Luidsprekers door winkel aangeboden als zijnde ''in perfecte staat''...

Started by B., November 17, 2010, 19:48:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Dat is inderdaad een HEEL veel gemaakte fout.
Dat geldt alleen in BEPAALDE gevallen.

Laten we het anders zeggen.
Als topicstarter/koper de speakers terug brengt en zijn geld terug krijgt heeft hij niets meer.
Als hij 100 of 50.00 betaald heeft hij denk ik nog steeds een moorddeal.

Dus wat is het probleem ?

Het probleem is dat mensen tegenwoordig gewoon de laatste druppel ergens uit proberen te persen zonder ook maar rekening te houden met iets of iemand, het is een IKKE IKKE maatschappij aan het worden.
En wat krijg je dan.... (en dat zie je nu al bij vele bedrijven) dat de bedrijven gewoon standaard alles iets duurder maken ivm eventuele garantie of verborgen gebreken.
We maken het zelf ook in de winkel mee, waar vroeger vaak nog met klanten te onderhandelen viel, is er tegenwoordig gewoon vaak geen land mee te bezeilen. Tot we aangeven, "ok, schakel de rechter maar in" dan hoor je 4-5 dagen niets en komen ze met hangende pootjes terug of ze alsnog van onze "toch wel goede" aanbieding gebruik mogen maken.

Nu moet ik wel aangeven (en dat is hier denk ik wel bekend) dat wij wel HEEL ver gaan met service.
Maar als wij het al voelen als zeer irritant wat moet dat dan wel niet in winkels die iets minder met service omgaan.....

De toekomst voor veel zelfstandige word vrees ik dat ze liever de tent gaan sluiten en dat we een systeem overhouden van grote ketens als Mediamarkt, waar elke week een andere student spul staat te verkopen waar hij/zij totaal geen verstand van heeft.
En garantie op de rand, ho maar, er is toch geen rechtstreeks aanspreekpunt (of wel geen persoonlijke binding). Soms zou ik wel een dagje op de service afdeling van zo een keten willen staan en de klant gewoon eens de waarheid kunnen vertellen zonder het te moeten inpakken in een sugarcoating omdat je het behoud van je bedrijf belangrijker vind dan je gelijk halen.....

In dit geval gaat het mijn inziens niet om een opzettelijke fout (maar om een gebrek aan kennis, kan gebeuren), en een ZEER laag bedrag.
Zet voor je zelf op een rij of je de speakers ook had gekocht als ze 50.00 duurder waren en laat ze maken, probleem opgelost.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Former member 78

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2010, 12:54:45
Dat is inderdaad een HEEL veel gemaakte fout.
Dat geldt alleen in BEPAALDE gevallen.

Laten we het anders zeggen.
Als topicstarter/koper de speakers terug brengt en zijn geld terug krijgt heeft hij niets meer.
Als hij 100 of 50.00 betaald heeft hij denk ik nog steeds een moorddeal.

Dus wat is het probleem ?

Het probleem is dat mensen tegenwoordig gewoon de laatste druppel ergens uit proberen te persen zonder ook maar rekening te houden met iets of iemand, het is een IKKE IKKE maatschappij aan het worden.
En wat krijg je dan.... (en dat zie je nu al bij vele bedrijven) dat de bedrijven gewoon standaard alles iets duurder maken ivm eventuele garantie of verborgen gebreken.
We maken het zelf ook in de winkel mee, waar vroeger vaak nog met klanten te onderhandelen viel, is er tegenwoordig gewoon vaak geen land mee te bezeilen. Tot we aangeven, "ok, schakel de rechter maar in" dan hoor je 4-5 dagen niets en komen ze met hangende pootjes terug of ze alsnog van onze "toch wel goede" aanbieding gebruik mogen maken.

Nu moet ik wel aangeven (en dat is hier denk ik wel bekend) dat wij wel HEEL ver gaan met service.
Maar als wij het al voelen als zeer irritant wat moet dat dan wel niet in winkels die iets minder met service omgaan.....

