Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rudy1968

Het loopt alweer tegen eind april!

Zijn er forumleden die de tonen uit de Pavane al thuis hebben mogen genieten?

drevox

Volgende keer neem ik toch een Veronika dac ipv een NOS dac denk ik.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Isflicka

Quote from: drevox on May 29, 2015, 16:18:07
Volgende keer neem ik toch een Veronika dac ipv een NOS dac denk ik.
Waarom?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

cardas49

Sinds een paar dagen heb ik een Quad + voeding in bezit. Op dit moment gebruik ik hem alleen in mijn hoofdtelefoon set, binnenkort ga ik ook eens kijken wat deze DAC in de stereo set doet.

Ik heb weinig ervaringen met DAC's tot nu toe. Alleen de Schiit Modi verder. Nou die wordt toch wel behoorlijk weggespeeld door de Quad. Het vergelijk is niet helemaal eerlijk,  aangezien de Modi USB only is en de Quad geen USB input heeft, doet de TeddyU2S mee met de Quad. En de Quad heeft natuurlijk ook nog het voordeel van zijn aparte voeding.

Wat ik ook zeker herken is het "frisse" karakter waar veel gebruikers over schrijven. Mijn Hifiman HE-500 is een tikje hard in het hoog, en de Quad versterkt dat enigzins. Maar als ik daarna de "mellow" modi weer aansluit merk ik dat ik graag met dit nadeel leef, kijkend naar alle andere aspecten die mooier worden: soundstage, ritme, dynamiek, bass. En het harde randje van de HE-500 kan tegengegaan worden met een Cardas headphone cable. Maar ja, daar moeten we weer even voor sparen want die zijn niet goedkoop als je een paar meter wil.

Zijn er ondertussen andere DAC's voor ongeveer dezelfde prijs met betere prestaties dan de Quad? DAC's lijken me zo'n component waar de berichten en beoordelingen van het vorige kwartaal al weer outdated zijn. Er veranderd erg snel erg veel.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

frank2

Gebruik een andere voeding voor de quad, ik heb er een laten bouwen en hij klinkt nu als een octave, alles hier thuis getest met 3 forum members. Octave met standaard voeding en de quad met andere voeding en met een betere verbindingskabel want die is ook niet best, nog fraaier. Dat frisse wordt zeker ook bepaald door het verbindingskabel. Moet wel zeggen dat ik de quad zeker niet fris vind maar naturel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

cardas49

#1780
Ik heb de Quad ook getest zonder de "Octave Power supply", en het frisse karakter bleef. Naar mijn idee is dit een eigenschap van de DAC, niet van de voeding of verbindingskabel. Ook getest met andere optische en coaxiale kabels (Oehlbach NF113, Audioquest Optilink Forest). Wel dezelfde USB kabel (Audioquest Cinnamon). Hoorde 0 verschil, wat voor mij opnieuw de bevestiging was dat ik geen verschil hoor tussen digitale kabels onder de €100. Duurdere heb ik nog niet getest.

Het frisse karakter went enigzins. Ik ervaar het nu al nauwelijks meer als een negatieve eigenschap in deze keten. Terugswitchen naar de Modi, en alles wordt erg plat en saai.

Even een plaatje erbij. Het enige wat mist is een Schiit Fulla als kersje op de taart  :D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

martin778

Ieder zijn smaak natuurlijk, ik vind de Octave niet bepaald fris in het hoog, dat zijn mi. de Sabre DACs wel.  :clapping:

cardas49

Gewenning speelt een grote rol. Ik heb al vaker keten switches gedaan welke me eerst wat tegenstonden, en waar ik later verknocht aan raakte. Ik blijf de komende weken elke paar dagen heen en weer switchen, dan blijkt vanzelf of de huidige voorkeur aan houdt.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

frank2

Power draadje van de opwer supply naar de quad dac is een draadje wat wat scherp kan klinken. Ik heb daar een ander draad aan laten maken waardoor alles wat voller klinkt zonder scherpe rand.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

