hdmi kabels vegeleken.

Started by sr7000, January 8, 2011, 11:32:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sr7000


1969mach1

Erg interessant! Dank je wel.

ArnoldV

Goed dat dit een keer onderzocht is met hashes, zo weet je 100% zeker dat het signaal gelijk is.

Ook goed dat ze aangeven wat er gebeurd als een signaal NIET goed overkomt: Het signaal wordt niet "minder", maar waar het niet goed overkomt mist gewoon een blokje (bij de GT5 prologue shots wordt dat door de tv opgevangen met groene blokjes). Zelfde geld dus voor audio. Het klinkt niet anders, er mist gewoon wat. Daarom zou het erg goed zijn audio en videokabels voortaan d.m.v. hashes te checken.

Pos

Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

oplettend luisteraartje

Quote from: GS2K1 on January 10, 2011, 14:37:49
Goed dat dit een keer onderzocht is met hashes, zo weet je 100% zeker dat het signaal gelijk is.

Ook goed dat ze aangeven wat er gebeurd als een signaal NIET goed overkomt: Het signaal wordt niet "minder", maar waar het niet goed overkomt mist gewoon een blokje (bij de GT5 prologue shots wordt dat door de tv opgevangen met groene blokjes). Zelfde geld dus voor audio. Het klinkt niet anders, er mist gewoon wat. Daarom zou het erg goed zijn audio en videokabels voortaan d.m.v. hashes te checken.

Het resulteert wel in een groen blokje dat er niet hoort te staan. Waarom zou geluid dan niet anders klinken als er informatie ontbreekt?

ArnoldV

Quote from: oplettend luisteraartje on January 10, 2011, 15:52:20
Het resulteert wel in een groen blokje dat er niet hoort te staan. Waarom zou geluid dan niet anders klinken als er informatie ontbreekt?

Het geluid zal zeker anders klinken, vergelijk het met een kras op een CD. Het is niet dat het opeens voller/minder vol kan klinken, of je het idee hebt er meer nuance in zit.

Qua test zou het dus zo kunnen:

CD speler --> Kabel 1 --> PC (opnemen in Lossless)
CD speler --> Kabel 2 --> PC (opnemen in Lossless)

Van beide resultaten een MD5 hash maken en die zou dus gelijk moeten zijn. (de WAVE natuurlijk ook al, maar MD5 is preciezer)


Dit artikel is ook interessant om te lezen:
http://www.diymobileaudio.com/forum/member-product-reviews/83056-wav-lossless-flac-m4a-md5-hash-comparisons.html

coned (banned)

Quote from: GS2K1 on January 10, 2011, 16:15:22
Het geluid zal zeker anders klinken, vergelijk het met een kras op een CD. Het is niet dat het opeens voller/minder vol kan klinken, of je het idee hebt er meer nuance in zit.

Qua test zou het dus zo kunnen:

CD speler --> Kabel 1 --> PC (opnemen in Lossless)
CD speler --> Kabel 2 --> PC (opnemen in Lossless)

Van beide resultaten een MD5 hash maken en die zou dus gelijk moeten zijn. (de WAVE natuurlijk ook al, maar MD5 is preciezer)

niet ideaal die test, beide kunnen dezelfde hash opleveren en toch kan de klank anders zijn

in een file dumpen is basically hetzelfde als een anti-jitter buffer, de subtiele tijdsfouten die geen datafouten opleveren maar wel versmering in het geluid worden daarmee uitgevlakt

net zelfde reden waarom een memory player anders klinkt (zoals bvb de perfect wave) tov een normaal loopwerk dat live uitleest, als je de data van beide spelers gaat capteren zal de data idem zijn
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

ArnoldV

#7
Quote from: coned on January 10, 2011, 16:21:21
niet ideaal die test, beide kunnen dezelfde hash opleveren en toch kan de klank anders zijn

in een file dumpen is basically hetzelfde als een anti-jitter buffer, de subtiele tijdsfouten die geen datafouten opleveren maar wel versmering in het geluid worden daarmee uitgevlakt

net zelfde reden waarom een memory player anders klinkt (zoals bvb de perfect wave) tov een normaal loopwerk dat live uitleest, als je de data van beide spelers gaat capteren zal de data idem zijn


