Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

S@m

Quote from: Antoine on November 15, 2010, 17:09:01
Kortom 't zegt m.i. allemaal niet zo veel over geluidskwaliteit, proberen dus! :)

Da's altijd de moeite waard...  ;)

Chonn

Quote from: Alco on November 11, 2010, 22:57:34
Hmm, 500,- is inderdaad een heel stuk vriendelijker prijskaartje dan 2650,-  :unsure:
Misschien is 't een vooroordeel van mij maar wat ik over 't algemeen lees over het klankkarakter van MF, gecombineert met m'n eigen ervaring (al is die de laatste jaren redelijk beperkt) heb ik 't gevoel dat MF niet echt my cup o' tea is.

Op de onlangs gehouden AV-NU show in Utrecht, heb ik ook een demo meegemaakt van een MF set, en als ik heel eerlijk ben vond ik het de meest teleurstellende demo van de show. Het deed me totaal niets.
Dit in tegenstelling overigens tot de aloude Klasse-A versterkers van MF, zoals de A1 uit de jaren '80.
Dat was één van de mooist klinkende versterkers die ik in huis heb gehad!

Ik ben erg benieuwd naar je luistervaringen. Ik heb nu zelf een MF Trivista 21 DAC sinds 2004 (waar ik overigens erg tevreden over ben) en ben eigenlijk wel benieuwd welke vooruitgang de afgelopen 5 jaar is geboekt op DAC gebied in de goedkopere klasse. De Metrum Acoustics (quad DAC versie) viel mij in het bijzonder op door de erg positieve recensie op hifi.nl, zeker als je de prijs dan ook beschouwd van slechts 295 euro. Recent heb ik mijn loopwerk (TEAC VRDS-10) nog laten upgraden (a 300 euro) met een Tent-clock etc. en tot mijn verrassing gaf dat een duidelijke (duidelijk hoorbaarder dan ik had verwacht) verbetering in definitie. Ben erg benieuwd hoe de Metrum Acoustics in mijn installatie zou klinken. Ik durf het bijna niet te vragen, maar als je hem in huis hebt en goed hebt ingespeeld zou ik die een paar dagen mogen lenen (ergens in het voorjaar 2011) tegen een goed flesje wijn  ;) ??


Sphinx Project MKII - MF A3.2CR dual mono - MF Trivista 21 DAC - TEAC VRDS-10 (Tentlabs mod) - Onkyo TX-SR875E THX Ultra2 - Dynaudio Contour 1.3 MKII / Audience 122C / Audience 42 / Audience 42W - REL Stadium III - Panasonic BD35 Blu-Ray player - HDX-BD1 mediaplayer - Pioneer 'Kuro' PDP-LX5090H

RCduck7

#27
Ik had ook de review gelezen over de Metrum NOS dac en heb ook wel intresse in de Quad versie.
Maar ik twijfel eraan om iets meer uit te geven aan een CI Audio Vda2 DAC en eventueel zijn bijhorende AC power supply, deze combinatie krijgt immers zeer lovende kritiek in bvb Tone Audio...
http://www.ciaudio.com/pdfs/reviews/TA_017.pdf

Hier een uitlating van iemand over zijn CI VD2 dac toen iemand vroeg of het de moeite zou lonen om zijn DacMagic te laten upgraden...
(zie post onderaan)
http://community.whathifi.com/forums/t/264526.aspx

En nog een vergelijking...
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=36172

Nog een vraagje...Wat zijn eigenlijk de eigenschappen van een "NOS" DAC tegenover een normale DAC? voordelen, nadelen, geluidseigenschappen??
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

aMUSEd

#28
Quote from: RCduck7 on December 10, 2010, 18:01:34
Nog een vraagje...Wat zijn eigenlijk de eigenschappen van een "NOS" DAC tegenover een normale DAC? voordelen, nadelen, geluidseigenschappen??
NOS dac is een gewone dac  ;D.. NOS staat volgens mij voor non-oversampling.
Persoonlijk vind ik NOS natuurlijker, vloeiender en vooral meer muzikaal klinken.
Een nadeel kan zijn dat je geen voordeel meer hebt van jouw (eventuele) hoge resolutie opnames.