De kogel is door de kerk: de Pavane is gisteren opgehaald door een nieuw baasje. De afgelopen tijd heb ik er weinig (niets) over geschreven maar ik heb al enige tijd een haat - liefde verhouding met de Pavane. Het is een geweldige DAC maar het werkt niet lekker met mijn JOB's en PMC's. Het laag loopt dermate ver door dat ik bijna altijd een vreemde ondertoon blijf horen. Sinds een maand stond de Pavane stof te happen en dat is best jammer. Ben nu weer terug bij de good old HEX en de Auralic Vega. De Vega heeft een diy stroomkabel waarmee ik het middengebied een klein tikje heb gegeven. Voorlopig weer helemaal tevreden.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Bergsman

Quote from: Isflicka on July 18, 2015, 17:50:57
De kogel is door de kerk: de Pavane is gisteren opgehaald door een nieuw baasje. De afgelopen tijd heb ik er weinig (niets) over geschreven maar ik heb al enige tijd een haat - liefde verhouding met de Pavane. Het is een geweldige DAC maar het werkt niet lekker met mijn JOB's en PMC's. Het laag loopt dermate ver door dat ik bijna altijd een vreemde ondertoon blijf horen. Sinds een maand stond de Pavane stof te happen en dat is best jammer. Ben nu weer terug bij de good old HEX en de Auralic Vega. De Vega heeft een diy stroomkabel waarmee ik het middengebied een klein tikje heb gegeven. Voorlopig weer helemaal tevreden.

Had ik dat geweten, ben zojuist aan het sparen voor de Pavane en heb ik een ingespeelde versie  3 weken op proef gehad. Bij mij is het een duidelijke vooruitgang op alle fronten, vooral als je na genoemde periode terug gaat naar de Hex. Wat een ruimtebeeld heeft die Pavane. En wat dat laag betreft , dat was juist hetgeen wat ik nog miste. Autoriteit en neutraliteit op alle fronten wat mij betreft.

Isflicka

Quote from: Bergsman on July 25, 2015, 13:51:59
Had ik dat geweten, ben zojuist aan het sparen voor de Pavane en heb ik een ingespeelde versie  3 weken op proef gehad. Bij mij is het een duidelijke vooruitgang op alle fronten, vooral als je na genoemde periode terug gaat naar de Hex. Wat een ruimtebeeld heeft die Pavane. En wat dat laag betreft , dat was juist hetgeen wat ik nog miste. Autoriteit en neutraliteit op alle fronten wat mij betreft.
Het ruimtebeeld vond ik zelfs iets breder, dieper en groter dan de werkelijkheid. Bij mij had het geheel soms iets onnatuurlijks. Misschien dat er nog wel verschil zit in latere versies want ik had er een uit de voorserie.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

martin778

#1787
Heeft de Pavane MIT bekabeling intern?  :clapping:

Aan de andere kant, als ik jouw bevindingen lees dan is de Pavane toch een tegenvaller voor dat geld  :confused:

Bergsman

Quote from: martin778 on July 25, 2015, 20:02:42
Heeft de Pavane MIT bekabeling intern?  :clapping:

Aan de andere kant, als ik jouw bevindingen lees dan is de Pavane toch een tegenvaller voor dat geld  :confused:

Niet bij mij, over een maand staat hij definitief in mijn huiskamer  :pompom: :pompom: :pompom:

Isflicka

Quote from: martin778 on July 25, 2015, 20:02:42
Aan de andere kant, als ik jouw bevindingen lees dan is de Pavane toch een tegenvaller voor dat geld  :confused:
Voor mij was het een tegenvaller maar dat heeft meer met de rest van mijn set en mijn persoonlijke voorkeur te maken.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

lynch1979

Een nieuwe DAC:

De Musette



martin778

De opvolger van de Octave Mk2 zo te zien?

Rudy1968

Quote from: Isflicka on July 27, 2015, 09:06:44
Voor mij was het een tegenvaller maar dat heeft meer met de rest van mijn set en mijn persoonlijke voorkeur te maken.

Jammer dat het voor jou niet goed uitpakte.

Ben wel nog steeds benieuwd wat de ervaringen van de anderen zijn.

lynch1979

Quote from: martin778 on July 28, 2015, 16:24:20
De opvolger van de Octave Mk2 zo te zien?