We hebben het hier over het testen van de kabels. Kortom: geeft de ene kabel andere informatie door dan de ander.
Als dit anders is zal de kabel problemen hebben de datastream te verwerken. (nee ik gebruik expres geen muziek, want de kabel weet niet wat er getransporteerd wordt).
Het verschil wat kan optreden komt door het apparaat wat de data stream omzet in muziek. Deze vangt de (indien aanwezig) missende stukken op zal deze proberen te corrigeren.
Hoe meer er gecorrigeerd moet worden hoe meer fouten de afspeler zal gaan maken. Dit zal resulteren in skip gedrag.

coned (banned)

je kan twee verschillende kabels hebben die beide bitperfect overdragen (zeker als je da gaat capteren en hashen), maar toch verschillen in beeld of geluid opleveren

je zou ook de timing van het toekomen van elke bit in de stream moeten bijhouden, dan zal je zien dat daar de verschillen zitten
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Kjelt

Quote from: coned on January 10, 2011, 16:52:00
je kan twee verschillende kabels hebben die beide bitperfect overdragen (zeker als je da gaat capteren en hashen), maar toch verschillen in beeld of geluid opleveren

je zou ook de timing van het toekomen van elke bit in de stream moeten bijhouden, dan zal je zien dat daar de verschillen zitten
Je haalt beeld en geluid door elkaar, als je bij HDMI jitter gaat introduceren die verschillen in beeld gaan opleveren dan zit je wel behoorlijk over de norm oftewel je kabel voldoet niet aan de bandbreedte die nodig is voor het bronsignaal, echter je zult dit zeer snel aan het beeld zien en niet zoals sommige beweren subtiele verschillen in contrast of kleur.

coned (banned)

Quote from: Kjelt on January 10, 2011, 22:00:16
Je haalt beeld en geluid door elkaar, als je bij HDMI jitter gaat introduceren die verschillen in beeld gaan opleveren dan zit je wel behoorlijk over de norm oftewel je kabel voldoet niet aan de bandbreedte die nodig is voor het bronsignaal, echter je zult dit zeer snel aan het beeld zien en niet zoals sommige beweren subtiele verschillen in contrast of kleur.

ik zie duidelijke verschillen in beeldverzadiging tussen kabels

op onze opendeur dagen laat ik altijd Big Buck Bunny in loop draaien in onze cinemaruimte (ken dat filmpje ondertussen vanbuiten kwa beeld & geluid details), en eens een dure hdmi 1.3 kabel vervangen door een cheap-ass 1.4 kabel van ibood en die was duidelijk meer verzadigd op onze Panasonic PZ70E

geen van beide kabels geeft beeldfouten zoals ruis, dropouts, ... maakt niet uit welk testpatroon we er naar toesturen we kunnen geen fouten opmerken
maar wel kwa verzadiging ...

later nog eens bekeken met referentiemateriaal zoals The Dark Knight en de subtiele verschillen blijven

explain that
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Kjelt

Quote from: coned on January 10, 2011, 22:08:08
ik zie duidelijke verschillen in beeldverzadiging tussen kabels
Ik geloof wel dat jij het ziet het staat alleen los van de hdmi kabels  ;)

ArnoldV

Ons brein is een stuk minder consistent als veel mensen aannemen.
Iedereen moet natuurlijk geloven wat hij zelf wil (horen/zien/voelen), maar zodra hier door mensen (bedrijven) misbruik van wordt gemaakt begint het discutabel te worden. Audio/Video-fielen hanger meer een geloof aan dat dat ze wetenschappelijk bezig zijn. Waar een meer wetenschappelijke aanpak ze waarschijnlijk nog veel meer kan brengen.

Veel (technisch onderbouwde) informatie is op de volgende link te lezen:
The Audio Pages

Ik sta trouwens altijd open om dit soort dingen onder genot van een drankje luchtig te bespreken/testen hoor ;)

coned (banned)

Quote from: GS2K1 on January 11, 2011, 08:15:18
Ons brein is een stuk minder consistent als veel mensen aannemen.
Iedereen moet natuurlijk geloven wat hij zelf wil (horen/zien/voelen), maar zodra hier door mensen (bedrijven) misbruik van wordt gemaakt begint het discutabel te worden. Audio/Video-fielen hanger meer een geloof aan dat dat ze wetenschappelijk bezig zijn. Waar een meer wetenschappelijke aanpak ze waarschijnlijk nog veel meer kan brengen.

