Dune Prime 2,5" HD inbouwprobleem

Started by mike.c, October 6, 2010, 14:29:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mike.c

wie helpt mij met dit verhaal?

Ben nu bezig een interne harddisk in te bouwen. Bij het openen van de Dune (ja ja daaaaag garantie neem ik op de koop toe) zag ik dat deze minimaal was voorbereid. Alleen een 2,5" HD frame was aanwezig.

Een 2,5" SATA HD heeft naast een datakabel ook voeding nodig. De datakabel is het probleem niet (zelfde als pc gebruiken en onboard e-Sata aansluiting gebruiken > hiermee offer je wel de externe eSata poort op) maar nu komt het.... voeding kabel ontbreekt. Op zich geen probleem zij het niet dat je een hele speciale voedingskabel nodig hebt. Het gaat om "SATA naar mini Molex"... kan deze alleen nergens vinden in een webshop. De importeur geeft niet thuis en beantwoord mijn vraag met de opmerking; 'uw garantie is verlopen', erg servicegericht hoor die jongens.

Op deze afbeelding moet je de rechter connector wegdenken en het snoer moet toch wel een cm of 40 zijn.


Iemand een idee waar ik het snoertje in Nederland kan aanschaffen?
Mocht er een andere oplossing zijn dan hoor ik het natuurlijk ook graag!





jantje112

Hebben laptop schijven dan niet de reguliere sata poweraansluiting?

mike.c

#2
jawel maar dat is bij mij niet het probleem. Het gaat me juist om de andere zijde van het kabeltje, dus het gedeelte met de molex connector. Deze moet worden aangesloten op het lege gedeelte van de powersupply (zie onderstaande foto)



In andere landen wordt het kabeltje er standaard bij geleverd (zie foto hieronder). Het zou me niets verbazen dat de importeur deze met opzet uit de doos laat. Dit om de verkoop met ingebouwde HD te stimuleren maar dan betaal je altijd veel te veel voor de aangeboden Mb's. Ook andere zaken als sata-datakabel en flashgeheugen zitten er niet bij.


Jeroen de Waal


mike.c

Quote from: Jeroen de Waal on October  6, 2010, 18:41:27
Zoiets misschien?

http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1774


Jeroen.


Komt wel in de buurt maar is het net nog niet. De molex is net iets anders en lijkt verdacht veel op die van een fdd. Thx anyway ik ga die gasten eens mailen met een foto en de vraag of ze kunnen leveren!

jantje112

Jij laat op beide foto's verschillende kabels zien! Let maar op de kleurcodes!

Dus als je het 2e kabeltje moet hebben dan is de link hierboven wel goed. Waarschijnlijk is het gewoon een "floppyconnector" naar een sata. Eventueel kun je een normaal molex naar sata verloop nemen en dan uit een oude voeding de stekker knippen. Zo heb ik het in mijn dreambox opgelost.

Met 1 van de 2 krijg je een rookwolkje!

jantje112

Let even goed op de kleurcode van geel  zwart rood zwart op de 2e foto en rood zwart zwart rood op de eerste!

Ik denk eerlijk gezegd dat er in de dune gewoon de bovenste gebruikt wordt en dan werkt de kabel uit de link van Jeroen volgens mij prima

mike.c

't Klopt dat ik goed op de kleurcodes moet letten, dat zei kleinspul.nl ook al tegen mij. Ze kunnen met wel de bovenste leveren dus zal ik hem zelf moeten verlengen en modificeren. Ga hem eerdaags bestellen en kom dan terug met mijn bevinding.

Het valt me een beetje tegen dat er niet meer mensen zijn die tegen dit probleem opgelopen zijn want er is weinig te vinden over dit issue op het internet.

Robbo

Had pas dit probleem ook met een Popcorn player.

Deze kabel was online niet te vinden (of $30 via de Popcorn zelf...) dus heb ik van een wat oude voeding kabels er zelf een gemaakt.

FDD connector is idd niet hetzelde, maar komt er wel het dichtste bij.  Met een mesje iets bewerken en het past prima.

lincoln

En anders even (redneck) een contra kabeltje van een 5 1/4" aan de pennetjes solderen. Kan je er zo een standaard SATA verloopje op aansluiten  ;)
Of direct een (goedkopere) 3,5" harddisk op aansluiten...  8)


lincoln

Van de week een Dune gekocht, en vandaag een 3,5" harddisk.
Na wat gepiel en geklooi werkt het geheel inmiddels.
Wel gelijk een fan gemonteerd zoals overal aangeraden wordt.
Ik wilde er 2TB inbouwen, maar die was bij de lokale onderdelenboer helaas niet voorradig, dus is het een 1,5Tb geworden...
Nu maar eens volduwen!

Over volduwen gesproken: zijn er lieden die iets concreets kunnen vertellen over de (expirimentele) Gbit aansturing? Op 100Mbit gaat het niet al te vlot eerlijk gezegd...