De toekomst voor veel zelfstandige word vrees ik dat ze liever de tent gaan sluiten en dat we een systeem overhouden van grote ketens als Mediamarkt, waar elke week een andere student spul staat te verkopen waar hij/zij totaal geen verstand van heeft.
En garantie op de rand, ho maar, er is toch geen rechtstreeks aanspreekpunt (of wel geen persoonlijke binding). Soms zou ik wel een dagje op de service afdeling van zo een keten willen staan en de klant gewoon eens de waarheid kunnen vertellen zonder het te moeten inpakken in een sugarcoating omdat je het behoud van je bedrijf belangrijker vind dan je gelijk halen.....

In dit geval gaat het mijn inziens niet om een opzettelijke fout (maar om een gebrek aan kennis, kan gebeuren), en een ZEER laag bedrag.
Zet voor je zelf op een rij of je de speakers ook had gekocht als ze 50.00 duurder waren en laat ze maken, probleem opgelost.

Helemaal mee eens.
De ''gun'' factor lijkt compleet verdwenen bij bepaalde mensen.

Douma

Gaat iedereen hier nou voorbij aan het feit dat de tweeters NIET defect zijn? Zie quote uit de startpost:

Quote from: B. on November 17, 2010, 19:48:57
AND Benelux heeft mijn vraag doorgespeeld naar de TD van Dali Denmark en hierop volgde ook de reactie dat de bandtweeters opnieuw moeten worden aangespannen.
Mij is tevens een nieuwe set bandtweeters aangeboden voor 105,- euro.

Stel de verkopende partij had de tweeters netjes gespannen, dan had dit hele verhaal niet eens plaatsgevonden. 50/50 voor een stel nieuwe tweeters vind ik dan meer dan redelijk.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Nahpets

Het is een vraag in het recht gedeelte van het forum. Hoe zwaar het leven van een ondernemer is en of mensen elkaar tegenwoordig nog iets gunnen speelt daarin geen rol.

- Ondernemer biedt luidsprekers aan in perfecte staat
- B. koopt speakers
- Er wordt overeengekomen dat er geen garantie van toepassing is.
- Bij levering wordt door B. een vraag aan ondernemer gesteld over mogelijk gebrek, ondernemer geeft aan dat dit geen gebrek is maar zo hoort
- B. "ontdekt" dat genoemde toch een gebrek is

Daar gaat het volgens mij om.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Douma

Quote from: Nahpets on November 22, 2010, 13:37:03
Het is een vraag in het recht gedeelte van het forum. Hoe zwaar het leven van een ondernemer is en of mensen elkaar tegenwoordig nog iets gunnen speelt daarin geen rol.

- Ondernemer biedt luidsprekers aan in perfecte staat
- B. koopt speakers
- Er wordt overeengekomen dat er geen garantie van toepassing is.
- Bij levering wordt door B. een vraag aan ondernemer gesteld over mogelijk gebrek, ondernemer geeft aan dat dit geen gebrek is maar zo hoort
- B. "ontdekt" dat genoemde toch een gebrek is

Daar gaat het volgens mij om.



Ben ik het helemaal mee eens. Het viel me alleen op dat er alleen in de startpost melding werd gemaakt dat het niet om een defect gaat, maar om een "euvel" wat door afstellen te verhelpen is.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

J.A.F._Doorhof

Ook in het recht moet je soms nadenken waar je mee bezig bent.
Zoals aangegeven hij kan nieuwe tweeters krijgen ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vtuinen

Volgens mij draai je erom heen.

In alle eerlijkheid kan een verkoper de luidsprekers als 'in perfecte staat' verkopen, echter wanneer de TS vervolgens vraagtekens plaatst bij de tweeters en de verkoper zegt glashard 'dat dat zo hoort' is dat gewoon misleiding. De verkoper had op dat moment ook kunnen aangeven dat hij het niet weet.
Equipment check my avatar

koosnaampje-audiofiel

Quote from: vtuinen on November 22, 2010, 14:47:27
Volgens mij draai je erom heen.

In alle eerlijkheid kan een verkoper de luidsprekers als 'in perfecte staat' verkopen, echter wanneer de TS vervolgens vraagtekens plaatst bij de tweeters en de verkoper zegt glashard 'dat dat zo hoort' is dat gewoon misleiding. De verkoper had op dat moment ook kunnen aangeven dat hij het niet weet.
De vraag is of dat bewust of onbewust is.

