Also coming: Proteus clone

Started by Bart_M, October 4, 2003, 14:35:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Om alles maar een beetje op een rijtje te krijgen hierbij mijn bouwverslag.









Ik zal vanaf nu hier posten.

Grtn,
Bart

Bart_M

#1
Waar ik vandaag weer mee bezig ben geweest.


Ik heb de blaren op mijn handen staan van het knippen van de tapijt tegels.  :-\

Grtn,
Bart

The Foundation

Mooi mooi mooi!
Speakers maken is altijd leuk knutselen!

Succes

Spacebass

Zo...je hebt wel een prachtige klus ruimte moet ik zeggen 8)

en je hebt er een stuk meer te doen als ik...petje af hoor, mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen.

Hoeveel ging je er in totaal maken?

Ik vind trouwens dat tapijtverhaal wel wat hebben ;)

Bart_M

De klusruimte is mijn slaapkamer.
Dit moet ik wel doen om een beetje het tempo erin te houden. Steeds naar de garage lopen schiet niet op.  ;)

Het worden in totaal 5 speakers, en dat is echt veel werk.
Maar de beloning zal er ook zijn.

5 nieuwe speakers, 1 nieuwe subwoofer en een nieuwe DIY eindtrap. Een volledig nieuw HT onderhand.

Maar goed, ik ga weer ff knippen.

Grtn,
Bart

Raymen



Hoi Krunkie,

Ik zie dat je ook nieuwe fronts  gaat bouwen.
Wat is dat nu, niet tevreden met de andere DIY speakers.

En trouwens succes met je Tumult sub.

Mvrg,
Raymen

Ps:zie je woensdag wel.. ;D ;D
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Bart_M

Op zich wel tevreden, maar het kan altijd beter.  :)
Ik zat alleen op een moeilijk punt. Ik had 2 frontspeakers klaar maar wist dat het beter kon (wat uiteraard ook duurder was).
Als ik de switch zou maken naar de betere speakers moest ik het wel direct doen, anders zou ik er waarschijnlijk spijt van gaan krijgen. (zelfkennis  ;D)

Tot woensdag.  :)

Grtn,
Bart

Bart_M

#7
Weer een blaar erbij  :'(

;D

Op dit moment zitten er al 8 tapijttegels verwerkt in de speakers, en ik kom tekort.  :(

EDIT: dit zijn trouwens 45 stukjes (nu hoef je het niet meer na te tellen)
Per speaker moet ik zo'n 50 stukjes op maat maken.
En dit is de onderdemping, Pritex is gelukkig beter te knippen.

Grtn,
Bart

Robbo

Als ik jouw was zou ik ergens van kantoor een snijmachine proberen te lenen  ;)


Erik van Voorst (in memoriam)

Wat een MEGA-klus maar er zit veel schot in.

Toch had je die strookjes moeten snijden...je zal wel een trillend handje over gehouden hebben....

Ben benieuwd naar de verdere resultaten... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Ben nu al bijna klaar met het tapijt in de kast doen:


Snijden gaat vrij lastig omdat er een bitumen onderlaag in zit.
En ik heb me al eenmaal gruwelijk in mijn vinger gesneden met deze tegels, dus liever iets langzamer en safe.  :)

Ik moet nog van de 5 speakers 1 zijkant "betegelen", en bij 4 speakers het basreflexblok voorzien van tapijt.

In eerste instantie was ik nog niet op het idee gekomen van de bitumen tegels, maar ik dacht het er "ff" bij te doen.
Uiteindelijk is hier het meeste werk in gaan zitten.  ::)

Ik heb idd een trillend handje van het werk, dus nu ff pauzeren.  :)

Grtn,
Bart

Sullivan

Hi Bart,

Gaaf 5 gelijke DIY speakers.

Misschien heb ik het ergens gemist. Maar kan je iets meer vertellen over de units en filters die je gaat gebruiken/bouwen.

mvg,
Frank

Bart_M

#12
Links van de laatste foto zie je het prototype staan.
De bezetting:
2 x Peerless HDS134
(http://www.d-s-t.com/peerless/data/850488.htm)

1 x Focal TC120TD5
http://www.focal.tm.fr/gb/compo/tweeter/tc120td5.htm

Het filter:


Voor het hoog moet het filter nog geoptimaliseerd worden, vandaar de XY in de hoogsectie. Een mooie condensator moet ik hier ook nog voor vinden.
Dit systeem heeft een gevoeligheid van rond de 93 of 94dB. Ik kan hier dus een muzikale versterker voor gebruiken die niet teveel vermogen heeft.  :)
30 of 40 watt in klasse A/B en een mooie lage dempingfactor moet voldoende zijn. Zeker omdat ze op small worden aangestuurd.
Hoog redement heeft iets extra's. Een bepaalde attack die me aanspreekt.