RCduck7

Quote from: aMUSEd on December 10, 2010, 20:30:09
Een nadeel kan zijn dat je geen voordeel meer hebt van jouw (eventuele) hoge resolutie opnames.

Tot op bepaalde hoogte wel toch met de Metrum nos? De Metrum gaat tot 96khz 16 of 24 bits, standaard CD is 44khz dacht ik.
Is die CI Audio DAC een oversampling of non oversampling DAC?
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

aMUSEd

Quote from: RCduck7 on December 10, 2010, 20:52:44
Tot op bepaalde hoogte wel toch met de Metrum nos? De Metrum gaat tot 96khz 16 of 24 bits, standaard CD is 44khz dacht ik.
Is die CI Audio DAC een oversampling of non oversampling DAC?
Ik was even in de war met upsampling.. mijn genoemde nadeel niets met nos te maken.


aks01

Ik heb ook de gok gewaagd en heb de Metrum NOS Mini Dac Quad eind november besteld. Ik ben benieuwd hoe groot het verschil met de V-Dac zal zijn.
Helaas zijn er 244 wachtende voor mij  :( ....

mtissink

Quote from: aks01 on December 12, 2010, 12:49:53
Helaas zijn er 244 wachtende voor mij  :( ....

Hoeveel zouden ze er per dag kunnen maken?

Ik ga nu iig eerst aan de slag met de M-Audio 2496 Dac. Eens kijken wat dat doet met een SB Classic
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

aks01

Quote from: mtissink on December 12, 2010, 13:13:13
Hoeveel zouden ze er per dag kunnen maken?

Ik ga nu iig eerst aan de slag met de M-Audio 2496 Dac. Eens kijken wat dat doet met een SB Classic
Het zou 8 tot 10 weken duren. Uitgaande van 10 weken 24 per week.

Hoe is de M-Audio 2496 Dac?

mtissink

Quote from: aks01 on December 12, 2010, 15:42:12
Het zou 8 tot 10 weken duren. Uitgaande van 10 weken 24 per week.

Hoe is de M-Audio 2496 Dac?
Op dit moment mag de TNT post er nog een paar dagen van genieten. Hoop dat hij morgen of dinsdag binnen is.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

S@m

Quote from: mtissink on December 12, 2010, 15:59:29
Op dit moment mag de TNT post er nog een paar dagen van genieten. Hoop dat hij morgen of dinsdag binnen is.

Ik heb een gemodificeerde 2496 en die klinkt in elk geval erg fijn...

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

#37
Quote from: Nahpets on December 12, 2010, 16:02:05
Wat voor mods?

BlackGate elco's, Burr Brown op-amps, Schottky barrier diode`s en de standaard Jack pluggen vervangen door vergulde RCA chassisdelen.

Nahpets

Klinkt als een Sound Evlution mod. Toevaliig de SuperDac van Ivo?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

Quote from: Nahpets on December 12, 2010, 16:08:05
Klinkt als een Sound Evlution mod. Toevaliig de SuperDac van Ivo?

Yep...

Nahpets

Mooie DAC.  :coffee:

Ik ken hem  8)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

Quote from: Nahpets on December 12, 2010, 16:10:15
Mooie DAC.  :coffee:

Ik ken hem  8)

Ik meen inderdaad al eens zoiets gelezen te hebben... ;D

mtissink

#42
Quote from: S@m on December 12, 2010, 16:01:06
Ik heb een gemodificeerde 2496 en die klinkt in elk geval erg fijn...
En hoeveel verschilt dat met een 'gewone' 2496?
Ik kan me nog niet eens indenken hoeveel het nu verschilt met 'geen' DAC.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

S@m

Quote from: mtissink on December 12, 2010, 17:10:12
En hoeveel verschilt dat met een 'gewone' 2496?
Ik kan me nog niet eens indenken hoeveel het nu verschilt met 'geen' DAC.

Geen idee, ik heb de standaard uitvoering nooit vergeleken met de gemodificeerde.

