Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Hallo luitjes,

Ik las vandaag een erg lovende recensie over de Metrum NOS mini Dac.

Zowel de looks als de klankmatige omschrijving spraken mij wel aan,
en...(als echten Hollander ;)) uiteraard ook het bescheiden prijskaartje.  :)

Ik las dat er inmiddels een wachttijd is van 3 a 4 weken, aangezien 't nu al uitverkocht is!
Waarschijnlijk nog niet, maar... heeft iemand misschien al ervaringen met deze dac ?

groeten,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Nahpets

Heb het verhaal ook snel doorgebladerd. Lijkt veelbelovend, maar het verbergen van de herkomst van de DAC chips is nogal vaag.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

mtissink

Same here. Het klinkt veel belovend inderdaad.
Voor het gemak heb ik liever een DAC met een afstandsbediening (zoals de XDA van Emotiva (die nog moet uitkomen)) maar als deze echt zo verbluffend werkt dan valt er inderdaad wel een overweging te maken om mn squeezebox een pleziertje te doen
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Alco

#3
Voor mij leek 't ook wel interessant als mogelijke upgrade voor m'n Squeezebox Touch.
(al heeft die al een heel aardige, interne dac van zichzelf)

Normaal gesproken zal ik zelden iets bestellen, n.a.v. 1 positieve recensie en/of zonder iets eerst zelf beluisterd te hebben, maar gezien het bescheiden prijsje, heb ik de stoute schoenen toch maar aangetrokken...

Ik heb 'm dus besteld en de factuur inmiddels ook al ontvangen/betaald.... ben erg benieuwd!
Nu nog bijna 'n maand wachten...pfff.  :-\ :unhappy: (geduld is niet echt mijn sterkste kant ;) )

Ben benieuwd of er nog meer (hopelijk soortgelijk gestemde) recensies zullen volgen... :sigh:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

mtissink

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Welke heb je besteld. De duo of de duurdere?
Vanwege WAF enz lijkt me een DAC met een afstandsbediening handiger, maar toch kriebelt het wel.
*zucht* keuzes keuzes keuzes :)

Voor mijn Classic zou het denk ik een super upgrade zijn....
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Alco

#5
Ik heb de iets duurdere, de Quad besteld.  Voor mij is een afstandsbediening voor de Dac onbelangrijk, aangezien ik toch maar 1 bron heb die ik op de Dac aansluit.

Voor de SB Classic lijkt 't me ook zondermeer een interessante upgrade. (meer nog dan voor de Touch)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

terik

Ik heb ook de recentie gelezen van de Metrum NOS dac en ben ook erg geinterreseerd geraakt.

Alleen ik heb een luxe probleem.

Ik heb ook de recensie gelezen van de Tentlabs B dac en deze sprak mij ook erg aan.
Ik dacht in eerste instantie dit gaat hem worden echter.....................
Vervolgens kwam ik al googlend de nieuwste Naim  dac tegen en ook deze kreeg zeer goede kritieken in de recensie. Ik geef toe een andere prijs klasse maar als deze echt veel beter is.
Vervolgens werd er de  Musical Fidelity M1 dac getest en deze was nagenoeg net zo goed als de Naim dac (alleen in direct heen en weer switchen bleek de Naim net een fractie beter te zijn) Maar voor de Naim dac moet je wel 2x zoveel geld meenemen.

en dan nu weer de Metrum NOS dac  :music:
.
Ik weet het niet meer, en om blind zoiets aan te schaffen is wel een gok.
Blijf dit zeker volgen.


S@m

Quote from: terik on November 11, 2010, 11:20:30
om blind zoiets aan te schaffen is wel een gok.

Een erg grote gok waar ik me niet aan zou wagen...

Alco

#8
QuoteVervolgens kwam ik al googlend de nieuwste Naim dac tegen en ook deze kreeg zeer goede kritieken in de recensie. Ik geef toe een andere prijs klasse maar als deze echt veel beter is.