Dit is waar het ongeveer op gaat lijken:


Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Oracle

Alhoewel smaken verschillen, moet ik wel zeggen dat ik het enorm knap vind hoe je alles maakt!  :o

Ik ben benieuwd hoe het wordt!

En langzaam aan heb ik zo'n gevoel van: 'misschien moet ik ook maar eens zelf gaan bouwen!'. Value for money is een ding, maar aan de andere kant, lijkt het me ook een enorm gevoel van voldoening als je naar een film kijkt, wetende dat het je eigenhandig gebouwde speakers zijn!

Hmmm.. desisions, decisions....  :)

Groet,
Mark

MrPink


Bart_M

Quote from: Mark Lemmens on October  5, 2003, 23:09:24
Alhoewel smaken verschillen, moet ik wel zeggen dat ik het enorm knap vind hoe je alles maakt!  :o

Ik ga dit ontwerp ook niet precies namaken. Het geeft alleen duidelijk het design weer.
Die van mij wordt zwart, net zoals de echte Wilson Audio Cub:

Meer info: http://www.wilsonaudio.com/products/cub/main.shtml

Value for money is niet echt een rede om zelf te bouwen. Het loopt vaak juist enorm op omdat je net ff betere onderdelen wil gebruiken.


Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Met die mooiere onderdelen en je zelfgebouwde speaker heb je dan toch uiteindelijk wel (een dure  ;D)  "value voor money" omdat de Wilson toch op zijn beurt weer vele malen duurder is en vermoedelijk niet (veel) beter  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Edo

He Bart,
Ben toch op jou advies eens komen kijken in dit forum...erg leuk.
Je schiet al aardig op met de ontwerp. Hoe'st met de blaren?

Ik ben vandaag inkopen wezen doen voor mijn Proteus-clone.
Geen tapijt maar lood.... ;D



Zoals je al schreef worden ze van mij ook zwart....kan haast niet wachten tot ze klaar zijn...


Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Spacebass

Wat krijgen we nou een "attack of the proteus clones"  ???

Cool  8)

ben benieuwd of er een hoorbaar verschil is tussen de clonen van de twee modellen :)

Bart_M

Ik moet weer tapijttegels en montagekit halen, het was weer op gisteravond.  :(

@Edo: ik denk dat die van jou zelfs eerder af is dan die van mij. Je gaat als een speer.

@SB: Een shootout zit er denk ik wel in.

Grtn,
Bart

Edo

Quote from: Spacebass on October  8, 2003, 00:26:04

ben benieuwd of er een hoorbaar verschil is tussen de clonen van de twee modellen :)

Ik denk dat er wel verschillen te horen zullen zijn. Bart maakt ze met een HDS134 en een Focal tweeter. Ik maal ze wat groter met de HDS184PP en een andere tweeter (waarschijnlijk Seas), Oh ja, en die van mij wordt een 2,5 syteem, dus iets ander filter.

Maar misschien wel een keer leuk om ze (als ze klaar zijn) eens bij elkaar te brengen en gewoon eens te luisteren wat de verschillen zijn.

Idee Bart?

Ohja, ehm ik was maandag vrij, dus dan schiet het wel op, komende twee weken weinig tijd en om nu 's avonds laat in de tuin de zaagtafel of bovenfrees te gaan gebruiken.....vinden de buren niet echt leuk denk ik. :-\

En sinds gister m'n Vifa XT300 binnen, kan dus eindelijk m'n andere systeem afmaken....
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

#22
Shootout lijkt me zeker leuk.  8)
Ben heel benieuwd hoe jouw exemplaar gaat klinken.
Zal wel compleet anders klinken, aangezien het weer een heel andere uitvoering is.

Grtn,
Bart

VlisChris

dit ziet er ontzettend mooi en interessant uit. Persoonlijk ben ik geen fan van het uiterlijk van de originelen in die kleur, maar als jij ze maar mooi vind  is het allang goed toch? ;)Nee, maar wel weer veel respect voor alle mensen die weer een DIY klus hebben opgenomen  :o.
Succes ermee!
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Edo

#24
He Christiaan,

Eerlijk gezegt ben ik ook niet echt van het zwarte, maar de " opdrachtgever" vond zwart wel mooi....en tsja, die betaalt :)

Ik wou ze zelf fineren, dus een houtlook geven (zoals ik altijd eigenlijk doe, maar ach, deze keer zwart. En als ze goed bevallen maak ik er misschien nog wel een paar, maar dan wel in de "houtlook".
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl