Luidsprekers door winkel aangeboden als zijnde ''in perfecte staat''...

Started by B., November 17, 2010, 19:48:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

Zoals sommigen weten heb ik bij zaak X een set gebruikte Dali Skyline 1000 luidsprekers aangekocht.
De advertentie op de website van deze winkel had de omschrijving: ''in perfecte staat''.

Toen ik in de winkel hielp met inladen van de speakers vertelde de verkoper dat het normaal was dat de bandtweeter naar de zijkant hing toen ik de luidspreker kantelde.
De ''wapperende'' beweging die de tweeter maakt is normaal, voegde hij daar aan toe. De tweeter zou namelijk los in de behuizing hangen en niet gespannen.

Thuis aangekomen bleek echter dat bij iedere stap die ik in de kamer zette, de tweeters al bewogen. Ik heb op dit forum navraag gedaan en op een forum uit de V.S, waar een mede-eigenaar van deze luidsprekers mij kon vertellen dat de tweeters opnieuw moeten worden aangespannen om op norm te presteren.

AND Benelux heeft mijn vraag doorgespeeld naar de TD van Dali Denmark en hierop volgde ook de reactie dat de bandtweeters opnieuw moeten worden aangespannen.
Mij is tevens een nieuwe set bandtweeters aangeboden voor 105,- euro.

Mijn vraag aan jullie is of het gebrek van deze luidsprekers niet haaks staat op de omschrijving ''in perfecte staat'' en het verhaal van de verkoper ontrent de ''wapperende'' tweeters. Naar mijn idee zou het rechtvaardig zijn als de verkoper mij een deel van de verkoopprijs teruggeeft. Ik heb nu namelijk reparatiekosten aan mijn luidsprekers en de verkoper heeft mij verkeerd geinformeerd.

koosnaampje-audiofiel

Quote from: B. on November 17, 2010, 19:48:57
Zoals sommigen weten heb ik bij zaak X een set gebruikte Dali Skyline 1000 luidsprekers aangekocht.
De advertentie op de website van deze winkel had de omschrijving: ''in perfecte staat''.

Toen ik in de winkel hielp met inladen van de speakers vertelde de verkoper dat het normaal was dat de bandtweeter naar de zijkant hing toen ik de luidspreker kantelde.
De ''wapperende'' beweging die de tweeter maakt is normaal, voegde hij daar aan toe. De tweeter zou namelijk los in de behuizing hangen en niet gespannen.

Thuis aangekomen bleek echter dat bij iedere stap die ik in de kamer zette, de tweeters al bewogen. Ik heb op dit forum navraag gedaan en op een forum uit de V.S, waar een mede-eigenaar van deze luidsprekers mij kon vertellen dat de tweeters opnieuw moeten worden aangespannen om op norm te presteren.

AND Benelux heeft mijn vraag doorgespeeld naar de TD van Dali Denmark en hierop volgde ook de reactie dat de bandtweeters opnieuw moeten worden aangespannen.
Mij is tevens een nieuwe set bandtweeters aangeboden voor 105,- euro.

Mijn vraag aan jullie is of het gebrek van deze luidsprekers niet haaks staat op de omschrijving ''in perfecte staat'' en het verhaal van de verkoper ontrent de ''wapperende'' tweeters. Naar mijn idee zou het rechtvaardig zijn als de verkoper mij een deel van de verkoopprijs teruggeeft. Ik heb nu namelijk reparatiekosten aan mijn luidsprekers en de verkoper heeft mij verkeerd geinformeerd.
Dit heeft altijd 2 kanten.

Persoonlijk denk ik dat als je samen de kosten deelt je er wel uitkomt.

Maar is er vanuit jou al een voorstel gedaan richting audiozaak, zoniet....lijkt het mij verstandig dit eerst te doen voordat je een topic opent.

Want je gelijk halen is iets anders dan je probleem oplossen,.

Succes en mooie LS trouwens....ik heb ze ff door google gehaald... :D
Klipsch, Denon.

roland p

Ze zijn eigenlijk gewoon stuk en daar krijg je toch garantie op?

