevoegdheid om zaken uit 't magazijn weg te gooien?

jantje112

Quote from: Antoine on November 19, 2010, 12:39:40
Nog wel een kritische maar niet lullig bedoelde vraag: heb/had jij expliciete toestemming of de algemene bevoegdheid om zaken uit 't magazijn weg te gooien?

Tja, hij vraagt vast ook niet of hij de wc mag doorspoelen. Er staat in de eerst posting dat de TV in het afvalhoekje stond.. Dan is de logische conclusie dat het afval is zeer aannemelijk.

koosnaampje-audiofiel

Quote from: jantje112 on November 19, 2010, 12:50:00
Tja, hij vraagt vast ook niet of hij de wc mag doorspoelen. Er staat in de eerst posting dat de TV in het afvalhoekje stond.. Dan is de logische conclusie dat het afval is zeer aannemelijk.
Wat ik eigenlijk uit de post opmaak is; omdat het apparaat niet direct voor reparatie was aangeboden, maar eerst daar behandeld zou worden (vriendendienst), zegt de zaak nu waarschijnlijk tja daar zijn wij niet voor verzekerd....maargoed "prive" spullen hebben edaar niks te zoeken al helemaal niet als ze niet van een personeelslid zijn.

Ze trekken hun handen af, van hun eigen onkunde.....ik weet zeker als er in de toekomst nog zoiets voorkomt dat er ineens heel goed opgelet wordt.

Is de tv toevallig meegenomen door van de chef, vriendje van de baas, of werknemer lang in dienst?
Klipsch, Denon.

Deleted member

Quote from: jantje112 on November 19, 2010, 12:50:00
Tja, hij vraagt vast ook niet of hij de wc mag doorspoelen. Er staat in de eerst posting dat de TV in het afvalhoekje stond.. Dan is de logische conclusie dat het afval is zeer aannemelijk.


Hmmm...had over 't woordje afvalhoek heen gelezen. Tsjaa dan is 't zuur maar lijkt me B. idd. niets te verwijten, eerder de collega die de TV van een klant daar neerzette!

Wim44

De lcd is als vriendendienst zonder inklaren naar binnen gehaald en zou pas als deze lokaal niet zou kunnen worden gerepareerd bij de leverancier ter reparatie worden aangeboden. Dit is een traject buiten bedrijfsverantwoordelijkheid.

Het beste is om de collega te vragen om dit op te lossen. Juridisch los je niets op, je krijgt een verziekte werksituatie. Een beetje bedrijfsleider kan helpen om het probleem op te lossen,
De werkgever zal je niets kwalijk kunnen nemen, het apparaat was niet ingeboekt.




EJ

Nee, dit zag er niet als vriendendienst uit, omdat de tv ter reparatie aangeboden zou worden aan sony als het niet lokaal oplosbaar zou zijn. Bedrijf lijkt mij volledig aansprakelijk, zoals al eerder door diverse anderen is geconstateerd. Het is een zwaktebod, of beter onkunde van de bedrijfsleiding als ze dit op werknemers proberen te verhalen. Brevet van onvermogen wat mij betreft. Geen schijn van kans voor het bedrijf in de rechtszaal als de werknemer (B.) besluit om de zaak voor te leggen omdat hij ten onrechte wordt aangesproken. Net als de collega trouwens, die kan hooguit een vermanend woordje krijgen.

Er is geen enkele reden voor B. om dit zelf te willen of moeten oplossen.

Kansloos. B., je staat ijzersterk (hoewel rechters soms heel vreemde beslissingen kunnen nemen).

Hanky Panky

Werkgevers zijn nagenoeg altijd aansprakelijk voor de daden van hun werknemers, zelf als er sprake is van moedwillig gedrag.

Dat gaat echt heel ver.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase