Oude films op Blu Ray.

Started by Hootie, November 13, 2010, 12:49:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hootie

Ik heb sinds kort een nieuwe TV en Blu Ray speler. Ben uitermate tevreden. Nu ben ik begonnen met het aanschaffen van Blu Ray DVD's. Hierbij vraag ik me het volgende af. HD opnamens vinden met speciale camara's plaats. Diei zullen bij veel nieuwe films gebruikt worden. Hoe zit het echter bij oude films die nu ook als Blu Ray verschijnen? Is dat een "gepimpte" versie en dus geen echte HD kwaliteit?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

svmnb

#1
Celluloid kan zelfs nog veel meer detail bevatten dan native HD materiaal.
Er worden 4K en 8K scans van gemaakt die in geen enkel opzicht onder doen voor moderne HD films.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

celerontje

Hangt natuurlijk sterk af van de objectieven die destijds gebruikt zijn en de kwaliteit en staat van het filmmateriaal. ;)
Gewoon recensies lezen, de ene film ziet er prut uit en de andere ongelooflijk mooi. ;)

Btw, de meeste films worden nog steeds op film geschoten i.c.m. een digital intermediate. (al is 't bij Nederlandse films enorm omlaag gegaan, er wordt ontzettend veel op de RED geschoten)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Hootie

Klopt het dat op de achterkant van een Blu Ray geen info te vinden is over de kwaliteit van de beelden?
Zelfs bij oude films als "Full Metal Jacket" of "One flew over the cuckoos nest" staat keurig 1080p.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Hopjesvla

Films worden al jaaaaren op 'film' geschoten, 35mm film. Zoals je vroeger ook foto's maakte ;) Foto's van vroeger zijn ook nog high-res te ontwikkelen / scannen, hetzelfde geldt voor film natuurlijk.

1080p is geen probleem van deze films te maken, mogelijke resolutie ligt nog wel een stuk hoger.

Als er 1080p achterop een doosje staat, zegt dat (helaas) niet heel veel over de kwaliteit. Hoewel ik zelden slechte kwaliteit heb gezien, is er zeker verschil tussen verschillende scans en encoding naar BD.

Hootie

Zeg je daarmee dus dat het mogelijk is bijvoorbeeld "One flew over the cuckoos nest" net zo goed te laten uitzien dan de nieuwe Harry Potter?

Is er voor mij als leek maar 1 manier om te achterhalen of de kwaliteit goed is ..........recensies napluizen?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Hopjesvla

Quote from: Hootie on November 13, 2010, 16:20:32
Zeg je daarmee dus dat het mogelijk is bijvoorbeeld "One flew over the cuckoos nest" net zo goed te laten uitzien dan de nieuwe Harry Potter?

Is er voor mij als leek maar 1 manier om te achterhalen of de kwaliteit goed is ..........recensies napluizen?

Hootie

Nou, dat zit er dan weer net niet in, daar de camera's in 1975 toch iets minder waren dan nu natuurlijk. Is een hoop gebeurd in de afgelopen 35 jaar. Maar de meeste films worden nog steeds op 35mm film geschoten, sommigen wel 'al' helemaal digitaal, zoals Jumper bijvoorbeeld (gefilmd met RED). En bij een film als Harry Potter is zomaar 30% van wat je ziet CGI..

Hootie

Quoteziet CGI..

Wat is CGI?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

celerontje

#9
Quote from: Hopjesvla on November 13, 2010, 16:28:16
Nou, dat zit er dan weer net niet in, daar de camera's in 1975 toch iets minder waren dan nu natuurlijk. Is een hoop gebeurd in de afgelopen 35 jaar. Maar de meeste films worden nog steeds op 35mm film geschoten, sommigen wel 'al' helemaal digitaal, zoals Jumper bijvoorbeeld (gefilmd met RED). En bij een film als Harry Potter is zomaar 30% van wat je ziet CGI..
Een filmcamera is gewoon een mechanisch ding, vanuit het magazijn, via een lus, wordt de film schoksgewijs door de pressure plate gevoerd, waarbij tijdens het transport het beeldvenster bedekt wordt door een z.g. vlinder.
Zolang dit perfect gebeurd maakt de camera eigenlijk niet uit.
Wat werkelijk het verschil maakt zijn de objectieven (Cooke heeft een zachtere look dan bv. Zeiss) en de film stock, oftewel het negatief, meestal van Kodak of Fuji.