Ze zijn trouwens onder valse voorwendselen verkocht, wat zegt de wet daar eigenlijk over?

Heb je al contact gehad met de winkel?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

B.

Zonder garantie zei hij, maar nu snap ik waarom :D

Er zit wel een factuur bij.

Ik zal ook direct een voorstel doen richting de winkel. In de hoop op enige medewerking :)

koosnaampje-audiofiel

Quote from: B. on November 17, 2010, 20:06:17
Zonder garantie zei hij, maar nu snap ik waarom :D

Er zit wel een factuur bij.

Ik zal ook direct een voorstel doen richting de winkel. In de hoop op enige medewerking :)
Ja zonder garantie, maargoed ik neem aan dat ze ook klant gericht denken.
Klipsch, Denon.

B.

Quote from: koosnaampje-audiofiel on November 17, 2010, 20:09:21
Ja zonder garantie, maargoed ik neem aan dat ze ook klant gericht denken.

Daar ga ik wel vanuit, heb ik hem net ook gemaild :) De zaak presenteert zich als servicegericht.

Je kan als zaak wel zeggen geen garantie te verlenen, maar dat is in dit geval niet van toepassing lijkt mij (verborgen gebrek).

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

vtuinen

Quote from: B. on November 17, 2010, 20:06:17
Zonder garantie zei hij, maar nu snap ik waarom :D

Lijkt me ergens niet in de haak. Hij geeft zelf aan (al hoewel niet schriftelijk) dat die bandtweeter slap hoort te hangen, bij navraag van je blijkt dat helemaal niet te horen. Voorts geeft hij (dat hopelijk wel ergens kunnen vaststellen op schrift of als screenshot van een ad.) dat ze in perfecte staat zijn. Me dunkt dat daar enige discrepantie in zit. Ik denk ook dat wanneer je je op je strepen gaat staan er ws niet veel te halen is, wellicht dus maar de schade delen. Maar leg het eerst maar eens voor hoe zij kunnen vertellen dat ze in perfecte staat zijn terwijl nota bene de importeur aangeeft dat er een mankement is.

Veel succes ermee
Equipment check my avatar

Hopjesvla

Ik begrijp niet dat je niet eerst contact opneemt met de zaak en pas als ze niet zeggen: 'excuus voor het ongemak, natuurlijk gaan we het regelen' (wat je mag verwachten), een topic opent..?

Misschien was de persoon die je hielp de speakers naar je auto te dragen niet op de hoogte van hie de tweeters moeten 'hangen'.

Ik zou eerst even bellen, je situatie uitleggen, ben ik ervan overtuigd dat ze het voor je oplossen. Heeft namelijk niets met garantie te maken, maar met het leveren van een deugdelijk product: daar mag je gewoon vanuit gaan.

Als ze er NIET zo inzitten en moeilijk doen: ophangen aan de hoogste boom ;)

B.

Ik kreeg de volgende mail:

>>>>>> Tja, was zonder garantie en naar eer en geweten goed, maar ben 
>>>>>> de rotste (en ook geen skyline expert) niet zijn sam/sam lijkt 
>>>>>> me netjes, ok?


Wat mij betreft akkoord :)  Genaaid ben ik absoluut niet en daar heb ik ook nooit aan getwijfeld.

B.

Quote from: copycat on November 18, 2010, 22:52:38
niks sam/sam  gewoon die  boxen ruilen voor goeien.

en anders schop ik ze je zaak rond.

damn waarom gebeurd mij dat nou nooit he :P

Ik hoop dat je dit niet meent :P
Vergissing is menselijk en het is aan mij om genoegen te nemen met zijn voorstel. Dat doe ik nu dus.

Daarnaast ben ik naar mijn weten tot zover de enige Skyline 1000 bezitter in NL en wordt het lastig om een ''vervangend'' setje te regelen :D

B.

Quote from: copycat on November 18, 2010, 22:59:46
zeker dat ik dat meen.
heb dat ooit eens gedaan bij jacobs in rotterdam en bij  correct.

heb er zeer goeie ervaringen mee.

mij naai je echt niet zo snel hoor.