Wat ik mezelf nou afvraag is de tweeters moesten gespannen worden, is dit probleem ook hoorbaar. of alleen zichtbaar zoals B. omschreef.

Hoorbaar zoja....dan vraag ik mezelf af waarom een professionele verkoper van audio apparaten dat niet opvalt.
Vreemd dat hij zicht niet verdiept in de LS....(hoe kun je immers iets verkopen waar je geen verstand van heb)
Les 1 verkoop product kennis..
Ookal waren ze relatief goedkoop, is dat geen excuus.

Zoniet.....is het wel heel toevallig dat het ontdekt is.
Ik ben, zoals in mijn eerste post omschreven eens met 50/50, samen moet je er uitkomen op een normale manier.
Klipsch, Denon.

chansig

Dan heeft de verkoper vanuit onkunde een onjuist advies gegeven. Dan mag je als verkoper wel een beroep doen op de nette prijs etc, etc. Maar als koper hoef je volgens mij je niet beschaamd te voelen om beroep te doen op volledige vergoeding...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je dan simpelweg de situatie krijgt dat de verkoper bv aangeeft, breng ze maar terug en je krijgt je geld terug.

De vraag is moeilijk te beantwoorden.
Wij hebben het ook wel meegemaakt dat volgens een klant er ergens een afwijking was die onacceptabel was, ENORM groot etc.
Bij onderzoek bij ons bleek het om een afwijking te zijn die VER binnen de marge viel van de fabrikant en ging om een paar milimeter ipv centimeters.

Als de verkoper in de veronderstelling was dat de speling toelaatbaar was denk ik niet dat er opzet is.
Het aanspannen kan dan misschien door hun zelf gedaan worden ?
Lijkt me niet een enorm moeilijke actie als ik het zo lees als je dealer bent van dat merk ?

Nieuwe tweeters voor dat geld echter lijkt me helemaal ideaal, je hebt dan helemaal alles nieuw.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Midcall

Quote from: angel on November 22, 2010, 10:54:48
Pardon  ???

Ik zou de wetteksten nog maar eens goed nalezen voordat je dit soort onzin verkondigt  :(

Indien een product niet brengt van wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, mag je het retourneren en heb je recht op teruggave van je geld. Leveranciers/verkopers doen het liefst zo vaag mogelikk hierover, maar het is zo duidelijk als wat. Slechts in bepaalde gevallen geldt dit NIET (dus niet andersom zoals wellicht werd gesuggereerd). Frank doet voorkomen alsof het een en ander met de prijs samenhangt, niet onredelijk normaal gesproken, maar het prijsverhaal vervalt mijninsziens door de duidelijke geadverteerde belofte 'in perfecte staat' en de bagatalisering van de verkoper van het tijdig geconstateerde defect. Het blijft om die reden misleiding en de bal ligt in principe bij de verkopende winkelier. Of de koop ontbinden of het volledig op zijn kosten repareren van de tweeters. Het is allemaal kinderlijk eenvoudig, ondanks de opgeworpen mist. Laat je niet van de wijs brengen, je staat hier volledig in je recht!

Zelf denk ik dat ze allang blij zijn dat de speakers verkocht zijn en zullen ze niet zo moeilijk doen over de reparatie van de tweeters, geld terug zullen ze waarschijnlijk minder snel doen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Midcall

Quote from: vtuinen on November 22, 2010, 14:47:27
Volgens mij draai je erom heen.