Dit is dan puur de camerazijde, filmmaken als geheel vergt zoveel meer... ;)

Btw, Jumper is maar gedeeltelijk met de RED gefilmd, het grootste gedeelte is gewoon op Super35 gedraaid, gescand en in een DI gegooid.

Ik vind zulke discussies altijd wel leuk, je ziet ze regelmatig voorbij komen en ik schep graag duidelijkheid, want ik kan me voorstellen dat je het verwarrend vind om iets moderns als HD gecombineerd te zien met een film van 40 jaar oud, maar 't is gewoon volstrekt logisch. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Hopjesvla

Thanx for correcting me wat betreft Jumper; had er ook even bij moeten zeggen 'volgens mij'; ik had dat namelijk ook maar van horen zeggen. Maar weet dat de RED een flinke opmars heeft gemaakt, maakt filmmaken voor heel andere budgetten interessant.

Wat ik persoonlijk interessant vindt, is dat net als met 35mm foto, de DSLR's om de hoek zijn komen kijken. Als je ziet wat voor een materiaal er te filmen is met een relatief goedkope body en objectieven, een aantal mensen smullen ervan.. Season ending van House is met de 5D geschoten en als je de Zacuto's great camera shoot-out ziet.... Interresting! http://bit.ly/bAN0N8 (trailer).

Met camera's doelde ik ook voornamelijk op film en lensen natuurlijk, maar moet ook gezegd worden dat vooral de nabewerking, het kleurgebruik en CGI de films van tegenwoordig een andere look geven dan the old days. Zitten veel trendgevoelige facturen bij natuurlijk, wat een film van 'nu' er voor ons lekker uitziet.

celerontje

Klopt, met het alom bekende ''orange and teal'' :-\

Btw, DSLR's worden niet zoveel gebruikt in de filmindustrie, maar voor TV zijn ze inderdaad flink in opmars, ook in Nederland, bv. de serie ''Het Spaanse Schaep'' is met Canon DSLR's geschoten. (kan je over lezen op de N.S.C. site)
Die Zacuto shootout ken ik natuurlijk (heeft trouwens een paar dagen geleden als allereerste web-only content een Emmy gewonnen!), Philip Bloom heeft wel eens vragen van mij beantwoord. :)

Btw, Inception heeft geen digitale grading gehad, allemaal fotochemisch gedaan. (erg goed gelukt trouwens, mooie kleuren)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jantje112

Aangezien men vroeger ook nog op 70mm schoot en dat 4 keer zo groot is als het 35 mm formaat zijn er zeker "oude" films die sommige hedendaagse transfers doen verbleken.

2001 a space odessey is daar een voorbeeld van. Grandprix HDDVD is ook enorm detailrijk

Tube-freak

Veel oiude films op blu ray zijn extreem goed van kwaliteit.  Ik noem er maar een paar:
One flew over the Cuckoos nest, Close encounters of the 3rd kind, 2001 a space Odessey, the Deer Hunter.
Startrek The Motion Picture, wrath of Khan, search for spock etc...


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

roland p

blu-ray is sowieso de betere standaard t.o.v. dvd. Afgezien van de resolutie heb je ook minder last van compressie-artifacts (ongewenste digitale bij-producten) en zien wat mij betreft de kleuren er een stuk minder flets uit.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

svmnb

Quote from: Tube-freak on May 12, 2011, 11:28:34
Ik noem er maar een paar:
One flew over the Cuckoos nest, Close encounters of the 3rd kind, 2001 a space Odessey, the Deer Hunter.
Startrek The Motion Picture, wrath of Khan, search for spock etc...

Dan noem ik er ook een paar:
The Shining, Apocalypse Now, Blade runner, The Exorcist. Allemaal prima catalogue titels met hoge kwaliteit.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::