Misschien kan ik het ''defect'' wat toelichten..
Vergelijk het ''defect'' van de tweeters als een gitaar, waarvan de snaren ontstemt zijn. Die snaren moet je weer stemmen, net als mijn tweeters.
In feite hangen mijn tweeters slap in de klemmen en moeten opnieuw gespannen (=gestemt) worden. Dit kan ik zelf zonder moeite doen, maar kost wel wat tijd.
De verkoper heeft er in mijn ogen echter geen boodschap aan dat ik de huidige tweeters in ere kan herstellen, daar een andere klant het misschien niet zelf had kunnen doen.

rednax1

@ copycat: ooit van het volgende gehoord ? "met stroop vang je meer vliegen dan met azijn".

Je kan meteen wel van de hoogste toren blazen, maar vaak bereik je daar het averechtse effect mee. De andere partij gaat ook gelijk met de hakken in het zand.

Kortom je kan het eerst beter op de lieve manier proberen dan meteen met de verbouwploeg op de stoep staan.
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

roland p

B. heeft nu voor iets meer geld NIEUWE tweeters. Lijkt me al met al wel een goede deal dus zo.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

S@m

copycat heeft op veel dingen commentaar.

Mensen met de grootste mond hebben het kleinste hartje... ;)

Wijx wondere wereld

zit wel een kern van waarheid in het verhaal van copycat. Hij brengt het alleen een beetje lomp.

Als je een perfecte speaker koopt en er nog op wijst bij de koop dan verwacht je ook een speaker die 100% als nieuw is. Dus eigenlijk komt er geen nieuwe tweeter in, maar zou die er al in hebben moeten zitten. Ligt er een beetje aan hoe graag je de speakers wil hebben en hoe goed de relatie is met de winkelier, maar 50-50 zou ik niet doen.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

S@m

Hoe dan ook, B. heeft een paar mooie luidsprekers voor erg weinig geld... ;)


S@m

Quote from: gerard1 on November 21, 2010, 14:09:16
en genaaid

Leg eens uit. Luidsprekers die normaal bij een particulier het dubbele doen en (zeker) zonder garantie. Nu voor een schijntje en nog eens met nieuwe bandtweeters...

chansig

Geen skyline expert maar wel vertellen dat de tweeter op deze manier hoort te bewegen..Tsja.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Dat maakt toch allemaal niet meer uit.

B. is tevreden en daar gaat het om...

gerard1

Quote from: S@m on November 21, 2010, 14:12:03
Leg eens uit. Luidsprekers die normaal bij een particulier het dubbele doen en (zeker) zonder garantie. Nu voor een schijntje en nog eens met nieuwe bandtweeters...

in perfecte staat, lijkt mij duidelijk toch?

J.A.F._Doorhof

Naar eer en geweten leveren bestaat ook natuurlijk.
Het zal ook aan de prijs liggen die de koper betaald heeft.
Als hij ze 100,00 onder de nieuwprijs heeft gekocht als nieuw, inderdaad eisen dat ze gemaakt worden voor niets.
Als hij ze voor de helft van de nieuw waarde heeft gekocht en het contact met de zaak is gewoon netjes en goed dan zou ik het gewoon accepteren en een goede relatie houden met de winkel.


Opmerkingen als "mij naai je niet, gewoon assertief zijn" lijken erg stoer, maar gaan voorbij aan het feit dan 99% van de ondernemers mensen zijn die keihard werken voor vaak minder geld dan een loonwerker, ook die mensen kunnen fouten maken.
Als je dan iets verkoopt tegen een zeer lage prijs met een niet bekend of verborgen gebrek lijkt het me dat je samen er uit moet komen en dat 50/50 een goede deal is.

Gezien het feit dat het zonder garantie is gegaan lijkt me een aanduiding dat hij hij gewoon een zeer scherpe prijs heeft betaald, waarschijnlijk nog onder de inkoop van de dealer, dus dan is een 50/50 neem ik aan gewoon netjes.

Soms zou het fijn zijn als mensen zich ook kunnen of willen verplaatsen in de zelfstandige en zich realiseren dat er soms simpelweg geen marge meer is.
Tuurlijk kun je zeggen dat je bij alle verkopen dan gewoon 10% moet optellen voor eventuele service maar de keren dat dit gebeurt zal zo zelden zijn dat je dan iedereen in de vingers snijdt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Midcall

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 22, 2010, 08:49:24
Naar eer en geweten leveren bestaat ook natuurlijk.
Het zal ook aan de prijs liggen die de koper betaald heeft.
Als hij ze 100,00 onder de nieuwprijs heeft gekocht als nieuw, inderdaad eisen dat ze gemaakt worden voor niets.
Als hij ze voor de helft van de nieuw waarde heeft gekocht en het contact met de zaak is gewoon netjes en goed dan zou ik het gewoon accepteren en een goede relatie houden met de winkel.


Opmerkingen als "mij naai je niet, gewoon assertief zijn" lijken erg stoer, maar gaan voorbij aan het feit dan 99% van de ondernemers mensen zijn die keihard werken voor vaak minder geld dan een loonwerker, ook die mensen kunnen fouten maken.
Als je dan iets verkoopt tegen een zeer lage prijs met een niet bekend of verborgen gebrek lijkt het me dat je samen er uit moet komen en dat 50/50 een goede deal is.

Gezien het feit dat het zonder garantie is gegaan lijkt me een aanduiding dat hij hij gewoon een zeer scherpe prijs heeft betaald, waarschijnlijk nog onder de inkoop van de dealer, dus dan is een 50/50 neem ik aan gewoon netjes.

Soms zou het fijn zijn als mensen zich ook kunnen of willen verplaatsen in de zelfstandige en zich realiseren dat er soms simpelweg geen marge meer is.
Tuurlijk kun je zeggen dat je bij alle verkopen dan gewoon 10% moet optellen voor eventuele service maar de keren dat dit gebeurt zal zo zelden zijn dat je dan iedereen in de vingers snijdt.
Naar mijn insziens betreft het hier helemaal geen garantiekwestie. De speakers waren reeds defect voor hij ze kocht, de winkelier heeft verzuimd dit te vermelden. Let wel, het betreft hier een winkelier en geen particuliere verkoper, waardoor de rechtsverhoudingen anders liggen. Indien het een particuliere verkoop had betroffen dan had de koper op dat moment dat hij het constateerde de koop moeten ontbinden omdat de verkoper wellicht niet kon weten dat wat hij zei niet juist was. Een winkelier wordt volgens de wet meer als expert gezien en wordt daarom zwaarder aangerekend indien zij niet de waarheid spreekt over het verkochte produkt, dat wordt al snel gezien als misleiding (bewust of niet bewust is dan niet zo van belang). Garantie heeft betrekking op defecten die optreden ná de koop, of op defecten die voor de koop niet bekend waren.

Indien je iets bij een winkel koopt heb je altijd 10 dagen bedenktijd, je mag om welke reden dan ook je gekochte spullen binnen deze periode retourneren en je geld terug vragen. Ik zou van dit recht ZEKER gebruik maken. Terugbrengen en ze mededelen dat zodra ze de tweeters hebben gerepareerd je wellicht wel weer interesse hebt in de speakers. Ik zou ze persoonlijk lekker laten voor wat ze zijn en op zoek gaan naar een andere set, lijkt me niet normaal dat van beide tweeters het folie loszit, maar dat moet je voor je zelf maar uitmaken. Ik kan niet leven met speakers waar ik niet 100% vertrouwen in kan hebben, bij elk vreemd geluidje zou ik een onrustig gevoel krijgen, het zijn toch niet mijn speakers?

Het is volgens mij niet zo heel relevant of het gekochte een nieuw apparaat is of niet, alleen de garantievoorwaarden zijn wellicht anders, voor de rest heeft de consument evenveel rechten/plichten indien hij het van een winkelier koopt.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

angel1978

QuoteIndien je iets bij een winkel koopt heb je altijd 10 dagen bedenktijd, je mag om welke reden dan ook je gekochte spullen binnen deze periode retourneren en je geld terug vragen.

Pardon  ???

Ik zou de wetteksten nog maar eens goed nalezen voordat je dit soort onzin verkondigt  :(