In alle eerlijkheid kan een verkoper de luidsprekers als 'in perfecte staat' verkopen, echter wanneer de TS vervolgens vraagtekens plaatst bij de tweeters en de verkoper zegt glashard 'dat dat zo hoort' is dat gewoon misleiding. De verkoper had op dat moment ook kunnen aangeven dat hij het niet weet.
Precies, er wordt gewoon om de feiten heen gedraaid waardoor het allemaal mistiger gemaakt wordt dan het is. Het is precies zoals je hier aangeeft, al het andere zijn vooral veronderstellingen en verhalen die opzich interessant zijn, maar niet zoveel met dit specifieke geval te maken hebben.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

angel1978

Quote from: Midcall on November 22, 2010, 16:51:21
Indien een product niet brengt van wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, mag je het retourneren en heb je recht op teruggave van je geld. Leveranciers/verkopers doen het liefst zo vaag mogelikk hierover, maar het is zo duidelijk als wat. Slechts in bepaalde gevallen geldt dit NIET (dus niet andersom zoals wellicht werd gesuggereerd). Frank doet voorkomen alsof het een en ander met de prijs samenhangt, niet onredelijk normaal gesproken, maar het prijsverhaal vervalt mijninsziens door de duidelijke geadverteerde belofte 'in perfecte staat' en de bagatalisering van de verkoper van het tijdig geconstateerde defect. Het blijft om die reden misleiding en de bal ligt in principe bij de verkopende winkelier. Of de koop ontbinden of het volledig op zijn kosten repareren van de tweeters. Het is allemaal kinderlijk eenvoudig, ondanks de opgeworpen mist. Laat je niet van de wijs brengen, je staat hier volledig in je recht!

Zelf denk ik dat ze allang blij zijn dat de speakers verkocht zijn en zullen ze niet zo moeilijk doen over de reparatie van de tweeters, geld terug zullen ze waarschijnlijk minder snel doen.

je stelt dat je altijd 10 dagen bedenktijd hebt als je in een winkel iets koopt. En dat je deze altijd mag terugbrengen ( ongeacht of er iets mee is of niet ). Nog maar een keer je tekst:

QuoteIndien je iets bij een winkel koopt heb je altijd 10 dagen bedenktijd, je mag om welke reden dan ook je gekochte spullen binnen deze periode retourneren en je geld terug vragen.

Dit is dus pertinent onwaar..
De tekst die je hierna er bij haalt heeft daar NIETS mee te maken ( produkt voldoet niet aan de verwachtingen ).

Midcall

Quote from: angel on November 23, 2010, 08:11:35
je stelt dat je altijd 10 dagen bedenktijd hebt als je in een winkel iets koopt. En dat je deze altijd mag terugbrengen ( ongeacht of er iets mee is of niet ). Nog maar een keer je tekst:

Dit is dus pertinent onwaar..
De tekst die je hierna er bij haalt heeft daar NIETS mee te maken ( produkt voldoet niet aan de verwachtingen ).
Dan had ik dat bij deze rechtgezet.

Indien ze iets aanbieden in "perfecte staat" mag je er redelijkerwijs van verwachten dat ze goed zijn en niet dat je met een tweetal defecte tweeters opgescheept komt te zitten.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

B.

Ik ben het eens met Frank. De verkoper heeft mij niet opzettelijk iets verzwegen en heeft hooguit de fout gemaakt door te zeggen dat de tweeters zo hoorde te bewegen. Dat is dan ook de enige reden waarom ik de verkoper een mail heb gestuurd met de vraag naar een oplossing.

Ik ben akkoord gegaan met 50/50 en ik ben mij ervan bewust dat ik ''er meer uit had kunnen halen''. Misschien had ik dat ook wel gedaan als ik de tweeters niet eigenhandig zou kunnen herstellen. Uiteindelijk heb ik een set luidsprekers op de kop getikt die sinds vandaag in perfecte staat verkeren en waarvoor ik binnenkort een set splinternieuwe bandtweeters heb liggen, mochten de huidige tweeters het ooit begeven.

Let wel: de huidige tweeters zijn weer helemaal goed. Het kan nog 20 jaar duren voordat ik de nieuwe moet plaatsen :D

Opgelost, dus het topic kan op slot. Bedankt voor het meedenken allemaal! :)

J.A.F._Doorhof

Wacht even.
Je kan dat aanspannen dus zelf ?
Waarom is er dan uberhaupt zo een "fuss" over ?

Lijkt me dan normaal onderhoud, wat de dealer inderdaad had moeten doen voor aflevering, maar als het echt zelf te doen is dan is het toch een kleine moeite ?

Misschien de volgende keer eerst afwachten wat een dealer zegt en dan een topic openen :D
Ik zet hem toch even open voor het geval je erop wil reageren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

B.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 23, 2010, 18:59:38
Wacht even.
Je kan dat aanspannen dus zelf ?
Waarom is er dan uberhaupt zo een "fuss" over ?

Lijkt me dan normaal onderhoud, wat de dealer inderdaad had moeten doen voor aflevering, maar als het echt zelf te doen is dan is het toch een kleine moeite ?

Misschien de volgende keer eerst afwachten wat een dealer zegt en dan een topic openen :D
Ik zet hem toch even open voor het geval je erop wil reageren.


Aanspannen kan zelf, maar vereist wel enige ervaring en je loopt er ALTIJD risico mee. Gezien het risico wilde ik er eerst zeker van zijn dat de dealer meewerkt aan vervaging/reparatie.

J.A.F._Doorhof

ah ok.
Maar de dealer wil het neem ik aan ook voor je doen toch ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Probleem is dat als je zoiets hier post mensen meteen gaan roepen dat het belachelijk is, dat de dealer een oplichter is etc.
Achteraf blijkt het dus in principe zo opgelost te kunnen worden en wil de dealer je zelfs 50% korting geven op nieuwe.
In feite had hij ook kunnen zeggen, sorry maar kom even langs en we verhelpen het voor je.

Het is neem ik aan bij dit soort speakers normaal onderhoud ?
Net zoiets als een luchtfilter wisselen in een projector ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

B.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 23, 2010, 19:10:09
Probleem is dat als je zoiets hier post mensen meteen gaan roepen dat het belachelijk is, dat de dealer een oplichter is etc.
Achteraf blijkt het dus in principe zo opgelost te kunnen worden en wil de dealer je zelfs 50% korting geven op nieuwe.
In feite had hij ook kunnen zeggen, sorry maar kom even langs en we verhelpen het voor je.

Het is neem ik aan bij dit soort speakers normaal onderhoud ?
Net zoiets als een luchtfilter wisselen in een projector ?

Normaal onderhoud, klopt. Maar mij is verteld dat de tweeters zo horen te wapperen en de luidsprekers zijn in nieuwstaat aangeboden, vandaar dat ik de verkoper gevraagd heb naar een passende oplossing.
De dealer kan dit zelf niet verhelpen. Geeft ook verder niet.


Sjettepet

Quote from: B. on November 23, 2010, 19:13:13

De dealer kan dit zelf niet verhelpen. Geeft ook verder niet.


Lijkt mij persoonlijk juist de belangrijkste reden om iets bij "de vakman" te kopen. Op Marktplaats staan genoeg luidsprekers voor een lage prijs, met "achterstallig onderhoud".
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

tijse400

volgens mij hebben beide partijen naar er en geweten gehandelt en een voor beide partijen naar voldoening een oplossing gevonden, die ook achteraf met alle inzichten er kennis, een zeer goede oplossing is. er valt us niemand iets te verwijten, het enig edat je kunt zeggen dat de verkoper niet had moeten zeggen dat losse tweeters normaal zou zijn. maar dat hoeft op zich geen opzet te zijn geweest.

als je iets koopt zonder garantie, en je voldoet aan je önderzoeksplicht"door te vragen of losse tweeters normaal zijn, en je krijgt daarop een onjuist antwoord, heeft dat niet met wel of geen garantie te maken, maar gewoon met een fout van de verkoper.

ook dan kun je stellen dat de verkoper een redelijke oplossing heeft gegeven.
een andere oplossing had inderdaadkunnen zijn dat de overeenkomst werd ontbonden (omdat er niet is geleverd wat is overeengekomen) en de koper het geld terug zou krijgen in ruil voor terugbrengen van de speakers.


in iedergeval lijkt het me een koopje dat met enige investering van tijd door koper of dealer al weer tot "n perfecte staat" kon worden gebracht. nieuwe tweeters kost iets meer, en is de keus van de koper, en daar heeft de verkoper nu de helft van betaald. lijkt me dus eigenlijk zeer netjes ipv beroerde service oid.

despeakers de zaak rond slaan slaat in dat geval helemaal nergens op ook....
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!