Veel (technisch onderbouwde) informatie is op de volgende link te lezen:
The Audio Pages

Ik sta trouwens altijd open om dit soort dingen onder genot van een drankje luchtig te bespreken/testen hoor ;)


einde discussie met de zoveelste skepp
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

roland p

Ik heb zoveel verschillende hdmi kabels in mijn systeem zitten dat ik niet zou moeten weten waar ik zou moeten beginnen, als ik ze zou willen vervangen. If it ain't broke don't fix it is mijn motto.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

ArnoldV

#15
Quote from: coned on January 11, 2011, 08:16:34
einde discussie met de zoveelste skepp

Het komt eigenlijk gewoon hier op neer: http://www.nrc.nl/nieuws/2010/12/23/ook-placebo-effect-als-bekend-is-dat-pil-nep-is/

Het maakt daarom ook niet uit wat mensen die jij skeptici noemt aandragen; in jouw beleving werkt beter het dus is het goed toch?
Wat ik alleen altijd jammer vind is dat ik graag aantoonbaar wil zien dat er verschil is op het discussievlak, maar ik dat nooit te zien/horen krijgen. Ik toon het liever aan, want dan is mijn punt duidelijk. De discussie afdoen met "einde discussie, want je wil mij niet geloven" maak ik echter alleen mee als mensen zich aangevallen voelen, wat ik hier zeker niet probeer te uiten.

Ik wil namelijk heel graag gewoon een keer zien dat ik het fout heb, alleen heeft nog nooit iemand mij dat kunnen laten zien. Zolang ik de uitzondering niet ben tegengekomen (en ben dus wel op zoek!) kan ik niet anders dan concluderen dan wat de technische, en mijn ervaringen/testen tot nu toe, hebben laten zien. De aarde was ook altijd plat....

Er zijn echt genoeg (technische) oplossingen die zeker wel (aantoonbaar) van invloed zijn trouwens!
(en ja een 24 bit kleurdiepte kabel (t/m hdmi 1.2a) zal een ander beeld tevoorschijn toveren dan een 48 bit 1.3+ kabel, dit hangt dan vooral af hoe de beeldverwerker dit omzet naar wat die kan tonen)

tommi

Quote from: coned on January 10, 2011, 22:08:08
ik zie duidelijke verschillen in beeldverzadiging tussen kabels

op onze opendeur dagen laat ik altijd Big Buck Bunny in loop draaien in onze cinemaruimte (ken dat filmpje ondertussen vanbuiten kwa beeld & geluid details), en eens een dure hdmi 1.3 kabel vervangen door een cheap-ass 1.4 kabel van ibood en die was duidelijk meer verzadigd op onze Panasonic PZ70E

geen van beide kabels geeft beeldfouten zoals ruis, dropouts, ... maakt niet uit welk testpatroon we er naar toesturen we kunnen geen fouten opmerken
maar wel kwa verzadiging ...

later nog eens bekeken met referentiemateriaal zoals The Dark Knight en de subtiele verschillen blijven

explain that

Je zou 'ns kunnen proberen om de film op pauze te zetten en dan de kleur meten, dan weet je of er verschil in zit en kan het 'placebo-effect' uitgesloten worden.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

coned (banned)

Quote from: tommi on January 14, 2011, 14:23:11
Je zou 'ns kunnen proberen om de film op pauze te zetten en dan de kleur meten, dan weet je of er verschil in zit en kan het 'placebo-effect' uitgesloten worden.

Tom

de cheapass kabel van ibood gaf iets te veel verzadiding naar mijn zin, terug onze ouderwetse 1.3 merkkabel ertussen gezet
als ik eens veeeeeeeeeeeeeeeel tijd over heb, of iemand mijn tijd financieel sponsort zal ik eens meten

maar nu niet, geen tijd
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm