Center speaker op basis van JBL 43xx

Started by Lynxxx, June 15, 2004, 19:19:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lynxxx

Momenteel draait ik in mijn HTtje met volle tevredenheid met een aantal JBL 4312 speakers. Deze bevatten de 2213H woofer, LE5-10/LE5-12 midrange driver en 035Ti(a) titanium tweeters. Helaas bestaat er in deze serie geen center speaker. Omdat ik toch graag een gematchde center zou willen hebben, leek het me een aardig idee om op basis van de mid en hoog drivers een center speaker te ontwerpen. Het kastontwerp kan ik dan aanpassen op de beschikbare hoogte onder mijn scherm en met de juiste driver opstelling is ook het afstraalgedrag voor de center positief te beinvloeden (de 4312A werd vroeger in een mirrored L+R paar geleverd) Ik vroeg me af of het mogelijk was om het bestaande filter uit een oude 4312a te gebruiken zonder daarbij de woofer in te zetten. Bijvoorbeeld door een ontwerp met 2 mids en 2 tweeters te bouwen. Zou ik daarbij de woofer kunnen vervangen door een weerstand of is het beter om hier een custom-filter voor te maken?



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Bart_M

#1
Geen weerstand voor de woofer.
Gewoon dat gedeelte weglaten. Het is denk ik een parallel filter?

Ik zou ook niet 2 tweeters gebruiken, maar gewoon 1 woofer en 1 tweeter. Hou dan precies dezelfde afstand tussen tweeter en mid aan als bij je nogmale speakers, en dan zal het waarschijnlijk wel goed gaan. Je kan ook niet een tweede woofer erbij zetten zonder filteraanpassing. Deze is gebaseerd op de weerstand en het rendement van de units.

Eventueel zal je het filter aan moeten passen zodat de mid lager doorloopt. Nu zal die waarschijnlijk onderin worden afgekapt bij een bepaalde frequentie.
Ik ken de drivers niet, dus ik kan je niet vertellen of het mogelijk is met die woofer.

Flans een testkastje in elkaar en testen maar. :)

Walter_PPK

Ik zou je toch aanraden om die woofer bv downfired in de kast te monteren en dan de kast op pootjes te zetten. Anders ga je toch een nasale klank krijgen bij stemmen vrees ik door de vaak gebruikte hoge xo frequentie.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

SiR-ROUND


VlisChris

@ Sir: de knoppen op je site werken niet. Daar ben je van op de hoogte?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SiR-ROUND

Ja, ik heb wat dingen gedisabled geloof ik laatst. Het is niet meer up to date, maar ik heb wel even de Speakers en Positie aangepast als het goed is.

Hmmm, net ff geckecked, maar bij mij doen ze het gewoon... Krijg je grijze vlakken links? Dan werkt de javaapplet eknnelijk niet bij je..

Anyway:

http://www.sir-round.nl/speakers.htm

Gaatje in de vloer.