De Naim dac heb ik net onlangs 4 weken thuis uit mogen proberen. Ook al ben ik al jaren een liefhebber van Naim audio, toch vond ik de Naim dac tegenvallen. Niet dat 't geen verbetering was hoor, maar ik vond de verbetering niet in verhouding tot de hoge prijs. (iets meer body bij stemmenweergave en iets meer diepte)
Ik was gezien de vele louter lovende berichten daarom ook wat teleurgsesteld in de Naim dac.

De Naim dac kost maar liefst € 2650,-  en de Metrum dac € 295,-
Voor de verbetering die de Naim dac leverde had ik persoonlijk zo'n 500,- / 750,- over gehad.

Blind deze dac aanschaffen is inderdaad een gok, maar gezien de prijs durf ik deze nog net aan.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

S@m

Quote from: Alco on November 11, 2010, 14:11:40

Blind deze dac aanschaffen is inderdaad een gok, maar gezien de prijs durf ik deze nog net aan.

Daar heb je idd een punt, 't kost je de kop niet. Ben benieuwd naar je ervaring straks met de Metrum...

terik

De Naim dac kost maar liefst € 2650,-  en de Metrum dac € 295,-
Voor de verbetering die de Naim dac leverde had ik persoonlijk zo'n 500,- / 750,- over gehad.

Dan kom je bij de  Musical Fidelity M1 dac terecht. Die kost rondom de 500 euro,s en klinkt nagenoeg evengoed als de Naim dac.

Maar dan heb je de Metrum Nos natuurlijk nog niet gehoord

Alco

QuoteDan kom je bij de  Musical Fidelity M1 dac terecht. Die kost rondom de 500 euro,s en klinkt nagenoeg evengoed als de Naim dac.

Hmm, 500,- is inderdaad een heel stuk vriendelijker prijskaartje dan 2650,-  :unsure:
Misschien is 't een vooroordeel van mij maar wat ik over 't algemeen lees over het klankkarakter van MF, gecombineert met m'n eigen ervaring (al is die de laatste jaren redelijk beperkt) heb ik 't gevoel dat MF niet echt my cup o' tea is.

Op de onlangs gehouden AV-NU show in Utrecht, heb ik ook een demo meegemaakt van een MF set, en als ik heel eerlijk ben vond ik het de meest teleurstellende demo van de show. Het deed me totaal niets.
Dit in tegenstelling overigens tot de aloude Klasse-A versterkers van MF, zoals de A1 uit de jaren '80.
Dat was één van de mooist klinkende versterkers die ik in huis heb gehad!
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

terik

Quote from: Alco on November 10, 2010, 20:59:37

Ik heb 'm dus besteld en de factuur inmiddels ook al ontvangen/betaald.... ben erg benieuwd!
Nu nog bijna 'n maand wachten...pfff.  :-\ :unhappy: (geduld is niet echt mijn sterkste kant ;) )

Ben benieuwd of er nog meer (hopelijk soortgelijk gestemde) recensies zullen volgen... :sigh:

Een maand levertijd,?
Kan hij niet gewoon afgehaald worden bij de firma?

Alco

#13
QuoteEen maand levertijd,?
Kan hij niet gewoon afgehaald worden bij de firma?

Yep, 3 a 4 weken levertijd. Alle voorraad is al uitverkocht en de vraag naar de dac was buiten alle proporties...

En Zeewolde is mij net iets te ver fietsen...  :crazy: ;D
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

aMUSEd

Quote from: Alco on November 11, 2010, 14:11:40
De Naim dac heb ik net onlangs 4 weken thuis uit mogen proberen. Ook al ben ik al jaren een liefhebber van Naim audio, toch vond ik de Naim dac tegenvallen.
Welk transport heb je gebruikt met de Naim Dac?

Alco

QuoteWelk transport heb je gebruikt met de Naim Dac?

De Squeezebox Touch. 

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die van mening zijn dat de Touch niet goed genoeg is als transport voor een Naim dac, maar ik denk dat dat voornamelijk het idee is gezien het extreme prijsverschil.
Op 't UK Naim forum was iemand erg enthousiast over zijn combinatie SB Touch + Naim DAC en heeft hij zijn Naim CD5xs speler uiteindelijk verkocht.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

aMUSEd

De squeezebox doet best veel goed voor het geld maar deze zal zeker niet uit de naimdac halen wat erin zit.

Alco

#17
QuoteDe squeezebox doet best veel goed voor het geld maar deze zal zeker niet uit de naimdac halen wat erin zit.

Dat zou kunnen hoor en in dat geval is de Naim dac niet aan mij besteed.

Bij de SB Classic kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen, maar bij de Touch denk ik dat 't wel meevalt.
(ook al valt die in een vergelijkbare prijsklasse)
Veel mensen die ervaring hebben met de Naim dac (zowel Naim dealers als bezitters van de dac) en hun ervaringen gaven op 't UK Naim forum, gaven aan dat de weergave van de Naim dac het best was, via een USB-stick, direkt op 't front van de Naim dac.

Die vergelijking heb ik dus ook gedaan, en heb geen verschil waar kunnen nemen tussen USB-stick en SB Touch.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

aMUSEd

Quote from: Alco on November 13, 2010, 11:57:38
Die vergelijking heb ik dus ook gedaan, en heb geen verschil waar kunnen nemen tussen USB-stick en SB Touch.
Dat is op zich best vreemd want het zijn 2 totaal verschillende bronnen.

Maar goed, wanneer je het verschil niet hoort dan heeft het voor jou geen zin om een naimdac aan te schaffen.

Alco

#19
QuoteDat is op zich best vreemd want het zijn 2 totaal verschillende bronnen.
Da's waar, en ik ging er ook echt wel vanuit dat ik ook verschil zou horen, ook omdat 't me wel aannemelijk klonk, aangezien je dan via USB geen kabel meer hebt tussen bron en de dac.
Ik moet toegeven dat ik maar een paar nummers heb beluisterd en vergeleken tussen USB-stick en de SB Touch, maar als ik wisselde van input viel me geen noemenswaardig verschil op. :unsure:

Het is wel zo dat de Naim dac die ik op proef had, nog nieuw was en Naim de reputatie heeft van lang inspelen.
Dus het zou evt kunnen dat de dac alsnog (veel) beter zou klinken na verloop van tijd, maar... dat betwijfel ik. :sarcasm:

Vreemd genoeg hoorde ik wel verschillen tussen de SB Classic en de SB Touch, en met de standaard voeding of een betere voeding. Gezien mijn teleurstellende ervaring met de Naim dac ben ik geneigd om, gezien 't enorme prijsverschil, te denken dat de Metrum dac dan niks bijzonders kan zijn, maar goed...we'll see. :sigh:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

aMUSEd

Ben ik ook benieuwd naar  :)

frank2

Ik ben ook benieuwd naar de NOS DAC. Zal deze "aanmerkelijk" beter zijn dan de ingebouwde dac v.d. cambridge reciever? Ik denk/hoop van wel, en dan kan het interessant worden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

WickedGame

Gezien in een Dac Magic gebruikt van Cambridge en ik best bereid ben naar vergelijk ben ik ook wel geinteresseerd geraakt in deze DAC. Zeker na een zeer lovende recensie.


S@m

Quote from: frank2 on November 15, 2010, 11:15:39
Ik ben ook benieuwd naar de NOS DAC. Zal deze "aanmerkelijk" beter zijn dan de ingebouwde dac v.d. cambridge reciever? Ik denk/hoop van wel, en dan kan het interessant worden.

Ik denk van niet. Alleen het kastje kost al (in verhouding) een hoop geld, dan nog de voedings adapter (wat ook al niet beter zal zijn dan de voeding in de receiver) en het verpakkingsmateriaal. Los van de winst van fabriek, distributeur en winkelier...

Deleted member

Die laatste schakels zijn in deze juist niet aanwezig als ik de review goed lees. Ze worden in huis "afgeassembleerd". Alleen de printplaat wordt elders "bekleed" met de SMD onderdelen. Dit lijkt me juist een DAC met een zeer grote prijs-kwaliteitsverhouding, groter dan bij een Cambridge receiver die wel alle door jou genoemde nadelen kent en als apparaat ook nog eens meerdere functies heeft i.t.t. deze DAC die slechts DAC hoeft te zijn. Kortom 't zegt m.i. allemaal niet zo veel over geluidskwaliteit, proberen dus! :)