Also coming: Proteus clone

Started by Bart_M, October 4, 2003, 14:35:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Ehh... met beide niet echt.
Veels te druk gehad met andere dingen. Binnenkort nog maar eens 2 dagen vrijnemen om wat werk te verzetten.

Daarbij moet ik al het zaag/frees en boorwerk buiten doen, dat is ook niet zo fijn met dit weer.  :-\

Ik heb wel 2 speakerstands gemaakt en ik ben bezig met een audiomeubel. Zoiets al het clambrack.
De sub draait ondertussen ook al lekker. Het is wel een testkast, maar het geeft een goede indicatie over het eindresultaat. Het is nu al echt 8)

Grtn,
Bart

Edo

#51
Ik ken dat, weinig tijd, klusjes tussendoor etc etc...
Maar toch wel nieuwsgierig naar je sub Bart.

Ik ga morgen (na lang wachten op nieuwe meubels) dan beginnen aan de voet van de proteus in de lak zetten.



Oh ja, en ondertussen nog een klasse A voor- en eindversterker in elkaar gezet....




Maar da's een heel ander onderwerp.... ;D

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

Ik had het gezien op je site. Die eindtrappen zien er mooi uit. Klinkt het ook een beetje? (vast wel)

Edo

Enof dit klinkt. Ik was nooit zo happig op buizenversterkers, maar nu toen ik het ooit hoorde bij iemand had ik zoiets van :"mmm, misschien ooit als ik rijk ben".

Maar toen eens gaan kijken en zelf gaan bouwen. En als ik het nu vergelijk met een "solid-state"versterker klinkt dit toch wel heel lekker....
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

De Proteus heeft een lekker hoog rendement. Dit gaat zeker voordelen hebben.  ;)

Een nieuwe eindtrap staat voor mij ook nog op de planning. Ook een boel werk, omdat dit er ook weer 5 moeten worden.  :P

Robbo

Zeer chique gemaakt Edo!  8)

Zo'n buizenversterker wil ik ook nog wel eens.



Bart_M

#56
Na een tijdje de boel in de koelkast gezet te hebben vanwege tijdgebrek, zijn nu alle baffles bijna klaar.
Alles is via een CNC bank perfect op maat gemaakt.

Je kant wel merken dat er mensen vakantie hebben. De stukken MDF vliegen je hier om de oren.

Edo

Ziet er goed uit Krunk. Ik wacht met spanning af naar het vervolg.

Groet,
Edo

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

Het past echt perfect.  O0
Superstrak.

Jan Deckers

Hi Krunk,

dat wordt mooi.  :) :D Ik heb zelf met de echte Proteus gespeeld (en zelf gemaakt) met volle tevredenheid. Ga je hier ook een 2.5 weg van maken? Ik ben heel benieuwd hoe de klank gaat worden. Net zo relaxed als de Proteus? Wacht met spanning op het vervolg.

GRTN,

Jan

Bart_M

#60
Ik heb net iets heel vreemd gemerkt.
Het lijkt wel of de magneet van de Focal niet in het midden zit. Dit is nu al zo bij 2 exemplaren....
Alles is zo strak uitgefreest, dat ik echt geen speelruimte meer heb.
Als ik de tweeter draai, dan valt hij ook steeds aan een andere kant erover. Dus aan het hout ligt het niet....  :'(

@ Jan.
Qua filter draai ik nu met een normaal filter in d'apolitto opstelling met 6 dB hellingen. Klinkt er goed. Maar ik ga denk ik ook nog eens testen met een seriefilter en een 2,5 weg.
Welke gebruikte jij?

Bart_M

#61
Probleem is helder...
De tweeters zijn magnetisch afgeschermd met een kap.
Deze kap zit aan de achterkant over de magneet heengeschoven. Om de magneet zit wat foam om hem te centreren. Hier kan je dus die problemen krijgen.
2 opties: of de kap eraf, of het gat groter....

Jan Deckers

Hi Krunk,

erg vervelend van die tweeter.  ???
Ik zou gewoon de kap eraf halen. Tenzij je ze naast de TV zet. Ze hebben toch een eigen compartiment? Ik gebruikte in de Proteus een 2.5 filter. De bovenste woofer en de tweeter vormde zeg maar een soort 2-weg systeem (met een seriefilter van 6dB). De onderste woofer vulde het laag aan (inside subwoofertje ;)) met een 6dB filter, een spoel van 3.9mH. Wel hadden beide woofers een impedantie correctienetewerk. Het geheel klonk zeer goed. Uiterst veel detail, nooit scherp, en vooral rust....heel veel rust. :) ;D

GRTN,

Jan

Edo

Ik heb de XT300 gebruikt die ook zonder afscherming is en de speakers staan redelijk dicht bij de TV....geen probleem nog kunnen vinden.
Misschien kun je voorzichtig de beschermkap erafhalen en de tweeter (heel) voorzichtig op een afstandje van je TV houden. Kun je even kijken of het beeld niet beinvloed wordt.

Het filter van Jan komt me bekend voor. Ook 2,5 weg met een spoel van 3,9 mH tussen de onderste woofer.

Voordat ik ben overgegaan naar seriefilter 2,5 weg had ik een parallelfilter (2 weg).
Klankmatig was ik meer tevreden met het seriefilter, en dat is het dus uiteindelijk geworden.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Jan Deckers

Hi Krunk,

laatst de proef op de som nog kunnen nemen. Ik had zelf een parrallel-filter gemaakt voor mijn nieuwe 3-weg systeem. Het werkt en speelde niet slecht, maar toen ik er een (door Tony Gee ontworpen) 3-weg seriefilter tegen aangooide viel ineens alles op zijn plaats. Mijn conclusie: seriefilter!!!  :) :) ;D :D
Enne...gewoon voorzichtig inderdaad de tweeter "slopen". Bij de TV houden natuurlijk met beeld aan. Geeft een leuk effect (groene waas aan de zijkant, haha misschien slecht voor de beeldbuis dus toch maar een oude TV proberen >:D).

GRTN,

Jan

Niet actief

Quote from: Jan Deckers on July 29, 2004, 15:31:00
Enne...gewoon voorzichtig inderdaad de tweeter "slopen". Bij de TV houden natuurlijk met beeld aan. Geeft een leuk effect (groene waas aan de zijkant, haha misschien slecht voor de beeldbuis dus toch maar een oude TV proberen >:D).

Als je het maar eventjes doet is er niks aan de hand.
Zelfs als het iets langer duurt en het "blijft" valt het nog te demagnetiseren.
Je moet gedurende een flinke tijd een kleurwaas blijven toestaan wil het onomkeerbaar worden.

Bart_M

Ik heb het gat 2 mm groter laten maken, en nu past het perfect.
De afscherming kan er nu gewoon om blijven zitten.  :)

Op de foto lijkt de tweeter er een stukje bovenuit te komen, dit is opzet vanwege het fineer wat erop komt. Het is overigens maar een halve mm.

Bart_M

#67
Quote from: Edo
Ik heb de XT300 gebruikt die ook zonder afscherming is en de speakers staan redelijk dicht bij de TV....geen probleem nog kunnen vinden.
Misschien kun je voorzichtig de beschermkap erafhalen en de tweeter (heel) voorzichtig op een afstandje van je TV houden. Kun je even kijken of het beeld niet beinvloed wordt.

Ik wilde toch graag de beschermkap erop houden. De centerspeaker komt waarschijnlijk toch op de TV te liggen.

Quote from: Edo
Het filter van Jan komt me bekend voor. Ook 2,5 weg met een spoel van 3,9 mH tussen de onderste woofer.

Voordat ik ben overgegaan naar seriefilter 2,5 weg had ik een parallelfilter (2 weg).
Klankmatig was ik meer tevreden met het seriefilter, en dat is het dus uiteindelijk geworden.

Ik ga er zeker nog mee testen. Kan ook goed, want ik kan natuurlijk 2 set speakers maken :)

Quote from: Jan Deckers on July 29, 2004, 15:00:48
De onderste woofer vulde het laag aan (inside subwoofertje ;)) met een 6dB filter, een spoel van 3.9mH. Wel hadden beide woofers een impedantie correctienetewerk. Het geheel klonk zeer goed. Uiterst veel detail, nooit scherp, en vooral rust....heel veel rust. :) ;D

Ik gebruik op dit moment een spoel van 0.39 en een correctie netwerkje.
De filter voor de tweeter is nog vrij simpel. Een condensator van 4.7 en een weerstandje om het iets te temmen. Maar daar gaat zeker nog mee getest worden als de boxen volledig klaar zijn.  ;)

Robbo

Ziet er zeer profi uit :)

Ik zie 4 inbusbouten op de tweeter. Zit daar de face-plate mee vast?

Bart_M

Quote from: Robbo on July 31, 2004, 11:30:17
Ik zie 4 inbusbouten op de tweeter. Zit daar de face-plate mee vast?

Ja.

Robbo

Mmmm.  Dat biedt al een gunstiger alternatief voor een eventuele Kharma 3.1F kloon.   Een TC120 met een face-plate van een Audiom :)