RCduck7

#44
Nu we het toch over een DAC hebben uit de pro audio wereld, iemand ervaring met een Behringer SRC 2496 DAC?
Het is een typische brede platvormige DAC om in een rack geplaatst te worden, dus hij ziet er niet uit maar ze zijn er zeer enthousiast over en de prijs is zeer laag.

http://www.behringer.com/EN/Products/SRC2496.aspx

http://community.whathifi.com/forums/3/499212/ShowThread.aspx
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Nahpets

Quote from: RCduck7 on December 14, 2010, 21:19:31
Nu we het toch over een DAC hebben uit de pro audio wereld, iemand ervaring met een Behringer SRC 2496 DAC?

Ook wel bekend als de UltraMatch. Hele aardige DAC, zeker gezien de prijs. Wel een enorme kerstboom.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

#46
@ Nahpets, heb je na de 2496 nog een andere DAC aangeschaft of ervaring met andere DAC's die echt veel beter zijn dan de 2496?

Alco

#47
Ik heb de Metrum dac inmiddels een weekje in huis. :) Ik dacht ik wacht nog even een paar dagen met m'n oordeel.

Ik weet niet of/in hoeverre de dac moet inspelen, maar hierbij mijn indrukken dusver:

De Metrum NOS mini dac bied zondermeer veel waar voor z'n geld, en doet meer voor mijn Squeezebox Touch dan bijvoorbeeld de Cambridge DACmagic deed. Één aspect dat opvalt is dat 't laag iets dieper/krachtiger is (wat niet in alle gevallen zo gewenst is overigens) maar wat me 't meeste opviel is dat stemmen mooier klinken. In die zin dat ze meer body hebben, waardoor 't echter/natuurlijk klinkt! (vooral bij kleinere speakers is dat wel een aanwinst)
Het enige wat me minder aanspreekt is 't hoog. het is op zich wel gedetailleerd, maar het is wat ingetogen, voorzichtig. Hierdoor klinken ook bepaalde (zoals dat in HiFi-termen zo mooi heet) 'transiënten' iets te zwak.
Dus, bijvoorbeeld bepaalde aanslagen op een akoestisch gitaar, die er uit zouden moeten spatten, klinken wat te liefjes,terughoudend voor mijn gevoel/smaak.  

Ik vind 't jammer dat 't kastje alleen in zilver verkrijgbaar is, maar qua bouw en afwerking geeft 't absoluut een zeer verzorgde indruk, en gezien de totaalprijs kan ik de dac aanbevelen voor mensen die bijvoorbeeld hun set nog net iets te fel/hard vinden klinken, of die veel luisteren naar muziek waarbij vocaal/middengebied heel erg naar voren komt. (zoals bijv. jazz en singer-songwriter)

Als 't hoog een tikkie meer helder, opener, sprankelender was, dan was ie wat mij betreft helemaal perfect!
(al denk ik dat juist 't wat ingetogene, warme karakter veel mensen wel aan zal spreken. Het klinkt wel gedetailleerd zonder een spoortje van scherpte/hardheid)  

Wat ik overigens wel 'n beetje vreemd vond, was dat er geen handleiding bij zat.
Nou is de dac op zich het toonbeeld van eenvoud, maar toch... geen briefje,..niks, nada.

groet,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

audiolover

Mooie review Alco. Het klinkt alsof het een DAC is die mij zou aanspreken.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

terik

#49
Quote from: Alco on December 15, 2010, 09:36:59
Ik heb de Metrum dac inmiddels een weekje in huis. :) Ik dacht ik wacht nog even een paar dagen met m'n oordeel.

Ik weet niet of/in hoeverre de dac moet inspelen

Over het algemeen is het zo in mijn ervaring dat na verloop van tijd het laag iets in kracht afneemt (en beter de verschillende lagen laag laat horen) en het hoog iets mooier wordt. (meer detail).
Ik heb dit verschil gemerkt met het inspelen van diverse nieuwe apparatuur die ik heb opgenomen in mijn installatie keten . Dan heb ik het over ls kabels en interlinks en versterkers. Weet dus niet of het voor een dac ook opgaat.

Ben benieuwd of je na verloop van tijd een verandering (hopelijk een verbeteing) in je geluids weergave waar neemt.