Zo te zien wel, ik denk zelf dat ze de MKII ook gewoon blijven maken/verkopen......maar zeker weten doe ik het niet.
De prijs is ook nog niet bekend gemaakt.

Dit staat er op Facebook:

We are proud to finally present the newest member in the Metrum line-up: the Musette.
In order to improve upon the Octave we stopped looking towards to our secret industrial chip, and instead implemented our new Transient technology as used in our flagship Pavane.
The Musette is designed for the same basic frame as used for the Octave but to get more flexibility, both front and back panel have been changed as one more coaxial input is added. Like her predecessor, the Musette is available in both silver and black.
The Musette is using two Transient R2R ladder dac modules as used in the Pavane. These modules can handle extreme high sampling rates but are limited to current industry standards which has its maximum (384kHz) on the USB input.
The result of this process is an extremely fast and accurate behavior and brings listening experience on a higher level . Despite the fact that both dac modules are build on the same board an extremely high channel separation of 100 dB is realized. This contributes to flawless positioning of instruments. In other words, a DAC we are rightly proud of.

The Musette will be available end of September.

Bergsman

Quote from: lynch1979 on July 28, 2015, 15:26:34
Een nieuwe DAC:

De Musette



Lief fris dacje, lekker no nonsense  :clapping: :clapping: :clapping:

lynch1979

Net te horen gekregen dat de Octave MKII nadat de voorraad op is niet meer wordt gemaakt, en de prijs van Musette in de buurt ligt van de Ocatave MKII.

lynch1979

Quote from: Bergsman on July 28, 2015, 21:00:15
Lief fris dacje, lekker no nonsense  :clapping: :clapping: :clapping:

Dat dacht ik ook  :clapping:

martin778

#1797
Wat ik wel erg jammer vind van de Musette, zijn die extreem gammele rca aansluitingen, dit zowat de goedkoopste rotzooi dat er is.
met een wat zwaardere kabel heb je het risico dat ze afbreken, heb dit al vaker meegemaakt.

Metrum is dus nog aardig de kosten aan het snijden, terwijl het bij de eerste Octave en zelfs bij de Quad nog prima kon, degelijke connectoren  :unhappy:

Bergsman

Quote from: martin778 on July 28, 2015, 22:34:07
Wat ik wel erg jammer vind van de Musette, zijn die extreem gammele rca aansluitingen, dit zowat de goedkoopste rotzooi dat er is.
met een wat zwaardere kabel heb je het risico dat ze afbreken, heb dit al vaker meegemaakt.

Metrum is dus nog aardig de kosten aan het snijden, terwijl het bij de eerste Octave en zelfs bij de Quad nog prima kon, degelijke connectoren  :unhappy:

Je geeft de indruk dat alles mis is met dat ding terwijl je het nog niet in je handen hebt gehad. Ik ben eens dat de vorige connectors beter waren maar denk ik dat dit gevoed wordt door de behoefte van gebruikers die de mogelijkheden te beperkt vonden. De overige looks bevestigen dat er niets bespaard is. Overigens is het gebruik van ''tuinslangen'' in deze prijs range wellicht wat over de top

Isflicka

Quote from: Bergsman on July 29, 2015, 06:08:50
Je geeft de indruk dat alles mis is met dat ding terwijl je het nog niet in je handen hebt gehad. Ik ben eens dat de vorige connectors beter waren maar denk ik dat dit gevoed wordt door de behoefte van gebruikers die de mogelijkheden te beperkt vonden. De overige looks bevestigen dat er niets bespaard is. Overigens is het gebruik van ''tuinslangen'' in deze prijs range wellicht wat over de top
Hoewel ik nog steeds erg trots ben op dit mooie nederlandse merk lijkt er wel nu wel (zichtbaar) te worden ingeleverd op kwaliteit. Wat betreft de overige looks kan ik niet oordelen of er niet op is bespaard want wat je in huis krijgt is niet altijd gelijk aan de folder (helaas). Als klant zit ik dan niet te wachten op verhalen over toeleveranciers en klankmatig is er echt geen verschil.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff